Jump to content

"Rifle trening" med luft-gevær?!


ize79

Recommended Posts

Hei, ja...

 

Bare lurer....

 

Er jeg helt på jordet hvis jeg har en formening om at trening med luft-gevær kan bidra til å oppretholde, kanskje til å med forbedre generell rifle-skyting?! Skjønner differensene her... Men, alikevel!??!!?

 

Noen som evnt praktiserer dette?!

 

Tips å råd mottas som vanlig med takk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mye hjelp i trening med luft- og salongrifle når det gjelder å få bort "smårusk" i ståendeskytinga mi. At børsa samler godt er en forutsetning for at du vil finne hjelp i det, for da kan du samtidig strekke avstandene så feilene dine kommer tydeligere frem.

 

Feil med skytinga mi som jeg ikke visste om før jeg begynte med den type trening var f.eks. at jeg dyttet på med høyreskuldra idet skuddet gikk, napping i avtrekkeren, osv.

Link to comment
Share on other sites

Litt uklart hvilken type luftgevær du har tenkt å bruke. uansett så er det en billig treningsform. Luftgevær av god kvalitet avslører fort avtrekksfeil. Hvis du vil trene å bli generelt bedre rifleskytter, ville jeg heller brukt 22lr .Da vil du samtidig øve deg på å ta ladegrep. Å ta riktig ladegrep er viktig for å få flyt i skytingen din, og for å få riflen minst mulig ut av posisjon ved omlading. Ellers vil jeg anbefale hyppig klikktrening (øving uten ammunisjon i våpenet) med det våpenet du evt. skal bruke på jakt . Kjøp en klikkpatron eller lag dine. Klikktrening er også veldig tidseffektivt. Ta frem riflen ofte/ f.eks en gang per dag i en periode og tren.

Generelt er er det viktigere å trene ofte enn mye.

Link to comment
Share on other sites

Alle snakker om ladegrep her. Tråden ligger da under praktisk skyting, og de fleste bruker da våpen som lader seg selv :mrgreen:

har du sånn "selvlademekanisme" før førsteskuddet også?

du må sannsynligvis gjøre noe ;)

:lol:

 

men det beste er sannsynligvis 22lr sett til den børsa du bruker ellers. om det fins.

 

Men, luft gir deg god trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skjøti særskilt lite med luft, og har ikke savna det.

Vil presisere at om denne treningsformen skal ha noe for seg, så er det klart at våpenet må ha en viss kvalitet - spesielt et godt avtrekk.

Trening med salong har jeg derimot mye mer tro på - men viktigste og billigste treninga du gjør er å tørtrene med våpenet du normalt skyter med :-)

Link to comment
Share on other sites

Vil nesten si at det finnes ikke bedre trening enn et luftgevær av litt kvalitet, idag får du luftgevær som er veldig lik en jaktrifle både i utseende og vekt og mtp dobbelrekylen som er

i et luftgevær så blir du mye mer oppmerksom på rekylopptaket pga at et dårlig opptak får store konsekvenser på skiva selv på korte avstander som f.eks 30 meter. Weihrauch, AirArms, Diana og Bsa er gode valg.

Link to comment
Share on other sites

En annen fordel med luftvåpen er at det kan skytes nesten overalt, også innendørs. Det må da være morsommere å skyte på blink enn å tørrtrene? Jeg har definitivt blitt bedre til å skyte stående, selv om jeg dessverre :?: sporet av og nå trener nesten bare med luftpistol.

 

Hovedeffekten med luftvåpenskyting er allikevel kanskje en hyppig bekreftelsen på at man faktisk kan skyte. Men du verden hvor tungt jaktavtrekket blir av slik trening.

Link to comment
Share on other sites

Vil presisere at om denne treningsformen skal ha noe for seg, så er det klart at våpenet må ha en viss kvalitet - spesielt et godt avtrekk.

Trening med salong har jeg derimot mye mer tro på - men viktigste og billigste treninga du gjør er å tørtrene med våpenet du normalt skyter med :-)

 

Det er det dummeste jeg har hørt på lenge jinta. Så hvis du ikke har råd til og kjøpe et luftgevær til 5000 kr så skal du bare droppe det.

Selv et luftgevær til 1000 kr eller 500 kr gir deg trening.

Snakk om å gjøre dørstokk mila lenger enn den trenger å være.

 

Jeg har skjøti særskilt lite med luft, og har ikke savna det.

Kanskje på tide du kjøper deg et 500 kr luftgevær med åpne sikter og finne rut hvor morro man kan ha med det.

 

All trening er bra trening. Hvor må man bruke 5000 kr på et luft våpen for at det skal være bra trening?

