Jump to content

Rifle kal småvilt


Jeger-Harald

Recommended Posts

hey!.. jeg tenker og anskaffe meg kaliber til småvilt jakter så og si alt av småvilt og har vært innom både 17 hmr og 22 magnum..

 

1: hvordan er disse kaliberne? eventuelt andre??

 

2: er det lett og få tak i ammonisjon til disse jaktvåpnene?

 

3: skal bruke max 10 tusen.

 

4: skal ikke ødelegge viltet som jeg skyter minst. rypa for eks

 

5: tiuren skal dette på lovlig vis av skuddet:)

 

takk for alle svar

Link to comment
Share on other sites

har en kompis med 22 win mag, kombi fra savage, litt sensitiv på ammo, men går tilnærmet hull i hull på 100 meteren med winchester blyspiss. billig nok ammo til å trene, samt nok punch til rev. mulig jeg hadde gått for .17 om jeg skulle hatt noe utenom .22 LR i denne klassen. (22-250 til rev, så ingen henger seg opp i at jeg nevnte det som bruksområde til 22 win mag og slenger på dette om 22 lr)

Link to comment
Share on other sites

I Svarte? Makkieboy, også en Brno/CZ? I en kombi, OK, men i ei boltrifle fins det bedre valg.

Jeg var nå sjeleglad når det kom en og kjøpte min, selv om den var "OK", dvs både funksjonerte og var 5 sk <20mm @100 presis. Har hetset den nok i en annen tråd.

 

Jeger HArald,

du kan jo prøve å søke på småvilt, kule og kaliber, evt også 223 og 22Hornet, det er skrevet masser om dette før, selv om det ikke lett søkbart alltid, man må tenkle litt detektiv og se hva slags ord folk kan ha brukt i en slik diskusjon.

Neste post vil helt sikker foreslå 6.5x55, det er ingen raske sanne svar på dette spørsmålet ditt, utover at alle lovlige kaliber dreper viltet om du treffer midt på.

 

Selv har jeg valgt .223Rem, og er fornøyd med det. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762

 

 

1: hvordan er disse kaliberne? eventuelt andre??

Har du brukt 17HMR og 22WMR?, de er lovlige, men skjemmet av dyr ammo, at ammoen ikke fins hos andre enn dedikerte våpenbutikker, og at ammoen er giret mot "varmints", iallfall 17HMR.

 

2: er det lett og få tak i ammonisjon til disse jaktvåpnene?

Hvilke jaktvåpen? Utenfor store byer er det vel omtrent kun 6.5x55, .222, .223, .308, 3006 og 9.3x62 som er lett å få tak i, og knapt nok de.

Dog skal sies at selv Mo Sykkel og Sport hadde .22 Hornet på 80tallet. Og tiuren datt.

 

3: skal bruke max 10 tusen.

Med kikkertsikte = brukt og 2 poeng til Makkieboy og CZen, du finner en som virker fint, med JAhtiJakt kikkert på, til 4000, så kan du reise på jakt for resten. Anschutz lager forøvrig noen fine rifler i .22Hornet...

 

4: skal ikke ødelegge viltet som jeg skyter minst. rypa for eks

Dette er i direkte motsigelse til at viltet faktisk skal dø, fort... Dog, det kommer an på kulevalg mer enn kaliber. Jeg har prøvd å bruke fornuftige kuler oppigjennom, softpoints i .22Hornet, hullspiss i .22LR, og div. matchkuler i 6.5mm og i .223. OG jeg har sett folk bruke både 308 (Både NM60 og Elite) 3006(Rano Super eller noe sånt?) og 9x19 på rypa, alt virker, men holder vel .22LR for å være ideell på den lille fuglen. (fins de ennå :roll: )

Min mening om dette er uansett at det er mye bedre å finne igjen en fugl som er litt sundskutt, enn å drive å lete etter en som har gjemt seg.

 

5: tiuren skal dette på lovlig vis av skuddet:)

Utelukker .22LR, alle de andre er lovlige. Og effektive.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal han ha Hornet, og hadde han spurt om noe anna enn rifle, så hadde jeg annbefalt kombi, samme som jeg har.

 

22Hornet er ganske så ideell til småviltjakt der man også skal spise det man får.

En rundnestet kule fmj eller sp i 800m/s blir lite splatt, og samtidig effektiv felling.

 

Ikke er den dyr å skyte med heller:

 

2.08 kr / kule + 10gr N110 + tenhette = en 3,00 kr/vilt

 

Jeg har enda ikke klart å sprenge i filler vilt med denne, og ingen vilt har heller kommet fra skuddplassen, hvis bare jeg har gjort jobben.

 

Løp og kjøp.

 

Jeg har også en 22WMR, som blir brukt til samme formålet, en cz452. 22 Hornet og 22WMR kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Begge funker bra, men det WMRen gjør på 80-90 meter, gjør Horneten likebra på 130-140 meter.

Link to comment
Share on other sites

I hine hårde dager når jeg jaktet hare, rype og gås med rifle - startet jeg som mange andre med 22 LR (var ikke forbudt den gangen :wink:).

Oppgraderte så til 22 Mag. og Hornet, men syntes at vindavdriften var noe for stor.

Oppgraderte deretter til 222, 22-250, 220 Swift, 6 mm Remington og 243 W - og endte opp med sistnevnte.

 

"Dro" holdet ut/bedømte avstanden for dårlig - var 22 Mag og Hornet - ikke tingen.

