Jump to content

Går du med tanker om en "Safari"?


Rino Hals

Recommended Posts

Vi fortsatte videre inn mellom to kopjer og fant spor av en større flokk bøfler som hadde trukket i retning av vår forrige leirplass. Opp mot toppen av kopjen så jeg to ”Chandlers reedbuck”, de første eksemplarer jeg hadde sett av denne vakre antilopeart, og til venstre for oss gikk to store neshorn.

Jeg fikk nå gjennom kikkerten øye på noe sort i krattskogen foran oss, og det viste seg å være en flokk bøfler som tok sin siesta.

Vinden var fra rett kant og vi begynte å stille nedpå dem. Det gikk et uttørket elveløp mellom bøflene og oss med tett tornekratt langs breddene. Vi nådde usett frem til et tre 300 meter fra flokken, men oppdaget så noen dyr på vår side av elveløpet. Det var en pen okse og to tre kuer med noen kalver. De sto 75-80meter fra oss og virket urolige. Oksen sto slik til at noen småtrær skjulte skulderen. Jeg ventet lenge med riflen klar. Da skuddet smalt, falt den nesten overende men kom seg på bena igjen og var omringet av kuene og kalvene, så jeg kunne ikke få inn mitt andre skudd, og den forsvant i elvekrattet. Det ble nå noen livlige øyeblikk i det bøfler stormet frem på alle kanter så jorden formelig skalv. Flere småflokker hadde vært skjult i krattet rundt oss. De for nå ut og sluttet seg til hovedflokken. Jasho (trackeren) bannet på at kulen hadde truffet godt i skulderen, men blant en sådan mengde bøfler ville det være umulig å finne den sårede bøffelen. I håp om å finne blodspor fulgte vi elveløpet, og skremte her ut en etternøler som heldigvis løp i motsatt retning enn oss. Litt lengre frem fikk vi atter falsk alarm idet tre fire stykke ruste ut. Min børsebærer var oppe i et tre i en håndvending, men selv ble jeg forhindret fra å følge hans eksempel da jeg ble hengende aldeles fast i en tornebusk av de såkalte ”wait a bit torner”. Vi slapp med skrekken denne gang også….

Rosenberg~0.jpg

 

 

Dette er et kort utdrag fra Franz Rosenberg sin bok ”Storviltjakt i Britisk Østafrika”, den første boken jeg leste om jakt i Afrika. Jeg var 12 år, og den vekket noe i meg som siden har hatt stor betydning for min karriere som jeger, valg av våpen og livsstil. Det var ikke få kvelder jeg lå i sengen og ”drømte” om jakt på forskjellige dyr, samt la planer for hva jeg ville gjøre ”når jeg bare ble stor”. Bare jeg ble stor ja… Det skulle gå en del år før jeg ble så stor, og jeg hadde lest mange flere bøker. Jeg så videoer og spurte og gravde så fort jeg havnet i selskap med noen som hadde vært på jakt der nede.

Årene gikk, jeg stiftet familie og fikk etter hvert en flokk unger, jaktet mye her i Skandinavia, og så… så en dag… Etter mange år med drømmer og planlegging og ikke minst sparing av penger var jeg tidlig en morgen på vei ned trappen fra et av South African Airways' fly. Jeg husker mitt første skritt på afrikansk jord. Som ung hadde jeg drømt om å gå i sporene til min barndoms helt Rosenberg, men jeg var i motsetning til Rosenberg som hadde sin safari i Kenya, i Sør-Afrika, og mitt første skritt på afrikansk jord var på asfalt.

 

Jeg hadde mine forventninger og forventet at mange ting ville forløpe ganske annerledes enn de gjorde. Men når siste jaktdag var ved ende og jeg skulle hjem, var jeg enig med meg selv om at dette var noe jeg måtte gjøre igjen. Allerede da hadde jeg tapt mitt hjerte til jakten og Afrika og opplevelsene dette kontinentet byr på.

Siden dette har det blitt en del turer tilbake. Jeg har vært betalende klient i forskjellige jaktcamper, og jeg har vært på besøk hos venner jeg har fått. Jeg har også hatt mulighet til å skaffe meg mitt eget lille sted på en jaktfarm (gamefarm) som jeg kan reise til og jakte alene når det passer meg selv. I løpet av alle disse turene har jeg gjort ting riktig, og jeg har gjort ting galt. Sluttsummen av dette er noen erfaringer jeg nå skal forsøke å dele med dere.

 

Jeg vil forsøke å dele dette opp og ta for meg de mest vesentlige ting du bør passe på fra planlegging til du er hjemme igjen.

De fleste av oss trenger tid på å reise på ”safari”. Det er en kostbar affære og for de fleste tar det lang tid å spare penger til en slik opplevelse. De aller fleste har vel også stiftet bekjentskap med jakt i Afrika gjennom bøker, filmer og diverse blader. Dette er en ypperlig måte å forberede seg på samt gjøre seg kjent med jakten, dyrene og måten en slik jakt blir bedrevet. Selv leste jeg bok på bok, og etter hvert ble det også en haug med videofilmer. Noen bøker og filmer tok for seg litt om alt, og noen bøker tok særlig for seg temaer som våpen og ammunisjon, mens andre forklarte godt om de forskjellige dyrene samt jakten på dem.

 

Jeg vil anbefale alle som går med planer om ei afrikareise om å lese så mye du kan om temaet og på den måten ”liksom gjøre seg litt kjent med hva som ligger foran deg”. Les Ruark, Hemmingway, Hunter, Nyschens, Foran, Cedergren, Capstick, Marsh, Aagaard, Harland, Burger og ikke minst vår egen Svein Solli. De fleste av disse forfatterne forteller historier som kan få hvem som helst til å lengte etter afrikajakt, men vi må huske at de aller fleste av disse fortellingene foregikk i ei tid som vi i dag bare kan drømme om.

