Jump to content

Lav forstørrelse - bedre samling


mannen i gata

Recommended Posts

Var ute og skøt her om dagen og opplevde noe rart. 308 - hundre meter, Norma skive. Så langt alt vel. Brukte tofot og forstørrelse på 6-8, varierte litt. Samlingene ble rare og ulogiske i forhold til hva jeg hadde regnet med.

 

Så tok jeg av tofoten og skrudde ned forstørrelsen til 2.5x. Og hva skjedde? Jo, samlingene krympet så det holdt. Har vel knapt skutt bedre noen gang, og jeg lurer på hva som skjedde og hvorfor. Har tidligere skutt bedre på lav forstørrelse enn høy, men jeg trodde at med tofot, ville det bli bra selv om jeg brukte høy forstørrelse. Kan det ha med at jeg konsentrerte meg bedre da jeg tok den av?

 

Moro likevel å få sånne samlinger, men skulle likt å vite hva som skjedde. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti akkurat samme "problemet" som du. Trur det er fordi at når ein med stor forstørring ser all den bevegelsen, så konsentrerer ein seg så voldsom om å holde rifla i ro, at ein glømmer avtrekk og pust..

 

Enig, i tilleg til at en ofte prøver å korrigere bevegelsen en ser, og da blir det fort litt værre...

Link to comment
Share on other sites

Regel nr 1 ved all forsking er å ikke endre mer enn en faktor av gangen. Her endret du både forstørrelse og tok av tofot, så hvordan vet du hva som gjorde hva? I motsetning til det en del tror er ikke tofot noen automatisk vei til god presisjon, det er mange som opplever problemer med dette.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og skøt her om dagen og opplevde noe rart. 308 - hundre meter, Norma skive. Så langt alt vel. Brukte tofot og forstørrelse på 6-8, varierte litt. Samlingene ble rare og ulogiske i forhold til hva jeg hadde regnet med.

 

Så tok jeg av tofoten og skrudde ned forstørrelsen til 2.5x. Og hva skjedde? Jo, samlingene krympet så det holdt. Har vel knapt skutt bedre noen gang, og jeg lurer på hva som skjedde og hvorfor. Har tidligere skutt bedre på lav forstørrelse enn høy, men jeg trodde at med tofot, ville det bli bra selv om jeg brukte høy forstørrelse. Kan det ha med at jeg konsentrerte meg bedre da jeg tok den av?

 

Moro likevel å få sånne samlinger, men skulle likt å vite hva som skjedde. :?:

 

 

Jeg har erfart at jeg ødela avtrekkene mine ved å bruke høy forstørrelse. Det jeg måtte gjøre var å begynne på nytt med åpne sikter (diopter på banemauser M67). Problemstillingen er følgende, basert på erfaring fra pistolskyting og rifleskyting. Med åpne sikter fokuserer du på framsiktet og allt annet fremstår diffust. Neste trinn er at når hjernen gjennkjenner siktebildet, lar du avtrekket gå.. Når du har øvd på dette en stund blit koordinasjonen mellom siktebilde, hjernen og avtrekkerfingeren styrt av underbevisstheten. Med andre ord så tenker du ikke bevisst på at nå må jeg trekke av.

Med en kikkert, og spesiellt på stor forstørring vil bevegelsene dine som du ser i kikkerten koble inn den bevisste delen av hjernen for å kompensere for sjelvingen. Resultatet blir ofte at avtrekket kommer som en kommando fra den bevisste delen av hjernen, koordinasjonen med avtrekkerfingeren stemmer ikke og du begynner å "klippe" skuddene. Har du noen gang forundret deg over hvor små grupper DFS skytterne skyter. Og hvor vanskelig det er å kopiere dem selv med en stor kikkert. Har det også forundret deg hvorfor aktive DFS skyttere ikke konsekvent fyller Jaktfeltløypa? Jeg tror at noe av svaret kan finnes i denne teorien

