Jump to content

Hylstre til subsonisk


ignorant

Recommended Posts

Vågnede pludselig med en ond drøm om at gøre hylstre specielt til subsonisk skydning i almindelige piber feks. 6,5X55, 308, 30.06, 9,3x62.

Ideen var hylstre specielt producerede med markant mindre hylstervolumen,(måske så lidt som 25% - 40%), men som passede i et standardkamret løb.

 

I teorien burde det være muligt at anvende pistolkrudt, og samtidigt opnå rimelig hylsterfyldning, uden overtryk.

 

Det burde være drømmen til rekyleskremte nordmænd, med hang til lydløs musefjertning 8)

Link to comment
Share on other sites

Det burde være drømmen til rekyleskremte nordmænd

 

Sådane eksisterer ikke! :lol:

Men vi er tilhengere av "musefjært" ja :D

 

Ideen med reduserte hylser er god, og det finnes vel noen slike i diverse kaliber allerede om jeg ikke tar helt feil? Jeg kjenner ikke til hvilke kaliber det evt er produsert i, da jeg foreløpig kun har skutt .22LR i sub.

Link to comment
Share on other sites

flere sub-fantaster på dette forum har etterlyst slike hylser, som det heter på norsk..

 

noen tanker:

hvor store sierier er det snakk om, og til hvilke priser?

regner med at du har tenkt å maskinere dem av messing?

dreide/maskinerte hylser har jo rykte på seg for å ikke være like holdbare som bankede/trukkede?

Link to comment
Share on other sites

flere sub-fantaster på dette forum har etterlyst slike hylser, som det heter på norsk..

 

noen tanker:

hvor store sierier er det snakk om, og til hvilke priser? 10-15/stk v 100stk

regner med at du har tenkt å maskinere dem av messing? Eller stål?

dreide/maskinerte hylser har jo rykte på seg for å ikke være like holdbare som bankede/trukkede?Gætter på at styrke og levetid vil være ok, da der vil være uendeligt meget mere materiale i sider og bund, men det er vel et juleeksperiment som skal gøres

 

Tanker og indspild vil være velkomne

Link to comment
Share on other sites

Beklager å gå off topic ignorant, men hvis du først skal bruke juletiden til å komme opp med gode ideer, hvorfor ikke lage en pussestanginnføring for kassene dine. Med O-ringstetning i kammeret.

 

Hvad er en pussestang, og hvad bruges den til :?:

Er det eventuelt dette pibeslidningsagregat som så mange omtaler, og anvender for at holde liv i diverse skrantende pibeproducenter 8)

Link to comment
Share on other sites

Kroppen på slike hylser kan gjerne være maskinerte, den økte godstykkelsen vil nok redusere belastningen på materialet ganske effektivt. Problemet blir halsen som ikke kan gjøres tykkere og dermed får samme belastning. En løsning jeg har vurdert for 30-06 er en dreid hylsekropp hvor man lodder inn en .30 US som hals.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en pussestang, og hvad bruges den til :?:

Er det eventuelt dette pibeslidningsagregat som så mange omtaler, og anvender for at holde liv i diverse skrantende pibeproducenter 8)

 

Pussestangen er verktøyet man tilfører løpet Shultz og Larsens anbefalte høykvalitets våpenolje 8) .

 

Pussestangføringen, med O-ringstetning, er for å minimalisere pibeslitningsagregatets herjinger i S&Ls ømtålige piper og hindre oljesøl i avtrekk og mekanisme 8)

 

Enhver riflefabrikant med respekt for seg selv burde kunne tilby sine kunder et sådant instrument :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det er lavet. Har set det hos en tysk(mener jeg) producent. Jeg leder hektisk i hjernekisten og i min kones(administrator-SUK) login efter forerukne.

De lavede bla i kal 3006 til 30us og forskellige andre kombinationer.

 

Fandt den:http://www.samereier.de/ladetabelle_1.htm

 

jes

Link to comment
Share on other sites

De hylsene var dyre ja (i prinsipp 100kr stykk i norge).

 

Man måtte være rimlig sikker på minst 10 omladninger/hylse, før noe slikt var aktuelt.

 

Skikklig pussestang innføring til min S&L Victory hadde ikke vært dumt nei.

 

Tilbake til reduserte hylser, hvilken stk pris ser du for deg du kan leve med for t.d reduserte 308w hylser ignorant?

Link to comment
Share on other sites

Ja de er lidt dyre. Jeg kan få prisen til 34DKR pr stk. Ved ikke hvad kursen på NKR er for tiden. Dertil kommer self fragt. Syntes

 

Diabolohylstrene er kult. Skyder et hagl i kal 301 (hvis vi holder os til 308w.)

Til en pris af 51Dkr kunne det være skægt. Må være ok til aflivning v fellefangst. Med forbehold for at det er lovligt i Norge. Jeg kender ikke Norsk Lov.

 

jes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...