Jump to content

Sportegn av store rovdyr


hamilton

Recommended Posts

Og rovdyrkontakten har fått beskjed regner jeg med.

Det er familiegruppene som bestemmer kvota.

samme hvor mange grupper vi får registrert her så blir ikke kvoten støre. er ikke plass til mer enn ei gruppe på hvis mange kvadrat km, men de er papportert inn,men ikke sikkert noen fikk til å komme før i morgen.

Link to comment
Share on other sites

samme hvor mange grupper vi får registrert her så blir ikke kvoten støre. er ikke plass til mer enn ei gruppe på hvis mange kvadrat km, men de er papportert inn,men ikke sikkert noen fikk til å komme før i morgen.

 

Teoretisk sett kan det registreres maksimalt 3 familiegrupper i Stjørdal kommune

Har forsøkt meg på en liten illustrasjon her, med en sirkel på 22 km diameter (som er avstandskriteriet i det aktuelle området) Mulig man hadde klart å skvise inn en fjerde familiegruppe om registreringene hadde skjedd litt mer i ytterkant av kommunen - men i realiteten vil de neppe fordele seg såpass gunstig.

 

stjor.jpg

 

Unntaket er hvis man får registrert flere familiegrupper på samme dag eller innenfor 7 dagers periode (ned på 8 km hvis man får de registrert innenfor samme døgn).

Link to comment
Share on other sites

samme hvor mange grupper vi får registrert her så blir ikke kvoten støre. er ikke plass til mer enn ei gruppe på hvis mange kvadrat km, men de er papportert inn,men ikke sikkert noen fikk til å komme før i morgen.

 

Teoretisk sett kan det registreres maksimalt 3 familiegrupper i Stjørdal kommune

Har forsøkt meg på en liten illustrasjon her, med en sirkel på 22 km diameter (som er avstandskriteriet i det aktuelle området) Mulig man hadde klart å skvise inn en fjerde familiegruppe om registreringene hadde skjedd litt mer i ytterkant av kommunen - men i realiteten vil de neppe fordele seg såpass gunstig.

 

stjor.jpg

 

Unntaket er hvis man får registrert flere familiegrupper på samme dag eller innenfor 7 dagers periode (ned på 8 km hvis man får de registrert innenfor samme døgn).

Går ikke ann å legge inn sirkel i Meråker også da ? :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen tips til dere som tar sporbilder..

 

Ved bilde av sporrekker- ta altid bilde "bakfra". Altså ta bilde av sporrekka i den retningen dyret har gått. Og husk målestokk og gå nærme nok. Sporbilder der sporene bare er noen prikker langt borte er ikke så spennende.

 

Til foto av sporavtrykk, forsøk å ta bildet så rett ovenfra som mulig. Bruk gjerne blits- også om dagen.Og husk målestokk...

Det er heller ikke "feil" å rydde unna småkvist og gras som forstyrrer sporbildet. Og igjen, gå tett på motivet!

Link to comment
Share on other sites

Var på hjortejakt i vest-telemark før jul. Der fant jeg litt spor etter gaupa.

 

553970.jpeg

Hjortekalv tatt av gaupa.

 

553973.jpeg

Spor til og fra kalven.

 

553974.jpeg

Rådyrbukk tatta av gaupa.

 

553975.jpeg

Spor til og fra rådyret.

 

Jeg fant begge dyrene med bare ett døgns mellomrom og de lå ca en km fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Fin og nyttig tråd !

Disse bildene ble tatt i Odalen i går.

Dessverre hadde det snødd såpass da vi fikk info om dette, at det ikke var noe vits å spore.

Jeg har ikke mye erfaring i ulvesporing, men det finnes sikkert eksperter her ?? Så, kjære kammerater: Ulv eller hund ??

Hvilke små detaljer skiller ? ( bildene ble sendt til en med lang erfaring på ulv, han var sikker i sin sak. Blir artig å se om dere er enige med han !!) ta det gjerne som en liten " julenøtt"...!!!

Blir kanskje litt offtopic..men håper det går greit.

 

2my29ew.jpg

2aj71w5.jpg

mragqx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jerv på skare.

 

Jrvsporpskare.jpg

 

Jerv på isen.

 

Jervogrev2.jpg

 

Jervspor.

 

Jervogrev.jpg

 

Gaupe i dyp snø.

 

gaupeidypsn.jpg

 

Gaupe som har sittet i snø.

 

Sittesporavgaupe.jpg

 

Gaupespor med merker etter klørne.

 

Spormedklomerker.jpg

 

To gauper som har gått inn på samme sporet.

 

Sporsettavmormedunge.jpg

 

Gaupespor på skare.

 

image6-2.jpg

 

Mere gaupespor.

 

image2-2.jpg

 

Avtrykk av gaupe.

 

image2.jpg

 

Selv om dette ikke går under store rovdyr drister jeg å ta dem med, det er såpass spessielt.

 

Mårhundspor.

 

image13.jpg

 

mårhund.

 

image2.jpg

 

Sporrekke av mårhund.

 

image23.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
stjor.jpg

 

Unntaket er hvis man får registrert flere familiegrupper på samme dag eller innenfor 7 dagers periode (ned på 8 km hvis man får de registrert innenfor samme døgn).

Går ikke ann å legge inn sirkel i Meråker også da ? :roll::mrgreen:

 

Så ikke denne før nå.

 

Joda, selvsagt går det å legge inn sirkel i Meråker. Poenget var å illustrere hvilke begrensninger som ligger i dagens registreringsmetode, og at så lenge det er mer enn 7 dager mellom hver registrering er den teoretiske begrensningen på ca 3, kanskje 4 familiegrupper i en kommune som Stjørdal - litt avhengig av hvor de registreres.

 

Tror jeg prøvde meg på en lignende sak for hele Nord-Trøndelag, og kom fram til et sted rundt 25-30 familiegrupper som max, forutsatt at ikke to nærliggende dokumenteres innenfor avstandskriteriene som gjelder for 1-7 dager. Dette er selvsagt beregnet med en veldig grov og lite vitenskapelig metode av meg... Men det som videre er litt interessant med dette, er at dette faktisk blir forskningens "teoretiske metningspunkt" for gaupe i Nord Trøndelag. Det man har sagt er jo at hver familiegruppe krever såpass til areal som sirkelen tilsvarer, og da kan en se hvor nært metningspunktet gaupestammen er ut fra de offisielle bestandsberegningene.

Link to comment
Share on other sites

I vinter traff jeg på noen harespor da jeg var på skitur. og midt i det området fann jeg noen litt ødelagte spor. gikk flere hundre meter hver vei uten å klare å finne et klart sporavtrykk. storene var knyttnevestore og jeg har på tanke om at det var gaupe, men tør liksom ikke si det konkret. hva gjør en for å kunne bli mer sikker? eller var det en av gangene jeg ikke vil få svar på hva jeg ser?. prøvde også å se nedi sporene . men uten å se noe bestemt.(blanding av smeltet og nedføket. )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...