Avstandsmåler var sience fiction på den tiden :lol:

 

Drilling ble til sist det saliggjørende - og 6,5x55 gjorde ikke mer skade enn noen av de andre.

Også var den ok i vinden.

 

Traff jeg bein med hvilket som helst av overfornevnte kaliber - ble resultatet dårlig uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner de å skli ut allerede som vanlig. Får noen ideer mens jeg leser. 22-250 f eks.

fin å myrde kråker osv. Ikke til så mye matvilt. Opprinnelse var .250 savage. En meget balansert og proposjonert patron. Men .257 caliber er vel ikke akkurat hyllevare, men 6mm?

 

Finnes skjelden villkatter andre ikke allerede har funnet på før, men min idè er å necke opp 22.250'en til 6mm. Jeg vil mene at det blir en mer balansert patron enn .243

Høres ikke det gøy ut?

 

Men jeg henger meg gjerne på en .22 hornet. Fortreffelig liten patron det også. Klarer man å holde seg innenfor hva en .22lr presterer, er ikke en hornet noe problem eller hvor langt tør man å tøye strikken?

Link to comment
Share on other sites

men min idè er å necke opp 22.250'en til 6mm.

Den kalles 6XC, http://www.6mmbr.com/6XC.html

 

Klarer man å holde seg innenfor hva en .22lr presterer, er ikke en hornet noe problem eller hvor langt tør man å tøye strikken?

Det skal gå å tøye den noe lenger. 100m er langt med .22LR, 200m er langt med .22Hornet. Langt! 300m er langt med .223, og begynner å stille seriøse krav til skytteren.

 

Skal en holde seg unna spesial-kreasjoner og "vanskeligåfåtaki"-patroner, så blir valget i rekkefølge:

22LR, HMR/WMR-patronene, 22Hornet, 223Rem, 6NormaBR, 243Win, 6.5x55 -

 

K

Link to comment
Share on other sites

Den 6xc er noe helt annet enn bare å necke opp en 22.250. Her er det snakk om å få max hylsevolum. Ved å være litt moderat og bare necke opp til 6mm, men å beholde resten av hylsefasongen så får du en patron som er snillere med løpet ditt. Perfekt opp til 100 grn. Flatskjytende og forbasket presis. De kunne litt om indre balistikk i gamle dager også.

Link to comment
Share on other sites

jodda Shadob det er mange som har gått veien fra 22lr og oppover og ender opp med ett eller annet hurtig flattskytende noe.

 

Men jeg er på tur tilbake :?

 

Har prøvd mange av de vanligste "småvilt" kalibrene vi har 22lr, 22hornet, 222Rem, 223Rem, 6mmBR, og 308 + at kompiser mer eller mindre vellvillig har lånt meg ( latt meg prøve) 22Savage,221Fireball, 22WMR, 22-250 og 6,5x55.

 

Noen av disse har jeg bare prøvd i noen få dager - eller bare noen få skudd - andre har jeg jaktet mye med. Og min erfaring er at det ikke altid er mest mulig fart som er best.

I allefall min småviltjakt foregår på åpne områder, eller ikke alt for langt fra folk og jeg ønsker å ta hensyn til både rikosjetter, støy og rekkevidde i tillegg til at jeg ønsker å spise matviltet.

 

Jeg er enig i at vindavdrifta er et problem med 22hornet og lignende. Og at en 6BR bygd som ei skikkelig varmintrifle -tung og stødig - er bedre teknisk. Men jeg opplever å ha felt mer vilt med små lette rifler i lette kaliber, de er etter min mening mer egnet til praktisk jakt.

 

Så om noen ønsker å høre på mine erfaringer, så kjøp ei grei jaktrifle (standard vekt) i ett moderat kaliber for den jakta som skal bedrives. Men klart ALLE skal få lov til å ha det moro og bygge/kjøpe/eie/bruke en rifle etter egne ønsker :)

Link to comment
Share on other sites

Kom til å tenke på en morsom løsning. en Contender carabin i .22 hornet. Liten,lett.

I tillegg kan man jo lage en utfyller hylse å putte 22lr i siden tennstemplet kan svinges fra senter til rand tenning.

 

Har og gjort meg tanker om contender siden den er mulig å skifte løp på de, et løp for lengre hold på f.eks ryper 6mmBR eller noe, til de dagene fuglen letter på lange hold, og så har men et løp i 22LR i sekken med lyddemper og subsonic ammo som man kan skifte ut om man har å gjøre med ryper som er spake.

Link to comment
Share on other sites

Eller 22Hornet til alt :wink:

 

Jo 22 Hornet er at herlig kaliber. Men irriterer meg mye at det er så lite helmantel kuler 45g å oppdrive.

Norma har sluttet å produsere sin 50g helmantel kule, slik at det hjelper ikke å skaffe seg en hornet med rifle stigning 1:14 eller 1:12 heller.

Vet ikke om 1:12 i den lille hylsa ville stabilisert 55g kuler??

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan tilgangen på hornetammo er i den "siviliserte" delen av landet, men her finnes det i alle fall ikke.

Belager man seg på hjemmelading er det en tidligere nevnt .224 patron som stiller sterkt og godt kan lades med S&B 45FMJ i moderat hastighet, det burde gjøre samme nytten. Hvis man i tillegg skal drive litt "varminting" er det greit å ha noe med litt høyere utgangshastighet også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...