Jump to content

6mm Norma BR


Ole_Netland

Recommended Posts

okay, da har jeg ladet mine første 6mm Norma Br patroner, 50 stk totalt.

 

men, etter å ha kikket i ladeboken hvor der så fint står at det er large rifle (remington 9 1/2) som er brukt, så ser jeg på hylsene at det er små tennhetter som skal i... og ja, det er orginale hylser, merket med Norma 6mm Norma BR.

 

etter som at jeg fikk ett tips om at det var magnum hetter som gjelder i 6mm Norma BR så ladet jeg med smal rifle magnum hetter.

 

følgende ble da ladd:

Kule Reminngton HP 80grs

Hylse Norma

Hette CCI Smal rilfe magnum

Krutt N150

Kruttvekt 30,0grs

COL 53,9mm

http://lading.netland1.dk/?show=reg_testdata&LadeId=57

 

Kule Hornady V-max 58 grs

Hylse Norma

Hette CCI Smal rifle magnum

Krutt N150

Kruttvekt 32,0grs

COL 54,9mm

http://lading.netland1.dk/?show=reg_testdata&LadeId=58

 

alle ladninger ble kontrolveid.

 

hva tenker dere som har ladde og skutt litt 6mm Br om denne starten? kanskje ikke de beste kulene, men det var nå de jeg hadde liggende her.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med et herlig kaliber, Ole!

Jeg bruker selv CCI450 hetter og ikke noe annet.

 

"Mine" go'ladninger:

 

Kule: Hornady V-max

Vekt: 87grs

Krutt: VV N-140

Vekt: 31grs*

Tennhette: CCI 450

Hylse: Lapua

COL: 55,63mm*

Hastighet: 873ms

* OBS! Dette er i mitt våpen

 

Kule: Lapua Scenar

Vekt: 90grs

Krutt: VV N-140

Vekt: 30,5grs*

Tennhette: CCI 450

Hylse: Lapua

COL: 58,00mm* [Max COL målt til 58,91mm = 0,91mm friflukt]

Hastighet: Ikke fått målt enda

* OBS! Dette er i mitt våpen

 

Våpen:

Rem. 700 SA m/ 22" Shilen 1:10 pipe

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ladningene dine smeller sikkert. Fikk du info om magnum hetter fra poacher? Mener å huske at det gjaldt på de tunge kulene i 6mm. Sånn ca fra 85grains og opp.

Fikk noe ladedata av poacher med den 80grains rem kula du har ladet. Denne gikk meget godt i mi rifle.

Jeg har mistet disse dataene.

Du skriver v-max, men ikke kulevekt.

Du får satse på å ordne deg noe kjappere krutt typer. N-133-140 passer

Har brukt 150 krutt, men da med 1-8 i stigning og 105grains kuler.

Har også gode erfaringer med Norma 19 og 90grains kuler, dette kruttet er vel billig versjonen av Norma URP.

Fått tilpasset pipa? Monterer du demper?

Lurer også på om du satser på å få 6mm Br til å mate i Sauer 200 magasinet.

Fikk litt inspirasjon, da du ikke kjøpte diesettet mitt.

Skrudde i mi 40cm pipe, 4 ekstra moduler på A-tec CTM. Og lydløs hygge i mørketida her nord..

De hylsene du fikk med kan ikke kalles nye akkurat. De er neck sizet mange ganger. Og kanskje skutt i to forskjellige kammer.

Håper ikke du blir for mye plaget.

Link to comment
Share on other sites

glemte kulevekta på v-max'en ja, la den til der nå, 58 grs kule...

 

på løpet jeg har ladet til nå er det vel et Douglas premium 1:10" så får se hvordan det går.

 

ja, jeg har kjappere krutt, men tenker det var tryggest å bruke litt sakte krutt i starten for vet ikke hvordan trykket jobber i en patron som denne. og når jeg da bruker ladeboken som utgangspunkt for å lade patroner jeg ikke har ladd før, så var der N150 ett greit valg følte jeg... har både N140, N133 og N130 stående så det kommer vel i bruk det og etter hvert.

