Jump to content

noen som kan kurse litt her inne?


miroku

Recommended Posts

  • 1 year later...

Jeg hiver meg på her ang kursing i hagle lading, litt sånn grunnleggendes. Har ladd både rifle og pistol/revolver amo i mange år, så er ikke helt grønn. Men vil gjerne begynne å lade selv pga høye priser på amo og den følesen av å ha kontroll over egne patroner.

Link to comment
Share on other sites

Må få hive meg på her jeg også :D

Har utrolig lyst å begynne å lade til hagle,men synes alt virker så difust her inne.......

Aldrig noen som kan komme med et KLART svar enten om priser eller ladeutstyr. Blir bare flere sider opp å ned med ørtogførti stykker som har ulike erfaringer med ulikt utstyr. Dette gjør i allefall meg litt nervøs....

Så skulle ønske at en eller annen (med erfaring) kunne leite opp priser og utstyr man trenger for å komme i gang med en helt vanlig haglepatron.

Link to comment
Share on other sites

Du får si ifra om du er i området. Jeg kan gi deg en grei innføring i ladeprosessen, men å vite va du kommer til å få bruk for gjør jeg ikke. Jeg klarer meg med lee load all og noe ekstrautstyr, men det er ikke sikker du gjør det. Jeg lader bare et par hundre patroner i året.

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen å virke gretten. Hvis du "tyren" har en viss peiling på hvordan ladning du ønsker å bruke. Blir det enklere å leite opp rett: hylse, forladning, hagl type og krutt. Grunnen til mengder av diffuse svar er nok at de fleste lader med bly. Og ikke ønsker å fronte dette på forum.

Det er fult lovelig å lage bly ammo til figur jakt :D .

 

Jeg har brukt vismut hagl med samme forladninger for bly. Men det er IKKE lønnsomt å handle bis/vismuth i løsvekt.

I bly tiden ladet jeg med Vit N-340 krutt. Dette gav en middels svak ladning. Og "dårlig" drep.

 

Er nå i startgropen på ei ny runde med hagl lading. Og har bestilt Hogdon Longshot(som anbefalt av HS Precision), har blitt fortalt at NORMA er importør. Og da klarer Finnmarks beste jakt sjappe å skaffe det.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så viktig hvilke krutt du bestemmer deg for og bruke, det er hastighet, dekning og størrelsen (aller mest størrelse og dekning) på hagglene som avgjør om ladningen er nok drep i. Velg det som er enklest for deg og få tak i. Jeg valgte og lade med vv krutt pga lett tilgjenngelig krutt,hylser,wads osv og ikke minst oppskrifter. Jeg bruker ladedata fra UNA, han har laget ladedata for det aller meste. Lykke til videre, jeg leste og leste for og komme i gang, og det var ikke så vanskelig som jeg trodde, fikk også god hjelp her på kammeret. -m-

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg denne på hjemmelading eller få den sendt fra BPI eller Precision:

opplanet-rcbs-shotshell-reloading-handbook.jpg

 

Alternativt denne:

opplanet-lyman-the-lyman-shotshell-reloading-handbook-5th-9827111.png

 

Så kjøper du denne fra BPI:

msteel.jpg

 

Så leser du gjennom alle trådene under haglelading her inne samt alt på patrontest.dk

 

Les og bestem deg for om dette er noe for deg.

Hvis så sender du mail til følgende:

 

Hjemmelading for hagl/forladninger/tennhetter/krutt

Jaktdepotet for tennhetter/krutt

Winge for krutt

 

info@ballisticproducts.com for presse

sales@precisionreloading.com for presse

 

Be om priser med shippping regn med mva på hele beløpet.

 

Jeg anbefaler denne pressa, Mec Sizemaster og du sparer mye på å kjøpe den fra statene

sizemaster.jpg

 

 

Du bør da sitte med en formening om hva dette vil koste deg.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

har ikke noen eksakt prisklasse å holde meg til, men er jo en presse som ikke kommer til å bli brukt mere enn ca 200 skudd i året......så under 1000 lappen hadde jo vært ønskelig. Så kommer da kruttet som jeg regner med ligger på ca det samme som for rifle.