Den gangen var livet litt mindre travelt og hvis man først reiste så varte safarien gjerne i uker og måneder. Teddy Roosevelt og hans sønn Kermit var for eksempel i 1909 på en safari som varte i NI måneder, og de felte til sammen ca 5000 vilt!

 

I dag setter vi oss på et fly, og reiser på en safari som normalt vil vare alt i fra 5 til 14 dager, og allerede et døgn etter at du har reist fra ditt hjem i Norge kan du ha felt ett eller flere dyr. (Jeg snakker her om plainsgame i Sør-Afrika. Enkelte andre land krever at du kjøper lisens for opp til 21 eller 28 dager for å få lov til å felle enkelte arter.)

Siden jeg nevnte flere forfattere vil jeg til slutt kanskje trekke frem de som i dag kan være mest aktuelle, nemlig Craig Boddington og Peter Flack. Siden Craig Boddington var på sin første safari har han pr i dag over 70 av dem på samvittigheten, Og Sør-Afrikanske Peter Flack er vel en av dem som kanskje sitter med mest erfaring og tidsriktig info av alle. Peter har også jaktet og nedlagt så å si alle ”trofebærende” dyr i HELE Afrika. Bøkene deres er mer samtidsriktige og utrolig informative. Når dette er sagt så kan dere lese Boddington eller Flack, og alt jeg skriver her vil være bortkastet men pytt.. Når jeg allikevel har skrevet dette kan jeg like greit skrive litt til.

 

Hvis du gjør ting slik jeg gjorde så var det å innhente brosjyrer, tilbud og besøke messer og andre tilstelninger en viktig ting i forberedelsene. De skapte forventninger og spørsmål. Og spørsmål er et av de viktigste våpen du har i jakten på en god jaktreise. Spør og grav om det du lurer på. Ikke vær redd for å be om referanser og gjør jobben med å sjekke dem. Og be gjerne om flere referanser enn de fem seks du gjerne får, så har du et større grunnlag til å trekke dine slutninger. Jeg opplevde å få referanser som i ettertid viste seg å være både agenter og kamerater av jaktreisearrangøren, så jo fler du får av referanser jo mer sikker bør du være på at det er fra kunder og dermed er mer troverdige. Jeg vil nevne at det også går meget godt an å reise på egenhånd uten bruk av jaktreisearrangør. Bruk internett for hva det er verdt og ta kontakt med outfittere og kjøp flybiletter på nett. MEN vær klar over at du med dette reiser ”på eget ansvar".

 

Siden du nå kanskje har lest deg god og mett på litteratur om afrikajakt (hvis det over hodet er mulig), samt kanskje sett video/dvd til du er firkantet i øynene, har du sikkert ønsker om hvilke arter du ønsker å jakte. Sør-Afrika har et stort antall vilt, og husker jeg ikke feil så er det nærmere 40 jaktbare pattedyr i Sør-Afrika, og jeg vil anbefale at du bestemmer deg for noen av disse før du reiser. Skal du på en tur med 7 dager jakt ville jeg kanskje anbefale å ha fire dyr på ønskelisten og evt andre som du kan ta hvis sjansen byr seg. Skal du derimot jakte flere dager kan du øke listen med kanskje ett dyr pr dag. Her vil også en annen ting spille en rolle, nemlig om du skal jakte med 2 jegere og en profesjonell jeger, eller kun en jeger og en profesjonell jeger.

 

Skal du dele en profesjonell jeger med en kompis eller en annen, bør du tenke på at tiden du/dere da disponerer til å jakte blir halvert. Hvis du/dere da har ei liste med mange dyr hver, vil sannsynligheten øke for at en eller begge kanskje ikke får alle dyrene du eller dere ønsker. Tiden blir nemlig ofte for kort. Jeg sier ikke at dere ikke vil få alle dyrene dere ønsker, men svært ofte vil det ende slik. Ha derfor heller ei kortere liste og jakt for å fylle denne, og som jeg sa, benytt muligheten til å ta ekstra ”bonusdyr” hvis muligheten oppstår. Jeg sier heller ikke at det vil oppstå problemer men det har hendt mer enn en gang at gode venner må sitte langt fra hverandre på flyet hjem igjen på grunn av konflikter som har oppstått fordi en av jegerne av forskjellige grunner har fått mer ”jakttid” enn den andre.

 

Jakter du derimot med en profesjonell alene (en til en) vil du disponere din profesjonelle jeger alene hele tiden og sjansen på å felle flere dyr vil være mye mye større. Du vil unngå ”stress” og har mulighet til og ”nyte” jakten i et tempo som du selv kan legge opp til. En annen ting som er viktig er at du vil ha bedre tid og mulighet for å la inntrykkene fra jakten få mulighet til å synke inn og være med deg som gode minner for resten av livet.

 

Dette er altså noe du bør tenke nøye over før du eventuelt bestiller ei jakt som koster mye penger.

 

En ting som derimot er å ta i betraktning er at muligheten til å filme jakten er bedre hvis man er to venner som deler en profesjonell jeger, så det er fordeler og bakdeler med alt. Her må jeg få skyte inn at enkelte profesjonelle jegere aller helst ser at en ekstra ”jeger” med videokamera forblir i bilen og venter til sin tur kommer. Vil du og en kompis filme for hverandre skal den profesjonelle jegeren ta hensyn til dette. Det er du som betaler, og du er dermed sjefen.

 

Når du har kommet så langt, innhentet informasjon, sjekket referanser og ikke minst funnet ut hva du ønsker å jakte på, er tiden inne til å bestille turen. Skal du til Sør-Afrika så behøver du i dag ikke å tenke på visum, men det kan nevnes at det ved andre reisemål/land kanskje er visumplikt, og du bør bestille i god tid slik at eventuelle papirer kan sendes og ordnes innen du reiser. Bestiller du ei jaktreise av et seriøst firma er det ikke mye du bør passe på. Du vil bli kontaktet og forespurt om alt du trenger å gi av opplysninger. Det blir sørget for flybiletter, invitasjoner, samt at du får tilsendt, eventuelt greie på hvor du kan laste ned papirer til innførsel av våpen i Sør-Afrika (SAPS 520). Jeg vil også tro at du vil få hjelp og råd til utfylling av dette. Ta kontakt med din lege og sørg for å få medisiner mot eventuelt malaria, tuberkulose, hepatitt og andre skumle sykdommer hvis du skal i områder hvor slikt er et problem.

