Jump to content

Har noen opplevd hansker som er vanntett i mere enn en time?


Sauer3000

Recommended Posts

Idag bøttet det ned og endelig skulle jeg teste ut Norrøna sine hanser som vant vanntettprisen i et jaktblad. Endelig hansker som er vanntette :D , kostet mange pæng, men jaggu ma ta så var de kliss våte etter en time i regnvær.

 

Har nå prøvd ut "alt" av jakthansker med samme resultat. Kjøpte tidligere SealSkinz All Weather Cycle Glove etter anbefaling. Makan til møkkahansker. Våt og kald etter kort tid :x

 

Hjelp . Finnes det ikke hansker til jakt som tåler regn..........

Link to comment
Share on other sites

Ullvott/hanske og oppvaskhanske funker, men det er ikkje særlig komfortabelt. Jobber ute som tømrer året rundt, så dette er eit problem for meg utenom jakta og.

 

Beste alternativ er vel kanskje "frysehansker" De er isolerte og har vanntett og rimelig slitestrerkt ytre. Er desverre litt klumpete å arbeide med.

Link to comment
Share on other sites

Vi har noen gummihansker med strikk i håndledet på jobb.

De er vanntette men ikke særlig varme, men med en stor størelse går det ann å ha tynne bomulshansker inni.

fås hos velutstyrte butikker som selger arbeidsklær.

De er stive til å begynne med men går seg til etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at neopren holder varmen selv om de blir våte. Jeg har brukt neopren hansker og sokker på seilturer og synes det er helt genialt. Til jakt har jeg et par Norrøna hansker som har vært særdeles trofaste, men temperaturer ned mot 0 og regn er helt klart en utfordring. Jeg har foresten et par ullhansker som også holder varmen i ufyseligt vær.

 

Det viktigste er å ha en sydvest på skolten og regn og vintett tøy.

Link to comment
Share on other sites

Disse hanskene fra proff partner. Er det slik at det vanntett stoffet sitter som egen stoff som ikke er laminert til ytterstoffet?

SealSkinz hanskene er bygd opp på denne måten. Når ytterstoffet blir vått gjør det til at hanskene blir iskalde med temp rundt null og kaldere. Selv om hanskene ikke er kliss våte igjennom til skinnet gjør det til at vannet som legger seg mellom de to lagene blir iskaldt.

 

Er det plass til å avfyre skudd med disse ? Blir ikke trangt da?

Link to comment
Share on other sites

Disse Norrøna hanskene. Hvilke er det? Kjøpte nye selv og prøvde de idag i regnvær og +3c Finnskogen hunting gtx heter de. En time ut i jakta var de kliss våte. hadde ikke hatt de av meg eller lekkasje fra håndleddet. I bilen etterpå kunne jeg vri masse vann ut av de?????

Til jakt har jeg et par Norrøna hansker som har vært særdeles trofaste, men temperaturer ned mot 0 og regn er helt klart en utfordring. .
Link to comment
Share on other sites

Antageligvis en julegave fra mange år tilbake. Jeg kan ærlig talt ikke huske når dem kom i hus, men det er mange år siden. Kanskje så mye som 8-10 år. De burde vært utslitt for lengst, men er tydeligvis av en makalaus kvalitet. Kommer jeg over et nytt par av disse er jeg villig til å grave dyyyyyypt i lommeboka.

Link to comment
Share on other sites

Neoprenhansker er ok, du blir våt, men holder varmen alikevel.

Jeg har brukt noen ala denne typen på sjøen:

unger%20gloves.jpg

Blir bløt gjennom, men neoprene holder jo varmen okke som. Hadde også et par store pelsforede votter som jeg kunne ha utapå disse igjen, og da blei jeg ikke kald uansett.

Denne typen som brukes til dykking vil jeg tro du holder varmen bra i også, men de er definitvt mindre smidige:

heat-gloves-3finger-lg.jpg

Kanskje skjære ut et snitt til avtrekkerfinger og tommel. Lurer på hvor jeg har gjort av mine gamle mares votter?

