Jump to content

Hvor skal man sikte?


fmi

Recommended Posts

Det er riktig som krone sier, i tillegg må du ta med i beregningen at 200 meter med sterk skråning ikke tilsvarer 200 meters skyteavstand med tanke på kulebane. Altså blir det mindre overhold i på lengre avstander i skråning kontra flat mark.

 

Skyter du rett ned, endres jo ikke treffpunktet av gravitasjonen i det hele tatt, da vil det eventuelt bare være vind som betyr noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som krone sier, i tillegg må du ta med i beregningen at 200 meter med sterk skråning ikke tilsvarer 200 meters skyteavstand med tanke på kulebane. Altså blir det mindre overhold i på lengre avstander i skråning kontra flat mark.

 

Skyter du rett ned, endres jo ikke treffpunktet av gravitasjonen i det hele tatt, da vil det eventuelt bare være vind som betyr noe.

 

 

Hvis du skyter bratt opp eller ned blir reell horisontal avstan kortere uansett, og kulefallet blir mindre enn faktisk avstand skulle tilsi, i begge tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

og dersom sola /lyset var sterkest på høyresida så må man holde mot venstre?

 

Unnskyld at jeg spør, men er du seriøs her? Men uansett, la være og høre på gamle kara du :wink:

 

fmi nevnte at dette var noe "gamlekara" sa.

Om en tenker åpne sikter kan det vel ha noe for seg, eller?

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig som krone sier, i tillegg må du ta med i beregningen at 200 meter med sterk skråning ikke tilsvarer 200 meters skyteavstand med tanke på kulebane. Altså blir det mindre overhold i på lengre avstander i skråning kontra flat mark.

 

Skyter du rett ned, endres jo ikke treffpunktet av gravitasjonen i det hele tatt, da vil det eventuelt bare være vind som betyr noe.

 

 

Hvis du skyter bratt opp eller ned blir reell horisontal avstan kortere uansett, og kulefallet blir mindre enn faktisk avstand skulle tilsi, i begge tilfeller.

 

Her var dere vel egentlig ganske enig :?:

 

Hvis vi først skal kverulere vil jeg hive meg med :lol:

 

Vi er enige om at kulefallet når man skyter på skrå opp eller på skrå ned blir mindre enn når man skyter horisontalt.

 

Jeg vil også påstå at kulefallet er større når man skyter 45 grader oppover enn når man skyter 45 grader nedover.

Dette på grunn av at kulas flyvetid blir lengre i oppoverbakke ettersom kulas hastighet reduseres av tyngdekraften. Dermed påvirkes den lengre av tyngdekraften.

Hadde vært artig å teste om disse forskjellene er mulig å beregne i PCB.

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg vi har misforstått trådstarter. Innlegget er i pistolskyting, og jeg tror han tenker på sikte med pistol/revolver i ned og oppoverbakke og hvordan det relaterer seg til kuletreff.

 

Kula faller mindre når du skyter opp og ned, i forhold til om du skulle skutt på samme lengde på flat mark. Forklaring er gitt tidligere.

 

Sola vil kunne gi deg inntrykket av at siktet er i midten når det ikke er det. Er det lys på den ene siden kan det virke som om du har mer klaring mellom forsiktet og siden på baksiktet enn du egentlig har. Da vil skuddet gå til siden hvor du har sterk sol.

Link to comment
Share on other sites

(tar utgangspunkt i at posten har havnet feil)

Det at man må holde litt "fra sola" er i allfall en kjent sak når det gjelder bruk av diopter.. kan fort gå litt i surr for ett gammelt sinn, har selv fått råd om dette selv om jeg rifla i min hånd hadde en mindre diskrè kikkert av typen ovnsrør.

Poenget er.. ta ting med en klype salt, også det som sies her på forumet. Beste måte å finne svar på er å teste selv :)

Link to comment
Share on other sites

 

Her var dere vel egentlig ganske enig :?:

 

Hvis vi først skal kverulere vil jeg hive meg med :lol:

 

Jeg vil også påstå at kulefallet er større når man skyter 45 grader oppover enn når man skyter 45 grader nedover.

Dette på grunn av at kulas flyvetid blir lengre i oppoverbakke ettersom kulas hastighet reduseres av tyngdekraften. Dermed påvirkes den lengre av tyngdekraften.

Hadde vært artig å teste om disse forskjellene er mulig å beregne i PCB.

 

Javisstja - ved ny lesing ser jeg at jeg ikke har noe å utsette på Macchiato's beskrivelse!

 

Apropos kuleakselerasjon/retardasjon må vi nok ha lange pistolhold før det blir merkbart. :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke pistolskytter, og jeg tviler på at det foregår mye pistolskyting på hold hvor en merker disse effektene. Likevel, på generelt grunnlag, dette gjelder alle prosjektiler når en må korrigere for kulebanen:

 

Hadde vært artig å teste om disse forskjellene er mulig å beregne i PCB.

