Jump to content

Tips til valg av småhund


Harekalle

Recommended Posts

Familien skal økes med ett nytt 4-beint medlem før neste høst. I dag er vi to voksne, tre barn (8,12 og 15 år) og ei finsk støver tispe på 6 år. Far har drevet med harejakt med støver (og elgjakt) de siste 20 år.

 

Ungene (15 åring uten interesse) + mor har de siste årene vært med noen turer på jakt. De synes det er moro å høre hunden jage og se haren, men vil at jeg skal skyte ofte. Pga lav harebestand i de områdene jeg jakter, tar jeg sjelden ut mer enn 1-2 harer i året her på Sørlandet (skyter noen på et fjellterreng også). Jakten bærer derfor mer preg av hundesport enn jakt. Hunden vi har nå er bra; lange losrepriser, rådyrrein, tonert mål, bra til å ta ut (om den finner fot).

 

I konkurranse med dataspill, internett, tv-serier etc synes nok ungene allikevel det blir lite action på harejakten. Vi må derfor utvide jaktformene og vil da skaffe en kortbeint hund tenkt brukt til rådyr og hjort, men også hare og rev. Vil ha tispe siden vi har det fra før.

 

Har de siste 20 årene hatt lite befatning med småhunder, men startet min jaktkarriere med rådyrjakt med hund. Alle jakthundraser har både + og - avhengig av hvem som måler. Har satt opp noen egne formeninger, men er selvsagt mottakelig for korreksjoner.

 

Drever: :D trolig beste jakthund - alle virker :x noen skarpe individ - jager for lenge

Beagle: :D flott familiehund, god kontakt :x "dårlig" losføring (uling og lav takt), mange "pene" individer ikke brukt til jakt

Dachs stri og glatt: :D liten og lett :x hissige mot andre hunder, lett for å jage elg, takler ikke snø og bratt terreng.

Basset Petit: :D får mye skryt av sine eiere :?: lite dokumentert at de virker, få premieringer

Basset Fauve: :D får mye skryt av sine eiere :?: lite dokumentert at de virker, få premieringer

 

Har følgende ønsker til ny småhund (vet selvsagt at vi kan forme den mye selv):

- familievennlig

- jage rådyr og hjort + hare og rev

- lostid rundt 1-3 t på rådyr + evne til å legge av dersom det drar ut.

- godt og hørbart mål

 

Vi ønsker tips fra jegere som kjenner flere av disse rasene. HVILKEN RASE SKAL VI VELGE?

Link to comment
Share on other sites

Har følgende ønsker til ny småhund (vet selvsagt at vi kan forme den mye selv):

- familievennlig

- jage rådyr og hjort + hare og rev

- lostid rundt 1-3 t på rådyr + evne til å legge av dersom det drar ut.

- godt og hørbart mål

 

Vi ønsker tips fra jegere som kjenner flere av disse rasene. HVILKEN RASE SKAL VI VELGE?

 

Vel, jeg er vel farget av min egen rase, men kan ikke si annet enn at petit basset griffon vendeen fyller alle kravene du stiller midt i blinken. :wink:

 

Her kan du lese i timesvis om petit :arrow:viewtopic.php?f=7&t=13953&start=0 og finne ut sjøl om du liker rasen. Masse bilder og. :D Jeg er av formening at petiten gjør det veldig bra på jaktprøver og oppnår gode premieringer, men døm sjøl.

 

Lykke til med valget iallfall! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde strihår dachs. Hannen hadde ikke problem med forsering av bratte stigninger og klarte seg vel over gjennomsnitt for rasen, bra i snø, styrke og kondis har sikkert mye å si for disse to faktorene. Det stemmer ikke helt med hissig mot andre hunder. Hannen jeg hadde, ønsket kun å ta livet av andre hann hunder, tispa jeg hadde før det, var for likestilling og gikk på alt. Begge var slu og gikk loggrende nær nok til å kunne angripe intetanende offer.

Som familie hunder ypperlige, begge jeg hadde var godt hørbare under los, men de høres jo litt gale ut :D

Link to comment
Share on other sites

Har følgende ønsker til ny småhund (vet selvsagt at vi kan forme den mye selv):

- familievennlig

- jage rådyr og hjort + hare og rev

- lostid rundt 1-3 t på rådyr + evne til å legge av dersom det drar ut.

