Jump to content

Gaupe angrep hest.


Tell

Recommended Posts

Jeg er glad jeg fikk oppleve de fantastiske 80 og 90 årenes rådyrbestander på østlandet... :? Med mindre myndighetene veldig snart forstår Gaupa's utryddelse av rådyra, kommer vi aldri til å se slike fine bestander igjen. Hvorfor vi skal ha så mye av den helvetes drittkatta, kan jeg ikke forstå! Det er jo så gærn't at en nesten kan tro gaupa er en lystmorder..

Før kunne vi nyte synet av opptil 20 rådyr av gangen på jordene der jeg bor. Nå er de alle borte, og ingen skyter rådyr lenger....

Link to comment
Share on other sites

Hm tror myndighetene forstår at gaupa utrydder rådyra men de tenker nok som så at det stabilisere seg med tiden. men trur ikke det. rådyra er som ulven innført og ikke helt rustet til og takle snørike og kalde vintere. og et rådir som vasser i snø til over ryggen er enklere og jakte en mye annet for gaupa.

 

så trur nok vi må bare venne oss til mindere rådyr og mye mer katt :(:cry:

Link to comment
Share on other sites

At gaupe angriper hest, sier jo litt om motet og "killer-instinktet". Da det ble bekreftet at gaupe tok voksen hjortebukk på ca 100 kg, ble mitt syn på "kattfaen" litt endret :shock: Gaupa er uten tvil Norges svar på tiger! Har nevnt det før, men gjentar gjerne: På begynnelsen av 90-tallet var rådyr-kvota her på 100 dyr, i fjor var kvoten 8 dyr :cry: Takket være store snømengder og gaupe :evil:

Link to comment
Share on other sites

Er for øvrig interessant lesing om gaupa i Finnmark i siste utgave av Jeger, hund & våpen. M222, som den kalles, antas å ha tatt opp mot 100 reinsdyr på ett år... I tillegg kommer lam, katt, rev, hare og fugl. Effektiv jeger! Man regner faktisk med at bortimot 2 000 rein ble tatt av til sammen anslagsvis 30 gauper i Finnmark i 08.

 

Og man klager på at ulven tar en sau i ny og ned...

Link to comment
Share on other sites

Gaupa er nok her for gått nå folkens, så nå må dere heller begynne med båsfangst :wink: Har sett en markant nedgang på rådyrbestanden i mine jaktmarker også. Men husk at gaupa også slår rev, og det er da ihvertfall noe gått den gjør...hehe.

 

Den påstanden om de 2000 reinsdyra på finnmarksvidda er heller tvilsom ko-stens. Samene (reinseierne) la mestparten av skylden på kongeørnen for 2 årsiden. Ørna ble beskyldt for å slå ut nesten 2000 kalver den sesongen. Ganske latterlig når det kun er registrert 17 ørner i hele finnmark :lol: Blir noen kg på hver ørn det.

Link to comment
Share on other sites

Hekkebestanden i Finnmark(kongeørn) anslås å være mellom 140-160 par. http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/465.pdf Husk, at i likhet med mange andre rovdyr så spiser ikke ørna alt den dreper. Det gaupeprosjektet i Finnmark som er nevnt er rimelig godt dokumentert så det er ingen grunn til å tvile på antall felt vilt, husdyr og tamrein.

Link to comment
Share on other sites

Her i Solør har vi en stor gaupebestand og vi har ulv over alt, men allikevel er rådyrbestanden nå økende, etter å ha ligget langt nede. De kommer tilbake igjen.

Bare på området til JFF sitt område her, kan vi i år felle 51 dyr (men svært få gidder). Ulvewobblere kan ikke brukes lengre.

 

Muligheten byr seg 1 februar for dere som synes det er så ille at gaupa forsyner seg av alt etandes i distriktet :wink:

Link to comment
Share on other sites

– Vi red etter hverandre med meg bakerst. Plutselig satte hesten min rumpa under seg. Jeg snudde meg og så en gaupe. Ikke en slik flott og fyldig en som man ser på tv, men en litt tynn og skrantete en, forteller Mathisen.