 

 

joda, ett par av hylsene som ikke gikk å bruke pga skader, men ellers kunne de jo se så godt som nye ut, i all fall pent behandlet..

 

må vel kjøpe meg verktøy til å ordne tennhettekanaler og slikt også nå, samme med å dreie hylsehalser og så.... jeg vet ikke hva jeg trenger så maser jeg sikkert på dere om etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt

 

Jeg benytter NORMA hylser i min 6 mmBR. Problemet mitt er at jeg ikke får presset hylsene slik at de kammrer igjen etter skyting, en skutt hylse er omtrent umulig å kammre, presser jeg den i Forster settet kammrer den utrolig tregt (Helpressede nye hylser fra dette settet kammrer også dårlig). Har også et Wilson sett, og der går det ikke å presse skutte hylser i det hele tatt (virker som om halsen er for vid). Løsningen er å presse først i Forster settet, og så i Wilson settet, da er kammrer hylsene ok.

 

Noen som har en forklaring på dette, kan kammeret mitt være rett og slett drøyt romt? Sliter også litt med tunge hevarmsløft med tilsvarende like ladninger og vekter som er oppgitt i tråden....og slik skal det jo ikke være.

 

PS, jeg beytter også small rifle magnum hetter.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

prøv med ei smal body die og kansje gå ned litt på ladningen hvis du sliter med tungt hevarm, Hadde samme problem som deg og gikk noe ned på ladningen og preppa alle hylsene i body die og problemet ble borte.Jeg bruker sierra 107mk moley. bruker win smal tennhetter og det fungere utmerket, brukte br4 hetter før og da fikk jeg mye klikk, klarte nok ikke og slå dem av med tenn nåla og fjøra i rem 700 min. Har testa litt forskjellig krutt men n150wihtavuori er det som har fungert best, Men det som var mye avgjørene var og sette kula i bomma. Har og utvikkla ladning med odin som ikke gikk så mye dårligre.

Synd det er så vanskelig og oppdrive wihtavuori her i norge.

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt

 

Problemet mitt er at jeg ikke får presset hylsene slik at de kammrer igjen etter skyting

Noen som har en forklaring på dette

Espen

 

Ett triks som jeg har benyttet meg av:

Ta hylseholderen (som er av den vanliste størrelsen i dette kalibret) få slipt av den noen tiendeler på toppen (her må du prøve deg frem....litt om litt) slik at du får hylsen lengre opp i dien.

Så skal du se at du vil klare å kamre hylsene etter en-1 runde i Forster dien din.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Wilson dien er kun Neck sizing. Trenger du ikke settet kjøper jeg det gjerne. Hvordan bushing bruker du?

Ole... Løpet du fikk av meg er Shilen(men stigningen er rett). utvendig hals fresing er unødvendig hvis du har standard kammer.

Du må gjerne prøve, men du vil oppleve at hylse halsen sprekker oftere(kan hende at mitt forsøk var litt overivrig).

Tennhette lommene og kanalen er preppet, har ikke opplevd at norma eller Lapua hylse trenger flere runder med slikt kos.

Link to comment
Share on other sites

ønsker hjelp med data til

 

87 Vmax

 

På denne kula bruker jeg velprøvd ladedata fra Poacher:

 

Kule: Hornady V-max

Vekt: 87grs

Krutt: VV N-140

Vekt: 31grs*

Tennhette: CCI 450

Hylse: Lapua

COL: 55,63mm*

Hastighet: 873ms

* OBS! Dette er i mitt våpen

Link to comment
Share on other sites

 

må vel kjøpe meg verktøy til å ordne tennhettekanaler og slikt også nå, samme med å dreie hylsehalser og så.... jeg vet ikke hva jeg trenger så maser jeg sikkert på dere om etter hvert.

 

Jeg slenger meg på med noen komentarer ang. 6mm BR.

Ifm. frese hylsehalser - du nevner ikke hvilke kammerdimmensjon du har. (eller har jeg oversett det?)

