Jump to content

Kalibervalg til langhold


Kammerherren

Recommended Posts

Jeg er i planleggingsfasen av en ny rigg til langhold. Dette blir på ingen måte noe jaktgevær, det skal bare skytes på papp eller gong! :D Derfor vil jeg ha den tung og stødig og i et potent kaliber. Jeg har nok kommet frem til at 338 føles riktig, men det er jo noen å velge i der. Det er skrevet mye bra om både 338RUM og 338 Edge på nettet, og begge disse går i den kassa jeg tenker å benytte, derfor er egentlig valget krympet inn til disse to. Er det noen som har noen formening om hvilken patron en bør velge? Fordeler og ulemper? En får kjøpt fabrikknye hylser til RUM, men på Edge må en forme om 300RUM hylser, går det greit? Jeg finner ikke annet enn Remington hylser på markedet i 300RUM og disse er jo ikke akkurat kjent for å være like gode som f.eks Lapua eller Norma. Hvor mye svinn blir det ved omforming av disse? Er det andre enn Remington som lager hylser til 338RUM?

På forhånd takk for gode råd!

Link to comment
Share on other sites

Detta blir bra.

Kan jeg få lov til å være litt kjelkete? Tar en råsjangs på at du tar humoren:

Når man skal velge seg langholdbørse, hvorfor begynne å snakke om hylser ?

Er ikke det litt som å velge seg girkasse før bil ? :D

Hva med å begynne på det logiske, Kula ?

Jeg har sett litt på 338 lap mag, men ikke før jeg fant en kule som har potensiale for å være bedre enn kuler i andre kaliber.

Jeg ville studert kuler, funnet Bc som konkurrerer bra med andre kaliber, funnet ut hvilke hastigheter som gir deg presterende du ønsker, og tatt det derifra mtp pipestigning etc..

 

?

Link to comment
Share on other sites

Att. Mildot, den tråden du viste til, den er strengt tatt en ren 6,5x55 tråd, startet av en 13 åring som ikke aner opp ned på en rifle. Uten å skulle skryte på meg masse kunnskap, så føler jeg at jeg er noe bedre rustet på kunnskapsområdet enn han. :mrgreen:

 

Att. Streken, jeg vet du er aktiv innenfor dette området, og er derfor absolutt åpen for gode råd. Nå er det slik at jeg har sett litt på kulene også, og har kommet frem til at det finnes flere gode kuler til 338, f.eks Lapua Scenar 250grs med BC på 675 eller Sierra Match King på 300grs med BC på 768. Jeg har derfor tenkt til å bruke et løp med riflestigning tilpasset de tyngre kulene. Løpslengde ser jeg for meg at blir på 30", eller ca 76cm på norsk.

Etter å ha lest en del på nettsider fra uniten, så har jeg konkludert med at 338RUM og 338Edge vil være "bra nok for meg". Jeg kommer derfor ikke til å bruke så mye tid på å kikke på flere alternative patroner, for da kommer jeg aldri i mål.... :lol: F.eks 338 Lapua er for stor for den kassa jeg skal bruke, så den utgår. Når det gjelder mindre patroner, så kan noen av dem også ha gode BC tall, men jeg vil mene at en tyngre kule er mindre følsom for vinden enn en liten og lett kule, dette er mye av grunnen til at jeg har endt opp på 338.

 

Så, er det noen som har noe lurt å si om det jeg spurte om? :D

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Manuell eller Automat (rifle)? :D

 

Jeg skjønner ikke at dette er så innmari vanskelig jeg? Ta .338RUM og vær ferdig med det, så kan du la meg få briljere med en Custom .338 Edge om et par års tid... :lol:

 

Du stiller et spørsmål, også lister du opp fordelene og ulempene ved de to alternativene dine ganske godt selv:

For å bruke Edge må du necke opp 300 RUM hylser. Det er ikke noe hokus pokus, men gir helt klart litt mer dill i ladeprosessen. Dette er mitt største ankepunkt,. Lading er ikke SÅ gøy....!

 

Et moment som du imidlertid ikke har nevnt er hvor jevn ammunisjon man kan få laget. Her har Edge veldige gode resultater mht variasjon i hastighet i lotten, dersom man kan stole på det som står på amerikanske og new-zealandske sider.