 

At gaupa virket tynn og skrantete får meg til å fundere på om den ikke var syk, veldig sulten, og desperat. Jeg har ingen tro på at ei frisk gaupe ville gjøre flere forsøk på å angripe hest med rytter. Dermed går jo tankene videre til ulv og bjørn. De kan jo også bli syke og desperate. Og en dag er det kanskje en jogger som møter en av dem. Men det går jeg ut fra at våre myndigheter har tatt høyde for ettersom de mener at vi skal ha store rovdyr i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Muligheten byr seg 1 februar for dere som synes det er så ille at gaupa forsyner seg av alt etandes i distriktet :wink:

 

Det tar omtrent en time, innenfor et lite avgrenset område, å finne spor etter hele kvota i min tildelingsregion. Gaupejakta vil aldri klare å regulere gaupestammen med dagens kvotesystem.

Link to comment
Share on other sites

ja blir det. jakter i samme området og har sett djevel dyret selv. trur og mene at det er ei hugaupe med en eller to unger som er der inner etter spora og dømme. og det har dessvere forskynt seg godt av rådyra der inne :cry::cry:

 

I følge Losby gårds jakt ansvarlig er det en relativt stor Gaupebestand i området blitt de siste årene og derfor svært redusert rådyrbestand.

Forøvrig så jeg 5 rådyr på jordet rett før hestegården tidligere idag :mrgreen:

Går en del i disse skogene, men har aldrig vært så heldig å få sett noen Gaupe.

Link to comment
Share on other sites

ja blir det. jakter i samme området og har sett djevel dyret selv. trur og mene at det er ei hugaupe med en eller to unger som er der inner etter spora og dømme. og det har dessvere forskynt seg godt av rådyra der inne :cry::cry:

 

I følge Losby gårds jakt ansvarlig er det en relativt stor Gaupebestand i området blitt de siste årene og derfor svært redusert rådyrbestand.

Forøvrig så jeg 5 rådyr på jordet rett før hestegården tidligere idag :mrgreen:

Går en del i disse skogene, men har aldrig vært så heldig å få sett noen Gaupe.

 

jo da stemmer nok det ja. er blitt fortalt det samme selv. ser da selvfølgelig rådyr i losby selv men bare på jordet dokk :!:

Link to comment
Share on other sites

ja blir det. jakter i samme området og har sett djevel dyret selv. trur og mene at det er ei hugaupe med en eller to unger som er der inner etter spora og dømme. og det har dessvere forskynt seg godt av rådyra der inne :cry::cry:

 

I følge Losby gårds jakt ansvarlig er det en relativt stor Gaupebestand i området blitt de siste årene og derfor svært redusert rådyrbestand.

Forøvrig så jeg 5 rådyr på jordet rett før hestegården tidligere idag :mrgreen:

Går en del i disse skogene, men har aldrig vært så heldig å få sett noen Gaupe.

 

jo da stemmer nok det ja. er blitt fortalt det samme selv. ser da selvfølgelig rådyr i losby selv men bare på jordet dokk :!:

 

 

Vi får tromme sammen en gjeng 1.feb :mrgreen:

 

Gaupejakt har jeg aldrig prøvd :D

Link to comment
Share on other sites

Hekkebestanden i Finnmark(kongeørn) anslås å være mellom 140-160 par. http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2009/465.pdf Husk, at i likhet med mange andre rovdyr så spiser ikke ørna alt den dreper. Det gaupeprosjektet i Finnmark som er nevnt er rimelig godt dokumentert så det er ingen grunn til å tvile på antall felt vilt, husdyr og tamrein.

forteller undersøkelsen noe om antall hekkende havørnpar? talte 35 havørn som satt i fjæra på ei strekning på 1km i ei bygd på ytre senja.... tar ikkje havørna vilt og bufe også om den får sjansen?

Link to comment
Share on other sites

Dette havner utenfor tråden, men jeg tar sjansen og svarer chopper likevel.