Greit nok at avtrekket er litt ruskete på et luftgevær til 2000 kr men det gir deg allikevel god trening.

Det har i vertfall revolusjonert min stående skyting. Jeg mener det er et must for alle som jakter med rifle å ha et luftgevær og en 22 lr. Man skal ikke trene med et luftgevær i stede for en rifle men i tillegg til. Sånn er det også med 22lr. Jeg skyter mye med 22 lr i tillegg til luftgevær. Men luftgeværet er genialt. Kan skyte med det ganske mange steder man ikke kan skyte med en 22 lr. Hjemme i stua, på hytte turer, i hagen på familie fest. Er ikke sjelden vi har skytekonkuranser i hagen i familieselskaper o.l.

Link to comment
Share on other sites

For å trene til å bli en god skytter så mener jeg at det er mye bedre å da tørtrene enn å stå og skyte med et luftgevær med ruskete avtrekk.

Drevet en del som instruktør, og gått instruktørkurs, og det er 3 ting jeg repiterer: Skytestilling, pusteteknikk og avtrekk. Alle punkter vesentlig, men har du en dårlig avtrekksteknikk, så er du like langt.

 

Jeg skyter bedre stående enn sittende - pga trening. Har mange tusen klikk ut stuevinduet hjemme.

Nei, jeg tørtrener framfor å ødelegge avtrekket mitt med en rufsete luftgevær. At det er morsom skyting er en annen ting. Men da er det også et spørsmål om hvorfor du trener/skyter.

Skal man ha igjen max for treningstimene sine så står jeg for at man må gjøre ting mest mulig likt hvordan du gjør det på banen.

Link to comment
Share on other sites

Klikktrening med rifla er vell og bra. Men i det store og lange løp gir det deg fint lite indikator på om du treffer blinken eller ikke. Bare en følelse med at du gjør alt teoretisk riktig.

 

Skal man ha igjen max for treningstimene sine så står jeg for at man må gjøre ting mest mulig likt hvordan du gjør det på banen.

 

Nå trener jeg stor sett for jakt å da er morro skyting en god trening på å takle forskjellig situasjoner. Jaktsituasjonene er aldri 100 % like.

Jaktskyting handler stort sett om å bruke de sjansene man får å klemme til på første og beste sjanse. I elg skogen kan det være den sjansen man får den dagen eller det året. Variert trening gjør deg uten tvil bedre rustet til og takle det. Og minker skadeskytings prosenten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ofte nedi kjelleren og fyrer av noen skudd med luftbørsa. Koster nesten ingenting å pange med de. All skytetrening er god trening for oss skyttere og jegere. Som flere nevner pusteteknikk og avtrekk er viktig å trene på. Selv om holdet er kort hjelper det på og ikke minst så er det jo morro også.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener luftgeværskyting er minst like god teknikk trening som skyting med grovkaliber.

selvfølgelig snakker jeg ikke om en upresis luftbørse med dårlig avtrekk. det blir som å sammenligne en slarkete AG3 som har elendig avtrekk med "sauertrening". Jeg snakker om skikkelige luftbørser.

Link to comment
Share on other sites

Enig.

Trening med et godt luftgevær er gull verdt!

Begrunnelsen for at jeg sier det er at en bitteliten avtreksfeil vil synes godt på skiva ettersom utgangshastigheten er lav.

 

Tror forøvrig det er lurt å bruke et luftgevær som er likest mulig jaktrifla di ift vekt,balanse avtrekk og sikte (retrikkel)

 

Dette er en godt annvendte penger, i tillegg til å gi god trening er det jo morro :wink:

Link to comment
Share on other sites

og det er 3 ting jeg repiterer: Skytestilling, pusteteknikk og avtrekk. Alle punkter vesentlig, men har du en dårlig avtrekksteknikk, så er du like langt.

 

 

Hadde du bodd i nærheten skulle du fått prøve min Webley Tomahawk i .22 (luft)

 

Avtrekket på den er vesentlig bedre enn hva man oppnår med en jaktrifle. Du kan stille avtrekket slik at du kan bestemme lengden på krypet, eller fjerne det helt. Du kan justere selve avtrekket slik du ønsker, fra hardt til så følsomt at du såvidt legger fingeren på avtrekkeren og det er ytterst lite som skal til av berøring så går skuddet.

 

Nå er den justert til 0 kryp, og avtrekket er så lett så lett.

