Jump to content

7x64 vs. 270 Win.


Truls

Recommended Posts

Nå har jeg lest og studert for å finne ut hvilket kaliber jeg skal velge av 270 Winchester og 7x64 Brenneke. Etter at jeg ar lest på hjemmesidene til Norma, sitter jeg igjen med inntrykk av at 7x64 er et kaliber som kan brukes til alt på den nordlige halvkule, inklusive stor bjørn. Mens 270 Win ser ut til å være best egnet til mindre saker og til lange hold.

Men så sammenligner jeg på ballistikkprogrammet til Norma, og da ser jeg at med lik kulevekt (150 grs), gir 270 win. større energi og høyere hastighet enn 7x64.

Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Link to comment
Share on other sites

Stusset på det der jeg også.. Dessuten, når jeg la inn data i QL på begge kaliber (samme løpslengde, samme kruttsort med over 100% fyllingsgrad, samme kulehold samme kulevekt 150 grs, og maxtrykk på begge) endte jeg opp med 932 m/s på 270 og 934 m/s på 7x64, ergo jeg tror det er ett fett hva du velger. 270 win er vel kanskje lettest å få tak i hylser og fabrikkammo til. Tror ikke bjørn og elg merker forskjell på 0,18 mm :P

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg er nok klar over at forskjellen er liten. Jeg bare gjengir det som står skrevet om de to kalibrene på Normas hjemmesider. Men det er faktisk det inntrykket man sitter igjen med etter å ha lest de som står der. Sjekk selv:

 

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik

 

Egentlig er jeg vel bare ute etter kvalifisert synsing om de to kalibrene. Norma skriver en ting til, om 7x64, som jeg ikke helt forstår. Hva betyr dette:

Den bästa precisionen får man oftast med lite tyngre och längre kulor p g a patronlägets extremt långa övergångskona

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 270 Win som har felt alt fra bever til elg, med god resultat. I 270 har du et enormt utvalg av kuler som du kan spille på. En kompis av meg har brukt 270 både i Afrika og i Canada. Hardskutte antiloper og sebra har gått i bakken etter et velrettet skudd, det samme gjelder bjørnen hans. Bruker du gode og fornuftige kuler samtidig som du kan å skyte så er dette et fantastisk kaliber for alt nordisk vilt, bjørn inkludert! Swift A-frame og Barnes legger det meste i bakken.

Link to comment
Share on other sites

7x64 Brenneke er jo originalen og 270 er amerikanernes kopi av denne, begge funker utmerket til samme type jakt. Det er selvsagt et større utvalg av kuler i 7mm (noe som bidro til at amerikanerne laget en 280 også), men det er heller ikke av avgjørende betydning for å velge den ene fremfor den andre.

 

I Europa er 7x64 mer utbredt og var til ikke så alt for mange år siden det mest populære kaliberet i Tyskland men ble passert av 30-06.

 

Nettopp likheten til 30-06 er det som gjør at jeg ikke ser noe poeng i noen av dem. Skal man først gå et hakk ned fra 30-06 kan man like godt gå til 6,5x55 eller 7x57 mener jeg, da blir det en meningsfyllt forskjell i rekyl og smell.

Link to comment
Share on other sites

30-06 er selvsagt er alternativ, men jeg har allerede 300 wby mag., og da kan det kanskje bli litt kilent med våpensøknaden, tenkte jeg.

Den rifla jeg har i 300 wby mag er ganske tung og stor. Nå skal jeg kjøpe en Mauser M03 i 9,3x62 og tenkte å kjøpe ett løp til i et lettere kaliber som først og fremst skal bli med på reinsjakt og rådyrjakt. På den måten har jeg hundeførerrifle (9,3), posterings- og presisjonsrifle (300 wby) og en lettvekter (270 eller 7x64) som kan drasses rundt i fjellheimen.

