Jump to content

500 meter UNL Numedal 2010


Bamrud

Recommended Posts

Her kommer en kort stevnerapport fra årets Numedalstevne på 500m UNL.

 

jrxpci.jpg

Lørdag startet forholdsvis bra, men utover formiddagen økte det på med snø og ustabil vind, Og dette økte på utover dagen, og i perioder var det nesten umulig og se skivene ute på 500m. Vi hadde fått kjørt gjennom første serien for tre lag før lunsj, men 4. laget måtte sitte og vente utover ettermiddagen. Til slutt kom det en kort periode litt lettere vær slik at også 4. laget fikk skutt sin første 10, skudd serie. men det ble da bestemt at vi bare måtte stoppe videre stevne på lørdag.

 

2s6m3vk.jpg

500m er langt. Skivene kan skimtes helt inn mot skogen. De to elektronikkskivene fra Kongsberg Mikroelektronikk kan skimtes helt til høyre for skivestativet.

 

 

2eeg653.jpg

Her klargjøres våpen og utstyr før første serie på lørdag.

 

14awtut.jpg

Hva er det Alias (med ryggen til) og Buster diskuterer nå - er det "Jackass" - Alias sitt rifleprosjekt i kaliber 6,5 MinSin - eller....................?

 

2ni9y74.jpg

Bamrud (til venstre) og Osse i full konsentrasjon under søndagens siste serie.

 

ndq4ba.jpg

Det var en heftig "langholdsrigg" Alias stilte med. Et "monster" på nærmere 20 kg i kal. 6,5 MinSin - etter Alias utsagn en selvdesignet forbedret utgave av 6,5-284. Og det var da ikke noe tvil om at rifla og skytter hadde potensial etter det resultatlista forteller..

 

166x4kg.jpg

Her er det Ole Hilde og Alias som er i en tildels heftig diskusjon - om kulekonstruksjon - tror jeg det var denne gangen.

 

118hy5j.jpg

 

xzu5k.jpg

 

2v9vi8o.jpg

 

zir5vd.jpg

 

Pga. av et eller annen problem som har oppstått her inne så klarer jeg ikke og få skrevet tekst til alle bildene - så de resterende bildene får tale for seg selv.

Men her er stevneleder - Jofla til venstre. Så kommer Osse - vinneren av stevne. Vider er det "338 RUM" - som kapret andre plassen, og helt til høyre "1/4 trønderbataljon" - som ble nummer tre, han hadde også minste 10. skudds gruppe på bare 67mm.

 

2q3p08j.jpg

 

fvaed4.jpg

samtlige premievinnere.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for ei flott helg alle sammen, og spesielt til Eli som holder dette stevnet på sin fantastiske eiendom. Takåsene i nyhuset er jo verdt (en god del) av turen alene.

Jeg som har sittet i bil i 15 timer hver vei er sikkert ekstra motivert for å kjempe for hvert skudd. Forholdene skiftet nok til å sende en stakkar langt ned på lista om en bare lot det stå til. Jeg fikk ei høy flue på andre serien, heldigvis så jeg den på skiva og oppdaget at det hadde kommet en pen medvind fra 300m og utover og fikk dratt i bremsen.

 

Flere bilder ligger på hjemmesida vår http://galleri.nidarosbsk.com/#home

 

Hilsen Osse

 

Video av Jackass:

 

http://home.ntebb.no/olavduuntre/Jackass.MPG

Link to comment
Share on other sites

 

Flere bilder ligger på hjemmesida vår http://galleri.nidarosbsk.com/#home

 

Hilsen Osse

 

Video av Jackass:

 

http://home.ntebb.no/olavduuntre/Jackass.MPG

 

Flott Osse, takk skal du ha for bilder og video. Håper turen hjem til Namsos gikk greit?

Gratulerer nok en gang med resultatet.

:mrgreen::twisted: Vi "Søringan" fikk en støkk nå, men vi skal legge oss i treningsleir frem mot sommeren - så da håper vi på revansj på Nidarosstevne :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er vi tilbake i ”normal gjenge” igjen. Elektronikkskivene er fraktet tilbake til Kongsberg Mikroelektronikk på Kongsberg, leiehengeren er levert – og bilen er tømt for div. skytterutstyr og ”kjektoghamed” redskap for et 500m stevne.

