Jump to content

Krone løp ved kjøkkenbenken


Arrowmaker

Recommended Posts

Nå er det vel ikke alle som har skrustikka på kjøkkenbenken, ikke jeg heller, men syntes tittelen passet da dette er et enkelt stykke arbeid.

 

Inspirert av Fulmens lappetråd fortsetter jeg med en enkel løpskroning i samme gate.

 

Du trenger en stk kulefres av nogenlunde rett diameter, ei skrustikke og litt skjæreolje. Kulefresen for kal 30 kan være mellom 10 og 12 mm og for 6,5 mellom 8 og 10 mm. Løpet som skal krones bør ideelt sett ut av kassa, men er det en standard boltlås som for eks M98 holder det med å strippe kassa.

Ha litt skjæreolje på kulefresen, sett munningen forsiktig ned på fresen og drei løpet med fingrene. La tyngden på løpet sørge for matetrykket. Ikke prøv å tving noe, la bare løpet rotere noen runder, så sjekker du om du har tatt nok. Ta kun til du ser at du har et reint kutt på riller og bommer. For at resultatet skal bli bra må du ha en avrettet munning i utgangspunktet. Er munningen rett vil kula ta jemt selv om du ikke greier å holde løpet 100% rett mens du dreier det rundt. For det greier du ikke uansett :lol:

 

2mydape.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt mission impossible er det nok ikke.

 

For noen uker siden gikk jeg løs på en mauser med fandenivoldsk dumdristighet og kappet pipa med baufil,

før jeg filte den i vater for hånd, og kronet den på nytt med en messingskrue i drillen og tannpasta..

 

Skyter bedre nå enn før. 24mm samling på kaldt løp. :)

Link to comment
Share on other sites

Tjah, flaks eller uflaks, det kan gå helt greit. Mitt løp som ble krona med en slik ( av en sk. "børsemaker", no less) på frihånd :shock: , skjøt nå helt fint 30-35mm samlinger - at det skjøt 15mm når jeg hadde hatt den hos en som brukte dreibenk og skarpt verktøy er en annen sak...

For meg, da, var 35mm @100m ikke fullstendig tilfredsstillende :roll: , men for f.eks. 99.997% av all norsk storviltjakt er det det. MAnge børser skyter heller ikke bedre enn det.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis munningen er rett og kula rund tar den likt uansett. Jeg forsøker ikke å lappe i etterkant, men bruker en 30x lupe for å sjkke for grader. Er kula skarp, får du ikke grader. Jeg tror faktisk det er vanskeligere å få rett kroning i en dreibenk enn med kule. Operatøren har selvfølgelig alt å si i begge tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

For å redde en fra før rett, men for øyeblikket skadet kroning, er dette en måte som fungerer.

En skeiv kutting av pipa med baufil vil få en akkurat like skeiv kroning på denne måten.

Skjønt.. Jeg hadde en synlig skeiv munning på en av mauserene mine en gang som ikke ble kronet på noen måte. Kun kuttet med baufil. Årsaken til kuttingen var for å måle hastighetstap med kortere pipe.

Presisjonen var overraskende god. Ingen problem å plassere fem innertiere på 100 meteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...