- godt og hørbart mål

 

Vi ønsker tips fra jegere som kjenner flere av disse rasene. HVILKEN RASE SKAL VI VELGE?

 

Vel, jeg er vel farget av min egen rase, men kan ikke si annet enn at petit basset griffon vendeen fyller alle kravene du stiller midt i blinken. :wink:

 

Det gjør også de dreverne jeg har hatt. Tretimesloser husker jeg nesten ikke å ha hatt - må i tilfelle ha vært i den virkelige storhetstida til den første jeg hadde - og antall ganger jeg har lett etter hund kan jeg antakelig telle på en hånd, i løpet av 15-16 jaktsesonger med rimelig hard drever-bruk.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å sitere basseteiere "en basset skal slippe etter en drøy times los...."

Så holder en knapp på drever om kravet er 1-3 timers rådyrlos. Ellers har ikke jeg vært borti drever som drar pokkern ivold og kommer hjem dagen etter. Der ligger mye i grunndressur med innkalling osv..

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er vel farget av min egen rase, men kan ikke si annet enn at petit basset griffon vendeen fyller alle kravene du stiller midt i blinken. :wink:

 

Her kan du lese i timesvis om petit :arrow: viewtopic.php?f=7&t=13953&start=0 og finne ut sjøl om du liker rasen. Masse bilder og. :D Jeg er av formening at petiten gjør det veldig bra på jaktprøver og oppnår gode premieringer, men døm sjøl.

 

Lykke til med valget iallfall! :D

 

+1

 

Jeg har nettopp kjøpt PBGV og så langt er jeg kjempefornøyd.

Var også med på harejakt sammen med to PBGV'er og er ikke i tvil, det er stødig og gode hunder både til jakt og familie ;)

Link to comment
Share on other sites

Her er det sagt en veldig fornuftig ting:

Det viktigste er å få tak i hund etter god avstamning, det er viktigere enn rasen mener jeg.

 

Kan ikke understrekes sterkt nok. Spør du en gjeng med hundeeiere om hvilken hund som er best vil alle framheve de gode sidene ved deres rase. Det er uhyre sjelden noen er kritiske om det de eier sjøl.

 

Se på dine egne kriterier og spør deg selv om hva som er absolutt mer viktig. Les om rasenes egenskaper og snakk med avlsråd og ulike oppdrettere. Fordøy de opplysningene du får og ta en avgjørelse basert på det.

 

De fleste hundeeiere får den hunden de fortjener (da snakkes det om dressur) - uavhengig av rase. (forutsatt selvfølgelig at det er noe riv ruskende gæli med bikkja)

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med siste taler - og Egil.

 

Jeg regner med trådstarter - slik du har beskrevet deg sjøl - har god forståelse for dette med gode linjer og avstamming. Jeg har for eksempel vært borti utelukkende gode drevere, men kan for lite om drever, dachs og beagle til å uttale meg. Sånn sett så har jeg bare 5-6 års erfaring med petit basset også.

 

Og så regner jeg med at du vil vi skal prostituere oss litt, slik at du kan sile ut essensen av alle våre forsøk på å fremheve "våre" raser! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jibrag, jeg har historier om drever som loser lenge jeg :lol::lol::wink:

 

Jeg også, men i min jaktkrets er det basseten som forsvinner over de sju blåner mens dreveren jager halvannentimesloser hver dag, tolv dager etterhverandre, og dachsfolket sitter hjemme og forbanner snø og såre labber. :mrgreen:

 

Se, jeg kan skaffe lettvinte dreverpoeng på andre enn Rangers argumenter og sitat... :mrgreen:

 

Eneste problemet med drever er at du må skaffe deg mye rådyrkort, god avsetning på rådyrskrotter - og du bør ikke gå lei av å slakte... :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting å tenke på om du velger beagle er størrelsen. Antakelig mer vanlig for hannhund enn for tispe som du skal ha, men en del beagler blir større enn maks-størrelsen for rådyr/hjortejakt, 41 cm boghøyde. Denne grensen går på hvert enkelt individ, ikke på rasen generelt.

