Jump to content

Mest stille lyddemper ?


heladeria

Recommended Posts

Hei.

 

 

Jeg har en Browning buck mark 22 lr med Alm lyddemper. Jeg er veldig skuffet over hvor dårlig den demper sammenlignet med f.eks div videoer som er å finne youtube.

 

Jeg har prøvd flere typer vanlig ammo flere typer subsonic, men er ikke fornøyd.

 

Hva bør jeg gjøre? Bør jeg gå for en annen demper?

Korte ned løpet? Har det noe å si?

Buckmark er åpen på hver side av sleiden når den er i bakre stilling, mange andre pistoler er ikke det. Betyr dette at mer lyd kommer ut bak? Si sammenlignet med en ruger mark?

 

 

Håper noen har noen erfaringer å dele om dette.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke bruke videoer som sammenlikning, vanlige mikrofoner gjengir ikke lyd så det gir et representativt bilde.

A-Tecs nye 22-demper er svært effektiv, om du kjenner noen som har en slik vil du ha en god referanse. Eller for å si det slik, jeg er glad jeg ikke har en A-Tec 22 for da hadde jeg ikke hatt mange unnskyldninger for å forske på egne design.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har A-tec på min Ruger .22. Er mest irritert på det j.. sluttstykket som bråker. Meget fornøyd. Trodde ikke det var mulig for en slik liten tass å dempe så godt. Anbefales :D

 

Jeg må si meg 100% enig med dette.

Jeg har en med 10 moduler, og den demper all 22LR ammo jeg har skutt i 10/22'n min. Selvfølgelig får jeg kulesmellet på en del typer ammo, men kruttsmell? Nei!

Det er nesten litt irriterende med den "klakkingen" i mekanismen, enda jeg har en slik plastbolt i stedet for den originale i stål. (stop bolt buffer)

 

Har ikke erfaringer med disse på pistol, men jeg kan jo evt komme med en tilbakemelding når jeg har fått gjenget opp 22 pistolen og prøvd litt med demperen på den.

 

Konklusjonen er vel at man neppe har kjøpt katta i sekken dersom man kjøper seg en A-Tec demper. Jeg er i hvertfall meget fornøyd med min. :)

(og ja, jeg har hatt andre dempere også.)

Link to comment
Share on other sites

mener jeg at der er ca 0,1 dB stigning i lyden for hver cm løpet forkortes med.

 

Avhenger helt på kruttmengden i benyttet patron. Klart det smeller mer dersom man fortsatt har pågående forbrenning av krutt ved munningen, sammenlignet med at forbrenningen er ferdig før munningen. Det er her demperen viser seg fra sin sanne side ang. hvor godt den demper.

 

Min A-tec med 10 moduler demper til og med smellen fra Stinger, men jeg har et lite kulesmell.

Og med Stinger uten demper påmontert, så kan man se flammer fra forbrenningen ved munningen. Så volumet på demperen har nok mye å si på dette, og enda mer på korte løp.

Link to comment
Share on other sites

Tallene som Leon presenterer gir A-tec en god margin fremfor Ase-utra.

Allikevel mener flere enn meg at Ase`n høres stillere ut.

Kan dette være forårsaket av frekvensen på demperens "munningssmell", at Ase-utra har en frekvens som oppfattes lavere, selvom den i vitenskaplige tester gir dårligere målinger enn A-tec?

Link to comment
Share on other sites

Om demperne forandre på frekvensen i lyden av krutt smellen er jeg usikker på- :?:

 

vil vel påvirkes av demperens dimesjonering? i f.eks en høyttaler med bass-reflex-rør justeres resonansfrekvensen med forholdet mellom rørets diameter og lengde. ser for meg at det samme kan være aktuelt for lyddempere, og at en demper som har en egenresonans ved en frekvens som øret oppfatter dårlig, vil høres stillere ut enn en som har en annen egenresonans.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
...at Ase-utra har en frekvens som oppfattes lavere, selvom den i vitenskaplige tester gir dårligere målinger enn A-tec?

Jeg tror du er inne på noe. Demperens dimensjon, oppbygning og materiale vil alle ha noe å si for hvilken lyd som kommer ut. Gitt at alle andre faktorer er like vil da hver dempermodell ha sin egen lydsignatur. Om en hadde isolert denne fra resten av "smellet" og justert volum tror jeg en lett hadde hørt forskjell på hver dempers egenlyd.

Link to comment
Share on other sites

Vann eller olje i demperen har jeg prøvd på tre forskjellige .22 lr dempere. Det har ingen pålitelig effekt som jeg kan oppfatte. Noen ganger virker det, ofte ikke.