Er ikke opp/ned vinkel i PCB. Du bruker sann avstand til å korreksjon for vind, og så bruker du cos(vinkel fra horisontalplan) * sann avstand, (dvs. horisontal avstand) når du skal korrigere for høyde. Slik er det i teorien, og slik er det i praksis både med rifle og med bue og pil, ut til iallefall hhv. 12-1500 og 70-80m minst. Dette fordi tyngdekraften ikke lenger virker vinkelrett på banen.

Det har ingen betydning om du skyter oppover eller nedover det er samme korreksjon - også med bue og pil. Grunnen til det er at gravitasjonen er forsvinnende liten i forhold til de andre kreftene som virker på kulas hastighet. (dvs. tyngdekraftens påvirkning på kulehastigheten <<<< luftmotstand på kula)

 

Dette med lyset er bare tull

Det er dessverre ikke tull, og det merkes godt om du f.eks. skyter innledende skyting om morran med sola på en side og så finale om kvelden med sola på andre sida, eller om det er skyer som driver foran sola - bare prøv.

Med vanlige åpne sikter kan jeg ikke svare, men med DFS -diopter: Treffene driver bort fra sola. Mer enn nok til å miste poeng.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har lagt inn en Swift kule 165g. 3006, ladet til 845m/s.

Ved en vinkel på 45 grader oppover:

100m da snakker vi om en forskjell på 2 klikk og 2 cm.

200m blir -1 klikk og -3cm.

300m blir -7 klikk og -22cm.

 

Innskutt og nullstilt på 100m, cm klikk på kikkert.

 

Samme forhold nedover!!

Bruker Ballistic FTE.

Link to comment
Share on other sites

Får det samme i PCB. Programmet takler foresten ikke negativ skytevinkel.

 

Til sammenligning blir treffpunktet hvis man skyter horisontalt ca.

0 på 100m, -12cm på 200 og -42 på 300m

 

Edit:

Man ser også at PCB gir samme treffpunkt ved skudd 45grader opp på 200m (-2,9cm),

som ved skudd horisontalt på 140m (-2,7).

 

140m er også den horisontale avstanden fra standplass til et mål 45grader opp og 200m unna i luftlinje. Det er da relativt enkelt å vurdere i felt, for de som har cosinustabellen i hodet :roll: Cos(45)=0,7071

Link to comment
Share on other sites

Tror det blir enklere å teste dette ut selv, så slipper vi misforståelser og manges synsinger.

Men dersom man forutsetter at max kulefall er ved skyting rett frem og at kulefallet er null ved skyting rett opp og rett ned så skulle jo det tilsi at ved 45 graders skyting opp eller ned er kulefallet mindre enn ved skyting rett frem og jeg får høyere treff, ergo jeg bør sikte lavere både i oppover og nedoverbakke, tror jeg trallala.

God helg.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg ser at de lærde strides

Tror ikke de lærde strides om dette :roll:

så slipper vi misforståelser og manges synsinger.

Er ikke mye å synse om, det har også null og ingen betydning hva du skyter med. Teorien er enkel å forstå og sier at det bør være slik. Isaac Newton kunne ha regnet ut dette om han hadde giddet, og sannsynligvis gjorde han det. Det har vært kjent at det er slik i praksis i mer enn 100 år (Ingalls) Mange og meg selv har prøvd dette i praksis, med mange forskjellige våpen, oppover og nedover og på siden

 

Når noen spør, og en vet svaret og svarer, og så skal en masse folk kludre det til med diverse troing og mening og kanskje, når de hverken forstår hvorfor eller hvordan eller har prøvd...

Det er da faen ikke rart at det går en tråd om hvorfor "de gamle" forsvinner.

 

Tror det blir enklere å teste dette ut selv

Den støtter jeg fullt og helt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er ikke pistolskytter, og jeg tviler på at det foregår mye pistolskyting på hold hvor en merker disse effektene. Likevel, på generelt grunnlag, dette gjelder alle prosjektiler når en må korrigere for kulebanen:

 

Hvor langt hold må man skyte på for å merke disse effektene?

 

Når jeg skyter metallsilhuett merker jeg forskjell mellom de forskjellige banene, det kan være andre faktorer som spiller inn, men høyden på standplass i forhold til figurene er et moment jeg har regnet med utgjorde en forskjell. Det er også en forskjell som ofte forekommer.

 

Når det gjelder sol på åpne sikter, så er det ikke uten grunn at metallsilhuettskyttere gjerne vil ha ovebygde sikter (solskygge).

 

For ordens skyld; metallsilhuett pistol skytes på flere forskjellige avstander ut til 200meter.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skyter anemiske .38 Spec (1,5 grains 310 - lee 105 grains flush) ladninger som er skutt inn på 25m i felt, så vil det være interessant å ha noen tommelfingerregler for hvor ting havner når du skyter oppover/nedover og holdet strekker seg til 70m.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...