Jump to content

Skikkelig langhold 1895


C.E.A.

Recommended Posts

Her kan Poacher og mange andre se at de ligger langt bak det som skjedde allerede i 1895, allerede da gikk man ned i kaliber til 1,5mm da blir jo .17cal. riktig grovt i forhold og farten da, et halvt sekund rundt hele jorden.

NJFF's Tidskrift nr. 2 1895

 

Dette kan vel selv ikke Poacher oppnå? Dere ligger laaangt etter !

 

IMG-4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen som har konstruksjonstegninger til denne saken eller?

Langhold fikk plutselig en ny mening. Det samme med kulefang, det holder ikke med fri sikt lenger, er ikke engang trygt å skyte over vann lenger, man må sikte i en retning hvor man vet det ligger høye fjell :roll:

Steike for en patron! Og komprimert elektrisitet også! Jeg skal jammen forsøke meg på å levere en søknad på dette ved neste søknadsrunde! Skal bli spennende å se hva jeg får i svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis en studerer årstallet litt ( tipper det er det arrowmaker her sikter til), så kjenner en igjen det samme året som de to meget begavede herrene Birkeland og Eyde skulle demonstrere sin elektriske kanon innerst i Oslofjorden, for omtrent alt av oppegående generaler i Europa.

Kanonen var for såviidt prøveskutt flere ganger med strålende resultat, men den sviktet denne gangen, og firmaet gikk konkurs.

Derimot brukte de to pådriverene sin kunnskap om elektrisitet og nitrogen oppsamlet fra denne kanonen, til å få internasjonale investorer med på å bygge gjødselfabrikk. Men det er en annen historie.

Link to comment
Share on other sites

godt at det ikke er i produksjon

:shock: Hwa? Ikke?

Jeg forsøkte å google det, men fikk ikke noen fornuftige treff. Noen som har mer info om hvor dette egentlig stammer i fra? Var det kun et sensasjonelt stykke i en Norsk avis, eller hadde det opphav i en eller annen fantastisk historie fra utlandet?

 

Hva var datoen på avisen hvor notisen stod forresten? 1.4.xxxx?

Link to comment
Share on other sites

Dere får heller Google "Railgun", de virker.

Energien kan f.eks. konsentreres ved å "komprimere" et magnetfelt, med kondensatorer eller veldig tunge svinghjul, ting som kan generere svært store strømmer i omkringliggende spoler. Det eksperiemnteres med slike som akselererer 1g til 12km/s, eller 1kg til 3.3 km/s... Energier i måles i MJ, og strømmer i 100er av kA. Anslag i sandbanke lager glass... "hypervelocity"

Kraften som akselererer prosjektilet kalles "Lorenz-krefter", noe jeg har hørt om, men ikke aner hva er..

Noen med bakgrunn i elkraftteknikk vil kunne forklare dette på et vis - det blir i overkant for en kjemiker/materialteknolog. Men det fins, gutta fikk ikke til det praktiske for 100 år siden, men prinsippene er de samme.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...