Dette burde veie tung for deg på lange hold, der hastighetsforskjellene begynner å bli merkbare!

 

Remingtonhylser ikke så dårlige, ikke i 300 og 338RUM som er et par av fabrikkens flaggskip..

Sortere må du uansett, samt dreie tennhettelommer og hylsehalser... Man kan kort sagt gå seg veldig bort på sånt om man vil og har tid til det....

 

For å gjøre fovirringen total har visst Norma noe på gang i .338 også...? Noen som kan bekrefte hva det da er snakk om?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det skal bare skytes på papp eller gong! Derfor vil jeg ha den tung og stødig og i et potent kaliber. Jeg har nok kommet frem til at 338 føles riktig, men det er jo noen å velge i der.

 

Jeg er veldig enig i måten du velger på, en starter med komponentene - skulle jeg bygge bil ville jeg vel starte omtrent ved girkassa, og setene..

Det står mye i tråden som Mildot peker til, ikke like dumt alt heller..

 

Men jeg lurer på det jeg siterer. Du skal bares skyte papp og gong, og det skal du bruke .338 til? ( :roll: ) Skulle du jakte med den ville jeg skjønt det.

 

Med dagens teknologi/det vi vet idag, er det optimale kaliberet for blinkskyting @langt hold (def. som >600m) et sted imellom 6mmNorma BR og 300WinMag. Her hjemme peker 6.5mm seg ut som et gullvalg pga. komponentpriser, og self. 6.5x55 i ei særstilling.

 

Jeg har selvfølgelig ingenting med hva slags kaliber du velger, men for nysgjerrighetens skyld: Hvorfor føles 338 riktig? Og egentlig, er du veldig god til å skyte? eller hva tror du teller mest, vindavdrift eller presis skyting? Kverulantfaen hva..

 

Se på 338 Norma, den er mindre enn 338LM og gjør det "samme",

@Kiwi, har du hørt om google? :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/.338_Norma_Magnum

http://www.snipershide.com/forum/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=669672

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Google, nei - det har ikke kommet så langt ut på landet som hit ennå det..

 

Men nå fikk jo du vise hva du hadde av kunnskap, og det er jo fint? :mrgreen:

 

.338 Norma Magnum utgår for Kammerherrens del mht dimensjoner, den baseres også på .416 Rigby... :wink:

 

Noen som vet om man kan få den til å passe i en 700 Rem? Jeg har mine tvil.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, først Kiwi. Jeg planlegger å bruke en standard bolt action kasse, ikke noe automat her i gården! Du skriver at en må necke opp 338 hylser, jeg antar at du mener 300 hylser??

 

M67, har du noen gang fått lyst til å ha noe sært?? :mrgreen:

Jeg har en jaktfeltbørse i 6,5 og den kunne sikkert blitt en utmerket langholdsrigg, men så er det fryktelig moro og bygge noe litt spesielt også da!! Jeg liker det tradisjonelle designet på en langholdsrigg, med lang, tung pipe og en robust stokk. Toppet med en diger kikkert. Selvfølgelig må en også ha en rekylbrems for å få den helt riktige looken..... :wink: Jeg synes det blir litt snodig utseende med ei feit pipe og rekylbrems på en 6,5..... :mrgreen:

 

Om jeg er veldig god til å skyte, tja, jeg skal ikke påstå at jeg er utrolig god, men jeg har nå lært litt, og det er ikke til å komme utenom at det ikke er noen ulempe med langt løp. Nå vil selvfølgelig den økte rekylen kunne føre til mer bevegelse i hele børsa, men det får en heller tåle.

 

Grunnen til at jeg "tenner" på 338 handler nok like mye om "må ha tarmen" enn noen fornuftig begrunnelse.

 

Det du skriver omm Norma sin 338 er interessant, den var ny for meg. Jeg kommer til å se nærmere på den! Dette er mye av grunnen til at jeg bruker en del tid her inne, det dukker stadig opp noe nytt! :)

AHA, om den har den hylsedimensjonen så utgår Norma sin 338 ja..... Takk Kiwi!

Link to comment
Share on other sites

Holder med deg i at det er kult med noe sært, om ikke grunnen til at det er sært er at den er vrien å lade eller bruke :)

Det magiske med BC er at gitt lik fart ( egentlig trykk, hvis man sammenligner flere kuler i en patron) vinner høyest BC alltid på vindavdrift. Kulevekt har ingenting å si om du sammenligner to kuler likt mot hverandre.

