Jump to content

7 remmag, 300winmag eller 338winmag


stroem

Recommended Posts

.300wm. Den klarer alt som de to andre gjør med glans, og er ikke minst ett .30 kaliber hvis du etterhvert vil lade selv. Har selv brukt dette kaliberet i 7år nå, og har ikke annet enn godord og si. Vurderte dengang selv 7mm, men havna altså på.300'n. .338 var uaktuelt for min del, da jeg mener det da er mye bedre å gå for en .375, og dette kaliberet sto allerede i skapet :wink:

Link to comment
Share on other sites

hva er det 300 gjør som ikkee 338 gjør :?::?:

.300wm. Den klarer alt som de to andre gjør med glans, og er ikke minst ett .30 kaliber hvis du etterhvert vil lade selv. Har selv brukt dette kaliberet i 7år nå, og har ikke annet enn godord og si. Vurderte dengang selv 7mm, men havna altså på.300'n. .338 var uaktuelt for min del, da jeg mener det da er mye bedre å gå for en .375, og dette kaliberet sto allerede i skapet :wink:
Link to comment
Share on other sites

Sier ikke at den gjør noe mer enn en .338, men den ligger ikke noe etter heller synes nå jeg. Spørs jo litt hva man er ute etter og. .338 mener jeg vel kanskje bør sammenlignes opp mot .375'n, og der mener jeg den kommer litt til kort. Men som regel synes vi vel de kalibrene vi har selv er optimale..

Link to comment
Share on other sites

hvem skal man velge,tiltenkt som elg børse,har en tikka 6,5*55 fra før.

 

Ettersom du har en 6,5 fra før vil jeg anbefale en 338WM. Den har omtrent identisk kulebane som 6,5èn og er "snillere" med viltet enn 300WM. Spesielt på de normale skuddholdene opptil 150-200m.

300WM ville jeg hvert hjemmelader for å kjøpe.

Og glem 7mm Rem. Mag. Den kan langt på vei sammenlignes med 6,5x55. Og i likhet med 300WM krever den de beste kulene.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg skjønner ingen ting. Trådstarter har en helt grei elgbørse allerede i 6,5x55. Trenger du fler? Og hvis du vil ha en til, hold deg unna alle idiotiske høyhastighetsgreier hvor smellene er så dyre at du ikke har råd til å trene med børsa. Og så høye at du må ha øreplugger i tillegg til øreklokkene. Og så harde at du alltid må ha masse klær på deg. Kjøp en børse i .308 eller .30-06.

 

Jeg har en børse i 7mm Rem Mag i tillegg til en i .30-06. Prøv å gjette hvilken jeg foretrekker.

 

Mvh gg

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke 6,5x55 noen ideell elgpatron? :wink: Det finnes ikke den elg som overlever en 6,5kule, men det finnes bedre valg..

 

Hvorfor i alle dager skal du ha et kaliber med så høy utgangshastighet? Verdien av flatere(!) kulebane er sterkt overdrevet på de hold det er aktuelt å skyte elg på uansett.

 

Velg heller 9,3x62!

 

- Rekylmesig er faktisk en 9,3 mye snillere enn .300 og .338 - de er hissige!

- Der har du et glimrende kaliber om du tar turen til det store utland på større vilt.

- Mye lettere å lade, slipper beltehylse..

- Her hjemme berger du mere kjøtt, med større skuddeffekt i dyret:

Selv har jeg .30-06, 9,3x74 og en ,300WM. De to sistnevnte har ikke felt dyr ennå, bruker .30-06en for mye... :oops: men det jeg har sett av andres slakt skutt med nevnte kalibre vil jeg hevde at 9,3en ødelegger minst av dem. .30-06 varierer endel, men den lager ikke "pene" slakt den eller.

 

Dersom du på død og liv vil ha en magnum med belte ville jeg gått opp og vurdert .375... Da blir bruksområdet mer begrenset igjen, men slaktene kommer til å bli mye penere. Her forutsetter jeg at du jakter for kjøttet sin del..

 

My 2 cents..

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler i moderat hastighet gir som regel mindre kjøttskade enn "lette" kuler i høy hastighet. 300 WinMag dunker gjerne ut 200 gr kuler i 900 m/s ++ som ofte gir mer blodslått kjøtt.