Link to comment
Share on other sites

Tantes tøva ullvotter er det eneste som har klart å holde meg varm på hendene gang etter gang, tur etter tur, uansett vær og føreforhold. Om en begynner å fryse på fingrene er faktisk det beste tipset å dyppe de i en bekk - da holder de enda bedre på varmen.

 

De er ikke spesielt egna til å skyte med, men en lærer seg raskt teknikken med å holde begge hender på forskjeftet når en står på post, og dra av høyrevotten med det samme en flytter hånda til avtrekkeren.

 

Skulle egentlig ikke være nødvendig å si dette her - dette har da vi nordmenn visst i mange hundre år nå. Det gamle uttrykket ull holder varmen trenger kanskje en litt mer moderne vri. F.eks "Bææ, bææ, bææ to the bone". Eller "when the going gets bæææ, the bæææ gets going"

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Gummihansker i litt stor størrelse og med ull inni hørtes egentlig genialt ut i møkkavær....Noen son har prøvd dette?

 

Bruker gummihansker med tynne ullhansker inni på jobb funker det. regner med at ein får tak i desse tynne ullhanskene oss leverandører til industrien.

Link to comment
Share on other sites

Disse hanskene fra Granberg så egentlig veldig spennende ut. Så de hadde flere typer. Har du prøvd ut andre typer fra Granberg?

 

 

Har prøvd og brukt mange typer arbeidshansker også fra granberg men ingen andre er vanntette og med godt grep. De jeg linket er i tillegg rimelig varme, i aktivitet klarer jeg meg ned mot 10minus i de hanskene. De er slitesterke også :D Eneste abret med dem er at de er litt korte oppover håndleddet.

 

Disse funker hvis det bare er kaldt (maks ca-10)og tørt http://granberg.no/NOR/products/gloves. ... at=4⊂=3

Link to comment
Share on other sites

Er det slik at jeg må kjøpe 120 stk i bunter på 10...Ja,ja, mange julegaver da,men....

 

Har prøvd og brukt mange typer arbeidshansker også fra granberg men ingen andre er vanntette og med godt grep. De jeg linket er i tillegg rimelig varme, i aktivitet klarer jeg meg ned mot 10minus i de hanskene. De er slitesterke også :D Eneste abret med dem er at de er litt korte oppover håndleddet.

Disse funker hvis det bare er kaldt (maks ca-10)og tørt http://granberg.no/NOR/products/gloves. ... at=4⊂=3

Link to comment
Share on other sites

Hvor fant du disse neoprenhanskene ...på nettet...

Neoprenhansker er ok, du blir våt, men holder varmen alikevel.

Jeg har brukt noen ala denne typen på sjøen.

 

Blir bløt gjennom, men neoprene holder jo varmen okke som. Hadde også et par store pelsforede votter som jeg kunne ha utapå disse igjen, og da blei jeg ikke kald uansett.

Denne typen som brukes til dykking vil jeg tro du holder varmen bra i også, men de er definitvt mindre smidige.

Kanskje skjære ut et snitt til avtrekkerfinger og tommel. Lurer på hvor jeg har gjort av mine gamle mares votter?

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva de heter, men de er i samme stilen som Finnskogen dressen.

 

Det er de beste jakthanskene jeg har hatt. I særklasse når det gjelder å håndtere våpen. Jeg bruker dem ned til ca. -10 C. De blir våte hvis det pissregner, og tørker relativt sent.

 

Helt enig!

Jeg har slitt ut et par av disse (de datt nesten av handa til slutt, ikke en fingertupp igjen som er hel...). Siden denne typen har gått ut av sortimentet (har sjekket flere ganger...) så har jeg kjøpt nåværende Norrøna Finnskogen, men de kan ikke sammenlignes. Mye tynnere, lær i grep som blir glatt og pløsete i søkkvåt tilstand. Tørker sent, lukter ille og er beinhardt etter tørking. Nei, det er ikke alltid verden går framover...

 

Om noen vet hvor man kan få kjøpt den gamle typen, ville jeg være takknemlig for tips (primært på PM....)

 

Må si at Granberg-modellen er interessant, skal forsøke å få tak i noen av de.