Jeg har prøvd alt fra noen dråper, til så full at det renner ut!

Naturlig nok fungerer full demper dårligst, det blir mye mindre volum i demperen til kruttgassene.

 

Jeg har hatt tre dempede pistoler, en Ruger mkII, en S&W 2213, og en Browning 1922 i :32 ACP. Generelt må du regne med mer smell fra en pistol enn ei rifle, og halvautomater vil bråke mer enn manuelle mekanismer.

 

Om du vil sammenligne dempere kan det lønne seg å holde igjen sluttstykket med fingra. Det går helt fint på .22lr og .32ACP ivhertfall. Tviler på at jeg ville prøvd på kraftigere saker. På denne måten fjerner du mekanisk støy fra pistolen, og kan sammenligne demperne bedre. Du har sikkert opplevd at førsteskuddet ofte ikke demper like godt som påfølgende skudd. Jeg har hørt påstått at det er fordi dempern er "tom for gass", og at "gass" bremser kruttsmellet bedre. Vann i demperen skal ha den effekten at det fordampes umiddelbart, og bidrar til å bremse kruttsmellet på samme måte som "gass".

 

Jeg bruker hermetegn her, fordi jeg klarer ikke helt å tro på denne forklaringen. Demperen er til en hver tid full av gass, nemlig luft, om den da ikke er fylt av kruttgass etter skudd. Det er mindre fritt oksygen i kruttgass, men det skal da ikke ha betydning? Kruttet inneholder alt det oksygenet det trenger, og er ikke avhengig av luft for å smelle.

Dessuten, en slik spontan fordampning av vann som beskrevet ovenfor øker volumet kraftig (ca 1600 ganger) og sånn jeg forstår det er det trykksenkning og turbulens i demperen som gir lavere lydtrykk. Hvordan den effekten kan øke ved å tilføre noe som begrenser tilgjenelig volum, og bidrar til trykkoppbygging klarer jeg ikke helt å forstå. Vannet vil nok ha en viss kjøleeffekt, som kan bidra til volumsenkning av kruttgassene, mulig at det kan ha betydning.

De gangene jeg har klart å få til en økt demping med fuktighet i demperen har effekten ikke vart mer enn noen få skudd.

Uansett, denne testingen har ikke skadet hverken demperr eller våpen på noen måte, så det beste er å prøve selv.

Link to comment
Share on other sites

Trombone,

 

Ad vann og mer eller mindre volum. Jeg har brukt dette "industrielt", i testsammenheng et par ganger - for å få ned avgassvolum og temperatur til et nivå som er lettere å håndtere med filter osv.

Energien som skal til for å fordampe vannet er så stor at det vannet som fordamper utgjør nesten ingenting. Gass som holder 1400°-1600°C for ikke å snakke om 2000°C kan avkjøles til 3-400°C med kun små mengder vann. Volumet vil da reduseres iht. PV=nRT. Dvs. til langt under halvparten, trykket faller da tilsvarende (i en demper, våre systemer var nær-atmosfæriske).

 

Imidlertid krever dette god blanding gass/vanndråper, ellers tar det alt for lang tid og smellet vil være over før vannet fordamper... Avgassen jeg snakker om hadde ca. 100ms fra injeksjon til målepunktet som bekreftet av temperaturen var OK for å kjøre til filter - hvor mye tid som er til rådighet i en demper vet jeg ikke. Ei heller har jeg prøvd vann i demperen.

 

I .22LR bruker jeg en 6.5mm BR Reflex T8, den er så stille at jeg om jeg teller dårlig kan være usikker på om det "smalt" eller klikket mot tomt kammer. Flere har kommentert hvor mye tennstemplet på Anschutzen bråker...

Imidlertid er den for stor for en pistol.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M 67, ja dette henger på greip. Injisert vann i tåkeform vil naturligvis ha en sterk kjølende effekt. Og senke trykket betydelig. Kjenner selv eksoskjøling for å oppnå noe av det samme. Men at en vannfilm i demperen rekker å gjøre så mye ut av seg sliter jeg med å forstå.

 

Leste i et passe villøyd amerikansk våpenblad for noen år siden at Navy Seals var misfornøyd med dempingen i sine H&K MK 23 mod0 pistoler, og at de løste problemet ved å tilsette 5cc vann i demperen.

Med min begrensede fysikkforståelse kunne jeg ikke helt få det til å stemme + at jeg ser ikke helt for meg navy seals med munningspropp i barskingpistolene sine for å holde på vannet :lol:

Uansett, fenomenet måtte jo etterprøves. Og ihvertfall i en vanlig demper som ikke er konstruert for å gi fukttilsetning gode betingelser, så har det nok svært lite for seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...