Link to comment
Share on other sites

Det er svært sjelden at boghøyden på hannbeagler overstiger 41 cm. Har aldri hørt om tisper over 41 cm. Godkjent (ønsket) boghøyde i henhold til rasestandard er 33 - 40 cm for Beagle.

 

Å anbefale rase er for de aller fleste ikke værre enn at de anbefaler den de selv har. Jeg har ikke småhund lenger, men ville valgt Beagle. (Nei, jeg er ikke bedre en alle andre, jeg har hatt Beagle før :mrgreen: ).

 

Jeg har dømt endel Beagle og Drever på prøve, men det er vanskelig å skille de noe særlig. I Trøndelag er mitt inntrykk at de er flest gode harehunder blant Beaglene, mens forholdet er motsatt når det gjelder rådyr. Grunnen til dette tror jeg hovedsaklig skyldes eiernes preferanser. Min Beagle ( NJCH NUCH Våttåfjellets Pan) jagde både rådyr, rev og hare som unghund. Etter noen tids diskusjon (omlag to år) ble den endelig harespesialist. Grunnen til at Beagle lett slår ut Drever er i hovedsak utseende :mrgreen:

 

Jeg har jaktet endel med Dachs, og personlig synes jeg det er et godt alternativ til rådyr i relativt lettjaktet terreng, men kun det!

 

Basset har jeg liten erfaring med. Jeg er trønder og derfor i utgangspunktet skeptisk selvsagt. Så mye hår da gitt. Skal ikke skikkelige jakthunder ha litt mer strømlinjeformet og praktisk hårlag? Enkel seier for Beagle her også altså :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Basset har jeg liten erfaring med. Jeg er trønder og derfor i utgangspunktet skeptisk selvsagt. Så mye hår da gitt. Skal ikke skikkelige jakthunder ha litt mer strømlinjeformet og praktisk hårlag? Enkel seier for Beagle her også altså :mrgreen:

Here we go again! :lol: En basset kan aldri bli så korthåret som en beagle eller en korthåret drever, men de behøver ikke være så veldig pelsete heller! :wink:

 

normal_DSC00983.JPG

 

Forøvrig er jeg enig i at beagle slår drevern i støvlene når det gjelder utseende, beagle er antakelig den peneste av de stuttfotede rasene i mine øyne. Bortsett fra bikkja mi, selvfølgelig! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jo, du har antakelig rett Custer, jeg skylder å gjøre oppmerksom på at petiter flest har mer pels. :oops: Men pelsen på en petit er uansett sjelden noe problem selv vinterstid, det er i grunnen bare å nappe ned og klippe litt.

 

Jaktegenskapene og stor underholdning i skogen, med tett og kraftig losføring og heftige beskrik, mer enn oppveier litt skarve pelsstell. :D

 

For basseten hverken uler, snaddrer eller kvinker i losen, den peiser på med mektig mål! :mrgreen:

 

Jeg sier basset her, og glemmer ikke at det finnes både basset fauve, basset artesien normand og basset bleu. Men de er mer fåtallige og vanskeligere å finne gode linjer tilgjengelig, etter hva jeg forstår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du framhever losmål og losføringen hos basset Ranger. Det er flere representanter for raser som "krangler" om å være best her. :D Blant støverfolk er det Luzernerstøveren som ofte blir trekt frem. Selv er jeg av den oppfatning av at de individuelle ulikhetene langt oversktiger de rasekarakteristiske. At beaglen kan karakteriseres med tamt mål (trådstarter) er jeg sterkt uenig i.

Vel, dette er noe det skal legges mer vekt på i jaktprøvereglementet framover. Det har nemlig vist seg at det i det minste er en viss arvbarhetskomponent i denne egenskapen. Blant annet skal det angis spesifikt om hunden er flertonig. Vet du om flertonighet fins/er utbredt i hos basset Ranger? Ekte flertonighet karakteriseres av at den er flertonig hele tiden. Ikke bare under uttak og gjentak. Dette er såvidt sjelden at erfarne hundeførere seriøst har vært overbevis om at det er to hunder og ikke en som jager.

 

Siden det er flere her som sikkert ikke leser dunkertråden, legger jeg ut et relativt ferskt gjentak av dunkeren min.