 

Men man får luftvåpen med forferdelig avtrekk også, og det er ikke særlig god trening.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg anbefale et billig og godt alternativ til trening på f.eks 10 meter så må det bli Weirauch HW50, f,eks her: http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=10601&prodid=6189

Det som sies over her om at Webley Tomahawk har et avtrekk som er bedre enn en jaktrifle er jeg uenig i, ift HW sitt avtrekk så er det dårlig og uberegnelig.

Link to comment
Share on other sites

Webley Tomahawk har et avtrekk som er bedre enn en jaktrifle er jeg uenig i, ift HW sitt avtrekk så er det dårlig og uberegnelig.

 

Smart å komme med når man ikke engang har prøvd det aktuelle geværet jeg nevner :shock:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edit: fjernet noe om et webley på avveier.........

Link to comment
Share on other sites

Joda du, jeg har prøvd akkurat maken, faktisk flere av dem, hadde selv en fra UK (og da mener jeg mer enn bare løpet, sammenlign blånering på løpet ift sylinderen) og selv ikke den var helt god før den fikk en skikkelig tuning.

Når det gjelder i forhold til HW sitt Rekord avtrekk så er det ingen som kan måle seg, det må jeg ærlig innrømme selv om både Diana og AirArms er nesten i samme klasse. Dette er ikke bare noe jeg mener, dette er et kjent faktum.

Link to comment
Share on other sites

Joda du, jeg har prøvd akkurat maken

 

Makent, men ikke MITT. er en aldri så liten forskjell det ser du. Du sitter selvsagt på all info om hva som er gjort med mitt avtrekk ? Nope, det gjør du ikke.

 

Men ut i fra esken var det vel sånn middels det er jeg enig i.

Link to comment
Share on other sites

Ved en anbefalig til noen som ikke har greie på luftvåpen så er det fullstendig urelevant hva du har gjort med DITT gevær, spesielt når det blir etterspurt

et gevær med godt avtrekk så blir det feil å anbefale det geværet du gjør da det ikke helt uten videre går an å justere til det man kan kalle godt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tørrtrent veldig mye, skutt mye med konkurranserifla (6,5x55) og lest side opp og side ned om skyte- og avtrekksteknikk. Dette gjorde meg til en bedre skytter, men ikke bedre enn at jeg til stadighet kunne se en håndfull personer foran meg på resultatlistene. Alt ser greit ut når jeg tørrtrener, men i realiteten skulle det vise seg at jeg gjorde noen få, men grove feil.

 

Disse feilene klarte jeg ikke å finne ut av før jeg begynte å trene mye med .22 og luft. Det at jeg hadde en av norges desidert beste skyttere til å hjelpe meg med å finne ut hva jeg gjorde feil, i tillegg til å skyte med .22 stående på drugt "salonghold", gjorde susen for min del.

 

Konkurranserifla mi er "pimpet" på alle mulige måter, men med ei vekt på over sju kilo og avtrekksvekt på 1,2 gjorde ikke feilene mine noe utslag på skytinga. Skuddene satt stort sett der de skulle de, helt til den dagen jeg begynte å trene med ei lett salongrifle med et tungt, dog rent, avtrekk. Da kom plutselig feilene mine mye tydeligere frem, og det ble lettere å finne ut av hva jeg måtte rette på. Noen turer på skytebana med lasertreningsøkter bekreftet bare dette.

 

 

 

Tørrtrening er vel og bra, ihvertfall ift. å finne riktige skytestillinger, riktig pusteteknikk, osv. Men for at skuddene ALLTID skal sitte der de bør sitte, har jeg tro på "høl i pappen", da tror en ikke bare at skuddet sitter, man VET..

Link to comment
Share on other sites

Synes hyperjinta har et godt poeng angående trening med dårlige avtrekk ikke nødvendigvis er så lurt.Og billige luftgevær har som regel det.

Jeg synes personlig at trening med konkurranseluftgevær med lette avtrekk skaper problemer ved annen rifleskyting, der en ofte bruker tyngre avtrekk som jakt og dfs-skyting. Har tidligere konkurrert med luftgevær, og har erfart at det kan være problematisk å hoppe mellom ulike avtrekksvekter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, man bør jo strebe etter å finne et luftgevær som føles mye likt det man trener for å skyte med. Tingen er vel oftest at de aller fleste ikke ønsker å legge 5-6000 i et luftvåpen. Men gjør man det, så blir man nok jevnt over en bedre skytter. Selvfølgelig ikke BARE pga luftvåpen trening, men dette sammen med annen trening. En annen ting med 22 innlegg, noen som har erfaring med treffpunkts endringer? Jeg får prøve et av settene jeg har liggende. Har både til Flobert og 22lr. Har ikke prøvd disse enda, men har ikke hatt all verdens positive erfaringer med innstikks piper fra tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...