Jump to content

Kalibervalg til langhold


Kammerherren

Recommended Posts

  • 2 months later...

På tide å ta opp igjen denne tråden nå som børsa er overlevert til børsemaker for litt TLC.

 

Data på riggen blir som følger:

 

Kongsberg 993 kasse, uten magasin.

Border stainless pipe som nok ender opp på 28" + brems.

APS Painkiller medium 3 ports brems.

Nightforce NXS 5,5-22x56 MLR M-rad Zero-Stop

Avtrekket er fra Anschutz, så det er av den heller lette typen.

Kaliberet blir 338RUM

 

Som en ser av bildene, så er stokken en laminatstokk. Jeg kommer til å bruke denne til og begynne med, så ser jeg etter hvert hvordan den fungerer.

 

Det som er noe dritt, er at børsemakeren har MYE å gjøre for tiden, så dette vil ta litt tid..... :cry:

 

 

rud4s2.jpg

 

2hxumr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mange i usa som har stilt seg spørsmålet om hva som er poenget med den nye Norma mag, og hva den gjør så mye bedre.. Designet gir 6mm ppc effekten blir nevnt, men hastighetsmessig ligger den endel etter. Den har rykte på seg for å gi svært jevn prestada omkring 2770fps med 300grs matchkuler. Mulig den kan gi bedre presisjon enn Lapua mag av den grunn, men det er ørsmå nyanser i så fall.

 

Poenget med den kortere Norma Mag er i følge Wikipedia at man med en kortere, mer sylindrisk hylse enn Lapua Mag kan bruke lange 300 grs kuler satt til samme totallengde som Lapua Mag med 250 gr matchkule. Når 338 Lapua Mag ble utviklet, fantes visstnok ikke gode 300grs matchkuler. Dermed var det logisk å designe LM patronen slik den ble.

Poenget med Norma sin patron skal vel være å utkonkurrere Lapua sin patron ovenfor det amerikanske forsvaret om jeg husker riktig. Hva som skjer vil vise seg.

Amerikanerne bruker matchkuler til sine skarpskytterpatroner fordi krigsadvokaten deres har sagt at hullspisskuler ikke er designet for å ekspandere i målet. Dermed kommer ikke bruken av matchkuler med hulspiss i konflikt med Geneve konvensjonen.(Logisk nok)

Link to comment
Share on other sites

Poenget med Norma sin patron skal vel være å utkonkurrere Lapua sin patron ovenfor det amerikanske forsvaret om jeg husker riktig. Hva som skjer vil vise seg.

Amerikanerne bruker matchkuler til sine skarpskytterpatroner fordi krigsadvokaten deres har sagt at hullspisskuler ikke er designet for å ekspandere i målet. Dermed kommer ikke bruken av matchkuler med hulspiss i konflikt med Geneve konvensjonen.(Logisk nok)

 

Ikke bare amrikanerne som bruker HPBT kuler til skarpskytterpatroner.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På tide å ta opp igjen denne tråden nå som børsa er overlevert til børsemaker for litt TLC.

 

Data på riggen blir som følger:

 

Kongsberg 993 kasse, uten magasin.

Border stainless pipe som nok ender opp på 28" + brems.

APS Painkiller medium 3 ports brems.

Nightforce NXS 5,5-22x56 MLR M-rad Zero-Stop

Avtrekket er fra Anschutz, så det er av den heller lette typen.

Kaliberet blir 338RUM.

 

Det som er noe dritt, er at børsemakeren har MYE å gjøre for tiden, så dette vil ta litt tid..... :cry:

 

Har du fått noe skytbart ut av denne, Kammerherren? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har ikke fått med meg at du har etterspurt progresjon her Lars_o, så here goes!

Nå er ventetiden over for min del, det har tatt ca 1 år, men nå er jammen langholdsriggen ferdig og jeg møtte børsemakeren på Hønefoss i dag. Mye er nevnt tidligere i tråden, men jeg oppsumerer litt her. Det ble etterspurt å lage en prosjekttråd om denne, men siden jeg er like kjent for mine børsemakeregenskaper som Ingrid Espelid Hovig er kjent for å kjøre motorkross, så er det best å overlate slikt til fagfolk.

Her er den i alle fall.

normal_DSC_0932_lite.jpg

 

Børsa er altså bygd rundt en låskasse fra Kongsberg Small Arms som heter modell 993.

normal_DSC_0940_lite.jpg

Det er produssert ca 15 stk av denne kassa og den skiller seg fra den mer vanlige kassa, modell 393, ved at den ikke har utfrest magasinbrønn, et litt annerledes boltstopp og her er en annen sikring også siden det er et Anschutz avtrekk. Ellers er de veldig like. Nå er kassa og bolten rettet etter alle kunstens regler og det er montert et rustfritt løp fra Border. Løpet er på ca 28 tommer, noe som tilsvarer ca 71cm. (Råemnet var på 28,5 tommer). Børsa er kamret for patronen 338 Edge så dette er meg bekjent den andre børsa i landet kamret for denne patronen. (Mer informasjon om patronen finner du på http://www.defensiveedge.net/338%20edge/338%20edge.htm). Rekylbremsen er levert av APS i USA og bygger ca 2 tommer på løpet.