 

Nyt musikken :D

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å være med på heia med noen som har de forskjellige rasene du lurer på :wink:

Jeg hadde tidligere en beagle som fungerte greit på rådyr og hadde greit mål-uten uling :lol: ,men er flere beagler som har dette! generelt så er det også "masete" hunder.

Dachs er ikke noe å vurdere om den skal brukes på sørlandet-ja jeg har jaktet med flere.

Bassetene kjenner jeg ikke til.

Da står vi igjenn med drever. Jeg har nå en hann på 1,5 år som begynner å jage bra.Bra mål!!

Veldig grei å ha i hus,stabilt gemytt, gode nerver.

Dreveren er også en jaktmaskin og noen jager vel lenge-Bedre med en jaktidiot enn en idiot :lol:

Dreveren kan vell mest sammenlignes med en finne med kortere ben og bedre nerver :roll:

Link to comment
Share on other sites

Papirer fra utstilling kan jo være så mangt, Min hannbeagle på 37cm

Har jo papirer fra siste utstilling at han er max høyde :roll:

 

Og drevertispa mi fikk kommentaren "liten tispe" og er akkurat midt i idealintervallet til drevertisper, mens de to som ble plassert foran blant førstepremiene begge var på absolutt maks for tisper...

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Hadde selv drever i mange år og var fornøyd med det. Men de siste åra har jeg jakta med Petiten til kompis og den er bare helt perle. Meget bra gemytt og jager sånn akkurat passe. 2-3 timer. Flotte hunder er min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

En liten kommentar til trådstarters første innlegg:

 

Basset Petit: får mye skryt av sine eiere lite dokumentert at de virker, få premieringer

Basset Fauve: får mye skryt av sine eiere lite dokumentert at de virker, få premieringer

 

Tenkte for sikkerhets skyld opplyse om at Bassetrasene, akkurat som Dachs, har sine egne drevprøver, med regler som er noe forskjellig fra prøver for "Harehunder - Småhunder", dvs. Beagle og Drever. De vil derfor ikke figurere i de samme premielistene som disse. Både Basseter og Dachs har mange jaktpremierte hunder, men de vil ikke måles mot Beagle og Drever.

For Basset som jeg kjenner best til, er det flere hunder som oppnår jakt-championat hvert år, så jeg vil si at det må sies å være dokumentert at de virker.

Link to comment
Share on other sites

Mitt tips er selvfølgelig P......

Men jeg anbefaler deg å finne folk med de aktuelle raser og vær med den i skogen!

Når det gjelder min rase er det flere muligheter på Sørlandet. Petitheia og Melvin går det sikkert an å snakke med. I Vestfold har du Hoffvoff og i Telemark Bøjentanes. Så det er helt sikkert mulighet til å bli kjent med gode individer av Petiten!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen gode grunner til at ikke petitene kan stille på småhundprøver sammen med drever og beagle? Det hadde jo vært gunstig for alle raser, og ikke minst ressursbesparende om alle kunne stille på samme prøver

 

Jeg synes forresten egne småhundregler er noe tull, og en negradering av rasene. De burde kunne stille på ordinære hareprøver blan annet. De beste småhundene er like gode harejegere som gode støvere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er oppvokst med finskstøvere, men fattern gikk over til drever da "boghøyde bestemmelsene" kom. Vi var veldig heldig med den drevertispa vi hentet ved svenskegrensa. Ei kjempefin familiehund, men var litt hard på rådyra. Mener dette egentlig var våres egen skyld, for vi ikke trente nok på innkalling :(

 

Flere av mine kompiser sliter nå for tiden med at dreverene dems brå dør ?? Er dette en genfeil ? Det er 3 drevere jeg nå kjenner til i Kongsberg som alle har dødd av hjertestans. De har ikke blitt presset noen av dem, 2 døde faktisk hjemme i stua...! De var alle mellom 2-6 år gamle.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen gode grunner til at ikke petitene kan stille på småhundprøver sammen med drever og beagle?