Det vil si at om du tar en 338 kule og en 7mm kule, spytter begge ut i 900m/s og begge har bc 0.6 så flyger de likt for vind ( og drop) uavhengig av kulevekt.

Jeg har sett litt på 300grs kuler, og liker dem godt, ville helt klart ha lagt meg på å stabilisere dem. Hvis Berger kommer med sine kuler der begynner det virkelig å svinge.

Hvilken hastighet regner du med å få til ?

Det er egentlig en fordel å få "tilstrekkelig" hastighet men ikke mer, for da holder pipen din bedre.. Sånt sett ingen dum ide med 338 RUM.

Søk opp Edge, og se hva han har gjort.

 

M67 , jeg antar vi bare har forskjellig tilnærmingsmåte.

Det er jo kula som gjør jobben, resten er jo bare en avansert sprettert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest en del om Edge og det han har gjort, men det jeg lurte på her er jo egentlig hva folk her hjemme har erfart med disse patronene?

 

Av hastigheter jeg har funnet på nettet så ligger de rett i underkant av 3000fps, både på RUM og edge.

 

M67, det er mange her inne som har en betent må ha tarm......... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Der berører du selve kjernen Streken! Det er jo kulas fart og stabilitet etter den forlater pipa som teller, alt annet er egentlig staffasje..

 

Jeg har selv sett mye på .338 Edge, som sender ut en 300 SMK i 2800-2900fps ut fra 30" pipe alt etter som hva slags trykk man føler man kan leve med.

Karene på www.defensiveedge.net har lagt seg på rett over 2800fps var det vel, og fikk jevnest ammo ved den hastigheten med et ekstremkrutt fra Hodgdon. Vi bør klare å finne et nordisk krutt som også fungerer bra i denne patronen.

 

Det du skriver om samme BC er interessant, heretter kaller jeg det flygeegenskaper for å favne flere faktorer.

Ser mange som hevder 7mm sin fortreffelighet over .308 prosjektilene på diverse forum. Dette koker jo ned til kuledesignet, og der igjennom kulas flygeegenskaper. Det hadde jo vært fint at de fikk ut finger'n og laget en .308 kule med bedre flygeegenskaper også da, siden selve diameteren har mindre betydning..? :wink:

Jeg har planer om å bruke 208grs A-max i min 300 inntil videre... så får vi se om den får ny pipe i .338 når den er "gåen".

 

Jeg har fått den oppfatningen at store kuler presterer bedre enn små når formålet er presisjonsskyting på druge hold. Skyldes det økt masse i forhold til overflate? De får jo bedre evne til å opprettholde farten da.. Bc er egentlig et litt dårlig tall i min verden, det er ikke veldig dekkende. Men store tunge aerodynamiske kuler får gjerne høy BC, og vi ser i praksis at de går godt..

 

Når det gjelder "må ha tarmen" skal jeg få den fjernet... Den har påført meg mye store utgifter... :oops:

Link to comment
Share on other sites

OK, det er så langt ingen som har svart særlig på det jeg spurte om. :lol:

 

1. Jeg har ingen erfaring med omforming av hylser. Derfor, er det noen som har erfaring med å omforme 300 hylser til 338Edge? Mye svinn?

2. Noen som har noen konkrete fordeler/ulemper med disse to patronene?

3. Finnes det andre merker enn Remington på ferdig hylser til 338RUM?

 

 

Så langt har det blitt komentarer til det jeg skriver, men ikke såååå mye av det som er kommet frem har vært nyttig informativ data. Noen flere? :D

Link to comment
Share on other sites

2. Noen som har noen konkrete fordeler/ulemper med disse to patronene?

 

For å svare på det jeg har en mening og erfaring med - og det er dette. Helt personlig mener jeg at rekylen her blir for "uhåndterbar". Ikke at den er for ille, og skal du ha det morro med langholdsskyting så er det greit nok i mine øyne. Men min erfaring er at når det kommer til konkurranse så er ikke økt rekyl direkte presisjonsfremmende, men dette går igjen på hvor langt du skal. Ut til 500 meter vil jeg personlig valgt noe annet nettopp fordi jeg mener rekylen er for stor for å fremme den presisjonen jeg vil ha. Ut til 1000 meter blir regnestykket annerledes.