 

De som ønsker det kan bruke ”profesjonelle firmaer” som for eksempel Riflepermits.com og Air 2000 til å ordne deg gjennom toll og SAPS-kontoret (innsjekking av våpen i Sør-Afrika), men dette koster igjen ekstra. Jeg har aldri brukt disse da jobben er enkel å gjøre selv. I de tilfeller jeg selv tar imot kunder på Johannesburg Tambo International Airport vil jeg alltid sjekke og eventuelt hjelpe til med disse papirene. Jeg vil allikevel nevne det du skal og MÅ ha med deg når du ankommer til Sør-Afrika, og som du herved like greit kan huske på å sørge for at du VIRKELIG HAR MED DEG, og det er: Pass (det blir til stadighet endret på regler ang hvor mange ledige sider du skal ha i passet, og reisearrangøren din BØR gi deg info om dette i god tid, slik at du evt kan fornye passet ditt), Returbilett, Våpenkort, eller annen dokumentasjon som utlånserklæring som MÅ være skrevet på engelsk, Eksportpapirer fra det norske politi som du får på Gardermoen når du reiser fra Norge, samt et invitasjonsbrev fra outfitteren eller den profesjonelle jegeren du skal besøke/jakte med. Har du alt dette i orden så bør det, alt ettersom hvor lang kø det er på SAPS-kontoret, ikke ta mer enn kanskje 10-15 minutter før du kan ta ut våpenet ditt og spasere ut av terminalbygningen. Er dere flere som reiser så kan det naturligvis ta lenger tid, men vær tålmodig. Du er i Afrika og dere vil snart være på vei.

 

Siden jeg er inne på ”reisedelen” av en safari er det en ting jeg gjerne vil si noe om. Når du skal til Afrika, MÅ du mellomlande og skifte fly ett eller annet sted i Europa. Dette kan være i London, Paris, Amsterdam, Frankfurt, München, Zürich og sikker andre steder også. Jeg har flere ganger opplevd at bagasjen, riflekofferten eller begge deler har blitt akterutseilt på flyplassen i Europa, og har forgjeves stått og ventet på de i Johannesburg. Felles for disse gangene er at jeg har hatt for kort tid ved mellomlandingen. Flyplasspersonellet har rett og slett ikke hatt tid til eller rukket å frakte bagasjen min fra flyet jeg kom på fra Norge til det flyet jeg skulle reise videre med. Sørg derfor å ha tilstrekkelig god tid ved mellomlandinger slik at du er sikker på at personellet på flyplassen der du bytter fly rekker å frakte bagasjen og våpenet ditt til flyet du skal videre på i tide. Nå er ikke dette noe stort problem, og bagasjen din eller våpenet ditt vil ankomme Afrika og vil bli ettersendt deg til stedet du vil oppholde deg under jakten, men du vil kanskje miste et par jaktdager uten våpen og bagasje. Et godt tips er at når du mellomlander og skal bytte fly, så tidlig som mulig å henvende deg til personellet i skranken der du boarder flyet. De kan spore bagasjen din via dokumentene du fikk da du sjekket inn i Norge, og eventuelt sørge for at bagasjen og våpenet ditt kommer med deg i rett tid. Men husk, har du for kort tid ved mellomlandingen er det ikke alltid det går selv om du kontakter personellet ved boarding. Ergo: Sørg for å ha god tid. Minst to timer eller gjerne mer.

 

Skal du reise videre med innenlandsfly til for eksempel Durban eller Port Elisabeth, må du fortsatt hente ut ditt våpen og få ordnet papirene før du kan gå videre til avgangshallen som ligger like ved. Her må du sjekke inn bagasje på ny, samt levere våpenet fra deg på SAPS kontor ved innsjekkingen.

 

Du vil ved ankomst på Tambo mest sannsynlig få tilbud om å bruke ”portere”, gutter som ikke er ansatt, men som får lov til å jobbe som ”hjelpere” til å frakte din bagasje og guide deg ut av ankomsthallen, eventuelt videre til innenlands-terminalen. Hvis du er en del av en gruppe eller reiser alene og ikke er kjent KAN dette være en ok tjeneste å si ja til, men du greier deg godt uten. Hvis du velger å benytte disse tjenestene vil du bli avkrevd betaling og det er opp til deg å bestemme hva som er en rimelig betaling. Jeg har opplevd at de har fått alt fra 5 til 50 USD for dette. (Personlig syntes jeg at 5-10 USD kan være en passende sum for dette.) Pass bare på å bruke en av porterene som er ”uniformert” i oransje kjeledresser og ingen andre. Det finnes nemlig dessverre eksempler på at jegere har mistet både bagasje og våpen ved å bruke ”fremmedelementer” som også opererer som ”portere”.

 

Hvis du reiser videre innenlands og kommer frem til endelig reisemål, for eksempel East London eller Durban, får du utlevert din bagasje og du må igjen innom SAPS kontoret for å hente ut våpenet ditt. Men ta det med ro. Dette er ikke en stor jobb, og hvis du bare har papirene dine i orden så er alt kun en formalitet.

 

Om du har Johannesburg Tambo International Airport eller en annen flyplass som ”endeholdeplass” vil hvis ikke annet er avtalt, en representant fra outfitter eller det firma du skal besøke, normalt møte deg og hjelpe deg med alt praktisk som evt skulle dukke opp. Dette er karer som har vært med på dette før, og som kjenner systemet inn og ut. Dere vil hilse på hverandre og du kan slappe av og nyte ditt kanskje første møte med Afrika.