Grunnen er vel at man vil ha litt forskjellige egenskaper i de forskjellige rasene, spesielt når det gjelder drevtider. For bassets er det ingen grunn til å fremelske drevtider på 2 timer, når noe av det man ser etter i rasen er en hund som gir seg etter rimelig tid, og som legger av når dyret drar ut. Derfor er kravet til 1. premie for Basset 1 time med drevdyr rådyr, rev eller hjort, og 45 min med drevdyr hare eller kanin.

Ved at man legger opp til litt forskjellige egenskaper i rasene vil også den som skal velge rase ha en bedre sjanse til å finne ønskede egenskaper i en hund hvis han velger en hund etter premierte foreldre, som er prøvet etter reglene for den rasen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan forsåvidt forstå at man ønsker kortere drevtider, så det er natuligvis et godt argument det. Imidlertid høres det ikke ut som reglene skiller seg mye fra ordinære småhundprøver. Der må du ha minimum 90 min drevtid på hare, rådyr eller hjort for å kunne oppnå 1. premie.

 

Alternativt kan man jage i 2X60 minutter. Da må man i såfall avslutte losene senest 120 min etter at uttak/los er registrert. Hunden skal kobles mellom de to losene, og samme losdyr kan ikke bevisst anvendes i begge loser.

 

For premiering på rådyr og hjort må lospoengene være oppnådd senest 180 minutter etter uttak, eller ved uttak utenfor hørehold 180 min. etter at los ble registrert.

 

Som man ser her så framelsker man ikke spesielt lange lostider her heller. Samtidig legger man inn krav som gjør at jaktidioter og kontakløse hunder faller gjennom.

Link to comment
Share on other sites

Takker for tilbakemeldinger så langt.

 

Jeg vil selvsagt som flere har vært inne på velge valp etter en foreldrekombinasjon jeg blir overbevist om og får tro på :!: . Med unntak av min første hamiltonstøver, har de følgende kommet fra bra linjer med mange JCH og UCH bakover. Arvbarhetsanalyser gjennomført av dyktige genetikere de senere år viser imidlertid relativ lav arvbarhet over de fleste "tradisjonelle" parametre en måler på jaktprøver. Mener å huske at evne til å holde lange losrepriser og støyting / taushet i fot er de med høyest arvbarhet.

 

Har jo også hørt mange småhundloser de siste årene. Er på skauen/heia stort sett alle helger fra 21 aug til 29 feb. Hører da selvsagt mange andre loser enn egen. Det hender også jeg "hakker" litt på jaktradioen mens finnen peiser haren :D (eller regnet øser ned og vi ikke finner fot etter den ene haren i heia her :( ), og får jo inn noen synspunkter fra nabolag på bikkjene der og. Har i allefall klart inntrykk at Astroen medvirker at hundene heller plukkes opp av nærmeste post og slippes på ny (bedre effektiv jakt) fremfor at de selv "sløser" bort 30 min for selv å finne hjem til utgangspunkt/eier. Neppe særlig smart i lengden :?

 

Og så regner jeg med at du vil vi skal prostituere oss litt, slik at du kan sile ut essensen av alle våre forsøk på å fremheve "våre" raser! :lol:

 

Jeg ønsker som Ranger skriver at mange fremhever "sine" raser. Jeg har allerede nå så smått begynt å endre egne oppfatninger noe, men ønsker fortsatt mange fler innspill.

Link to comment
Share on other sites

Dunkerante:

 

Høres greit ut for meg. Jeg har ingen sterke følelser for det ene eller det andre, jeg ville bare forsikre meg om at trådstarter var oppmerksom på at forskjellige raser har forskjellige drevprøver. Dermed vil ikke Dachs og Basset dukke opp på småhundprøver og heller ikke være på samme premieringsstatistikk. Dermed vil det se ut som om de ikke er premiert, om man ikke ser på de rasespesifikke prøveresultatene.

Link to comment
Share on other sites

Som du ser i min signatur har jeg både Dachs og Drever (det er nesten som å ha to damer samtidig det !) grunnen for at jeg valgte Drever er enkel; avlen på dachs de seinere år har vært preget av "tanteoppdrett" og lite vekt på fremme rasen som jakthund -med unntak av noen få oppdrettere som er genuint interessert i dachsen som jakthund.