 

My 2 cents...

Link to comment
Share on other sites

338 Norma brosh finnes i landet.

Som den slarv kjerringa jeg er, ryktes det at Jørund Lien tester dette kaliberet i børsa til en kompis.

Kan det skremme at ei hylse koster 21kr +?

Har jeg skum lest for dårlig eller har du unngått å nevne kassa du skal bruke på prosjektet.

"Min" Brno 602 har støtbunn i 460 WbM.

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke lest dårlig 6x47. Jeg har ikke nevnt kassa med navn, det blir en spesiell kasse, som ikke vil klare 416 hylser. Jeg kan utdype mer rundt kassa så fort handelen er gjennomført..... :lol:

 

338 Norma utgår pga størrelse.

 

Prisen på komponentene betyr lite siden det her er snakk om til dels få skudd pr år i forhold til f.eks jaktfeltbørsa. Dette er også noe av grunnen til at jeg vurderer en slik patron. 6,5 har jeg fra før! :mrgreen:

 

Når det gjelder rekylen på en slik rigg i et 338 super duper magnum kaliber, så bør ikke det bli noe problem, med tanke på høy vekt i kombinasjon med rekylbrems.

Link to comment
Share on other sites

Får du deg en GOD rekylbrems til en av disse 338'ene og litt tyngde i børsa så tror jeg ikke rekylen blir noe problem.

Skyter selv med Trg 42 i 338 Lapua mag,og den originale bremsen der er MEGET effektiv.

Personlig har jeg ikke noe ubehag av å skyte med brems,som mange andre fremhever negativt generelt.

Har en gode nok hørselvern så går det fint,og blåsten blir ledet bort fra skytteren.

Eneste er at en ikke er spesielt populær på standplass...

 

Det var heller ikke noen spesiell upris på 250 grs Scenar sist jeg handlet inn stort for vel et år siden.

Kjekt med et kaliber som ikke "alle" har også,samt litt "punch" når kulen kommer fram.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg tillate meg å låne tråden litt?

Sitter med en godkjent søknad på 338LM.

Har selvfølgeling ingen bedre grunn for å velge dete kaliberet ann at jeg "bare må ha det" :mrgreen:

 

Har et par brukte TRG i sikte, men lurer litt på levetiden på løpet. Den ene jeg vurderer er ca. 6 år gammel, og gått ca. 500 skudd.

Hvor mange skudd kan man forvente å få ut av en TRG pipe?

 

er det forresten bare jeg som mener denne er kraftig overpriset?

Tofoten er solgt, og følger ikke med i prisen..

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... reaId=2977

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterspurt løpsslitasje i en annen tråd kort tid tilbake. Ikke mye svar, men det er vel skrevet at en 338RUM ikke går nevneverdig dårligere etter 1000 skudd, men hva en kan forvente av en 338 Lapua er en annen sak.

 

Når det gjelder prisen på den du hadde link til, så må jeg si at en kan bygge mye moro for den prisen!!

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst til å utdype litt mer det du skriver 300kongen? Ang krav mener jeg.

 

Krav er en relativ ting, men jeg kan forsøke meg. Tanken min bak utsagnet er når er DU fornøyd med hva som skjer der fremme, og ikke minst - hvor langt har du tenkt til å skyte? Dersom du har et ønske om å skyte best mulig opptil 500 meter (tenkt eksempel), så vil du helt klart feies av banen av en rekke andre mindre kalibre. Det er flere grunner til nettopp dette, men rekyl er en av faktorene da dette er å betrakte som en viss stokastikk, samt det enkle faktum at større hylser gjerne brenner noe mer ueffektivt (relativt sett), men da beveger vi oss inn i et område som angår hva som gjør de virkelig presise kalibrene nettopp presise. Ut til 600 meter er det få som klarer å banke diverse 6-6.5 mm patroner, 308 for den saks skyld.

 

Men det er klart, "morofaktoren" blir jo noe redusert om det er skyte du er ute etter, og ikke være faktisk konkurransedyktig. Ser man på hva som presteres på 600 yards og opp mot 1000 yards i USA (og Norge for den del), så er ikke de store kalibrene særlig med før det blir skikkelig langt, men selv da vil de mindre kalibrene også prestere - sagt på en annen måte, det går en grense der ute hvor balistikken blir svært viktig, men i mine øyne går den langt ut. Har du som mål og konkurrere så mener jeg at kravene blir for strenge til nevnte kaliber, skal du ha det utelukkende moro og konkurrere med deg selv - kjør på!

