Jump to content

500 meter UNL Numedal 2010


Bamrud

Recommended Posts

I tradisjonens tro blir det også over nyttår et 500 meter vinterstevne i Numedal.

 

Datoen er satt til helgen 26-28 febr.

Hold av denne helgen til dette krevende og morsomme stevnet.

 

Litt info om selve stevnet:

 

Program.

Tellende konkurranse blir skutt i en klasse. Avstand 500 meter.

Det skytes tre serier á 10 skudd (3x10 skudd)

12 minutter skytetid pr. serie.

 

Våpen.

Alle rifler med følgende begrensninger er tillat brukt.

Det er fri vekt på rifle komplett, fri forstørrelse på kikkert, fri avtrekksvekt.

OBS: avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Dette vil bli tatt stikkprøver på dette.

Det er tillat med munningsbrems.

 

VIKTIG: Kaliberbegrensning oppad inntil kaliber.400.

 

Skytestilling.

Skytestilling er normalt sittende fra benk. Men det gis anledning til å skyte liggende med to-fot - eller med annet anlegg for rifla i liggende stilling.

 

Start begge dager kl. 0900.

 

Mer info om påmelding og innkvartering kommer fra styret i NBSF i egen tråd noe senere.

Link to comment
Share on other sites

Kan en nybegynner som meg oxo delta? Håper å få tilbake børsa mi i tide. Hvor stor er blinken, jeg må kanskje trene litt hjemme. :)

x5tdax.jpg

 

Hei, her ser du blinken som brukes på 500m. Utvendig mål ca. 60 x 45 cm. Den svarte "4-kanten" er 13 x 13 cm.

Vanligvis så bruker vi elektronikk skiver (Kongsberg Mikro) for innskyting slik at alle deltagerne får skutt seg inn begge dager før man starter på selve tellende serie.

Samt at vi også har "stålgonger" hengene opp under hele stevne - slik at skytterne kan under serien ta kontrollskudd for å se om eks. vinden har endret seg (noe den gjør hele tiden :mrgreen: )

Og - alle er hjertelig velkommen til Numedal.

Link to comment
Share on other sites

Bare le du Buster , gråten tar meg.

8 mann med hver sin GPS kan ikke kjøre seg vekk.(Eller ?)

Ifølge Kjentfolk er det er snarere å kjøre via Sogndal ,så det skal vi prøve i år :lol:

Vi bør kanskje starte helga før herifra, så vi rekker fram tidsnok.

 

Og Bamrud, jeg kan gjerne forklare og demonstrere,men da helst ang.noe jeg har greie på. 8)

For eksempel GPS og avansert navigering i ulendt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Kan en nybegynner som meg oxo delta? Håper å få tilbake børsa mi i tide. Hvor stor er blinken, jeg må kanskje trene litt hjemme. :)

x5tdax.jpg

 

Hei, her ser du blinken som brukes på 500m. Utvendig mål ca. 60 x 45 cm. Den svarte "4-kanten" er 13 x 13 cm.

Vanligvis så bruker vi elektronikk skiver (Kongsberg Mikro) for innskyting slik at alle deltagerne får skutt seg inn begge dager før man starter på selve tellende serie.

Samt at vi også har "stålgonger" hengene opp under hele stevne - slik at skytterne kan under serien ta kontrollskudd for å se om eks. vinden har endret seg (noe den gjør hele tiden :mrgreen: )

Og - alle er hjertelig velkommen til Numedal.

 

 

Takk for det.

 

Ett lite dumt spørsmål til fra meg, den firkanten på 13x13cm, hva brukes den til, er det den som er blinken? Eller skyter man på innerste sirkel?

Dette var ny blink for meg :)

Link to comment
Share on other sites

 

Ett lite dumt spørsmål til fra meg, den firkanten på 13x13cm, hva brukes den til, er det den som er blinken? Eller skyter man på innerste sirkel?

Dette var ny blink for meg :)

 

Poenget er ikke å treffe sentrum, eller oppnå høyest poengsum.

Her er det kun snakk om grupper; dvs han med den minste samlingen av 10 skudd x 3 er vinneren.

Det skytes tre serier av 10 skudd i hver skive.

Samlingene summeres, og deles på 3.

Hvor på skiven de treffer spiller egentlig ingen rolle, så lenge de (alle 10) er på skiven.

 

Bare til info, det er skutt 10 skuddsamlinger på under 6 cm........på 500 meter!

Link to comment
Share on other sites

OKI. Her kommer det samme "dumme spørsmålet" en gang til. Hva brukes den firkanten til? Hvorfor er den der? Altså, hvorfor er det akkurat den blinken der som brukes?

 

Hva andre gjør kan ikke jeg svare for, men hva jeg gjør er følgende:

Jeg benytter meg av "firkanten" som siktepunkt.......dvs. jeg benytter meg av "firkantens" nedre venstre hjørne.