Har du sett en jumbojet jage en F16? hehe

Havørna er beskylt og frikjent og mistenkt igjen for å være storjeger svært mange ganger. Men hovedføden er fisk og lette bytter (som kadaver, småbarn på øya Leka osv :wink: ).

Den tar riktignok endel fugl i mytetida, men den er stort sett for stor og tung og treig til å innhente og nedlegge raske bevegelige mål.

Enkelte steder sies det at den er en grusomt effektiv jeger, mens den andre steder ikke går løs på fast-tjorede lam i sjøkanten (eksempel hentet

fra forsøk). Ørna lot lammet være - men ikke oteren :roll: .

Det er nok endel lokale forskjeller, og ikke minst tillærte egenskaper og jaktteknikk.

Siden Senja nevnes: To kompiser var der på rypejakt og tok midtpådagenpausen på rygg i lyngen da ei havørn suste over dem med ei rype i klørne.

Første tanke er jo at "dæven, ørna har slått ei rype", men sjangsen er jo til stede for at den tidligere hadde fått ei hagleskur i seg og blitt liggende.

 

Svaret er vel at den er en oportunist, og tar de sjangser som byr seg. Den bruker ikke unødig energi på jakt som stort sett mislykkes,

eller hvor det er for store sjangser for at den selv blir skadet. Men i sult kan den nok ta både rådyr, rev, rein eller sau.

Link to comment
Share on other sites

At gaupa virket tynn og skrantete får meg til å fundere på om den ikke var syk, veldig sulten, og desperat. Jeg har ingen tro på at ei frisk gaupe ville gjøre flere forsøk på å angripe hest med rytter. Dermed går jo tankene videre til ulv og bjørn. De kan jo også bli syke og desperate. Og en dag er det kanskje en jogger som møter en av dem. Men det går jeg ut fra at våre myndigheter har tatt høyde for ettersom de mener at vi skal ha store rovdyr i Norge.
Problemet er at noen har bestemt at her skal det være oppvekst område for gaupe. De har bare glemt at når det blir mye gaupe går mat tilgangen ned, 50-80 rådyr i året til en gaupe, merkes godt etter noen år. De burde også bestemt at rådyra må bli mere produktive.

Her hvor jeg bor kunne vi kose oss med rådyrjakt hver helg hele høsten, det kan vi forsåvidt enda, - rådyra da.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at noen har bestemt at her skal det være oppvekst område for gaupe. De har bare glemt at når det blir mye gaupe går mat tilgangen ned, 50-80 rådyr i året til en gaupe, merkes godt etter noen år. De burde også bestemt at rådyra må bli mere produktive.

Her hvor jeg bor kunne vi kose oss med rådyrjakt hver helg hele høsten, det kan vi forsåvidt enda, - rådyra da.

 

Enig med deg der, syns godt at DN kunne bestemt at rådyra må produsere flere kje etter hvert som de bestemmer at gaupestammen skal øke..

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at noen har bestemt at her skal det være oppvekst område for gaupe. De har bare glemt at når det blir mye gaupe går mat tilgangen ned, 50-80 rådyr i året til en gaupe, merkes godt etter noen år. De burde også bestemt at rådyra må bli mere produktive.

 

problemet til en del jegere er at de har glemt at skogen også tilhører predatorene. Det er faktisk naturlig med et par gauper i skogen. Kanskje rådyrstammen nå er på et mer naturlig nivå, og ikke så kunstig høy som før...?

 

Den røde tråden i disse innleggene er jo et enormt hat mot alt som spiser kjøtt..! Det er for meg ubegripelig at jegere, som faktisk bør forstå økosystemet, ikke evner å respektere andre arter enn de som kan jaktes på.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og jegerens rolle som predator bør vel også utøves. eller...?

Og konkurranse mellom predatorer er vell helt naturlig. eller..?

 

Selvsagt så skal det utøves jakt. Men jeg savner respekten og forståelsen for alt liv og samspill. Når ei gaupe her i tidligere innlegg blir betegnet som "djeveldyr", ja da er det i mine øyne noe fundamentalt galt med respekten.

Link to comment
Share on other sites

Jada, sterke ord er jo på en måte litt mote å slenge rundt seg med. Det tar jeg ikke så tungt.

