Jump to content

Hjortekalv uten hode


foxfood

Recommended Posts

Var å satte garn ein kveld, observerte da ein kalv komme svømmene. den kom seg på land, men var svært medtatt av den lange turen. Neste dag fant eg kalven flytende 50 m fra garnet mitt. Men det rare var :shock::shock: ,,,,, Den manglet hode :shock: ... Den hadde ingen andre synlige skader.

 

Rovdyr??? Meneske??? ikkje veit eg...... :?::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg ikke så bevandret når det gjelder arten hjort, men at reven skulle ta en hjortekalv på x-antall ganger større enn seg selv finner jeg litt snodig? Vet at reven er en slu jævel men hjortekalven måtte være død da den kom til land? Hvor tung kunne denne kalve ha vært? gikk den på alle fire da den kom opp av vannet?

Mitt poeng er at det lukter litt som om det er et annet rovdyr som har vært på ferde....

Link to comment
Share on other sites

Er nok sannsynlig at det kan ha vært jerven ja. Hodet er som regel det første den skiller fra og tar med seg av et kadaver.

 

jerv3-web.jpg

Dette sauekadaveret var det en bjørn som hadde drept. Men jerven dukket opp og gjorde resten. Dette var et av de første bildene fra stedet. Til venstre ser du hodet er revet av og klart til frakt. Videre brukte jerven 2 døgn på å dele opp og fjerne hele skrotten.

Link to comment
Share on other sites

som eg skreiv, så var hjorten svært medtatt da den kom på land. det var ein forrholdsvis stor kalv.. Grunnen til at eg trur det er rev, er at rev er det einaste rovdyret som finnes i desse trakter.. Den må vert sjølvdaua, for det var ingen andre sår på dyret, ingenting som tydet på kamp. Og da kan nok kanskje reven gnagd av hovudet.. Skal sjekke litt rundt der den gjekk i land....

Link to comment
Share on other sites

Er ikke alle ulver lov til å skyte med .22? spøk til side, tviler på at det er reven. Hvis du ser om nakken er "knust" rundt der den er tygd av er det ikke tvil, reven har ikke kraft nok i kjeven til klippe av hode slik du beskriver det.

1. Spørsmål? hvorfor er det ikke jerv der du bor? Er det på en øy? At folk ikke ser eller får bekreftet at det er jerv blir en helt annen diskusjon. Så lenge det er fastland der dette har skjedd kan du ALDRI utelukke jerv.

Den i likheten med ulven kan legge enorme distanser bak seg, så om det ikke er yngling der dette fant sted kan det så absolutt være streifdyr om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor er det ca 16 mil i fra svenskegrensen til du blir bløt på beina, og ja jerven er sterkt representert i en del fjell ute med kysten, den følger etter reinen om vinteren og sauene om sommeren. Ikke fysisk sett jerven i fjæra selv(sett flere jerver i fjellet og nærheten av havet) men har sett spor noen hundre meter i fra vannet/havet så ja den kan absolutt finne på å traske ned til vannet, og spesielt hvis det lå en halvdød hjort der...

kanskje den har observert hjorten en stund fra før? Kanskje den har jaktet og drevet hjorten på havet? dette blir bare spekulasjoner fra min side, men det er ingeting som overrasker meg når det gjelder jerven.

Den er en råtass på mange måter.... ingen dyr i norden som er i nærheten av å klare det den gjør tross den størrelse, den er ikke for ingeting den er så myteomspunnet.

Link to comment
Share on other sites

Njaa :? Hvis reven ikke klarer å dra vekk hjortehoder, så er den "pitte liten". Jeg la ut en hel rådyrkilling, (roadkill) som åte. Reven dro den vekk, jeg dro den tilbake, slik holdt vi på helt til jeg ble lei å skjøt tispevalpen :wink: Reven tar voksne rådyr, (det har jeg selv sett) det eneste som manglet på rådyrskrotten var hodet. Derfor er mitt tips rev.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...