Jump to content

Tikka T3 Varmint i Roedale RCS stock?


Cesandberg

Recommended Posts

Heisann :D

 

Har tidligere i høst solgt/byttet bort jakt/langholdsbørsa mi. en Tikka T3 varmint SS høyre i 6,5x55 med kahles 3-12x56. Dette funket bra på langhold, men var lite klikk på kikkerten og D4 retikkel, samt at jeg synes stokken var for myk ved bruk av tofot.

 

Nå hyler det i "vil ha" tarmen igjen, og har kikket litt på følgende:

 

 

Tikka T3 Supervarmint SS i .300WM

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=5941

 

Tikkaen tenkte jeg å montere inn i denne stokken:

 

Roedale RCS stock

http://www.webshop.roedale.de/product_i ... lete-.html

Har sett gjennom forumet her og ser at det er noen tråder der denne stokken omtales, noen virker skeptiske til leverandøren etc.

 

Er det noen som har erfaring med leverandør og bruken av stokken, ser det er noen på forumet som har prøvd den?

 

Kan ikke finne noen info om denne stokken kan skytes av både recht og links skyttere. Ser at de selger den med bolt plassering både på venstre og høyre side, men tenker mest på om pistolgrepet er symmetrisk.

 

Jeg er links skytter, men har ikke problemer med å bruke recht boltmating, så lurer da på å kjøpe inn rifle og stokk i høyreutgave, da det sikkert er lettere å evt omsette på bruktmarkedet (måtte gudene forby :lol: ).

 

Tja, dette var mine spørsmål i første omgang, fint om noen kan øse ut av sin kunnskap her :wink:

 

edit: fiksa linkene... sorry :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Oppsann, jeg leste en plass at T3 hadde samme lengde på låskassa og boltsystemet på alle kaliberene, og da trakk jeg den konklusjonen at dette ville passe i stokken siden den er for T3.... pokker... ja ja.

 

Men siden du har en slik stokk DOC, vil den kunne brukes av en venstre skytter selv om rifla og stokken er høyrekonfigurert? Og hvor kjøpte du stokken fra? pris?

Link to comment
Share on other sites

Problemet her er ikke låskassen til tikka , men magasinlengden til RCS chassiset/magasinet. Kanskje løsningen her er å få en børsemaker til å lage plass til et long action magasin fra Sporting Services ( http://www.sportingservices.co.uk/accessories.asp ) , har selv fundert på dette.

Vil ikke tro det skal være noe problem å skyte links med denne stokken.

Kjøpte stokken fra Roedale, hadde selv ikke noe problemer med å handle derfra.

Link to comment
Share on other sites

Oki. Hvis det er et alternativ så kan det være løsningen.

 

Hvis en ser lenger ned på siden av den linken jeg la ut så finner jeg dette:

 

"Magazine (AICS and similar) Suitable for RCS, Roedale-Mag System, Badger Ordnance-TM5 and AICS

 

Short Action available for 5 and 10 rds.

Long Action (.300WM und .338LM) only 5 rds

from 75,00 EUR"

 

Slik jeg leser dette så lager Roedale stokker for longaction kaliber også, men den kan kanskje ikke fås til tikka?

Link to comment
Share on other sites

Du får nesten kontakte han og spørre , ellers tror jeg ikke det skal være noe problem for en kompetent børsemaker å frese ut plass til et større magasin, nok gods er det i hvertfall å ta av .

Du får gi oss en oppdatering , hvis du får svar.

Er spent på dette selv:)

Link to comment
Share on other sites

:shock: Å fy og fysj, et erkekonservativt DFS våpen nevnt her på Tikkatråden min...hehe :lol:

 

Neida :wink: , jeg var faktisk på nippet til å kjøpe meg STR200 i 6,5x55 pga god presisjon, men er jo veldig fornøyd med tikka, og har lyst på noe i .300, har ikke ladet det før, og så er det litt mer punsj i .300 kontra 6,5.

 

Ellers, har ikke kontroll på om org mag til tikka brukes i stokken, men ser ut som de har egne mag tilpasset stokken.

Link to comment
Share on other sites

originale magasiner til tikka passer ikke i stokken. har selv bygd en tikka t3 tactical i 308 med den stokken. jeg er kjempefornøyd med den, det var litt leveringstid da jeg bestilte da det var en av de første stokkene de lagde til t3, ellers så var det kjempe service fra dem, svarte stort sett samme dag på mail. kjøpte også med ett 10 skudd og ett 5 skudds mag samt munningsbrems fra dem . var ikke særlig nødvendig på en 308 så den er byttet ut m demper.

jeg bor i kr sand hvis du ønsker å se på den

snakk med Lennart så har han nr mitt

Link to comment
Share on other sites

Veldig bra Zip, det kan fort skje at jeg blir kontaktsøkende :lol: men er et fremtidsprosjekt, handler vel kun rifla nå før jul.