 

Det store poenget mitt er egentlig å være helt klar over hva man faktisk anskaffer seg og hvorfor. Jeg har ingen betenkligheter eller problemer med å forstå hvorfor du tenker som du gjør; spørsmålet blir egentlig hvor lenge du syntes nettopp det er moro? Om jeg skal snakke for meg selv har jeg flere ganger gjennomført diverse prosjekter hvor den definitivt største gleden var å gjøre selve prosjektet, når man var ferdig ble det kanskje ikke helt som man ville, og man så at det kanskje fantes noe bedre.

 

Uansett, hva du velger - lag en prosjekttråd som viser fremgang og resultater. Lykke til! :D

Link to comment
Share on other sites

Har en 338LM. Den er vel skutt ca. 500-600 skudd nå, skyter fortsatt ræva av disse 6,5 typene :mrgreen::mrgreen:

Har ladet moderat frem til nå, men har nå gått over til N-570 og virkelig funnet en godladning med 98,8gr,så nå brenner det vel mer løp :(

 

Jeg liker det tradisjonelle designet på en langholdsrigg, med lang, tung pipe og en robust stokk. Toppet med en diger kikkert. Selvfølgelig må en også ha en rekylbrems for å få den helt riktige looken..... Jeg synes det blir litt snodig utseende med ei feit pipe og rekylbrems på en 6,5.....

 

Du har virkelig skjønt det 8)

Link to comment
Share on other sites

De er begge to veldig flinke, men jeg har en mye gyldnere kulebane :wink:

Har du egentlig det? hm måtte fyre opp PCB her.

 

med 6,5-284 får du 947 msek i følge lapuas tabell(66 cm pipe) med en 139 grs scenar og får 30 knepp opp til 600m og 75 knepp opp til 1000m og får 8,8 knepp avdrift på 2 msek sidevind på 1000m.

med 6,5X55 får du 860 msek med en 139 grs scenar (uten å troll ladde i en 67 cm pipe) og får 36 knepp opp til 600m og 94 knepp opp til 1000m og 10,1 knepp på 2 msek sidevind på 1000m.

med 338 lap mag får du 886 msek i følge lapua tabell(70 cm pipe) med 250 grs lock base og får 33 knepp opp til 600m og 83 knepp opp til 1000m, og 8,8 knepp avdrift på 2 msek sidevind.

 

alle disse med utgangspkt 200m. å med de BC som er i min versjon av PCB.

så om kulebanen er mye gyldnere i praksis vet jeg ikke helt ;)

Link to comment
Share on other sites

For min egen del så vet jeg at når jeg skal ha .338 så blir det Lapua mag'n

(det er vil ha tarmen som skriker :wink: )

 

Har du fiklet med en .338 Norma Mag? Skal sende med et par hylser i leveransen. Over dammen mener de at den gir bedre jevnhet. Men vet ikke om noen her hjemme som har kamret for patronen. -ennå!

Link to comment
Share on other sites

Høggern

Skal du sammenligne, blir det feil å ta to brennheite 6,5-ladninger, og en pusle-ladning til .338

Lade .338 Lapua til over 900 m/s med Norma 15 og 250 Scenar, er intet problem i min iallfall.

vet ikke hvor brennheite eller pusete vihtavuoris ladedata i 2004 tabellen er. Er derfra jeg har hastighetene for 6,5-284 og 338 lap mag.

6,5X55 hastigheta er heller ikke brennheit. (ladedata på krutt boks)

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvor brennheite eller pusete vihtavuoris ladedata i 2004 tabellen er. Er derfra jeg har hastighetene

 

Vil nok si meg enig om at det ikke var mye fres over 338 ladningen nei.

Har ingen problemer med å ha fornuftig trykk, og fremdeles oppnå hastigheter godt over 900m/sek med 250 grs Scenar i min 338 som er i RUM-utgaven. (N-570 og/eller Accu-8700)

Til informasjon så opplyser Vihtav. i sin 2009 tabell hastigheter på 911 og 916m/sek for henholdsvis 250grs. Lockbase og Scenar.

