Jump to content

Registrering av gamle hagler.


Doten

Recommended Posts

Var en tur på politikammeret her om dagen for og undersøke litt om registrering av hagler. Jeg har "en del" eldre hagler som ikke er registrert og som jeg godt kunne tenke meg og få papirer på før myndighetene "finner" på noen nye lover igjen. Det viser seg nå at jeg kan få registrert så mange jeg vil av eldre hagler nå og at de IKKE skal telles med i den nye våpengarderoben. Vedkommende jeg snakket med viste meg skrivet som dette sto i og han mente at det ville vere lurt og gjøre dette nå. For han trodde at det sikkert kommer krav om at alle eldre hagler skal registreres før eller senere og at det da sikkert ikke blir så lett og få ubegrenset med hagler i skapet. Det virket som vedkommende jeg snakket med var veldig oppdatert på loven og hadde greie på våpen ,og han sendte med meg en hel bunke med våpensøknader og anbefalte meg og gjøre dette. Hva mener andre om dette og er det flere som vurderer dette nå ?

Link to comment
Share on other sites

de IKKE skal telles med i den nye våpengarderoben.

 

Det er pr dags dato lovlig å eie uregistrerte hagler av typen o/u s/s eller enkeltløp ervervet før 1990.

 

Du har imidlertid mulighet for å etterregistrere disse uavhengig av om du har full garderobe fra før. På dette punktet teller de ikke. MEN skulle du søke om ytterligere våpen i ettertid vil haglene inngå i våpengarderoben.

 

Det er ikke slik at man kan etterregistrere 7 hagler for så å erverve ytterligere våpen uten videre.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det fortsatt er mye uklarheter om dette og at det er ulike tolkinger rundt om . Men det må jo vere en felles regel om dette som noen her kan svare på ! Det er vel ikke slik at om du har f.eks 5 reg .våpen idag og vil registrere 10 gamle hagler så må du kvitte deg med alle disse 10 hvis du skal kjøpe deg et nytt våpen senere ! Er det slik da blir jo ingen som registrerer gamle hagler før de har fylt opp våpengarderoben !

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke slik at om du har f.eks 5 reg .våpen idag og vil registrere 10 gamle hagler så må du kvitte deg med alle disse 10 hvis du skal kjøpe deg et nytt våpen senere ! Er det slik da blir jo ingen som registrerer gamle hagler før de har fylt opp våpengarderoben !

 

Som nevnt har du mulighet for å etter registrere de 10 haglene uten å måtte kvitte deg med de 5 reg. våpnene. MEN skal du erverve ett våpen etter det igjen gjelder våpengarderoben.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Og det antar jeg er en lokal tolkning som tilater.

 

'Sukk'

Det er så uheldig at mange ikke forholder seg til at en av de store utfordringene når det gjelder lov og forskrift behandles svært ulikt i forskjellige distrikter. Noe som kan være lov et sted kan være forbudt et annet. Skriv i det minste hvilke distrikt dere har opplevd ting (På den annen side er de kanskje dumt og de som leser forumet også, ser det og kan stramme inn i de aktuelle distriktene :roll: )

Link to comment
Share on other sites

men nå skriver du noe helt annet en det du skrev i sted. Jeg tviler på at du har noen "ikke bohvs" våpen, men at du har fått endret bruksområde på mauseren din. Og de er ikke nødvendigvis så relevant i forhold til problemstillingen, kan du omregistrere 10 hagler til noe annet en jakt?

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det fortsatt er mye uklarheter om dette og at det er ulike tolkinger rundt om . Men det må jo vere en felles regel om dette som noen her kan svare på ! Det er vel ikke slik at om du har f.eks 5 reg .våpen idag og vil registrere 10 gamle hagler så må du kvitte deg med alle disse 10 hvis du skal kjøpe deg et nytt våpen senere ! Er det slik da blir jo ingen som registrerer gamle hagler før de har fylt opp våpengarderoben !

det er nok praksis for mange.

Link to comment
Share on other sites

Denne fellen har flere gått i . Kjenner et par som sjekket opp dette under amnestiet og fikk reg. gamle hagler og Krag J. som det i begge tilfeller ble fortalt at de ikke skulle påvirke våpengarderoben men i ettertid har lyden blitt en annen og i begge tilfeller fikk de beskjed om og plombere de gamle eller selge for og få erverve nytt . Ikke bra vil jeg si .

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen plasser det står et hagler må registreres for jaktbruk.

Det går ann å registrere de for affeksjon.