Hagl har jeg ingen peiling på pris på, men vil bli brukt mest til ande jakt. nr4-5

Samme når det kommer til hylser, der har jeg heller ikke anelse om prisklasse. Har jo en god del Eley (rype) hylser som har vært til nr 5. Om dette er noe som går å gjenbruke er jeg ikke sikker på. Har dessuten en hagle som nærmer seg pensjonsalderen, så tør ikke bruke stål, men ellers blir det vis/bishmut hagl.

Link to comment
Share on other sites

@sammleren

 

Kan konverteres men på ingen måte på samme vis som ei riflepresse. Jeg lader 12/70-76 og veksler med ett short set og har ei presse til 410 og ei til 28.

Greit å bytte kaliber hvis du lader ferdig alt av ett kaliber og så bytter, men å bytte frem og tilbake blir mye pes og innstilling.

 

@tyren

Bly er ikke lov i Norge, trening eller jakt.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

 

Denne kan også brukes til å lage vis/bismuth hagl.

 

Generelt vil jeg si det er feil utgangspunkt og begynne å lade hagl for å spare penger. Tviler på det regnestykket går opp.

Hovedpoenget med å lade hagl mener jeg er kvalitet og fleksibilitet. Er utrolig mye dårlige haglpatroner på markedet, så det er mye å gå på når det gjelder kvalitet (spesielt hastighet).

Lader nå 95% stål (5 % TSS) og er imponert over effekten på stål. Bruker mye 26 gram us 5 stål (V2 ~ 500 m/s) og ender og kråker detter som aldri før.

 

Lee Load All'en solgte jeg kjapt (alt for dårlig brett!) og nå står 2 MEC 600 Mark 5 alltid klar (12 og 16). Det er endel prøving og feiling for å få pressene til å fullføre en god brett og dermed ønsker ikke jeg å stille om for mye. Lading for meg er kos og da skal ting være på stell når jeg setter meg ned noen timer. Pressen varer livet ut, så det er dumt å spare "småpenger" her. Gå for kvalitet og tilfredstillelsen ved å drive med hobbyen blir mye større. "Prisen glemmer enn mens (dårlig) kvalitet glemmer enn aldri"

 

Skal en lade hagl i Norge blir det som å lade villkatter til rifle, en må være villig til å lese og lære fra ulike fora og prøve seg litt frem. Hagleladning er ikke noe hokus-pokus så lenge en bruker litt sunn fornuft og går rolig frem. Har ladet med Vihtavuori stort sett hele tiden og er veldig fornøyd med det. Kjøpte inn noen bokser med long shot, men ser ingen fordeler med det kontra N-340 eller N-350, bortsett fra at det har en gunstig tetthet hvis en har plass mangel i hylsa. Jeg bor i Nord-Trøndelag, men kan godt ta et mini ladekurs hvis ønsket er der. Lader dog stort sett etter data satt sammen etter informasjon funnet i bøker og på nett + en stor grad av erfaring. Dermed bruker jeg lite trykktestet data. Nevner dette da mange tror at det er livsfarlig å lade hagel etter annet en det som står i boken.

Link to comment
Share on other sites

Er helt med Johs her, gjør man en grundig jobb med stål har man patroner helt på linje med bly som atpåtil går mye trangere.

 

Jeg ladet 1200 patroner 2010, mesteparten 28 gram/BB stål(Ref Æredødar tråden) og vi dauskjøt skarv og ær på seriøse avstander.

I år går vi for 32 gram/1ere, kommer en tråd om denne patrona etterhvert.

 

Jeg sparer definitivt på ladingen min. Kjøper hagl og wads i Danmark for en slikk og ingenting.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Haglelading er slett ikke noe hokus pokus, det er bare ikke like godt etablert i Norge eller Skandinavia generelt.

Problemet er litt rundt dette med sikkerhetsprofilen til hagle, det er ikke like enkelt å utvikle ladninger til hagle som til rifle.

 

Støtter opp rundt Mec 600jr presser, ser absolutt ingen svakhetspunkter ved disse pressene.

 

Nå kan vel stål lades i gamle hagler så lenge trykket er forsvarlig og man bruker "mylar wraps" ?

Hadde gjerne vært med på å utvikle en stålvariant med gunstig trykkprofil som går ann å bruke i 12/70.

 

@ lipitor - dele butikk med oss?

Link to comment
Share on other sites

Ser mange klager på Lee Load All pressa,jeg har ladet over 10000 haglpatroner med den jeg har

og har ikke noe og klage på.