Det jeg tar litt tungt er følelsen av at man prøver å fjerne rollen mennesket har i økosystemet.

Det er på en måte helt naturlig at det er konkurranse i matfatet mellom predatorer.

Og grunnet vår suverenitet som predator har vi mennesker satt begrensninger på vårt uttak, fordi vi faktisk skjønner

at vi må det. Og våre konkurrerende predatorer er det også vi mennesker som må begrense uttaket til,

fordi de vi konkurrerer med ikke skjønner det selv. Enig? Det er graden av hvor mye vi skal

gi til våre konkurrenter vi er uenige om, er det ikke?

Link to comment
Share on other sites

At gaupa virket tynn og skrantete får meg til å fundere på om den ikke var syk, veldig sulten, og desperat. Jeg har ingen tro på at ei frisk gaupe ville gjøre flere forsøk på å angripe hest med rytter. Dermed går jo tankene videre til ulv og bjørn. De kan jo også bli syke og desperate. Og en dag er det kanskje en jogger som møter en av dem. Men det går jeg ut fra at våre myndigheter har tatt høyde for ettersom de mener at vi skal ha store rovdyr i Norge.

 

Nå er propogandaen igang igjen :?

 

Man er aldri forsikret mot at rovdyr kan ta mennesker, men det har vist seg at dine jaktkammereater er langt farligere enn rovdyrene! Det er langt flere som skades eller blir drept av vådeskudd enn rovdyr!

 

Her forleden kom det jo opp at en sensk kvinne var drept av elg. Jeg hørte ingen ting her om at man må redusere bestanden av elg for det.

 

Jeg sier ikke at rovdyr ikke kan ta mennesker, men at man omgås langt farligere ting der ute.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en elg går til angrep og skader mennesker, ja da blir denne elgen jaktet ned og skutt.

Annen elg blir ikke jaktet på fordi "en" gjør ugang.

Det samme gjelder for rovdyr, det ene individet som lager problem blir tatt ut.

Det er faktisk ikke værre enn det.

 

Hva slags relevans har "vådeskudd" med dette å gjøre...? :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ikke propanada. At et mulig sykt, stort rovdyr kanskje kan angripe et menneske på grunn av sult er da et faktum? Et sykt eller skadet rovdyr klarer kanskje ikke å ta sitt naturlige bytte. Min siste setning i det du siterer imidlertid var ment som ironi, men det fattet du visst ikke. ;)

 

For orden skyld: jeg er IKKE rovdyrhater. Men skal vi ha dem må vi også tåle det negative med dem. For en stor del av befolkningen er de negative sidene ved å ha ulv, bjørn, jerv eller gaupe så store at jeg skjønner dem når de ønsker dem bort. Rovdyrene ødelegger deres livsgrunnlag. Jeg er, til tross for at jeg altså er FOR store rovdyr i Norge, ikke enig med myndighetenes rovdyrpolitikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får etterhvert et inntrykk av at noen sitter med en form for (pervers) fryd over at rovdyr får spise seg ut av matfatet sitt og samtidig ødelegge gleden ved å jakte, for de folka som liker det. Gaupa i dette tilfellet vil få få problemer når maten forsvinner, samme med jegerne, gleden ved jakta blir jo mindre når man ser hvor tragisk dårlig det er med rådyr bestanden. Trivselen over å se dyreliv rundt seg er ihvertfall kraftig redusert.

Er gleden like stor når man kan se halvt i hjel sulta gauper rave rund husdyr?

Link to comment
Share on other sites

Man er aldri forsikret mot at rovdyr kan ta mennesker, men det har vist seg at dine jaktkammereater er langt farligere enn rovdyrene! Det er langt flere som skades eller blir drept av vådeskudd enn rovdyr!

Hvor mange mennesker tror du det hadde blitt tatt av rovdyr om det hadde vært like mange rovdyr (som er istand til å ta mennesker) som det er jegere......... :?::wink: Tenk om det var like mange rovdyr som det er biler/elger, hvor mange hadde da blitt drept...... :?::wink: Osv....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...