Jump to content

kompakt pumpehagle


dragonen

Recommended Posts

er det noen som vet om noen forslag til en kompakt pumpehagle? altså ønsker jeg at den skal være kort da jeg vil bruke den på fuglejakt i skog. vet jo at det ikke vil være mange cm imellom "kort" og "lang" men dog.. jeg har allerede en OU baikal som jeg finner litt klumsete å bruke immellom busker og trær, og når jeg først skal kjøpe meg noe nytt vil jeg gjerne ikke kjøpe en vanlig OU hagle til.

Link to comment
Share on other sites

pumpehagler er alltid lange i forhold til løpslengden, så det er egentlig ikke veien å¨gå for en hagle til skogsjakt. en 870 med 40 cm pipe er veldig kort, men en stutt og klossete butt sak, ikke en smekker dobbeltløper akkurat.

 

nei, det er nok et godt poeng, men baikalen min er et arvestykke jeg nødig vil bytte ut, dessuten skyter jeg godt med den 8) (altså passer den godt til meg)

så jeg vil helst ikke kjøpe noen annen hagle av lignende type, og så vil jeg også gjerne prøve noe nytt.

men at en klassisk dobbeltløpet hagle er penere er jeg helt enig i!

 

denne winchesteren finner jeg ikke i katalogen deres, jeg skal ta meg en tur innom

 

takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør heller, hvis det er så tett at du ikke får til å kaste opp hagla, hvordan får du da til å se det du skal skyte på?

 

Men for å nærme meg det du spør etter - ei kort pupmpe blir veldig baktung i forhold til ei nett dobbeltløpa hagle, og løpet vil pli en patronlengde kortere med samme totallengde på våpnet. Ikke veien å gå i mine øyne...

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet det ikke er det du spør etter, men til det bruksfeltet du beskriver vil jeg si en Bernardelli Hemingway er et av de bedre valgene. Hemingwayen er en lett og svært velbalansert sideligger med 60cm løp. Den stiller i den litt eksklusive klassen á-la Beretta. Ideelt (estetisk sett) bør den være med engelsk skjefte og dobbelt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spør heller, hvis det er så tett at du ikke får til å kaste opp hagla, hvordan får du da til å se det du skal skyte på?

 

Men for å nærme meg det du spør etter - ei kort pupmpe blir veldig baktung i forhold til ei nett dobbeltløpa hagle, og løpet vil pli en patronlengde kortere med samme totallengde på våpnet. Ikke veien å gå i mine øyne...

 

 

jeg skjønner du vil sette det litt på spissen, men hvis jeg ikke ser noe å skyte på skyter jeg heller ikke :o

det er ikke det at det er så tett, eller at jeg kryper rundt i busker og kratt, jeg bare forestiller meg at det er mer "behagelig" å ha en litt mer kompakt hagle når jakter i skogen......

ellers ser jeg poenget ditt i nedre avsnitt.

 

de bernardellihaglene var lekre saker :shock::!::!:

det skulle du aldri vist meg, nå kommer jeg bare til å sikle etter en av disse helt til jeg har skaffet meg en

 

side/side hagle dog, det er ikke noe for meg. de er så elmer fudd :lol:

 

er det noen som er stødige i italiensk her?

stemmer det at denne:http://www.bernardelli.com/fucile-semiautomatico-anniversaryceramic.html

ikke koster mer enn 1431 euro????

Link to comment
Share on other sites

Er en 870 et alternativ så er Mossberg 500 også verdt å kikke på. Enda mindre elegant enn 870'en og enda mer bygd som en tank.

 

Begge disse er veldig anvendelige i og med at utvalget av fabrikk- og ettermarkedsdeler er enormt. Kjøper du en brukt 870 eller 500 og ikke klarer å sy den sammen slik du vil ha den så har du ikke prøvd hardt nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

I løpet av denen diskusjonern er det to ting som forekommer meg...

Man tenker ikke på at det er forholdsvis enkelt og greit å skaffe ekstra løp til magasinhagler (lovlig til og med) samt at det finnes baufiler i kongeriket.

 

Jeg kappet ned løpet på 1100'n til 55 cm sånn ca og fikk gjeget inn choker til den. Det er en fin lengde for meg i skogen hvor trærne bor. Skulle jeg ha kappetifisert den i år ville nok lengden ha blitt noe kortere. Rundt 47 cm tipper jeg. Når du begynner å komme under 18" løp med hagle mister man en masse fart...

 

Den benelien på qxl er forøvrig neppe helt kosher... Tviler på at løpet er 40 cm og at total lengden er 82cm... Men med et nytt løp er den sikkert brukbar til et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Det ligger en kortløpa benelli nova på qxl om dagen.

 

Jeg har sett på denne, artig hagle. Er det noen som har erfaring med denne versjonen? Og, er det noen som vet hvor kort den egentlig er i denne kompaktversjonen?

 

 

Vet ikkje hvordan denne korte utgaven er. (burde da ikkje å komentere).

Men eg har vanlig lang benelli og den er like god å gå i skogen med som det er å gå med Remington sin pumpehagle.

Men som nevnt før så tru eg ikkje det utgjør så stor forskjell på lang og kort, annet enn balansen idet du kaster den opp og skal følge dyret.

 

Men dette er en amatørs utsagn så det er nevnt;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet ned løpet på 1100'n til 55 cm sånn ca og fikk gjeget inn choker til den. Det er en fin lengde for meg i skogen hvor trærne bor. Skulle jeg ha kappetifisert den i år ville nok lengden ha blitt noe kortere. Rundt 47 cm tipper jeg. Når du begynner å komme under 18" løp med hagle mister man en masse fart.

 

Hvorfor sa du ikke det før? Så du ikke tråden min, er jeg boycottet,uhuuu :(:cry:

Ja ja, Har vel tatt en avgjørelse. Finnes jo andre forum også da. Fram med saga :mrgreen::!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...