 

Siden infrastrukturen er godt utbygget og motorveiene har en høy standard vil du mest sannsynlig ”kun være” alt fra en håndfull minutter til noen få timers kjøretur unna jaktcampen du skal tilbringe dine afrikanske opplevelser fra, og hvis du er våken og opplagt kan du se landskapet endre seg etter hvert som milene legges bak, og du vil kunne se vilt allerede fra bilen mens du kjører på motorveien.

 

Jeg vil nå gå tilbake og nevne litt om det du trenger av utstyr til ditt eventyr.

Det er ikke til å komme fra at en jaktsafari i Afrika er en opplevelse som for mange er en ting de gjør kun en gang i livet, og dette er en ting jeg anbefaler alle å dokumentere best mulig med video og foto. Det er utrolig hvor fort man glemmer når opplevelsene og inntrykkene står i kø, og det er viktig og heller ta hundre bilder for mye enn et for lite, og det nytter ikke liksom bare la hukommelsen ta vare på opplevelsene. Her snakker jeg av erfaring. Etter hver eneste safari jeg har hatt har jeg rett og slett glemt detaljer om ting som jeg ved hjelp av bilder og video husker og kan fortelle dere om. Ta derfor med minst ett godt fotoapparat og ett godt videokamera. Om du velger digitalt eller ”gammeldags” utstyr med film eller videotape er opp til deg, men husk for all del å ta med nok batterier, minnebrikker eller film. Det er trist å stå ute i bushen å være tom for enten strøm, ledig plass på minnebrikker eller være tom for film. Og tro meg, det er når du opplever å være tom for batteri, film eller har full minnebrikke det skjer noe du absolutt burde ta bilde av. Jeg har opplevd dette, og gud skal vite at jeg ALDRI vil oppleve dette en gang til. Dette er vel hva som kalles Murphys lov.

 

Når jeg er inne på optikk vil jeg si litt om det å ha med seg en god håndkikkert også. Dette er noe du strengt tatt ikke er avhengig av siden din profesjonelle jeger alltid vil ha og bruke sin kikkert og han vil kunne finne viltet og vurdere trofeet samt anvise deg hvor viltet befinner seg. MEN jeg vil aldri reise på en safari uten en god håndkikkert og jeg vil gjerne finne vilt selv. På mine første safarier var jeg svært aktiv med å finne vilt, og jeg fant også ganske ofte vilt før min profesjonelle jeger. Ettersom tiden har gått og jeg etter hvert kun har jaktet på egen hånd uten noen form for profesjonell jeger eller guide, eller at jeg har guidet andre på jakt, har jeg vært helt avhengig av en god håndkikkert. Dette er et instrument jeg bruker på jakt fra det tetteste kratt til de åpne gress-slettene, og er på linje med godt skotøy uvurderlig og et absolutt nødvendig utstyr. Om du velger syv, åtte eller kanskje 10 ganger forstørrelse er opp til hva du selv liker. Selv foretrekker jeg Swarovski sin 8x30 EL som etter min mening og mine øyne er noe av det beste man kan bruke både med hensyn til opptisk ytelse, vekt og brukervennlighet. At den i tillegg har godt synsfelt er jo heller ikke noen bakdel. Jeg liker ikke kikkerter med høyere forstørrelse da jeg syntes at det er vrient å holde kikkerten stille samt få et godt og stabilt bilde. Det er jo en fysisk jakt og pulsen er ikke alltid lav og jeg holder gjerne kikkerten med en hånd.

 

Jeg nevnte godt fottøy, og dette er en utrolig viktig del av utrustningen. Du vil bevege deg i ulendt terreng og bush med torner og stein, og jeg vil anbefale deg at du finner deg et par gode skinnstøvler med en solid god såle. De fleste av dere kjenne vel til Alfa sine militærstøvler og de er et utmerket valg. Selv bruker jeg derimot Courtney Selous som er en litt lavere støvel i skinn som blir produsert i Zimbabwe og som etter min smak og mine ben er det beste valget du kan ta i valget av fottøy. Et lite tips. Husk alltid på å gå de inn FØR du reiser. Vannblemmer og gnagsår er en av de tingene som virkelig KAN ødelegge en safari.

 

Hva du velger av jaktbekledning er opp til hva du selv trives i. Du vil i tillegg til tøyet du reiser i, trenge 2-3 sett med tøy til bruk på jakt. Om du foretrekker kamuflasje eller andre farger er ikke kritisk, men jeg vil anbefale nøytrale farger slik som grå, kaki eller grønn. Undersøk gjerne litt om forholdene der du skal jakte og bruk farger som ikke skaper for store kontraster. Som eksempel kan kaki være et mindre lurt valg hvis det er grønt og frodig. Min erfaring er at en litt mørkere grønnfarge ofte passer og skaper mindre kontrast selv om det skulle være tørt og brunsvidd i området der du skal jakte. Normalt sett vil det være dagelig vaskeservice av tøyet ditt slik at du normalt vil greie deg med to sett. Men skal dere derimot forflytte dere fra ett sted til et annet kan det hende at det ikke blir anledning til vask av tøy den dagen dere reiser/forflytter dere. Ta derfor med tre sett slik at du har ett sett i ”reserve”. Hva du velger av langbukser eller shorts er opp til hva du selv trives i. Selv trives jeg godt i, og bruker helst såkalte zipoff-bukser og kan dermed velge mellom shorts og langbukser etter temperatur og andre ting som spiller inn. Jeg har også med meg både kortermete og langarmete skjorter. Jeg bruker gjerne skjorter med korte armer men ser fordelen med lange armer ved at de kan brettes opp ved behov, samt at de gir god beskyttelse hvis du er brent av solen eller rett og slett ikke tåler for mye sol. Jeg vil også anbefale å ta med en god genser og ei lett jakke som gjerne er vindtett. De fleste forbinder Afrika med brennende varme, men det kan være forbausende kaldt på morgener og kvelder. Det er ikke få morgener i ”safarisessongen” jeg har opplevd rim på bakken før solen står opp, og jeg har frosset så du vil ikke tro det.