Link to comment
Share on other sites

Kan bare bekrefte det en del sier her. Var DFS skytter noen år i ungdommen, og når du ligger med reim og diopter er det, ihvertfall for meg, så å si umulig å registrere noe bevegelse i siktepunktet, så alt fokus blir rettet mot avtrekket. Vi hadde en instruktør som en gang ville at vi skulle prøve å skyte 9`ere i den ene siden bare ved å forlegge siktepunktet, og det var en del som fikk en ahaopplevelse når de så hvor langt ut av senter av diopteret man faktisk må flytte "svarten" for å treffe 9`eren. Når jeg til sammenlikning skyter med reim og kikkert på høy forstørrelse (for meg ca 5x eller mer) så får jeg dårligere sammlinger enn jeg gjør med diopter. Det får jeg forsåvidt med lavere forstørrelser og, men ikke så tydelig dårligere (noe av æren for best sammlinger med diopter må nok også tilskrives tung og stødig banebørse). En annen ting er at hulldiopter fungerer meget bra på vanlige skiver (sirkel), når du sentrer 3 sirkler inni hverandre så ser du veldig fort skjevheter.

Det høres jo ut som jeg burde bruke diopter på jakt, men vanligvis er kikkert ett overlegent sikte til jaktbruk med tanke på lysforhold, kontraster, bedømming av dyr etc. Noe av nøkkelen for bra skyting med kikkert for vanlige (hjortevilt) jegere tror jeg ligger i lav forstørrelse, og lære seg å ignorere den lille skjelvingen som du alltid vil se gjennom ett kikkertsikt, så sant siktepunktet ligger konstant godt innenfor treffområdet (hjerte/lunger). Og slappe av med fokus på avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Regel nr 1 ved all forsking er å ikke endre mer enn en faktor av gangen. Her endret du både forstørrelse og tok av tofot, så hvordan vet du hva som gjorde hva? I motsetning til det en del tror er ikke tofot noen automatisk vei til god presisjon, det er mange som opplever problemer med dette.

 

Dette var faktisk det jeg også tenkte etter å ha sett hvordan de første skudda satt. Men jeg kan jo bare sette på tofoten igjen uten å justere opp forstørrelsen så har jeg eliminert den ene forandringen. Tror jeg må prøve dette. Grunnen til at jeg skrudde ned forstørrelsen var at det ble så mye vingling på høy forstørrelse. Dessuten skulle jeg skyte jaktfelt i dag og da ville jeg prøve den uten tofot først siden jeg ikke skulle bruke tofoten da.

 

Skal skrive hvordan det går når jeg har satt på tofoten igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, jeg glemte visst denne tråden, men nå har jeg skutt endel med tofot og lav forstørrelse. Dette på bane, 100 meter. Jeg opplever at jeg skyter nesten like bra med som uten tofot på dette holdet, så lenge forstørrelsen står på 2.5. Jo mer jeg skrur opp, jo mer åpner jeg samlingen.

 

Vil tro at tofoten og høyere forstørrelse vil komme mer til sin rett på lengere hold.

Link to comment
Share on other sites

Noe av den samme opplevelsen her også. Hadde i år bestemet meg for at jeg skulle trene mest mulig jaktrelatert på banen. Det vil si sittende. Resultatet ble vel helt greit for min del; mest 7 og 8 (og en og annen 6èr :evil: )på 100m. Ikke helt fornøyd, men kom til å tenke på at jeg ikke skyter med 6x på jakt og skrudde ned til 2x forstørrelse - resultatet ble mer behagelig og "roligere" skyting. Jeg hold jo nesten helt i ro nå...og fikk flest 8 og 9 og noen tiere. Langt fra verdensklasse men helt ok for min del.

Fra nå av blir det nok mer moderat forstørrelse for min del - også på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Artig! Forsøk mykt underlag under tofoten, et sitteunderlag for eksempel. Til jaktbruk er vadmelssekken helt overlegen tofoten forøvrig.

Tar opp tråden igjen. Mykt og hardt underlag - ingen forskjell i treffpunkt. Tofot eller ikke, likt treffpunkt (heldigvis). Prøvde også å lage "bakke" ved å sette det ene beinet på tofoten oppå ammoesken sånn at jeg måtte bruke vuggen. Heller ikke dette hadde innvirkning på treffpunkt.

