Jump to content

Tennhette klemt i feil vei. farlig å presse ut?


Erikr

Recommended Posts

Jeg har klart å sette i en cci 200 tennhette feil vei på min rcbs håndprimertool . Det store spørsmålet er: er det farlig eller risikabelt å presse hylsa på ny slik at den kommer ut igjen?

 

kaliberet er 300 win mag om det spiller noen rolle..

 

Mvh Erik

Link to comment
Share on other sites

ta på vernebriler og press den ut med utstøteren i dien(du kalibrerer hylsa en gang til)

i 99% av tilfellene går det fint. men det kan smelle. har du briller på, går det greit. du kan jo ta på hørselvern og om du vil. men har presset ut mange hundre hetter som har vært både vanlig og feil veg og aldri hørt noe smell....

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, bruk vernebriller. Er jo ikke allverdens smell i ei hette. Men, jeg har en kompis som etter ladning oppdaget at han hadde glemt å sette hette i en av 375 H&H patronene sine, og ville begyne å klemme i hette i en patron full av krutt.... Det hadde helst gått bra, men du verden om det ikke gjorde det... :shock: Neppe å anbefale!

Link to comment
Share on other sites

Briller er bra uansett, men det kommer ikke til å skje noe.....

 

Har hatt drøssevis av slike i løpet av snart 25 år, det har aldri hendt noe. Hetter tåler visst å klemmes, de liker ikke å bli slått!

:D

Ja da har du tiden inne, som meg for 10 min. siden da hettemagasinet gikk i lufta på seriepressa :!: Første smellen på like mange år, og det var sikkert ei kilt hette, for det var litt motstand, og jeg presset rooooolig...Klemt av på et vis.

 

Av 50 hetter gikk halvparten av. Du kan si det sånn; Deler må byttes, ble byttet, og nå sviver pressa igjen.

Kan innrømme jeg famlet på øverste hylle og fant et par vernebriller som ser ut til å ha ligget der i 25 år 8)

 

Hmmm, jeg må ut å sjekke hva som piper...kan det være fjernsynet...nei, kan det være kaffetrakteren...nei, kan det være... :shock: får ikke håpe det

Link to comment
Share on other sites

som oftest går det bra.

men jeg har en kompis som fikk tennhettemagasinet til å gå av, og det knuste taklampa 2 meter unna :shock:

så helt ufarlig er det ikke om en tennhette går av.

men jeg anbefaler vernebriller. for sikkerhets skyld. du har bare 2 øyne, og det skal utrolig lite til...........

Link to comment
Share on other sites

Briller er bra uansett, men det kommer ikke til å skje noe.....

 

Har hatt drøssevis av slike i løpet av snart 25 år, det har aldri hendt noe. Hetter tåler visst å klemmes, de liker ikke å bli slått!

:D

Ja da har du tiden inne, som meg for 10 min. siden da hettemagasinet gikk i lufta på seriepressa :!: Første smellen på like mange år, og det var sikkert ei kilt hette, for det var litt motstand, og jeg presset rooooolig...Klemt av på et vis.

 

Av 50 hetter gikk halvparten av. Du kan si det sånn; Deler må byttes, ble byttet, og nå sviver pressa igjen.

Kan innrømme jeg famlet på øverste hylle og fant et par vernebriller som ser ut til å ha ligget der i 25 år 8)

 

Hmmm, jeg må ut å sjekke hva som piper...kan det være fjernsynet...nei, kan det være kaffetrakteren...nei, kan det være... :shock: får ikke håpe det

 

HS, du må selge den Blå pressa der billig - til meg!

:D

 

Det ser ut til at akkurat det derre er en svakhet ved blåmennene, for mange år siden kom jeg inn på kontoret / laderommet til en kompis, 4 minutter etter at det smalt, han hadde så vidt fått fyr på røyken.... i taket stod den føleren for tomt hettemagasin som et spyd, det måtte TREKKES UT :shock:

 

Har som sagt aldri hendt meg, derimot har jeg smelt av ganske mange hetter når jeg for moros skyld lader noen svartkruttpatroner med håndverktøy uten presse (de gode gamle Lee-setta.

 

Det smeller FÆLT, men det er helt ufarlig, dersom du ikke driver å KIKKER nedi da. Med Lee settet er det ikke farlig uansett, en sette helttene med en solid stålplugg nedi hylsa, så det er kun en smell og litt lukt.

 

Selvsagt skal en alltid være forsiktig, men en skal ikke rope ulv-ulv i utide.

 

Og med forsiktig, mener jeg FIREDOBBELT forsikting med progressivpresser - selv den beste feiler for med slike.

Link to comment
Share on other sites

HS, du må selge den Blå pressa der billig - til meg!

Blå??? Rød...Lee Loadmaster...Kjøpte den egentlig pga. hettemagasinet. Inntil de kommer med en like grei metode å hive i 100 hetter i andre presser har jeg den. Å sitte å trykke i ei og ei hette i magasin er ikke det jeg forbinder med progressivt.

Bortsett fra litt trøbbel med hetter har det ikke vært noe kluss med denne. Og da jeg fikk sett youtube videoer om div. tricks har "alt gått så meget bedre" :D

Link to comment
Share on other sites

 

 

Ja da har du tiden inne, som meg for 10 min. siden da hettemagasinet gikk i lufta på seriepressa Første smellen på like mange år, og det var sikkert ei kilt hette, for det var litt motstand, og jeg presset rooooolig...Klemt av på et vis.

 

Av 50 hetter gikk halvparten av. Du kan si det sånn; Deler må byttes, ble byttet, og nå sviver pressa igjen.

Kan innrømme jeg famlet på øverste hylle og fant et par vernebriller som ser ut til å ha ligget der i 25 år

 

 

 

Been there, done that. Fant tennhetter i rommet vedsiden av. Eine tennhetta traff meg faktisk 1-EN-cm under venstre oye...

Link to comment
Share on other sites

Lee Loadmaster...Kjøpte den egentlig pga. hettemagasinet. Inntil de kommer med en like grei metode å hive i 100 hetter i andre presser har jeg den. Å sitte å trykke i ei og ei hette i magasin er ikke det jeg forbinder med progressivt.

 

Det var en LM? Hadde du beskyttelsesskjoldet installert? Og hvilke hetter var det snakk om?

 

Men jeg er helt enig når det gjelder magasinet, kommer aldri til å kjøpe en presse med rørmagasin. Lee's tøm-rist-lad er helt suveren.

Link to comment
Share on other sites

Det skjoldet bør du investere i, monteres på ramma så den dekker magasinet i øvre posisjon. Men CCI? Trodde det bare var Federal-hetter som var farlige i følge Lee :roll:

 

Nå med RÅ makt blir selv en Turret farlig! En kar her neglisjerte rengjøring og smurning i den grad at Turreten stoppa. Han kjøpte ny presse og solgte turreten for ingenting.

 

Litt rengjøring litt olje (IKKE 556 eller WD40, det blir LIM etter et døgn!!!) og pressa har funka som ny siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Loadmasteren er helt sjef når det gjelder å snu hettene opp- ned og på tvers. Den setter hettene på toppen av slaget og du har ingen følelse av hva som skjer med hetta før det knaser og smeller. Jeg turde aldri lade med den uten briller og beskyttelsesdekselet på plass. Jeg er glad jeg fikk solgt dritten og bytta til blått. Fylling av tennhettemagasin tar ikke sååå lang tid da, og ALLE hettene kommer riktig på plass :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...