 

Utover klær er det jo også viktig med personlig hygiene, og jeg bare nevne noen få ting jeg gjerne ser at jeg selv får med meg som: Tannbørste, tannkrem, tanntråd, barbersaker og alkoholholdig håndvask. I tillegg er jeg tilhenger av å ha en liten dose tigerbalsam tilgjengelig for bruk til ømme muskler osv.

 

Utover dette vil kanskje noen foretrekke å ha med seg insektmiddel, papirhåndklær, våtservietter, såpe, dusjsåpe/shampo, fuktighetskrem, leppepomade, aftershave og hvis du skal ha med deg noen av det motsatte kjønn, eller du er ei jente, sanitære ting som bind, tamponger etc. (beklager, jeg er ingen ekspert på området), og andre ”skjønnhetsprodukter”. Bruker du briller kan det kanskje være lurt å ta med et reservepar?

 

Noen andre ting som kan være greit å ha er en kniv (multitool som Leatherman), øreplugger, notisbok og penn eller blyant (husk å skrive notater eller dagbok), et par plastposer som du kan oppbevare skittentøy evt støvler (i bagasjen), ei god bok, en lommelykt, et lite pussesett til våpenet, og sist men ikke minst, ekstra batterier til kameraer. Ja, jeg vet jeg har sagt det før, men dette er utrolig viktig.

 

Jeg tipper de aller fleste av oss har sin egen mening om hva som er ”det rette valget” ang våpen og ammunisjon ikke sant. Men jeg vil allikevel skrive litt om det. Da jeg tidligere har skrevet litt om mine egne erfaringer om emnet (se gjerne her:Tips for rett våpen og ammo for Afrika) skal jeg ikke lage noe stort kapittel av det, men vil allikevel skrive noen få ord til. Enhver som har interesse av jakt har vel en egen oppfattning om hva som kan være rett våpen og rett ammunisjon til en afrikatur og jeg skal ikke bestride det, kun si noen ord om hva jeg mener er fornuftig. De fleste som ønsker å oppleve en safari er jegere som jakter storvilt her hjemme. Her benytter de rifler i ”normale” kalibre (for eksempel 6.5x55, 308 Win og 30-06) som er kapable til å felle alle arter plainsgame (med unntak av de aller største arter antiloper og giraff). Du behøver ikke kjøpe ei ny rifle i et kraftig kaliber. Men for all del, har du og bruker du ei rifle i for eksempel 338, 9,3, 375 eller andre større kalibre, kjenner våpenet og er fortrolig med rekylen kan eller skal du selvfølgelig bruke denne. Bruk rifla du bruker her hjemme og kjenner ut og inn. (Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det er forskjellig lovgivning ang kaliberbestemmelser i de forskjellige provinser i Sør-Afrika. 6,5x55 er faktisk ikke lovlig på flere antilopearter i noen av disse provinsene)

 

Et lite eksempel på hva jeg mener: Min gode venn Pierre som er outfitter i Sør-Afrika og Tanzania fortalte meg for noen dager siden ei historie han hadde med en svensk klient tidlig denne sesongen. Svensken var som mange andre svensker en erfaren elgjeger med lang erfaring og mange elgfall på samvittigheten. I Sverige brukte han en god gammel mauser i kaliber 8x57. Svensken hadde lest mange bøker om afrikajakt og hadde av en viss mr. Capstick fått et inntrykk av at hvis man ønsker å overleve jakt i Afrika burde man ha ei rifle i minst kaliber 375! Svensken tenkte at hvis 375 var bra så måtte vel 416 være enda bedre, og som tenkt så gjort. Under en måned før avreise fikk han sin nye Blaser i 416 Rem mag, og glad og fornøyd reiste svensken til Sør-Afrika. Prøveskytingen gikk strålende, men på jakt da han skulle skyte på en impala et par timer senere på dagen endte det med at svensken fikk kikkerten i panna og resten av dagen gikk med til å lete opp impalaen som ble skadeskutt samt plastre og behandle en heller svimmel svenske. De resterende dagene brukte svensken Pierre sin 30-06 og nedla flere flotte antiloper uten flere problemer.

 

Noe av det første du vil oppleve under en safari er at du kontrollskyter riflen din. Det er til ditt eget beste og det er viktig at du får kontrollskutt ditt våpen etter ei lang flyreise slik at du kan føle deg vel med at du er vel innskutt. En annen ting som kanskje de fleste ikke tenker på men som er viktig for deg som betaler for safarien er at du ved innskyting viser din profesjonelle jeger hvordan du sikkerhetsmessig behandler våpenet ditt samt hvor godt du skyter. Din profesjonelle jeger vil også se etter om du kanskje er rekylredd osv. Alt dette legger grunnlag til hvordan din profesjonelle jeger vil la deg jakte og hvilke skuddhold han vil la deg skyte på osv. Husk at det er din profesjonelle jeger som til syvende og sist er ansvarlig for det du gjør overfor grunneier, viltet, deg selv og ditt følge, så forsøk å gjøre det beste ut av dette.

 

Et lite tips. Hvis du skulle være så uheldig å skyte et dårlig skudd, det være et rent bomskudd eller en skadeskyting, så forsøk å finne årsaken til dette. Sørg for å få kontrollskutt riflen på ny for å sjekke at det ikke har skjedd noe med våpenet. Er det ikke noe galt med våpenet og du er årsaken så forsøk å komme over det. Slikt skjer alle, og tro meg. Alle som reiser til Afrika på jakt er fulle av spenning, forhåpninger og adrenalin. Et bomskudd eller et dårlig skudd kan skje og skjer alle hvis de bare jakter lenge nok. Det er vondt og det sårer ens ego, men se fremover og forsøk å legge det bak deg. Snakk med din profesjonelle jeger og dine venner. Har du skadeskutt vil din profesjonelle jeger og teamet hans hjelpe deg med å gjøre alt de kan for å ende dyrets lidelser.