 

Ja, jeg har faktisk registrert våpen som affeskjon selv, men der er det hintet til en begrensing også, og deusten bør våpna være affeksjon. Det er fint for deg at det har gått bra. Men at du utbasuneret at det skal gjelde overalt er uheldig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er jo ein interessant sak dette. Bør ein etterregistrere alle sine hagler viss ein allereie har laaangt meir enn denne garderobevitsen gir rom for? Ein får jo uansett aldri kjøpe eit jaktvåpen meir... Men er det sannsynleg at POD om nokre år finn ut at det ikkje er nok med ein garderobe, men at folk faktisk ikkje skal få lov til ha meir enn X våpen og krev sal/plombering av alt som er X+1? Det vil jo vere i tråd med korleis POD har operert og eg ville ikkje bli overraska.

Link to comment
Share on other sites

Er det uheldig at andre ikke skal få vite om samme åpning i forskriftene?

 

Hva er det som står i forskriften da, om jeg tør spørre?

jeg syns det er uheldig at du skriver om noe som du er heldig å oppleve (i et fornuftig distrikt) som om det er universielt. Spesielt når det slettes ikke er slik det praktiseres over alt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er det som står i forskriften da, om jeg tør spørre?

jeg syns det er uheldig at du skriver om noe som du er heldig å oppleve (i et fornuftig distrikt) som om det er universielt. Spesielt når det slettes ikke er slik det praktiseres over alt.

 

 

Hva som står i forskriftene kan alle på kammeret finne ut av selv. (søk og google før du starer en tråd) Velbrukt oppfordring på kammeret. :D

 

At det er forskjell på saksbehandlere og at de ofte har forskjellige tolkninger av forskriftene var en av grunnen til at det kom ny i sommer.

At dette ikke har blitt bedre er vel ingen bombe. Det er de samme saksnehandlerne som sitter der enda.

MEN jeg er ikke enig i at jeg UTBASUNERER en påstand, jeg opplyser trådstarter om en mulighet i lovverket.

Link to comment
Share on other sites

takk chiefen

 

Kåre kanon, mulig vi traff litt feil på hverandre her.

Jeg er enig med deg stort sett men det er enkelte distrikter som ikek har registrert dette med etterregsitrering av hagler, ogstrengt tatt så nevnte du rifle først. Og det er ikke bare bare å registrere 10 hagler på affeksjon.

er vi enige om det

Link to comment
Share on other sites

Men tror ikke vi egenlig er uenig. Når alr kommer til alt :wink:

 

Det er godt...

jeg var nok litt muggen når jeg leste det første innlegget. Sorry.

Afeksjon er en genuin mulighet, men da mener jo jeg at det må være en ekte afeksjon i det.

 

At man skal kunne påkrevd at etterregistrerte våpen skal kunne telle opp mot våpengarderoben ved pålagt etterregistrering tivler jeg sterkt på, både juridisk og fornuftsmessig.

Jeg tror desuten ikke Storbereget har så jævlig mye med dette å gjøre... Et rundskriv er jo kune en tolkning som ikke er rettslig. Det er bare et brev...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Velger å bruke mitt første innlegg til å dra frem, låne og skifte tema littegrann i en gammel tråd med passende tittel.

 

Leser på politi.no:

 

Registreringsplikt på hagle

 

Registreringsplikt for alle hagler blei innført 1. oktober 1990. Eig du ei ordinær enkelt- eller dobbeltløpa hagle (ikkje magasinhagle) som du lovleg har skaffa deg før denne datoen, treng du ikkje å registrere den. Men viss hagla skal overdragast til ny eigar må den nye eigaren ha gyldig løyve til å skaffe seg den (ervervstillatelse), før han eller ho kan overta hagla. Alle magasinhagler (pumpe- og halvautomatiske hagler) er registreringspliktige, uavhengig av kor gamle dei er.

 

 

Sliter litt med å tolke den delen som omtaler magasinhagler. Er det (hypotetisk sett) mulig å møte opp med en uregistrert magasinhagle fra før 1990 og få den lovlig registrert ?

 

Setter pris på deres tolkninger, enten de er fritolket, eller fasit. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I følge Knut Storberget "jobbes det med etterregistrering av gamle hagler" - men han flakket kraftig med blikket da han sa det :lol: Det er nok ikke så enkelt å få til det, nei ! Og hele våpenlovgivningen er jo under revisjon - jeg vil tippe at våpengarberoben forsvinner, og skrekkscenarioet er at vi får tilbake et regime med streng behovsprøving for hvert enkelt våpen. Det kan i praksis bli 1 hagle, og 1 rifle. Og slike regler kan ha "tilbakevirkende kraft" så mye myndighetene ønsker - det er kun straffeansvar som ikke kan gis tilbakevirkende kraft, dvs man kan ikke straffes for å ha en gammel hagle etter at registreringsplikt er innført - ,men man kan få alle våpen inndratt og kan skyte en hvit pil etter å få innvilget en ny våpensøknad. For det er ikke straff i juridisk forstand, det er bare forvaltningsvedtak....