 

Prøvde å ta av tofoten og kun bruke vanlig sandsekk - det var egentlig like greit som å bruke tofoten - like gode samlinger og samme treffpunkt.

 

Skøt med 2.5 x forstørrelse og har vel funnet ut at det fungerer best for meg, men under jakta har jeg pleid å ha den på 5x. Får prøve en 2.5x vs 5x og se hva som gir best resultat. Likevel er det ofte behov for litt mer forstørrelse i skumringen.

Link to comment
Share on other sites

ikke endre mer enn en faktor av gangen

Jammen Fulmen, har du ikke hørt om multivarat analyse :wink: (det virker)

 

Til jaktbruk er vadmelssekken helt overlegen tofoten forøvrig.

Jepp, tofot er håpløs i de aller fleste jaktsituasjoner - gratis tips: en liter erter i en pose til å legge oppå sekken, eller på en stein, rifla ligger veldig mye stødigere enn på min sekk i allefall.

 

Skyting med tofot er ikke så enkelt som mange tror, og det at det plutselig blir enkelt å holde rifla dønn stille, gjør at en "glemmer" rekylopptaket (og avtrekk, men det er nevnt), rifla spretter hit og dit i skuddet og samlingene åpner. Skytteren må ligge akkurat like stødig som i liggende og rifle og skulder må være i solid og rettlinjet kontakt, med kroppsvekten bak, det nytter ikke å skyve skulderen fram til rifla.

En måte kan være å holde kolben inntil skuldra med venstre hånd mens den hviler på venstre hånd, men det finker ikke med alle stokkdesign.

Mykt underlag har mye med dette å gjøre, da kan du legge litt press framover på kolben uten at børsa sklir framover på beina. JEg har hatt veldig gode resultater med tofot-beina på hver sin lille sandpose. Trikset er å skyve like mye...

Noen benytter sk. "death grip" hvor en knuger børsa ned og bakover mot skuldra mens tofoten er mer eller mindre nøytral. Gir også ofte høydespredning.

Med småkalibre, f.eks. .22LR og tung børse, kan en la være og ha skuldra i kolben, og bare skyve rifla lett fram med venstre tommel, mens kolben hviler på venstre hånd

Igjen, med rifler som en ikke trenger å "holde på plass" i rekylen, det hjelper mange å holde høyest mulig på pistolgrepet og ofte å ha tommelen rett bak tennstemplet istf. rundt.

 

Og igjen, du skal ikke behøve å "holde " rifla i blinken, den skal ligge der selv, gjør den ikke det må du flytte på noe. I hele langholdsCDen til Roe tor jeg det er et av de viktigste budskapene, Michaeli gjentar til det kjedsommelige (i HTI, 50 cal. sniper course) "Do not muscle the gun", det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

det du beskriver om forstørrelse og spredning, er resultatet av det vi i bueskytterkretser kaller for "target panic". Du blir så opptatt av å treffe midt i blinken, at du napper avtrekket når du tror du er sentrert.

Lavere oppløsning gir mindre bevegelse "på skiva", og du får en mer avslappet skyteteknikk som resultat.

I bueskyting bruker mange å fokusere på senter på skiva, istedet for på kornet i scopet. Dette pga noe som kalles øye-hånd-link, og som kort fortalt går ut på at du hjernen ubevisst korrigerer hånda slik at man sentrerer sikte dit man ser.

Vanskelig å forklare, men det funker. Jeg har forbedret scoren min både med bue og med rifle etter at jeg lærte meg denne teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Fine innlegg på en aktuell problemstilling, siden de som lager kikkertsikter er i gang med feature creep - eller noe som tilsvarer 3-fots sjuken i båtmiljøet.

 

En grei ting å huske: våpenet ligger selv alltid i fullstendig ro, og er det rettet inn på innertier, så peker det på innertier.

Så er det bare å finne ut av best måte å komme i kontakt med våpenet på, slik at man forstyrrer denne roen minst mulig.