 

For 15 år siden tok jeg ikke ordet "Drever" i min munn uten at det kom en tirade om forferdelige dritbikkjer som åt småunger til frokost og jaget hele distriktet tomt for rådyr :D

 

-Ting endrer seg, mennesker også. Hva som ikke endrer seg er avl, med mindre man vil oppnå spesielle egenskaper og utseender.

Dachshund oppdrettet de seinere år har hatt for mye representanter som ikke har vektlagt jaktlige egenskaper og en stor forutsettning for å få gode jakthunder er å tilbringe en stor del av livet utendørs og ikke i en utstillingsring eller et hi -anlegg.

 

Et godt ordtak er at du blir ikke rørlegger av å sitte mye på dass !

 

Drevermiljøet kan skilte med et helt annet fokus og har et mye mer homogent avlsmaterialet på rasen pr. dato. Det er helt enkelt imponerende hvor høyt nivå mye av avlsdyrene har på jaktprøver og utstillinger befinner seg på, selv om her også finner vi enkelt individer som det avles friskt på, dette får man midt i trynet på et seinere stadie.

 

Basset folket skal ha for at de vier sin rase et genuint interesse og her finnes mye seriøse mennesker som legger mye arbeid i sine hunder, selv om rasene er ikke helt gjenomførte jaktmessig etter min smak. (ugjevne jaktegenskaper ol.

 

Hva du velger blir opp til deg, jeg vet hva jeg vil ha og hva valget hadde blitt hvis man fikk alt hva en ønsket seg;

 

En strihåret dachs som spiser torden om morgenen og driter lyn til kvelds ! med en personlighet som overgår alt hva du kan forvente av en hund og med en helse som er problemfri ! men desverre er dette bare ønsketenkning

Link to comment
Share on other sites

Tenkte for sikkerhets skyld opplyse om at Bassetrasene, akkurat som Dachs, har sine egne drevprøver, med regler som er noe forskjellig fra prøver for "Harehunder - Småhunder", dvs. Beagle og Drever.

 

Jeg er selvsagt klar over at det er ulike drevprøver, selv om det kanskje hadde vært en ide å forsøke samordne de enda mer enn i dag? Etter å ha lest trådene om Basset Fauve og Petit Basset virker det på meg som om svært mange av hundene jager både rådyr og hare i 1-3 timer. Legges det på noe her? Får det ikke helt til å rime at 1. premie gis etter 45/60 min og full prøvetid til kobling er 180 min?? De er tydelig kapable til lengre loser på linje med drever/beagle.

 

Jeg registrerer imidlertid at det i valpeannonser for beagle og drever langt oftere virker å være at foreldre / besteforeldre er jaktpremiert og Jch, mens det for mange av bassetene er Vch og Uch om de har noen championat. Forstår at en forklaring er at Bassetrasene selvsagt er nyere her i Norden og har av den grunn ikke lange rekker av besteforeldre, olde.... med titler.

Link to comment
Share on other sites

Angående premieringer på petit basset griffon vendeen, så kan jeg ta et eksempel fra en større bevegeligprøve vi arrangerte her nord i høst.

 

10 petiter deltok med gjennomsnittlig 2 drevprøver hver. Av disse 10 hundene ble hele 8 stykker innstilt til 1. premie, flere av de i begge prøvene de gikk. De aller fleste av hundene var unghunder, ca 2 år, med forskjellig opphav og bakgrunn. En litt eldre hund gikk full tid på både hare og rådyr i løpet av et firetimers slipp, og gikk til innstilling Drevcert.

 

Det må også nevnes at denne prøven gikk av stabelen 4.-6. september, bare 14 dager etter båndtvangs opphør. Det var tildels mye og vanskelig undervegetasjon så tidlig på høsten. De fleste bikkjene hadde max 2-4 dager løse i skogen etter sommeren som treningsgrunnlag.

 

Angående siste spørsmål Harekalle: Under trening og jakt skjer det ofte at petiten kan gå opptil 2-3 timer i los. Enkelte går lett 5 timer, det er opptil eieren hva han vil prege bikkja til å gjøre. Noen velger å la losen gå så lenge fordi det passer dem, andre er mer nøye med å koble bikkja etter 1-2 timer, eller kortere hvis bikkja er ment å gå på små terreng. Hvor lenge du vil prege bikkja til å gå, kan man jo til en viss grad styre.

