Jump to content

Maltølkammer(at)kveld


Fattern

Recommended Posts

  • Replies 184
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg får desverre ikke til å være med på denne kvelden like vell :(

Grunnen til det er at jeg skal til sverige å lure etter tiurn som sitter i topp denne helga!

Hadde sikkert vært kjempearti å vært med på det, men det handler om prioritering :roll:

Kos dåkk gutta, å husspå d: d e bæst når du drekk d sjøl, stjørdas øl :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eldar Vågan-møljesang
Vømmøl-allsang

Lurer på om jeg må brenne ned noe Rammstein og Joy Division for å ha med som moralsk støtte, jeg, gitt...

 

Ta med Cris Rea og "Road to Hell". Den gjelder både som veisbeskrivelse nordover fra Trondheim, og som moralsk støtte for dem som skal kjøre bil til og fra arrangementet. Jeg kan sikkert moderere Vågan-innslaget en smule, spesielt dersom det blir brå og umiddelbar fare for å bli sittende utestengt i 15 blå, med helsetrøye og fingervotter.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Sako Lang og Macchiato kan jo alltids settes til kjøkkentjeneste og spille gørra ut av hverandre med ymse musikk der inne, men jeg vurderer å ta en matbete med til gjengen jeg og...

 

Enten en prefabrikert viltgryte av rådyr eller hare, evt grille biffer/medaljonger av rådyr.... Hvis det går an å grille der, og grill fremskaffes? Rådyrkjøtt er greiere å frakte med på toget enn en diger kasserolle (som jeg forøvrig ikke har).

 

Men nå er det jo allerede kommet flere bidragsytere med rådyr på menyen, så jeg får tenke litt på dette....

 

Synes forresten alle hadde fortjent å smake rakfisken til Lille My, men det var vel en eksklusiv produksjon som allerede er revet bort, tror jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

He he, litt off-topic dette, men du har virkelig noe å se fram til Raudnakke! :D Det var ment som forrett da hun serverte det sist, men jeg klarte ikke å la være å ete og ete, og var temmelig mett da reinsdyrsteika kom på bordet! :lol: Jeg er jaggu glad jeg har en viss kapasitet for god mat. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Sako Lang og Macchiato kan jo alltids settes til kjøkkentjeneste
Mens dere andre sitter og drekker opp alt ølet? Somehow, I don't think so... 8)

 

På den annen side, hvis man -- slik det jo bør være -- oppbevarer drikken der maten er samt bestikker kokkene sånn høvelig, kan det kanskje hende vi blir enige

Link to comment
Share on other sites

Kanskje noen som baker slikt grovt flatbrød, som kan ta med det??

 

Ikke så sikker på hvor grovt du vil ha det, men vi baker flatbrød i steinovn hvert år.. har ikke hatt mulighet til å være med på bakinga iår, men skal ikke se bort fra at jeg får litt så da kan jeg ta med ;)

Link to comment
Share on other sites

Ilatad: Nå har jeg meldt meg på denne kvelden helt uten å få bekrefta fra deg at jeg faktisk har en plass å sove utpå natta. Håper det ordner seg. Sjøl sånne halvhypre som meg trenger litt søvn.

 

Når det kommer til rakfisken så er det heller tvilsomt at der er rester av den i januar. Desverre, men vi skal da vel klare å få til noe annet tenker jeg.

 

Musikkvalg... Jeg har funnet ut at en laaaaaaaaang biltur med dertilhørende gode gitarer er som balsam for sjelen etter fest sammen med alsangere. Er nesten restituert fra lørdagen allerede. :D

Link to comment
Share on other sites

Har delt opp rådyr i kveld, så det blir vel noe spekemat på nyåret :D Når det gjelser rakfisk, så har jeg ei bøtte på kjølerommet, men tvilsomt om den overlver jula. Baser på alle de gode ideene som har framkommet, tviler jeg på om vi vil sulte :lol:

 

Dette derimot tror jeg vi sparer til grillsesongen

 

normal_raakjoett09.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden rakfisken garantert er oppspist til den tid og jeg ikke har spekemat liggende å slenge tenkte jeg at det kanskje gikk an å stille med gravlaks. Nå ser det ut til at det foreløpig er mest kjøtt på bordet, så ei side eller to med fisk kunne kanskje gjort seg. Men da blir det i så fall kjøpesfisk som råvare - den egenfiska er jeg tom for.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig alltid lurt litt på hva dameøl er jeg ....

 

Tja, hvordan skal jeg beskrive det?

Det er litt sånn som damer ofte vil ha det. Søtt og ikke for kraftig...

Kanskje kan lettølet være det som kommer nærmest.