 

Fikk forøvrig godkjent søknaden på boltrifle .300WM idag, var på stasjonen og leverte en salgs melding samt .300 søknaden på mandag, dama bak disken sjekket våpenkortnr mitt..... og etter 2/10sek så kom det fra bak disken: ååååååå SINNNNSYYYKT......

Jeg venta bare på det, men knakk sammen i latter (og skremte nesten livet at 8-10 mørkhudede pass søkende innvandrere i køen bak meg). Ho mente vist at jeg hadde litt mange våpen da...hehe.

Måtte jo forklare henne at de fleste er sportsvåpen.

 

Forøvrig så sa ho at jeg for eks kunne ha 6 identiske jaktvåpen i samme kaliber, ikke noe problem, men var vist nesten ikke mulig å få et 7. våpen, tydelig at de skjerper inn krava nu til dags.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Liiiten update her, T3 er i hus, dog kun med org stokk, og en bushnell 4200 6-24x50 tactical sjåglas påmontert, har prøveskutt den for første gang idag, 16 kalde på Uvann i Froland :o:D ,

ladet med 70gr MRP bak Scenar 185gr OAL 83mm,

 

Har vært veldig spent på presisjonen til denne rifla, er ganske fornøyd med første 5skudd samling / 100m på bildet under her, var en slenger opp til venstre, ren førerfeil :oops::lol: .

 

Skjøt 5 første skudda med bra samling, oljet og tørrpussa og så skjøt jeg samlinga på bildet, lover bra detta :mrgreen:

 

T3300wm1.jpg

 

Men nå er det nyttårsaften :wink: , godt nyttår til alle, lykke til på skytebanen i 2010.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny rifle Cesandberg.

Kjempe at den leverer samlinger. Det der er kurant og akseptabel presisjon. Min erfaring er at Tikka T3 uansett kaliber og konfigurasjon, er det beste kjøpet en kan gjøre pr dags dato mht pris og kvalitet.

Har en selv (i links :mrgreen: ) og var litt spent på om den leverte, særlig i den konfigurasjonen den ble levert i - T3 lite (med plastikkstokk) som nok flexer en del i rekyl. Der tok jeg feil. Går som en strek med rett type ammo.

Et lite tips er å sjekke rekyklkakken en gang i blant på disse riflene, særlig i litt heftig kaliber.

Mener å huske at rekylklakken på en T3 er laget i Aluminium. Ikke mange avfyrte skudd før den ikke virker etter hensikten, men det er også det eneste lille minuset med denne rifla.

 

Over nevnte er ikke noe reklame for Tikka T3 - det er rett og slett et jævla godt kjøp nå om dagen.

Link to comment
Share on other sites

Heisann Castor, fint å høre at andre også har god erfaring med T3 (men var jo synd å høre at du også er feil sammensatt ( links) fra vår herres side :mrgreen: )

 

Når jeg bestillte rifla så betalte jeg for bytte av rekylklakk til stål samt gjenging av løp for demper, men det skulle vist komme en ny a-tec demper i febr og da skal rifla inn til børsisen igjen for overnevnte oppgradering, er jo en teoretisk mulighet for at roedale har links stokken til salgs innen den tid også, og da skal T3 få ny stokk samtidig. :D

Link to comment
Share on other sites

om ikke rodale fikser stokk i links er den vel uansett i samme prisklasse som diverse mcmillanstokker og den slags, og de fikser helt sikkert til T3. Eller er de ikke helt sære nok? :wink:

 

Uansett sats å se at det finnes smågrovt skyts som virker med boltspaken på rett side, selv om jeg frykter det kan gøre framtida dyr!:D

 

Ha en fin nyttårsfeiring alle sammen :D

Link to comment
Share on other sites

om ikke rodale fikser stokk i links er den vel uansett i samme prisklasse som diverse mcmillanstokker og den slags, og de fikser helt sikkert til T3. Eller er de ikke helt sære nok? :wink:

 

 

Ha en fin nyttårsfeiring alle sammen :D

 

He he :D , joa, ser ikke bort ifra at jeg hadde trivdes med en Mcmillan stokk, men jeg har en forkjærlighet for pistolgrep/tommelhullstokker, har knekt div bein i venstre hand 4-5 ganger, dette har ført til mindre leddutslag, og følgen er at et grep på en vanlig klassisk stokk ikke gir meg en avslappende stilling.

Link to comment
Share on other sites

Ser at T3 i 300WM har samme riflestigning som 308 (1:11) er dette gunstig?

Nå har jeg aldri ladet 300WM og har ikke noe erfaring med dette kaliberet, men hadde det ikke vært bedre med en stignig i pipa på 10 eller mindre. Ville det ikke vært en fordel å kunne skytte de virkelig tunge kulene 210 / 240gr? Er det noen som har erfaring med hvilke kuler man kan stabilisere med T3en?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...