 

En safari inkluderer normalt selvfølgelig jakten, alle måltider og innkvartering, guiding av en profesjonell jeger samt en evt tracker samt all transport innen jakten. Daglig vask av tøy. Preparering av trofeene i campen som gjerne innebefatter flåing, salting av skinn og skaller. Hvis ikke annet er avtalt (her bør du sjekke på forhånd) vil en representant fra outfitter eller jaktarrangør møte deg på nærmeste flyplass og transportere deg fra flyplassen til jaktområdet og tilbake etter safarien.

 

I tillegg til dette vil du som regel måtte betale ekstra for flybilletter fra Norge tur-retur, forsikringer (reiseforsikring. Det kreves ikke at du tegner noen spesiell forsikring der nede, men du må kunne regne med å måtte skrive under på at outfitter eller arrangør fraskriver seg ansvar ved personlige uhell som benbrudd og andre lignende ting.) Klargjøring av trofeer for hjemsendelse (dip and pac) Eventuelle arbeider av taxidermist. Eventuelle andre aktiviteter som å reise til viltreservater, shoppingturer og lignende. Forsendelse av trofeer til Norge, eventuell transport til og fra flyplass/jaktområde (igjen kun hvis det ikke er avtalt at dette er inkludert i prisen). Og sist men ikke minst forventes det tips. Tips er et tema som mange har delte meninger om og jeg skal ikke si noe om det da jeg på en måte er innhabil i saken. Dette har derimot vært til diskusjon i andre tråder tidligere og det har vært delte meninger om dette.

 

Personlig har jeg aldri opplevd at noen er blitt krevd betaling for bomskudd under jakten, men jeg vet det forekommer. Sjekk på forhånd så unngår du overraskelser den veien. Noe du derimot må regne med er å måtte betale trofeavgift for dyr du skadeskyter. ”If there is blood, you have to pay”. Noen outfittere/arrangører krever betaling for alkohol utover det du eventuelt drikker av øl og vin til maten, men ikke alle. Dette er som regel ikke noen stor utgift, men er en ting som det kan være greit å ha klarlagt på forhånd. Det samme kan sies om det tilkommer mva på daglige rater. Noen outfittere og arrangører krever ekstra betalt hvis du forflytter deg fra et jaktområde til et annet, men igjen, ikke alle gjør det, så sjekk dette på forhånd så slipper du en overraskelse.

 

Nå har jeg selv aldri vært avhengig av medisiner eller trengt førstehjelp under en safari, men går ut fra at enhver outfitter, PH har et tilstrekkelig førstehjelpskrin tilgjengelig. Jeg har ikke kjennskap til hva andre har, og vet derfor kun hva som finnes i campen der jeg selv opererer, og der finnes det meste fra hodepinetabletter til utstyr som kan være nødvendig å ha hvis en større ulykke skulle oppstå. Hvis du er avhengig av medisiner så vil jeg råde deg til å ikke bytte til nye typer medisiner rett før eller under en safari. Skulle det oppstå en bivirkning eller andre ting som gjør at du kanskje må ha en annen type medisiner i en fei, kan dette være noe som kan bli ganske vanskelig å få til. Bruk derfor det du er kjent med, samt ha med rikelig så du unngår problemer. Bruker du reseptbelagte medisiner så sørg for å ha med nok medisiner til godt og vel hele oppholdet, samt sørg for å dokumentere hva det er og hvorfor du har og bruker det fra din lege. Andre medisinske ting som kan være nyttig å ha med seg er plaster, gnagsårplaster, vitaminer, sikkerhetsnåler, reisesyketabletter, hodepinetabletter, en sårsalve, diarèhemmende middel, energitabletter som du kan blande i vann, evt noe som demper insektbitt hvis du vet du reagerer på dette, halstabletter, øyedråper, og kanskje et lite sterilt førstehjelpsskrin.

 

Jeg nevnte innledningsvis at min vei, eller introduksjon til Afrika var via lesestoff om jegere som reiste rundt og jakten var uten begrensninger av gjerder eller grenser. Mitt møte med Afrika var av en helt annen karakter. Mine første skritt på afrikansk jord var som sagt på asfalt. Og vi reiste fra flyplassen på motorveier som ikke står tilbake for noen her i Norge. Og det som kanskje var det som skilte seg mest fra hva jeg hadde lest var at nesten alt var inngjerdet. Nå har det seg slik at stort sett hele den sørlige delen av Afrika ble kolonisert for lang tid siden og det aller meste av landet er under privat eie. De områder som i dag ikke er byer og tettsteder er benyttet for å skape et levebrød. Det som ikke er dyrket blir brukt som beitemarker til dyr som det kommer inntekt fra. Dette kan være kveg eller ville dyr. Når du er på jakt i Sør-Afrika, vil du i kanskje 90 % av tilfellene jakte på områder som er gjerdet inn. Nå tenker du kanskje ditt om innhegnede dyr, men jeg er ganske sikker på at hvis du først gir denne jakten en sjanse vil du ende opp med å ha en sunn oppfatning av jakten samt at det er fair chase. Det er mange grunner til at områdene gjerdes inn men det vil ta for lang tid og være for mye som ikke handler om jakt til at jeg vil bruke for mye tid på dette her. Jeg kan derimot si at så og si alt vilt du jakter i Sør-Afrika er vilt som er gjeninnført. Nesten alt vilt ble tidlig utryddet da det ble ansett som konkurranse om beite til kveg og sauer som igjen ga inntekt til farmerne som eier områdene. Uten å lage en stor og omfattende forklaring på dette skal jeg kort si at det etter hvert vokste frem et ”behov” fra jegere om jakt i Afrika, og fra bare ca 1980 har dagens sørafrikanske ”safari-industri” vokst frem. Det er den vi nyter godene av i dag da det i dag er mer vilt i Sør-Afrika enn noen gang.