Er det "Standardneck" (6mm BR Norma "fabrikk"?) - eller er det såkalt "Tight Neck" på kammeret ditt?

Frese hylsehalser om du har "Standard neck" er vel noe jeg ville ha anbefalt deg og la være.

Om du likevell vil frese - i så fall kun "sleike" toppene på hylsehalsen.

En sak som lett kan oppstå ved fresing av hylsehals - om du har standard die sett - er at du ikke vil få tilstrekkelig "klem" på kula i hylsehalsen etter kalibrering.

Du bør da event. vurdere et Competition Die sett med uttbyttbare bøssinger - slik at du får mulighet for å få tilstrekkelig "klem" på kula. Noe du sansynelig ikke vil få med et "Standard" Die sett etter å fjerne gods på hylsehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Wilson dien er kun Neck sizing. .

Om du har en standard "håndhold" Wilson die - så er disse normalt laget for utbyttbare bøssinger. (alle mine Wilson dier har det)

Om du forsøker og kalibrere ei hylse i en Wilson Neck die så er det normalt (som nevnt over) løse bøssinger på disse diene - og da vil du ha problemer med og entre ei hylse med "standard neck" der det sitter en "Tight Neck" bøssing i - uten at du da vil deformere - klemme sammen halsen.

Da må du bytte til en bøssing som passer en standard hylse. Dette finner du ut om du skrur opp de tre skruene som sitter på toppen av dia - løfter opp "lokket" og da vil du se en løs bøssing - som du "heller" ut.

Det står det stemplet hvilke dimmensjon den har.

"Tight Neck" bøssinger kan være alt fra 0,256" - og opp til "Standard hals" som kan ligge på 0, 268" - 0,271"

Link to comment
Share on other sites

Jofla. Oppfattet... Bare dårlig forklart av meg. Kjører Wilson dier i 6,5 grendel. Gjør det for hand makt, plast klubbe.. DET er kos. Blir nok slikt verktøy både i 6mm Br og 221 fireball.

Har foresten et hav av ubrukte bushinger.... Er desverre tilhenger av å prøve meg fram.

Link to comment
Share on other sites

okay så da så lenge det er normal kammer trenger enn ikke tenke på å dreie halser nei, greit å vite...

 

men, med en stigning på 1-10" hvor tunge kuler enger seg da?

 

og hva er det greieste kruttet? ser her der blir nevnt raskere krutt enn hva jeg ladet opp med, klart, enn vil kunne få munningsflamme med N150, men til banebruk har jo det lite å si. men ja, jeg ser den at 58grs v-max nok helt klart vil kunne trives bra med kjappere krutt.

Link to comment
Share on other sites

Redding har sett med hylseholdere med forskjellig høyde. Disse kan hjelpe med å få hylsa litt lenger opp i helpresse dien.

Brukker Redding sett selv og har ladet for tre forskjellige pistoler med Norma Br. Bruker nesten utelukkende Norma 11, det jeg fikk oppgitt av Ola Tore, at fabrikken bruker med 107 grs kula. Samme krutt fungerer også upåklagelig med 100 grs kule. Til 80 grs har jeg brukt N140, lettere har vært uaktuellt, men jofla og Poacher, kan utvilsom gi mye data for både lette og tunge kuler. Har forresten måttet ta "smultringen" i Normahylsene etter en del omladninger.

Link to comment
Share on other sites

og hva er det greieste kruttet? ser her der blir nevnt raskere krutt enn hva jeg ladet opp med, klart, enn vil kunne få munningsflamme med N150, men til banebruk har jo det lite å si. men ja, jeg ser den at 58grs v-max nok helt klart vil kunne trives bra med kjappere krutt.

 

Jeg bruker N-135 til 58 gr V-max, 55 gr Ballistic Tip og 55 gr BlitzKing. Har endt opp på BlitzKing, da denne går veldig bra i rifla mi. Om jeg ikke husker feil, så er det 33 gr jeg putter i. Da er det ikke plass til mer uten kraftig komprimering. Som alltid, så må du ta ladedata fra nettet med en klype salt, og dobbeltsjekke mot bøker og sunn fornuft før du starter på et fornuftig nivå du kan jobbe opp i fra.