 

Det er mange momenter når det gjelder å skape ro, men det trådstarter berører skyldes at hjernen ved store forstørrelser får mer informasjon enn den kan bruke fornuftig. Hver minste bevegelse ser stor ut, og kroppen ligger enten etter med justeringsreaksjon, eller også overkompenserer den, hvilket skaper behov for en ny reaksjon, osv.

 

Et spørsmål til trådstarter: hvor er venstre hånd når du skyter med tofot? Den behøver vel strengt tatt ikke å være i kontakt med våpenet, så den kan fjernes for å skape ro. La kolben hvile mot skulder, og la våpenet hvile i høyre hånd - vekten tar tofoten seg av. Arbeid med teknikk for å justere siktepunktet så dette er mest mulig i ro.

 

Ved stående bruker jeg sjelden mer en 3-5. Liggende med godt anlegg 9-12.

Men jeg syns det er morsomst å skyte med åpne siktemidler, og ville aldri kjøpt en rifle uten.

Sist jeg var på banen skjøt jeg åpent etter å ha brukt kikkerten, og måtte smile over hvor "i ro" riflen virket, sammenlignet med alle de forstørrede mikrobevegelsene jeg opplever i kikkerten. Men jeg kan stemple 3-skudd serier i inntertieren med kikkerten, og det får jeg ikke til med åpent sikte.

Link to comment
Share on other sites

Svært interessant å lesa alle innlegga.

Eg skyt alltid med 10x forstørrelse på 100 meter, og det går godt.

Men erfaringen viser at folk som strevar med storviltprøva skyt betre med låg forstørrelse.

Uroen i presset ved å oppdaga vandringar av siktet gjer at mange rykkjer av skotet.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Men jeg syns det er morsomst å skyte med åpne siktemidler, og ville aldri kjøpt en rifle uten.

 

Enig.

 

Som du også sier bør man bruke forstørrelse tilpasset skytestilling: God og stødig stilling tillater høy forstørrelse. Ellers er min erfaring at man også bør tilpasse forstørrelsen etter dagsformen. Noen ganger er man bare mye mer urolig i kroppen, og det er vanskelig å holde rifla rolig. Da hjelper det ofte å skru ned forstørrelsen, eller om mulig skyte med åpne sikter.

Link to comment
Share on other sites

Etter min erfaring finnes det en måte å få bukt med problemet på: Trening. Gå på ofte banen, skyt på høy forstørrelse og evt. med tofot, men tren bevisst på de begrensende faktorene. Det gjelder å venne seg til distraksjonen fra bevegelsen i siktbildet, slik at man kan overse den og holde konsentrasjonen der den skal ligge. En salongrifle med en rimelig bra kikkert i aktuelt forstørrelsesområde er et uvurderlig hjelpemiddel her.

Link to comment
Share on other sites

En salongrifle med en rimelig bra kikkert i aktuelt forstørrelsesområde er et uvurderlig hjelpemiddel her.

 

Sikkert gammelt nytt dette her, men jeg jeg tror luftgevær er et veldig godt hjelpemiddel. Et luftgevær kan med god sammvittighet brukes i hagen, på veranden, i garasjen eller inne utenfor jaktsessongen. Jeg kjøpte meg luftgevær for litt siden, og har vel skutt noen hundre skudd nå. Etter å ha vært på skytebanen med jaktrifla så merket jeg at det var mye færre slengere nå enn før. Så jeg kommer til å skyte fast med luftgevær hele vinteren for å holde ferdighetene ved like.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert gammelt nytt dette her, men jeg jeg tror luftgevær er et veldig godt hjelpemiddel.

 

Helt enig - det kom bare litt på siden av tankerekken min siden jeg bor i rekkehus og ikke har mulighet til å skyte i hagen :D

 

En detalj man riktignok bør huske på er rekylopptaket, luftgevær med tradisjonell stempelmekanisme gir en helt annen rekylbevegelse enn et kruttdrevet våpen, det meste av energien rettes fremover. Og man bør spandere en solid kikkert og ditto montasje. Rekylbelastningen på kikkerten på et stempelluftgevær er i klasse med en afrikarifle, de skyver montasjer og ryker trådkors for fote.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...