normal_DSC_0933_lite.jpg

Stokken er en laminatstokk som jeg ikke kjenner opprinnelsen til, men det viser seg at den er bedre enn hva jeg trodde da jeg kjøpte den. Den hadde nemlig allerede en alu. boksbedding, men har nå fått en tradisjonell bedding også. Det er nå montert et justerbart kinnstykke fra DefensiveEdge siden stokken ikke hadde noen slike justeringsmuligheter tidligere. Ikke så vakkert kanskje, men det funker.

normal_DSC_0939_lite.jpg

Stokken skal muligens få en omgang med Duracote, bare venter på litt bedre temperatur. Kikkerten er en Nightforce NXS 5,5-22x56 med cm klikk og zero stopp, samt ”fast turret”. Det blir også montert libelle og cosine indikator. Den er festet til kassa ved hjelp av stålmontasje fra Leupold. I stedet for å montere en Picatinnyskinne som mange gjør, er det etter samråd med børsemaker i stedet festet nye baser på kassa, hvor det så er frest ut med så mye tilt som kikkerten tillater. Ved at disse basene er festet i kassa før de freses er en sikker på at det er så rett som over hodet mulig. Ulempen ved bruk av f.eks en 20MOA skinne fra Picatinny er at ikke alle kasser er rette, så resultatet er oftest variasjon fra børse til børse med samme skinne. Noen får kanskje 18 MOA, mens andre med samme skinne ender opp med 22. Avtrekket er et Anschutz avtrekk som var svært lett, det er nå justert til ca 500 gram. Fremst på stokken sitter en Harris tofot på 6-9 tommer med lås og helt i andre enden sitter en Decelerator rekylkappe. Har ingen vekt jeg er helt trygg på, men det ser ut til at vekten uten to-fot ender opp på ca 6,5kg.

Det er jammen begrenset med tid når en har tvillinger på 7 mnd i hus, men nå håper jeg å få testet den raskt. Håpet er at denne skal kunne prestere bra på 1000m og utover, noe jeg tror skal være godt innenfor rekkevidde. Noen flere bilder.

normal_DSC_0941_lite.jpg

normal_DSC_0934_lite.jpg

normal_DSC_0936_lite.jpg

normal_DSC_0937_lite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Børsa er altså bygd rundt en låskasse fra Kongsberg Small Arms som heter modell 993.

normal_DSC_0940_lite.jpg

Det er produssert ca 15 stk av denne kassa og den skiller seg fra den mer vanlige kassa, modell 393, ved at den ikke har utfrest magasinbrønn, et litt annerledes boltstopp og her er en annen sikring også siden det er et Anschutz avtrekk.

 

Artig å se at det er andre kammer medlemmer som har en pang med denne låskassa....har selv 2 stk i skapet av samme modell :D

Link to comment
Share on other sites

He he, grei børse ja. Hadde den ett år her oppe i nord som 243 tight neck.

Mener det var en Walery Lawson som satte rifla ihop.

Har du byttet kolbekappe?

Dunket ned 18 grågås på en dag med den rifla.(er nesten helt sikker på at det er samme rifle, minnes at du skulle selge pipa for ca ett år siden).

Rifla ble min inngang til langholds jakt. Bra minne :D, fantastisk avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Heisan, se der ja! Det stemmer veldig godt 6x47. Dette løpet skal jeg selge nå, og børsemakeren mente det så veldig bra ut, så jeg håper det er noen som kan ha lyst på en slik pipe i 243 tight neck. Løpet har vært hos børsemaker helt til i dag, så jeg ville ha litt mer detaljer før jeg legger det ut for salg igjen. Kolbekappen er ny ja.

Link to comment
Share on other sites

He he, grei børse ja. Hadde den ett år her oppe i nord som 243 tight neck.

Mener det var en Walery Lawson som satte rifla ihop.

Har du byttet kolbekappe?

Dunket ned 18 grågås på en dag med den rifla.(er nesten helt sikker på at det er samme rifle, minnes at du skulle selge pipa for ca ett år siden).

Rifla ble min inngang til langholds jakt. Bra minne :D, fantastisk avtrekk.

 

 

Nå gjenstår det bare å se om denne rifla også blir Kammerherrens inngang til langholdsjakt? :lol:

 

Gratulerer med ferdigstilt børse! :D

 

Den stokken der ser da absolutt brukbar ut? Nå gjenstår det bare å få forsynt deg med noen hylser og krutt så vi får se hvordan den går! Har en mistanke om at den kommer til å tukte 700en basert på hva jeg får høre om kassa og vekta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis med riggen, Kammerherren!

Pen å se til, hardt å innrømme sånt om moderne våpen men det finnes tilfeller som dette...

Fikk slengt meg inn som medlem i SBSK før jul og jommen ble jeg ikke invitert av noen hyggelige herrer til litt romjulsskyting.

Meget moro, vurderer nå tofot på Kragen men kikkert sitter langt inne :lol:

Kos deg mye med skapningen på drøye hold!

 

JJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...