 

Vi klarte det i år også, selv om værgudene ikke helt var på vår side på lørdag.

Jeg vil få takke alle skytterne som stilte opp – på tross av vinter og kulde - slik at de gjorde stevne mulig.

 

2hdpo2c.jpg

Jeg vil også få takke dagelig leder, Åge Bjøråsen ved Kongsberg Mikroelektronikk for at vi også i år fikk låne 2 komplette radiostyrte skivesett.

 

Et meget effektivt hjelpemiddel for testing og innskyting. Et slikt skivesett må være en drøm for enhver ”Langoldskytter”. Tenke seg det og bare plassere skiva langt der ute - gjerne på 1200m (rekkevidden er vel over 2 kilometer) – åpne en koffert og koble til en kabel.

 

 

rt3nt4.jpg

Gå tilbake til standplass, åpne koffert nummer to, koble til en kabel til monitoren – og du kan ligge og ”koseskyte” hele dagen uten og måtte bruke halve tiden på og traske frem og tilbake.

 

 

143kmlv.jpg

Jeg vil også takke Eli, og mannen Lars Inge - som stiller både bane og storstua til disposisjon for oss -slik at det er mulig for oss i benkeskytterforbundet og arrangere dette stevne. Uten dem hadde ”500m i Numedal” ikke funnet sted.

Takk Eli

Link to comment
Share on other sites

Kommet meg tilbake til hverdagen jeg også nå.

Har fått skikkelig langholdsvirus kan man si. :mrgreen:

Detta blir det mere av.

 

Mest morro var det i grunn å måtte rette på hørselværna og spytte ut snø etter hvert skudd. :mrgreen: mmmmm hærlig. 8)

 

Blir å teste litt mere ladninger nå, og se om jeg kan krympe samlingen litt.

 

Takk til alle som sto på for å få til dette, kommer nok neste år også.

 

Spesiellt takk til Vetlus og TRG-22 som lot meg berike dems nærvær i hytta dems... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

2hdpo2c.jpg

Jeg vil også få takke dagelig leder, Åge Bjøråsen ved Kongsberg Mikroelektronikk for at vi også i år fikk låne 2 komplette radiostyrte skivesett.

Hvilken pris snakker vi om :?:

Dette ville være en av drømmene for alle langholdsklubber.

Link to comment
Share on other sites

Kenny skrev:

Spesiellt takk til Vetlus og TRG-22 som lot meg berike dems nærvær i hytta dems...

 

Takk til deg også.... :mrgreen:

Nå må du få ordnet opp med å komme deg på kammersmellen i år også. Paintball skytingen kan du gjøre ellers i året. :wink::mrgreen::mrgreen:

 

Ellers må jeg si at jeg ble meget fristet til å skaffe meg en .338 LM, enn fikk blåst ørevoksen litt lenger inn.. :lol: og standplassen ble fint ryddet for nysnø.....

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

338 LM

Nevner jeg det kaliberet innen for langhold eller BR får jeg bare pepper her inne.

Men synnes det er en spennende kaliber.

 

"Fast 338's"-klubben er du velkommen i! :wink:

Får du pepper for det? Hvorfor?

Det er helt klart moro å skyte med, men den harde realitet er at det ikke er optimalt med tanke på de "lange hold" som vi konkurrerer på i dag, og sålenge det er snakk om å lage høl i papp.

Prisen på komponenter er også på god vei til å gjøre en ambisiøs skytter ulykkelig på vanlig industriarbeider-lønn i dag. Med kulepriser på nærmere kr. 10,-/stk så er det vaskelig å bli skikkelig fortrolig med resskapen, før direktøren i banken er på telefonen..... 8)

En annen realitet er at rekylen (enten du bruker brems eller demper, eller lager en rigg på 20kg) blir såpass markant, at det blir vanskeligere å gjøre tingene 100% riktig og likt fra skudd til skudd, slik at man skaffer seg selv et unødvendig handicap i forhold til "lettere" kalibre innenfor de avstander vi skyter på i dag. Og definitivt i alle fall til vanlig BR 100m/200m.

Men..................skal du drepe noe, derute, når holdet passerer 800m...........DA snakker vi!

Men vi er alle individualister og en smule vrange, så bare prøv... :D

Har selv en 338 RUM, som jeg har hatt i mange år nå og skyter mindre og mindre med dessverre. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...