 

Ellers tror jeg ikke man klarer å holde seg tørr på hendene i skikkelig drittvær. Da gjelder det heller å velge noe som er varmt selv om det er vått, og som er lett å få på seg igjen selv om det er vått.... Ull eller muligens thinsulate. Idèen med ull + oppvaskhansker var ikke dum. Godt grep også..... Og så risikerer man ikke å miste en hanske så lett....

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært hos proffpartner og kjøpt meg litt forskjellig:

1) Vinterhanske som de skrøyt noe uhemma av som ble brukt av arbeidere ute i drittvær og kaldt. Merke ejendals tegera.

Leverandør fortalte at disse hanskene hadde han jobbet ute med båten i drittvær, ned i bøtte med vann og de var like

tørre og varme....http://www.ejendals.com/189.php

2) Vanntett neoprenhanske i svart farge :

3) 12 pk bommulshanske til bruk inni neporenhanskene.

 

Hele sullamitten for 498 kr...

 

Tilbakemld kommer.....

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hva de heter, men de er i samme stilen som Finnskogen dressen.

 

Dette er gamle "vassfaret" hansker. Det er ikke membranhansker, men er sabla gode. Har et par selv jeg har brukt i mange år, og kommer til å bruke i mange år til, både til jakt, ski og friluftsliv.

 

Bruker nå hvis temp tilsier det de nye Finnskogen WS hanskene. Disse er enda tynnere og vindtette, men ikke vanntette. Har sydd igjen hullene på pekefingeren, da de er så tynne at dette ikke hadde noe for seg for min del.

 

Finnskogen GT hanskene brukes ved regn, men er vel ikke tette :roll:

 

Jeg har også et par Härkila hansker som holdt tette i flere år. Var et sett med uttagbare fleecehansker inni, men disse var litt vel varme. Ble brukt på elgpost.

Link to comment
Share on other sites

På jobb har jeg brukt disse. Har knabbet et par hjem også, de er brukt på havfiske, selsløying m.m.

 

http://www.bokken.no/index4.html

 

søk på

Artikkelnr.:

1162455X

 

Frysehanske Showa/Artic 32 cm str. L- XL

PVC hanske med fór i acrylfrotté.

En myk og varm hanske ment for fiskeri og fryseriarbeid.

Lengde: 32cm.

Standard: EN 420, 388, 374, 511

CE kat: 3

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Fiskere må vel være de rette til å høre om hva som funker :D

Link to comment
Share on other sites

Finnes neprenhansker som har kuttet fingertuppene. Prøvd disse. Kalde kanskje...

Problemet med neoprenahansker for min del er at de puster ganske dårlig, så blir man svett på hendene og svetten renner ned og samler seg i fingertuppene, ikke spesielt behagelig egentlig.
Link to comment
Share on other sites

Sauer 3000 både www.topsecret.no og www.capsicum.no selger de. har de elite winter spec hanskene og de fungerer veldig bra i regnvær, synes de blir litt kalde når gradestokken kryper under -10 men fram til det er de ypperlige. god følelse med avtrekkeren.alle fingre er like tykke men kjøper de de tykkeste vinterhanskene vet jeg at det er tynnere pekefinger.

Link to comment
Share on other sites

Angående Hatch NS430 hanskene.

Disse er helt tynne uten noe for.

Svært gode hansker, men ikke for kaldt vær.

Finnes også en versjon som heter NS430L.

Samme hanske med Hipora membran og Thinsulate.

Har ikke prøvd disse selv, men regner med å gå til anskaffelse av disse i løpet av et par uker.

Er skeptisk til membranen, men hvis de er like gode som den uforede varianten uten membran har jeg trua.

 

Forøvrig finnes også merket Damascus(tror det er NFM/Equipnor som fører det i Norge).

Disse har stort sett tilsvarende modeller som Hatch. Hvem som kopierer hvem skal ikke jeg uttale meg om, men av det jeg har prøvd foretrekker jeg Hatch.

Damascus sin versjon av NS430 heter Stealth X. Så og si nøyaktig samme hanske med litt forskjellig passform.

 

Forøvrig hvis noen finner tilsvarende hanske som NS430L uten membran så si ifra. De skal absolutt ha membraner i alt fra sokker til telt nå. Irriterende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...