 

Ja, det er forskjell i rekylen på 300 Win Mag og 375 H&H. I mine øyne er ingen av de ille, men 375 H&H slår mer - men det er veldig avhengig av kule og ladning. Det er forskjell på 230 gr kule i "ok" hastighet sammenlignet med en 380 gr ladet mot maks...

Link to comment
Share on other sites

Det var avklarende.

 

Har en Sauer 202, 375 H&H med lyddemper som jeg har brukt i Afrika og er tiltenkt elg her hjemme. Et fantastisk våpen som er behagelig håndterbart.

 

Vurderer elgjakt i Canada hvor lyddemper ikke er tillatt. Canadierne anbefaler 300 wm eller 338 på Yukonelgen og jeg kan lett bytte pipe i mag-kalibere på Saueren.

 

Undret meg derfor på om det er noe å "vinne" på rekylen ved å bytte til en 300 winmag uten lyddemper.

 

Alternativet er selvsagt å bruke 375en uten demper.

Link to comment
Share on other sites

Red fox skrev:Og glem 7mm Rem. Mag. Den kan langt på vei sammenlignes med 6,5x55.

 

Dette er jeg ikke enig i !!!! 7mm Rem mag er en patron med et mye større potensiale enn vår nordiske 6,5x55.

Jeg har eid våpen i alle de 3 kalibrene som trådstarter spør om inkludert 6,5x55,og jeg ville anbefalt 7mm som en god allround patron med fabrikk ammo til elgjakt. 300 win mag er også en fin patron til allt nordisk vilt,men har noe tyngre rekyl enn 7mm Rem mag.

338 kalibret blir jeg ikke fortrolig med på grunn av den kjappe rekylen.Jeg vil påståat jeg ikke er rekyl redd da jeg jakter med 416 Rem mag på elgjakta.I fjor brukte jeg en 460w,by mag.Men det er noe med 338 rekylen som er mye kjappere enn de større patronene som jeg ikke kan trene inn så jeg takler :roll: .

Av de 3 nevnte kaliber er det bare 7mm rifla som fremdeles står i skapet.7mm er kanskje det kalibret av de 3 som er mest flattskytende . Annbefales :D .Alle de 3 nevnte kaliber må/bør ha kvalitetskuler på elg for å unngå splintring og dårlig inntregning i viltet.

Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler i moderat hastighet gir som regel mindre kjøttskade enn "lette" kuler i høy hastighet. 300 WinMag dunker gjerne ut 200 gr kuler i 900 m/s ++ som ofte gir mer blodslått kjøtt.

...

Du finner neppe en normalt ladd 300WinMag med 200 grains kule- som har en utgangshastighet på 900 m/s+++ -i et vanlig jaktvåpen. :wink: Når en er hjemmelader og bare fyller på med krutt får en nok slike hastigheter, men det er ikke å anbefale. Med en .338WM greier du nok denne hastigheten med samme kulevekt.

 

Personlig bruker jeg 200 grains Accubond ladd til ca 850 m/s i .300WM. Jeg kan trygt anbefale dette kaliberet, presist og morro å skyte med. En 30-06 er vel mere fornuftig, men en skal ikke alltid lytte på fornuft.

Har du lyst på en .300 WinMag, så kjøp dette. Lader du selv får du treningskuler til en rimelig penge og kan skyte mye før det svir i lommeboka (Scenar kr 2.-). Med fornuftige ladninger får du også utmerked jaktammunisjon til alt nordisk vilt.

Lader du ikke selv er nok 30-06 å anbefale :(

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har en 6,5, og har tenkt å beholde denne er det bare å kjøpe akkurat det du har mest lyst på. Da har du jo 6,5'en å falle tilbake på om du ikke trives med nykjøpet, samt til mengdetrening. Du risikerer muligens å sause b ort noen penger om du velger "feil", men siden du allerede har ei rifle som sikkert kan fikse det aller meste allerede så er det jo nøkternt sett det du gjør uansett :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gratulerer med et sabla fint elgkaliber. De fleste steder man jakter elg er det jo større sjanser å få elgen inn på 30m enn 300m og da er det langt mer fornuftig med 9,3`ens store kulediameter og tunge kuler enn høy hastighet.

 

 

hmmm... noen som vil bytte bort et Blaser løp i 9,3x62 mot en fin custom-Mauser i 30-06 med lønnetreskjefte, S&L pipe, trepunkt-skyvesikring og matchavtrekk? Spørs om jeg ikke må ha meg en 9,3 igjen... :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...