Jump to content

Hvilke klubbmedlemskap har du? (om å få fella over fingrene)


knutis

Recommended Posts

Til tross for all forsiktighet og gode rutiner hender det før eller senere mange av oss at fella slår akkurat der den ikke skal. Nemlig over fingrene.

Selv klarte jeg en gang å få ei Aasebø mår over fingrene, eller rettere sagt hånda. Slapp fra det med hoven og øm hånd i noen dager. Skulle bare justere avtrekkeren litt og klarte å glemme sikringa...

I tillegg er jeg medlem av den ikke fullt så prestisjetunge rapp klubben.

Link to comment
Share on other sites

Satt på gutterommet og fiklet med en nyanskaffet Conibear 120 for endel år siden. Hadde nettopp lest John S Opdals fangst og feller og var nyfrelst. Best som det var klappet fella sammen. Jeg hadde snudd den rundt, slik at sikringen falt av. Resultatet var at jeg satte fast fire fingre på hver hand :!: Jeg var selvfølgelig alene hjemme og gode råd var med andre ord dyre. Det var ikke tid til å fundere så lenge, så jeg bet tenna sammen og dro henda fra hverandre og fingrene ut. Resultater var åtte blånegler :?

Link to comment
Share on other sites

en gang da jeg spennte ei rottefelle løsnet ei av de der metallstiftene som hålder heile konstruskjon på plass, enden på fjæra surra rundt o borret seg rett gjennom tommelneglen! :shock: fikk noen smekk på fingrenene av fellene ellers med men denne husker jeg best! :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har knekket fingra et par ganger :wink: men det var en gang som jeg husker best :lol: Jeg og en annen fyr skulle spenne opp en 220, ikke smart og klundre med samme felle når man er to :!: jeg var seriøs og han dritafull på brennvin, ikke bra kombinasjon. begge fikk fella over en hånd vær. Det er den værste turen jeg har opplevd. vi løp i 25 min tilbake til skulen med felle over hånda og en mår i den andre :lol: Da knakk jeg pekefingeren og tommelen.

 

Må jo også ta med den gangen jeg fikk en connibaer 120 over fingra. jeg satt i klasserommet og kjedet livskiten ut av meg. begynte sefølgelig og fikkle med fella og var ukonsentrert og klarte selfølgelig å få løst ut fella. Ble bare hoven da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en skikkelig god historie.

Skulle spenne ned noen CB 160 feller for sesongen. Gikk med truger og det var ganske varmt så jeg droppet hanskene.

Kom til den første fella og tok tak med begge hender rundt den oppspente felle og klemte den litt sammen for å hekt den ned fra spikerene og felle er nå usikret og doggen er ikke i hakket sitt. Denne fella satt inne i en "kasse" laget av netting. Må kroke armene litt for å få den ut av åpningen. På vei ut blir grepet litt slappt og jeg kjenner fella sklir i fingrene mine. Og plutselig sitter jeg i fella med begge hender. Heldigvis har jeg kuttet ståltråden som felle er festet i treet med. Hadde jeg ikke gjort det så hadde jeg vel stått der enda. Jeg føler ganske dum der jeg står med begge hendene i fella. Jeg skadet meg heldigvis ikke men jeg kjenner at det begynner å gjøre vondt fordi fella stenger blodomløpet til hendene. Jeg løper bort til nærmeste hytte og roper på hjelp men der er det ingen hjemme. Jeg velger så å gå ned til parkeringsplassen og der ser jeg en eldre kar med hund komme på ski. Jeg løfter begge hender overhodet som er fanget i fella og roper om han kan komme bort og hjelpe meg. Han er desverre ikke sterk nok til å klemme sammen begge fjærene og vi gir opp. Heldigvis er en yngre "sterkere" kar på vei bort for å se hva som foregår her. Han er heldigvis sterk nok i klypa slik at han får spendt fjærene og jeg kommer løs.

Nå har jeg kjøpt en slik sikringsanordning til CB fellene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hadde flaks i dag skulle fløtte på ei conibear 120 eg tok på sikringane, trudde eg so eg tok tak i felle og opna den forsiktigt men plutselig smell fella sammen og den eine hansken min vart sittande fast hadde hjertet i halsen då. mamma sa eg måtte ha ein voksen person mens eg spente fellene. :lol: so eg trur ikkje ho skal få høyra om denne episoden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her var det litt av vært av "medlemskap" :D

Får melde meg inn jeg å... Har prøvd 120, 220, 330 av connibear og ei hjemelaget kassefelle med slagbøyle for mår.

 

Er ikke noe av dette jeg vil anbefale noen å prøve.. Den værste var 330 den slo noe j"@lig selv med kun 1 fjær som slo. sikringa hadde gått av og låsen som jeg setter på toppen hoppa av for den var iset. så er litt mere forsiktig nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Eh.. gjelder Volkswagen Transporter? :lol:

 

Vi var på spillejobb i Stockholm, og etter en super fest med mange band ble vi endelig kjørt til innlosjeringa. I det vi gikk ut av minibussen skulle jeg bare si hei-då til vår trivelige sjåfør. Gitaristen som kom ut bak meg så ikke at jeg hadde tatt tak i ”dørstolpen” og smalt igjen skyvedøra med full kraft. Den gikk i lås.. og ble faktisk vrien å få åpna igjen..

Innlosjeringa var no slags KFUM-greier uten servering av noen sort, men av en eller annen mystisk grunn hadde de isbitmaskin. Hadde jeg vært religiøst anlagt hadde jeg nok tenkt den var sendt med express fra oven. Det var nesten så jeg vurderte å melde meg inn i hva det nå var for en svensk kristen organisasjon..

Vi hadde spillejobb på Rockefeller kvelden etter, og det var ikke så gøy…

 

Beklager hvis dette ble for OT, men jeg syntes bare det passa så fint inn. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...