Link to comment
Share on other sites

hvor mye har vektforskjell på hylsa og si i dette kaliberet? ladet litt i dag og da veide jeg alle hylser før og etter kruttfylling for å ha kontroll på kruttmengden, og da registrerte jeg diferanser på ca 5 grs på enkelte hylser.

 

kan for øvrig melde at jeg hadde en aldri så liten testskyting i dag med de to ladningene nevnt i første innlegg her, skjøt bare 2 og 3 skudd serier for målet med skytinga var å få stilt meg inn mot senter på blinken. så lenge jeg gjorde min del av jobben gikk det greit å lappe de 2-3 skudda med en lapp.

 

skjøt og litt med og uten demper, egnetlig har jeg lyst å bare droppe demperen på dette kaliberet, er jo ikke noe rekyl og slipper miragen når jeg ikke bruker demper. men, ja, der er jo alltid ett men, jeg følte jeg fikk bedre samlinger med a-tec demperen på (tmm6 kal 30), prøvde og litt med Alm IMS M2 kal 375 demperen, da fikk jeg vel ca samme samling som uten demper ( skjøt bare 3 skudd med alm demperen). men med A-tec traff jeg vel gode 10 cm lavere enn uten demper.

hadde ikke med noe å måle verken fart, samlinger eller treffpunkt endringer, var bare en rask skyting i regnet og med en altfor lav tofot.

 

 

ha nå ladet opp ny runde for test, denne gang er det de to samme (58grs v-max og 80 grs rem hp) pluss 60 grs sierra MK, 75 grs Sierra MK, 100 grs Rem SP og 105 grs hornady A-max som er ladet opp... alt er ladet med N150 krutt og 30-31,5 grs.. kunne valgt ett raskere krutt men valgte å holde meg til dette kruttet i den tro at små variasjoner i kruttmengde har mindre å si på tregt krutt.

Link to comment
Share on other sites

da registrerte jeg diferanser på ca 5 grs på enkelte hylser.

 

Er du sikker på kruttvekta di stemmer?

Hvilke typer kuler gjelder dette?

 

Jeg målte 300stk Lapua hylser i 6,5-284, her hadde jeg vekt fra 194,3grs til 196,7grs = 2,4grs

Da jeg fjernet de tyngste og letteste, så satt jeg igjen med hylser (192stk) innenfor 1,6grs

Link to comment
Share on other sites

dette er norma hylser, langt fra nye, så går ut fra at de kan ha vært trimmet ulikt antall ganger... skal få tak i nye hylser etter hvert.

 

vekta skal stemme ja, jeg var og i tvil om den, så tok å veide 25 lapua scenar kuler bare for å se, og ingen rare utslag der.

 

 

lurte egentlig bare hvor mye et slikt utslag vil ha å si på patronene og jevnheten skudda...

Link to comment
Share on other sites

Skal se det bedrer seg ved nye hylser.

Hvor mye dette har å si ang. vektforskjell kan ikke jeg uttale meg om. Mye som spiller inn.

Hva slags rifle er dette?

Vil være en forskjell om det er ei retta kasse og tunet for presisjon eller om det er ei Mauser kasse du bare har tredd et løp i :wink:

Dette var dog to ytterpunkter, men du skjønner tegningen

Link to comment
Share on other sites

105 grs hornady A-max som er ladet opp...

 

Tror nok du kan glemme den kula i Douglaspipa med 1:10" snurr.. Jeg greide å vidt jeg husker å nærme meg stabilisering av 105gr Lapua Silver Scenar i den pipa, men det var som du veit med 240 Wby-kammer.. Husker ikke ladedata eller hastigheter, men var nok rimelig nær, eller kanskje over maxladning for å få såpass fart at kula stabiliserte sånn nogenlunde...1000m/s pluss..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...