Porblemet var bare å bestemme meg for hvilket kaliber jeg skulle ha i lettvekteren, men nå har jeg landet på 270 win, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Kilent med våpensøknad pga. kaliber? Nei, det blir det ikke. Det er slutt på at kaliberet betyr noe som helst for søknaden annet enn at det skal være et kaliber godkjent til jakt - heldigvis. Du kan faktisk kjøpe deg et 300 wby mag løp til for M03`en din. Det er det beste med den nye våpenforskriften at man slipper den tullete gamle "egnet kaliber" vurderingen, nå kan du ha 6 våpen i samme kaliber om du vil.

 

Nå ser jeg ikke helt at en M03 virkelig kan kalles en "lettvekter", men man kan jo velge lettere/kortere løp og da blir igjen 3006 et bedre valg enn 7mmBrenneke/270win ettersom de lider mer av å kutte løpet, og så slipper du kjøpe pusseutstyr for enda en ny kulediameter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt, vet du. :wink: Mauseren blir for lettvekter å regne i forhold til 300'n.

Takk for tipset - jeg trodde det fremdeles var slik at man ikke får tillatelse til lignende kaliber. Verden går altså fremover. Da blir det plutselig flere valgmuligheter. Jeg skal ta en tur innom ballistikkprogrammet til Norma igjen og sjekke kulebanen for 30-06 og 270 med like kulevekter og litt sånn.

 

Mister en 30-06 mindre effekt av et kort løp enn en 270 gjør?

Link to comment
Share on other sites

Ja, en 3006 mister relativt mindre fart i forhold til en 270 eller 7x64. 3006 med 150 grs kule er reinsdyrmedisin så det holder.

 

En tanke: hvis du er vant til å skyte på litt avstand med 300`en din ville det kanskje være kjekt å finne en patron som går mest mulig likt med den når du skal opp på fjellet etter rein? Så slipper du å forholde deg til tre ulike kulebaner (300 wby mag, 9,3x62 og kaliber X). Om du ikke ender opp med et løp i 300 wby mag til M03`en så tilbyr Mauser også løp i 270 WSM eller den langt mer vanlige 7mm RM.

Link to comment
Share on other sites

Porblemet var bare å bestemme meg for hvilket kaliber jeg skulle ha i lettvekteren, men nå har jeg landet på 270 win, tror jeg.

 

Du kan lese kommentaren til kalibret hos Norma:

http://www.norma.cc/content.asp?Typ=58&Lang=1&DocumentID=192&Submeny=4&Rubrik=Kaliberhistorik&Title=270%20Winchester

 

Många föredrar 270 Win till bergsjakt eftersom den ger tillräcklig hastighet och bra kulbana med så kort pipa som 51 cm, vilket möjliggör lätta vapen.
Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenligner kulevekt for kulevekt, har 308 og 270 praktisk talt samme hastighet og kulebane på alle jaktbare hold. 308's fordel er større ekspandert diameter. Jeg har begge, 308 nå i en kort og lett Kimber(fordi 308 tåler bedre korte løp). Da blir en standard 270 litt overflødig. Til lette kuler og større hastighet finnes både 224 og 6,5 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har 270 med 50 cm. pipe. ikke fordi jeg ville det, men på grunn av at jeg måtte pga. demper. Med hard ladning og 140 gr. kuler, så mister jeg snaue 50ms. i forhold til en med 660 cm. pipe.

 

Alstå får jeg ca. 900 ms., hvilket er greit nok.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke anta at du får 50m/s mindre en det jeg får. Løpene er nok aldri like selv i likt kaliber. Riflen som gir 950m/s har 27" lilja pipe. Husstandens lakelander i 270W har 58cm løpslengde og oppnår ca 900m/s med samme ladning. Hastigheter må hver kronografere med egen rifle.

 

Vi har også en 308W tikka sporter med61 cm pipe. Denne gir gode hastigheter, men kommer ikke opp mot 270W selv i samme kulevekt. 120 grains barnes x gir maks ladet+ 924m/s

120 grains barnes X i min 270W maks ladet gir 1130m/s så jeg tror nok at 308W taper.