Kjøper heller en ny av samme slaget når den ryker pris ca.600 kr.istedenfor en annen til ca.6000 kr som

blir anbefalt av andre i denne tråden.

Når det gjelder bretten så kan man ikke bruke 8 brett på hylser som har hatt 6 brett og viseversa.

 

Jan Tore

Link to comment
Share on other sites

Presser fra Precision

Hagl og wads fra Skov i Bording eller Østjyske(75 DKR for 250 wads/25 DKR pr kg hagl)

Krutt der hvor krutt kan kjøpes(Min kilde for Alliant Steel i Sverige er desverrre tom og tar ikke inn mer)

 

Skal snittprisen ned må man ty til litt list, når krokodilla vil på tur med kidsa gjelder det å markedsføre Legoland og Lalandia badeland. Vil hun ha storbyferie finnes det vel ikke noe så flott som Kjøbenhavn eller?

 

Problemet oppstår nå 2 esker med tilsammen 12000 wads gjør innhogg i feriebudsjettet og atpåtil krøller de nye klærne hennes bak i bilen

 

 

En anbefaling:

https://www.ballisticproducts.com/VP60%20data.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fiocchi 70 hylser som finnes i hopetall på alle baner/30 grain Longshot som er mulig å finne i Norge/VP60 fra Danmark/Stålhagl US 1 eller 2/Fio 616 fra Staffans vapen(Noe kinkig å få tak i men det går)

 

450 m/s gir teoretisk anslag nok til gås på 44 meter med us1 35 meter med us2

Ref: http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48

 

Skulle dere ha trøbbel med komponenter reiser dere til Eurenco og får deres egen komponerte patroner trykktestet der.

 

 

-Lade-L

Link to comment
Share on other sites

En MEC 600 Jr. Mark 5 får en til ca 900 NOK + frakt fra USA. Dermed bør den være hjemme i postkassen til under 1500 NOK inkludert frakt og moms.

Eventuelt en MEC Steelmaster til ca 250 $, men den har jeg ikke erfaring med.

Skal en lade med saktebrennende krutt og "lette" stålladninger er en avhengig av en hard og solid brett for å bygget opp nok trykk i starten.

Jeg var ikke fornøyd med Lee Load All pressa i hele tatt. Syns den var alt for myk og gav etter, i tillegg er det få justeringsmuligheter for å lage en optimal brett. Og det er det som er hele poenget her, ønsket om å lade optimale patroner som yter konsist under ulike forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg måtte ut med hundre dollar i frakt for min mec600. Alt i alt ble den 17-1800 norske, med moms.

 

mec steelmaster er i bunn og grunn en mec 600 for stål, etter det jeg kan lese meg til på diverse utenlandske fora. Forskjellen ligger i oppmålingen av hagl, stål er visstnok ikke fullt like mykt som bly og kan blokkere en vanlig 600. Men med halvtoms plastrør og lim lager man fort haglmål sånn at man lader stål i en 600 også.

 

Angående komponenter vil jeg anbefale SIARM.com i italia. Stort utvalg og fabelaktige priser, samt grei frakt. Når man bestiller ut av EU, trekker de fra italiensk moms. Hagl er og blir bøygen, hvis man ikke har hagle som tåler stål blir det til å handle vismut og lignende fra junaiten med vondt i lommeboken etter at frakt er betalt.

Link to comment
Share on other sites

mec steelmaster er i bunn og grunn en mec 600 for stål, etter det jeg kan lese meg til på diverse utenlandske fora. Forskjellen ligger i oppmålingen av hagl, stål er visstnok ikke fullt like mykt som bly og kan blokkere en vanlig 600. Men med halvtoms plastrør og lim lager man fort haglmål sånn at man lader stål i en 600 også.

 

Steelmaster er en svart Sizemaster, ikke en 600.

Den har drop tube og rammer tube i stål som du nevner samt flaske tilpasset stål hagl, dvs den har større åpning og kommer kun i 6', ikke 12' Dessuten kommer den med chargebar tilpasset stålhagl.

 

Lader du stålhagl 2 eller større finner du fort ut at det er lettere å veie opp hagla med ei skuffe. Chargebaren henger seg opp selv med den universale og gummi innlegget. Stål i 4er og mindre går greit i stålchargebar og universal.

 

Har du en 600 eller Sizemaster kan du kjøpe ett conversion set:

mc8433.jpg

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...