 

Legger ved link på den nyeste Vihtav. ladelisten.

http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriInternationalReloguide2009.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ser det har vært litt aktivitet på denne tråden mens jeg har vært utenfor dekning..... :D Så bra!

 

Mulig jeg har bomma stygt i forhold til hvor mange som faktisk har gått løs på 338 kaliberet her i landet. Jeg forstår at det tilsynelatende finnes flere 338 Lapua enn 338 Rum, og muligens ingen 338 Edge..... Det stemmer dårlig med hva jeg trodde var tilfellet. Mulig jeg skal revurdere litt å heller kikke litt på noen hissige 7mm patroner, det finnes jo noen kuler der også som har svært god BC.

 

Den dagen komponentene begynner å komme inn skal jeg selvfølgelig skrive noen ord om saken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår at det tilsynelatende finnes flere 338 Lapua enn 338 Rum

:wink:

Det er en god del 338er rundt om ja, og om jeg skal sette det litt på spissen: Så blir de vist frem, og ...Med noe nokså få unntak

så legger eieren seg ned og skyter med sin 300WM eller 6 eller 6.5-etellerannet

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Siden du maser så fælt Kiwi, så får jeg si det da! :mrgreen:

 

Kassa er en Kongsberg M993, dette er en prototyp låskasse fra Kongsberg small arms som ble produsert i ca 15 eksemplarer. Kassa ble lagd som en frigeværkasse og har et Anschutz avtrekk. Det er ikke frest ut magasinbrønn, så den skal være stiv og god. (Den er generelt veldig lik 393 kassa.)

 

Pga størrelsen på bolten vil jeg ikke kunne gå for 338Lapua Magnum eller Norma magnum, men både RUM og Edge er aktuelle.

 

Så nå er jobben i gang med å finne de rette komponentene. Trenger et løpsemne, kikkert, montasje, rekylbrems, hmmm, kjenner at dette kan ta litt tid.... :?

Link to comment
Share on other sites

Både .338 Lapua og Norma magnum baserer seg på .416 Rigby designet.

Det anbefales (bl.a. av Stiller) .750" til denne patronen og ikke 0,700" bolt som det er på M700 (der ser du hvor navnet kommer fra...) og de fleste andre kasser i den klassen.

For å få en så tykk patron til å fungere må man legge utdrageren mer eller mindre på utsiden av bolten, og frese innvendig spor i kassa for den.... Dette synes jeg det lukter fryktelig mye børsemakerarbeid og lite stål til overs av, og fremstår i mine lyne som en smule krampeaktig når det finnes enklere og bedre alternativer i disse kassen: Edge og RUM...

 

Tanken bak Norma Mag designet er å få omtrent samme volum som Lapua mag men med ei kortere hysle som skulle gi en patron som passet bedre til mindre låskasselengder. Den er derfor (mer) rettvegget slik at volumet opprettholdes sånn noenlunde, og kulene slipper å stikke nedi hylsa som på Lapua. Dette kan gi utfordringer ved ladegrep med mating fra magasin, men patronen lages stort sett for langhold og enkeltmating uansett.

 

.338 Lapua mag parkerer Norma mag hvilken dag som helst dersom man tilpasser patronlengde og friflukt etter de store låskassene der denne er aktuell å bruke. Fabrikkammo i Lapua mag setter kula dypere enn man trenger, og gir dårligere prestada.

Det er mange i usa som har stilt seg spørsmålet om hva som er poenget med den nye Norma mag, og hva den gjør så mye bedre.. Designet gir 6mm ppc effekten blir nevnt, men hastighetsmessig ligger den endel etter. Den har rykte på seg for å gi svært jevn prestada omkring 2770fps med 300grs matchkuler. Mulig den kan gi bedre presisjon enn Lapua mag av den grunn, men det er ørsmå nyanser i så fall.

Jeg tipper Lapua mag vil være standarden i overskuelig fremtid, den kamres i en drøss geværer, og er relativt snill mtp løpsslitasje siden det er ei kon hylse, og hylsene er laget av Lapua - de er bedre enn Norma...

Hadde jeg hatt større låskasse enn M700 ville denne vært mitt 1. valg.

Det er den ikke, og da står .338 Rum eller Edge høyest på lista.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...