 

Kulebanen til 270W er også undervurdert. Den slår også den supre 6.5x55 med god margin og holder godt følge med 6.5x284 ihvertfall til ca 960m. (tror jeg hadde 65 klikk ut dit innskutt på 100 og med moderat ladet 135 grains sierra HPBT)

 

Det sier nok pang med 51cm pipe også, men det er relativt mye saktebrennede krutt som skal forbrenne og utnyttes.

Link to comment
Share on other sites

Hæh?

 

Tolvsju: Jeg trodde 270 win hadde mye flatere kulebane enn 308 win.

Sendero: Norma skriver jo at 270'n fungerer bra med 51 cm pipe.

 

mumlemumle

 

Med samme kulevekt klarer 308 med mindre krutt å sende kulen ut med lik/litt større fart. Bedre BC på 270 gir den kun fordelerer på laaange hold (400+). Den kjedeligste av alle patroner - er den beste allrounder!

Link to comment
Share on other sites

900 m/s med 140 grs kule må vel være nok i bøtter og spann?

Poenget med å velge et normalkaliber, er at jeg med en Mauser M03 dermed slipper å bytte magasin og bolthode i tillegg når jeg skal bytte løp fra 9,3x62. Hvis jeg likevel skulle finne på å gå for et magnumkaliber, går jeg heller for 300 weatherby magnum. Fordi jeg allerede har det kaliberet i en annen rifle, og dermed har ladeutstyr til det.

Men jeg tenkte å finne det beste normalkaliberet til ei lett rifle for snauflatejakt og bratte hjortefjell - som har mest mulig trøkk og presisjon. Det dreier seg altså om en Mauser M03 i 9,3x62, og som tillegg er det dermed disse kalibrene jeg har å velge blant:

 

22-250 rem

243 win

7mm-08 rem

308 win

6,5x55

6,5x57

6,5x65 RWS

25-06

270 win

7x64

30-06

8x57 IS

8,5x63

 

Edit: Tolvsju: Jeg så inlegget ditt like etter at jeg sendte dette over her.

Link to comment
Share on other sites

900 m/s med 140 grs kule må vel være nok i bøtter og spann?

 

Ja 900m/s er mer en nok, men jeg tviler at du klarer denne hastigheten hvis løpet kappes til 51cm. Det er så vidt vi klarer dette med lakelanderene med løpslengde på 58cm. Dette er maksladning med MRP, 62 grains og dette bør ikke være noen startsladning eller en hastighet man må nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan kvaliteten på Mausers piper er, men jeg vet at de leveres i standard lengde på 60 cm. Dermed bør jeg kanskje kunne oppnå bortimot 950+ m/s, eller?

Og i stedet for å kappe 270W-løpet for å spare vekt, kan jeg jo flute det.

Jeg kan vel ikke gjøre mye feil da?

 

Hvordan er det med presisjonen?

Link to comment
Share on other sites

tenkte å kjøpe ett løp til i et lettere kaliber som først og fremst skal bli med på reinsjakt og rådyrjakt.

 

Det dreier seg altså om en Mauser M03 i 9,3x62, og som tillegg er det dermed disse kalibrene jeg har å velge blant:

 

22-250 rem

243 win

7mm-08 rem

308 win

6,5x55

6,5x57

6,5x65 RWS

25-06

270 win

7x64

30-06

8x57 IS

8,5x63

 

 

 

Det er ett par av de kalibra du har lista opp som ikke er godkjent for reinsdyr. .22-250 og .243win holder kun til rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert noen av de kalibrene som er på listen som ikke er brukbare. Jeg tok med alle standard kalibre som leveres fra Mauser. Jeg har bestilt rifla i 9,3x62, og listen viser alle kalibrene som jeg kan bruke i tillegg, uten å skifte magasin og bolthode.

Er dere enige i at 270 win kanskje er det best egnede til reinsjakt og hjortejakt pluss til presisjonsskyting av de som er på den listen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...