 

En stor del av en safari dreier seg selvfølgelig om dine trofeer, og behandlingen av disse. Trofebehandlig vil jeg gjerne dele i flere deler. Det starter med at dyret du har skutt blir flådd av en eller flere ”skinnere”. Dette er karer som stort sett er meget dyktige og resultatet er slik jeg har erfart det svært tilfredsstillende. De flår dyret etter ditt ønske, og dine behov. Hodeskinn, horn og eventuelt backskinn blir omhyggelig merket med ditt navn og dine ønsker om hva du vil gjøre med trofeet. (Her er det litt opp til deg hva du ønsker å gjøre. Noen liker å være med å flå, andre liker å se på og med det sørge for at alt blir som det skal, og noen er som meg som kjenner skinnerene og stoler på at gutta gjør jobben sin og enten jakter videre, bruker tid sosialt med jegere eller slapper av i campen.) Noen vil ha dyret bogmontert, noen vil ha hele skinnet som et teppe (rug), og noen vil ha dyret stoppet ut komplett. Felles for disse er at skinnet blir behandlet umiddelbart etter at det er flådd av kroppen og gjerne vasket rent for blod og skitt. Skinnene blir så saltet og skinneren og hans eventuelle medhjelpere vil sørge for å skifte salt når det trengs og du kan være sikker på at du kan forvente at når skinnene blir levert til en taxidermist så er de i topp kondisjon. Innen jaktens slutt vil du igjen få spørsmål ang hvordan dine trofeer skal behandles videre, og det vil bli laget en bestilling til taxidermisten og du vil få greie på hva dette vil koste deg. (besøker du meg vil du gjerne ved ankomst eller før du reiser få ei prisliste fra taxidermisten så du hele tiden har oversikt over hva dyrene du feller vil koste).

 

Ofte kommer taxidermisten selv, men ikke sjeldent er dette noe outfitteren sørger for å få gjort. Om du vil stoppe ut dine trofeer i Sør-Afrika eller om du vil ha sendt skinn og horn/skaller hjem til Norge å få en norsk taxidermist til å gjøre jobben er opp til deg. Siden vi er inne på dette med taxidermist, så er det gjerne slik at hver outfitter gjerne har en avtale med en taxidermist de kjenner, vet leverer kvalitet og som de har en avtale med. Dette er stort sett en fordel for deg da outfitteren vil kunne følge med på dine trofeer samt sørge for at de blir behandlet på en måte slik at han kan være sikker på at du som er hans kunde vil være fornøyd og fortelle dette videre til andre jegere. Det er derimot opp til deg om du ønsker å benytte en annen taxidermist. MEN da må du regne med å måtte betale eventuell frakt av dine trofeer til denne samt at du kanskje må regne med å betale frakt av egne trofeer hjem til Norge (at de vil bli sendt separat). Dette er noe du bør ta opp med din agent, reisebyrå eller outfitteren din før jakten. Jo flere slike ting du kan avtale før ei reise desto bedre er det for alle parter. Spør og grav. Det er faktisk ikke flaut å spørre. Det viser bare at du er seriøs og vil unngå problemer.

 

Du bør høre på de råd din profesjonelle jeger gir deg. Det er viktig at du stoler på han og at du ikke skyter før han gir deg lov. I og med at du jakter i terreng du ikke er kjent med og på dyr du ikke er vant med er det din profesjonelle jegers jobb å finne det beste trofeet samt bestrebe seg for å få deg i best mulig skuddposisjon. Din ”jobb er å levere et så godt skudd du kan”. Følger du dette rådet kan du unngå å få en dårlig opplevelse med og evt måtte betale for et dyr du har skadeskutt eller at du kanskje skyter feil dyr i en flokk.

 

En annen ting er kommunikasjon. Vær sikker på at du forstår hva din profesjonelle jeger ber deg om å gjøre, hvilke dyr han ber deg om å skyte osv. Har du problemer med å snakke et språk du kan kommunisere med din profesjonelle jeger på så få dette klarlagt før jakten. Avtal hvordan dere skal kommunisere og hvordan dere løser dette under jakten. Føler du for eksempel at du ikke forstår hvis han ber deg om å skyte et bestemt dyr ut av en flokk, så la være å skyte. Ta det opp med han og unngå at du ved og evt skyte feil dyr lager trøbbel for både han og deg. Slikt vil du høste positiv respons for i lengden.

 

Hva er det så du betaler for på en safari?

 

Først og fremst så er det ”daglige rater”. Dette er betalingen for de tjenester du får av din profesjonelle jeger samt staben i campen, jakten, bil og transport under jakten, hushold, mat og drikke, vask av tøy og en rekke andre ting som følger med. Etter dagelige rater så er trofeavgifter en betydelig del av kostnaden ved en safari. Dette er en avgift for de forskjellige dyrene du feller. Merk deg at du kun betaler for dyr du enten nedlegger eventuelt er uheldig å skadeskyte og som ikke blir funnet.

 

En annen mulighet til dette er at du kan du kjøpe ei pakke som inneholder daglige rater og et vist antall dyr av bestemt art. Et eksempel kan være at du betaler en sum for å jakte i fem dager samt at du i denne summen også har betalt trofeavgift på tre forskjellige arter. Slike pakker er som regel litt rimeligere enn om du kjøper dagelige rater og de samme dyrene hver for seg.

 

Har du ikke hørt utrykket afrikatid så kan du like greit lære deg hva det er med en gang. Her i Norden er vi vant med at ting skal foregå effektivt og raskt. I Afrika er det ikke helt slik. Stort sett alt tar lenger tid enn det vi skandinaver kanskje forventer. Dette er derimot noe av kulturen og hvordan folk er der nede. La derfor ikke dette være en ting du finner irriterende. Legg heller igjen klokka og la ting gå sin gang. Respekter at du er på besøk på et annet kontinent med andre vaner og tanker om ting.

 

Så å si alle jeg snakker afrikajakt med spør meg om slanger edderkopper og andre farlige kryp. Det kan virke som at de fleste tror at det er store mengder av disse skapningene. Sannheten er at ja, det er slanger edderkopper, skorpioner og andre kryp som kan være en potensiell fare for deg. Jeg har selv møtt flere slanger men aldri følt meg truet på noen måte.