 

De fleste petiter har imidlertid det til felles, at hvis losdyret løper ut som en strek så legger de av og kommer baksporet sitt til eier. Petiten er dermed ingen "fylkesjager" og passer veldig bra til små til mellomstore terreng.

 

Jeg skriver her Petit spesifikt, siden jeg har ingen erfaring med Fauve, BAN eller Bleu.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp vært gjennom samme prosess som deg med ca samme kriteriene og etter å ha lest PBGV tråden samt diskutert litt på Chatten med Ranger var jeg ikke i tvil.

Jeg var så heldig å fant en oppdretter som bodde 30min unna meg som tilfeldigvis hadde en valp tilgjengelig (Takket være "petit" kan ikke takke hun nokk for hjelpsomheten)

 

Nå er han 6mnd og ser slik ut

IMG_3829.JPG

Hvem kan vel si nei til en slik rakker da.. Ser ut som en konfirmant der han sitter så pent ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde tidligere en beagle som fungerte greit på rådyr og hadde greit mål-uten uling :lol: ,men er flere beagler som har dette! generelt så er det også "masete" hunder.

 

Jeg har hatt flere Beagler, og har ikke oppfattet de som masete.

 

Men du får den bikkja du fortjener.

 

Hvis du tillater at bikkja maser så har du det gående. men det tror jeg nok gjelder de fleste raser.

Må også huske at det er store individuele forskjeller innen alle raser.

Deb hunden jeg har nå er helt anderledes i gemytt enn den forrige jeg hadde. De er halvbrødre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer imidlertid at det i valpeannonser for beagle og drever langt oftere virker å være at foreldre / besteforeldre er jaktpremiert og Jch, mens det for mange av bassetene er Vch og Uch om de har noen championat.

En grunn til det er antakelig at det er vanskeligere å få solgt hunder etter foreldre som ikke er jaktpremiert, og at man derfor må sette inn annonser. Hunder etter jaktpremierte foreldre har hittil i stor grad blitt solgt uten at det har vært nødvendig å annonsere, siden etterspørselen så langt har vært større enn tilbudet.

Hadde sjøl et kull i våres, som var drøyt fulltegnet før fødsel uten annen reklame enn egen nettside + jungeltelegrafen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde personlig valgt drever.. Har hatt drever i 12-13 år og det er vanskelig å få hunder noe bedre en det du kan få en drever :D

PS: Jakter selv på sørlandet :wink:

Jeg kommer aldri til å skaffe meg noe annet, trener du opp en drever og går mye på heia med den blir den en førsteklasses hund, som er enkel å koble.

Hunden jeg har nå er 4 1/2 år, jager 1 1/5t så er det bare å plystre den inn :D

Jager rådyr som bare det, og og har også i år hatt 4 hjorteloser med den :D

 

Så mitt tips: DREVER FOR ALLE PENGA :D

Link to comment
Share on other sites

Dreveren kan vell mest sammenlignes med en finne med kortere ben og bedre nerver :roll:

Dersom denne sammenlikningen er rett, tror jeg muligens en trefarget drever kan være rett :D ? Ser at oppgitte lostider er gått mye ned i forhold til hva som var vanlig før.

 

Når man tror man nærmer seg et svar, dukker det selvsagt opp nye spørsmål :? :

 

Flere av mine kompiser sliter nå for tiden med at dreverene dems brå dør ?? Er dette en genfeil ? Det er 3 drevere jeg nå kjenner til i Kongsberg som alle har dødd av hjertestans. De har ikke blitt presset noen av dem, 2 døde faktisk hjemme i stua...! De var alle mellom 2-6 år gamle.

 

Vet man hva dødsårsaken var? Trodde feks at andel drevere med lungeødem (sprengt) var gått noe tilbake. Dette kan vel påvirkes med bruk, ikke drive unghunder for hardt samt passe på i sesongoppkjøring?

 

Mener ellers jeg har hørt at flere drevertisper sliter med innbilt svangerskap. Er dette et økende eller avtagende problem. Har selv prøvd dette med ei finnetispe. Noen ganger "virket den" ikke, 100% tomlete og derved bortkastet dag :( .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...