Jeg kan sjekke litt rundt hos andre bryggere, kanskje jeg kan ordne en smaksprøve. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lettøl :shock::shock: Innimellom blir jeg virkelig litt i tvil om du egentlig vil ha meg der Fattern :lol:

 

Du trenger ikke lete bygda rundt etter "dameøl" for min del. Sjøl vil jeg bare begrepet til livs. Regner meg definitivt som dame sjøl om lyst øl av type lett meget sjelden står på menyen. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok entre ringen en smule varsomt, Sako... Hu har lange armer, og et fryktelig temperament. Men tro det eller ei, så er a snill når du kommer i prat med a :wink:. Men ikke hev stemmen :mrgreen:. Og for all del... Bålfyring utøves med varsomhet og omtanke i forhold til uteklima. Trust me...

 

Fattern: Jeg har to sekker med maltet bygg, som jeg tenkte jeg kunne forære donasj.. donan.. dont.. han som spanderer øll. En sekk pilsnermalt og en sekk pale ale. Importert fra Tyskland. Skal visstnok være brukbar basismalt, i det minste. Er det noe vits i å dra med seg oppover, tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok entre ringen en smule varsomt, Sako...
Varsomt? Det æ'kke fornavnet engang:
ta med tannbeskytter, hardsusp og hjelm
I tillegg er stillingen lav på rygg, med blottet strupe. Jeg har forresten forlengst notert nye tøfler på juleønskelista.
Men ikke hev stemmen
Crap! Også jeg som er mer sånn verbal enn fysisk. Jeg kan å bruke munnen, sier hun... 8):mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Da er ølet tappet om. Hadde håpet det var klart nå, men det var det ikke. En liten uke på kjøla regner jeg med gjør susen. Smaken derimot var bra. Kraftig maltsmak og markert røykpreg. Ikke akkurat noe kjærringøl nei 8):wink:

 

Litt pale ale eller pilsnermalt er av interesse for flere. Jeg bruker alltid pale ale som basis når jeg brygger sommerølet. I vår skal jeg brygge Weissen/Wit, og der er pilsnermalt en viktig ingrediens

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjøpt togbillett, så nå kan du rykke meg opp til den andre lista! :D Gleder meg stort til å hilse på både gamle og nye kjente igjen! :wink:

 

Og så gleder jeg meg til å bli med Dunkerante m.fl. på harejakt på lørdag formiddag, må vel ta med stolsekken kanskje? :lol:

 

Jeg er jo oppvokst på Stjørdal, og selv om jeg ikke har bodd der fast siden ca 1987, så er det alltid trivelig å komme til heimbygda en tur. :D

 

PS: fattern, du kan kanskje skrive opp de påmeldte i det første innlegget ditt?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fra sikre kilder har jeg fått opplysninger som tyder på at en av deltagerne må sjekke kjølerommet. Det skal etter sigende finnes mere rakfisk enn føst antatt. :wink::mrgreen::mrgreen:

 

Oppdatert liste:

viewtopic.php?f=5&t=29553&p=328242#p328242

 

Dine kilder burde være sikre fattern, men i denne saken tok de feil. Nå viste seg seg imildertid, at de ble både speket kjøtt og røyket fisk av div varianter på bordet. Dermed ble det ganske mye fisk tilbake. Tror jeg kan gå god for endel rakfisk, smør, potetkak og mandelpotet til laget :-)

Link to comment
Share on other sites

Satser på at Macca stiller med gitar.......

Da blir det allsang :mrgreen:

Her er teksten. værsågod og pugg

ALLE SKAL SYNGE utenom meg selvsagt

 

 

Stjørdalsøl

Tekst/mel.: Hans Rotmo

 

På Avlsgård ha dem ein oks

som dem brukt når ku skull ha kelv

Men så bynnt’n bli gammel, halta og drogs

Kyr vart’n redd, bynnt å skjelv

Vi lokka med grønfor og hakkel og saft

og ganna med krone tå sølv

Men oksen fekk itj nå’ rettele kraft

f’enn vi prøvd oss med Stjørdalsøl

 

Korn ifrå Skatval, ved ifrå Lånke

vatn frå Skjelstadmark

Det gjæra eit år

vart grønt som ein vår

og fullt tå hår

Vi sila det nøye

gjennom ei trøye

uten å søl

Så gikk det te test

så vart det fest

Det er best når du drekk det sjøl!

Stjørdalsøl! Stjørdalsøl! Stjørdalsøl!

 

I Færbøgda kjaul vi ein rtaktor fast

det va enda ei diger John Deer

Så hengt vi opp talj og tredd gjennom wir

men lell villa alt berre slir

Vi tømt nedpå tanken hjortetakk-salt

og honning og nå’ dem kallt krøll

Men traktorhjula dem fikk itj tak

f’enn traktorn fekk Stjørdalsøl!

 

I Bærsjkleiva va det begravels i fjor

ein gamling ha takka fer laget

Vi tura og festa fer gamlingen va

gammel og mett av dage

Men turinga skura, fer sorga hang på

meir som vi all gikk med bjøll

Det vart itj nå’ fræs f’enn vi skifta ut

vodka’n med Stjørdalsøl!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...