Tenk deg korset i kikkertsiktet (i benke/br skyting er det "fettetynnt" (beklager ordbruken men er svak på onemapoetikon.. :roll: ) dette legger jeg slik at den vertikale delen ligger overett med den venstre vertikale siden av "firkanten", den horisontale delen legger jeg slik at den ligger overett med den nedre horisontale delen av "firkanten".

Treffpunktet med denne siktingen legger jeg til midten av skiven (sentrumen/blinken/tier'n)

Grunnen til at jeg gjør dette er masse skyting (pluss gammel vane) på 100 meter.

Det jeg oppnår, og her iler jeg til........(forklaring som burde kommet laaaaangt tidligere) er å ikke skyte vekk siktepnktet mitt.

Om du har en skikkelig presis børse (og det bør du ha....) så vil du på 10 skudd skyte vekk ditt siktepunkt om du stillte kikkertsikte slik at det traff der du siktet.

 

Om dette ble Gresk........søk hjelp......

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt OT dette da, men det er vel ikke noen overhengende fare for at en skyter vekk siktepunktet en foretrekker, på 500 m, enten en bruker senter firkant, nedre venstre, høyre hjørne som siktepunkt, evt sikter midt i ballen ............eller :?::?:

 

Tja....det var nå det å lese allt hva en skriver da......

 

Grunnen til at jeg gjør dette er masse skyting (pluss gammel vane) på 100 meter.

 

Og er det noe jeg har lært innen skyting så er det; ikke føkk med gamle vaner......

Link to comment
Share on other sites

Blir vel litt OT dette da, men det er vel ikke noen overhengende fare for at en skyter vekk siktepunktet en foretrekker, på 500 m, enten en bruker senter firkant, nedre venstre, høyre hjørne som siktepunkt, evt sikter midt i ballen ............eller :?::?:

 

Hehe, forresten sånn i ettertid...........kommer ikke dette ifra en som pinadø hadde fler bom enn meg i Numedal for nogle år siden.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Dette må jeg prøve å bli med på, bare jeg får kjøpt meg et egnet redskap i tide.

 

Har godkjent søknad på TRG, 338LM.

 

Bare rop ut om noen vet om en!!

8) Vel - du trenger da ikke en 338LM for å bli med i Numedal. En 6,5 gjør da jobben mye bedre. :wink::wink: det har resultatlisten vist. :mrgreen:8)

Link to comment
Share on other sites

Dette må jeg prøve å bli med på, bare jeg får kjøpt meg et egnet redskap i tide.

 

Har godkjent søknad på TRG, 338LM.

 

Bare rop ut om noen vet om en!!

8) Vel - du trenger da ikke en 338LM for å bli med i Numedal. En 6,5 gjør da jobben mye bedre. :wink::wink: det har resultatlisten vist. :mrgreen:8)

 

En Mauser også! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Da kom det en sms som forteller at gutta fra Nidaros er p?ei hjem med en lettstyrt buss pga tyngden av alla premier i kofferten.

 

Osse, Bang, 1/4:en, Frode K og Alias har tydeligen havnet p??e til femte plass i nevnt rekkef?.

 

Minste tb hadde 1/4:en med 67mm tett f? av Frode K med 68. Begge er vel under gammelt rekord. :!::!::!:

 

GRATULERER GUTTER. Vel skutt.

 

Jag ser frem til NM p?idaros til sommern.

Link to comment
Share on other sites

Endelig hjemme. Et vogntog streika i Oslofjordtunellen, s?tterhvert ble det til ?nu ?j?om Oslo. Dritt ?ruke fire timer fra Kongsberg til Nesodden.

 

Virkelig ei fin helg. Mitt viktigste m?med turen er n?. Gutten p?nart 7 ?hadde ei super helg og det er det mange av dere som var der som skal ha takk for ?a bidratt til. Den premien han fikk har allerede f? tildelt ?splassen p?ylla mellom de beste LEGOgreiene. :wink:

 

Gratulere til Tr?rlaget, virkelig bra skyting.

 

Det er bare en ting ?j?n?Vi m?egynne ?rene og f?anka dem p?jemmebane. :roll::wink:

Link to comment
Share on other sites

Grattis til Nidaros!!

 

Her ser man virkelig betydningen av et godt miljø, og faste treningsmuligheter! Bra jobba!

 

Takker for hyggelig lag, og som alltid; topp gjestfrihet fra forkvinnen i "banekomiteen".

En ting er sikkert; det er IKKE været vi kommer til Numedalen for....... :lol:

Men det fine er at, bortsett fra vanskene med å få avviklet etter planen, er det ingen som syter og klager selv om været er kranglete. :wink:

 

Nå er våren på tur i fjellstrøka rundt Lampeland,................trønderene har passert!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...