Har man øynene åpne og følger litt med rundt seg så vil jeg påstå at du aldri vil få noen negative opplevelser med slanger. Når du er ute og går så vil din profesjonelle jeger og eventuelt hans tracker gå foran deg, og følger du etter dem vil du aldri tråkke på noe farlig. Jeg liker å si at safari/jaktsessongen stort sett finner sted i de ”kalde månedene” og slanger er stort sett lite aktive i denne perioden. Men hvis du skulle oppleve å se noen av disse skapningene så skal du være glad for det. Det er en del av Afrika og du burde se på det som en del av den totale opplevelsen.

 

Jeg har tidligere her skrevet om at en safari er noe som mange sparer og planlegger i lang lang tid. Når så tiden er inne og du endelig er i Afrika så er det en ting jeg gjerne vil be deg tenke litt på. Du har kanskje skutt ditt første afrikanske vilt og du er både glad, opprømt og full av lysten på å feire. Dette er helt normalt og jeg kjenner ingen profesjonelle jegere som ikke vil feire sammen med deg. Husk bare at det alltid kommer en morgen så forsøk å begrense inntaket av alkohol. Det er trist å få dagen etter ødelagt på grunn av noen stive drinker for mye. Neste dag opplever du kanskje det samme og du feirer nok et flott trofé. En profesjonell jeger har dette som en del av ”hverdagen” og han er kanskje ikke så interessert i å drikke mengder med alkohol hver dag. Det er hverken sunt eller lurt. Du skjønner sikkert hva jeg mener. Ikke bli sur hvis han drikker en cola i stedet for tre fingre med whiskey sammen med deg. Er dere flere som reiser sammen så kan dere kanskje passe litt på hverandre. Det er ikke vondt ment, men en vennetjeneste. En siste ting om alkohol og feiring. Jeg har opplevd at verdens hyggeligste kar endret seg fullstendig etter et visst inntak av ”sundownere”. Han ble rett og slett ufyselig og det gikk ut over resten av campen. Slikt er trist og bør unngås for enhver pris. Husk at et minimum av voksent sunt folkevett og godt humør alltid vil være en ting som alltid vil sette deg i et godt lys.

 

Hva er så en safari for meg? Som sagt så fikk jeg mine første inntrykk av Afrika fra bøker, og etter hvert mange turer tilbake til mitt andre hjem. For meg så er en safari en ”romantisk” reise tilbake i tid. Jakt på fremmede og spennende dyrearter. Det er forresten mer enn jakt. Det er en utrolig opplevelse hver eneste gang. Jeg vil bruke mine klær av bomull i stedet for dagens syntetiske stoffer. Jeg bruker mine jaktstøvler i skinn i stedet for dagens highteck støvler. Jeg bruker min hatt i stedet for en nylon-cap med Adidas merke i pannen. Og jeg nyter hvert eneste sekund. Og jeg ønsker å gi min gjest mer enn kun trofeer. Jeg vil at safarien skal være en total opplevelse. En liten bit av en "gammel måte" å leve på. Kom og besøk meg. Reis tilbake i tid til Afrikas villmark. La oss oppleve soloppgangen, jaktens intense spenning, glede og beruselse når du står ved ditt første afrikanske vilt. La oss nyte en sundowner mens vi føler varmen fra bålet mot ansiktet.

 

Drøm om Afrika. Oppdag Afrika. Opplev Afrika. Velkommen skal du være.

 

Rino Hals

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

LES og lær!

Her er det altså bøttevis med gode råd, tips og ikke minst gode betraktninger fra en erfaren kar på området.

Ingen tvil, en bunnsolid viktig tråd å lese for alle som går med en drøm om jakt/opplevelser i Africa :wink: .......eller enda bedre:

-bare bestill turen gjennom denne karen så får dere sannsynligvis det dere betaler for! :)

 

Tusen takk Rino for nok en fantastisk tråd :D:D

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra skrevet. Kan jeg få lov til å legge til en ting? Jeg leste om en kar som jakta bøffel. Han brukte 375 H&H på bøffelen og hva tror dere den var ladet med? Joda, den billigste Federal ammunisjonen. Tror den heter Federal Classic eller noe sånt. Ihvertfall ei helt vanlig blyspisskule.... på bøffel :!: Det gikk heller dårlig da kula var knust før den nådde inn til lungene, men PH'en fikk felt bøffelen. Jeg tror de fleste som reiser på safari har råd til å rive ut skikkelig ammo

Link to comment
Share on other sites

Godt og informativet skrevet Rino :D

 

For dere som onsker mere lektyre fra Falck og Boddington sjekk ut ( Daarlig med ae, o og aa paa tastaturene i Vest Afrika :x:D )

 

http://www.safaripress.com

 

http://www.rowlandward.com

 

Anbefaler paa det sterkeste Safari Guide II. Et praktverk for alle dere som onsker aa lese dere opp paa dagens Afrika Jakt. Her bidrar baade Falck og Boddington som bare de kan :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Jeg må få lov til å takke så mye for pene ord fra dere alle sammen.

Og tusen takk for at dere tar dere tid til å lese alt surret jeg kommer med.

 

Hadde det ikke vært for slike tilbakemeldinger som bekrefter innsatsen hadde det nok ikke blitt skrevet så mye her. Og da snakker jeg på vegne av alle som bruker en del tid på å sitte å stave seg gjennom prosessen det er å lage en litt større artikkel.

 

Så tusen takk igjen. Og ha en utmerket kveld!

 

Rino

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Hei!

 

Meget informativt og bra skrevet!

Gøy å lese hvordan du opplevde første safari turen din, det gjør det mer forståelig og mindre skummelt...

 

Tips: Hvis man først har råd til å dra på jakt safari eller foto safari, så ta deg råd til ballong safari.

1 time i ballong er en helt utrolig opplevelse som kan trygt anbefales!

Du får et overblikk over savannen og får sett et dyre mangfold som er vanvittig mektig... :winke1:

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...