 

Historien bak krav om registrering av magasinhagler har en viss analogi med dagens midlertidige stopp i bevillign til halvautomater. Anekdoten vil ha det til at det var en artikkel i Klassekampen, av et fremstående medlem av AKP-ml, en gang sent på 70-tallet, som hadde skrevet om hvilket makeløst og praktisk våpen pumpehaglen var. I et klima ac kald krig, og et AKP-ml som hadde programfestet at de jobbet mot en "væpna revvolusjon". all makt til proletariatet og alt det der, fikk "makta" kalde føtter - det var dengangen fritt salg av hagler til alle over 16 år - og innførte registreringsplikt prompte. Vi kan jo more oss med litt kontrafaktisk historieskrivning - hva hvis det ikke hadde blitt registrering av magasinhagler, hadde AKP-ml lykkes med sine planer ? tro det den som vil :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Helt uproblematisk for myndighetene å innføre registrering av hagler erverevet før 1990; en forskriftsendring er alt som trenges. I tillegg gir det fine muligheter for å vise at en "gjør noe" etterhvert som det plukkes inn uregistrerte (og dermed ulovlige) våpen når de kommer over de. NRK vil ha en jubeltid, "Norske jegere væpnet til tennene med ulovlige våpen" osv.

 

Om dagens jaktvåpengarderobe; har en en ledig plass og lurer på å fylle den; ja-så er det neppe lurt å vente for lenge......

Link to comment
Share on other sites

I Historien bak krav om registrering av magasinhagle....:

 

Det er overhodet ikke riktig.

 

Helt konkret var dette en episode hvor flere pisolskyttere på en skytebane ble angrepet av en utenforstående person som skjøt dem med en pumpehagle. Forhenværende J. P. Syse stod da for innskjerping med registrering av hhv automat og pumpehagler. Som da ble registreringspliktige. ( før var de i fritt salg )

 

Husker forøvrig godt at pressen flere steder poengterte at hvis ikke pistolskytteren hadde lagt fra seg våpenen på standplass og gått frem til skivene, så kunne de ha forsvart seg ( Aftenposten og VG)

Link to comment
Share on other sites

I Historien bak krav om registrering av magasinhagle....:

 

Det er overhodet ikke riktig.

 

Helt konkret var dette en episode hvor flere pisolskyttere på en skytebane ble angrepet av en utenforstående person som skjøt dem med en pumpehagle.

 

Som sagt, min versjon av historien er en anekdote, hvis du har mer holdfaste opplysninger om dette så er det greit med referanser.

 

Din versjon, som meget godt kan stemme mer med virkeligheten enn min, som er en anekdote, er i tilfelle riktighet en enda sterkere analogi til dagens situasjon. Og for å drive kontrafaktisk historieskriving igjen; hvor mange tilfeller av utenforstående peroner som angriper pistolskyttere ville vi fått hvis det ikke hadde blitt innført registreringsplikt ?

 

Det er slik Knut Storberget et.al. må tenke - i motsetning til "hva kan vi forby for å gjøre det umulig å angripe ungene våre på Utøya igjen ?". For et slikt samfunn vil vi ikke ha.

 

Jeg er glad for at PST ikke greide å avsløre ABB, for det hadde vist at vi har en overvåkning av alminnelige borgere som går DDR en høy gang. Lederen for PST sa det i klartekst, hun har fått ufortjent tyn for det i ettertid, men jeg er glad for at hun sa det, og det ga oss alle noe å tenke på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde tatt deg bryet med bare å ta et kjapt søk her på sidene med søk funksjonen, får du nok referanser.

( ellers som kunne lese og var over 9 år i 1978, burde huske dette godt)

 

 

Å gi feil "anekdoter" tror jeg bare skader i disse dager. enhver journalist vil avsløre slikt og bruke det i enhver aneldning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil uansett tro at når det definitive kravet om registrering av gamle hagler en gang kommer, så vil det bli tatt praktiske hensyn slik at normale, lovlydige borgere får etterregistrert disse uten for mye om og men. Frem til da er det vel opp til den enkelte hva en gjør siden det er pr dags dato fullt lovlig å inneha hagler erhvervet før 1990 så lenge de er forsvarlig oppbevart.

Det er vel lite som tyder på at det blir enklere å være våpeninnhaver i fremtiden, men det bør jo være organisasjoner og forum (som dette) som fronter lovlydige våpeninnhaveres interesse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
I Historien bak krav om registrering av magasinhagle....:

 

Det er overhodet ikke riktig.

 

 

Joda - min anekdote står uimotsagt så langt. Registreringsplikt på magasinhagler trådte i kraft 1. jan. 1981, også for våpen som allerede var erhvervet. Pistolbanedrapene du refererer til, var forløper for påbudet om registrering også av "vanlige" hagler i 1990, men da bare for nyanskaffelser.

 

Sånn var det. Det gjelder å sjekke referansene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...