Jump to content

1,5-6x42 m/lys. Hva finnes?


fat_dog86

Recommended Posts

Hvilke 1,5-6x42 med opplys retikkel finnes med lyspunkt sterkt nok for bruk kjappe skudd i dagslys, som samtidig kan skrus ned for bruk om kvelden? Tenker da topp og mellomklassen, ikke jahtijakt og sånne greier.

 

Zeiss har som jeg kan se kun Varipointen, men den er jo ikke akkurat billig.

Scgmidt & Bender har Zenit Flash Dot, som er ett lite hakk billigere.

Hvem av disse er best når sola forsvinner og månen titter frem?

 

Swarovski har jo Z6i 1,7-10x42, men denne ser ut får å få slaktkarakter sammenlignet med Varipoint, grunnet vanskelig øyeplasering. Og prisen er jo heller ikke i dens favør akkurat... Men den forstørringa med 50 lysåpning ville vært noe!!

 

Finnes det andre?

Link to comment
Share on other sites

Nickel:

http://www.nickel-ag.com/en/products/scopes/15642.aspx

Docter:

http://www.docter-germany.de/de/DOCTER/Produkte/Zielfernrohre/DOCTERunipoint__3940/

 

 

Swarovski har jo Z6i 1,7-10x42, men denne ser ut får å få slaktkarakter sammenlignet med Varipoint

Slaktkarakter, er det meg du sikter til? Så ille er det ikke, men siden den er så opphausa, både i reklamen og her inne er det viktig å få folk til å slutte å tro at Z6 er best til allt. Av de tre du har listet opp er denne antaklighvis også den dårligste i skumring.

Men den forstørringa med 50 lysåpning ville vært noe!!

Det er en sansynlighvis en grunn til at de ikke lager den med 50mm objektiv, jeg tror oppløsningen ville blitt for dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Siterer et eget innlegg i en annen tråd:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=278135#p278135

Nå hadde jeg glemt at det var en test av Z6 i Vapentidningen nr 5, 2007.

 

Denne testen kom rett etter at siktet var kommet på markedet, så alle modellene var ikke kommet ennå. Testen ble utført på en Z6i 1,7-10x42. Testen gjennomføres likt som den teste som jeg linket til over. Siktet får utrolig mye skryt.

 

Siden det var en med 42mm objektiv, blir siktet sammenliknet med en varipoint 1,5-6x42, for å få en rettferdig test i dårlig lys.

 

Det sikte som till sist visade upp den klaraste och mest kontrastfyllda siktbilden var Varipointsiktet från Zeiss. Skillnaderna var inte revolutionerande stora mellom siktena men en enig testpatrull beslutade att Zeiss var vassare både vad det gällde kontrast og skärpa.
Link to comment
Share on other sites

Har sett på k-dot 1-4x22, men Den holder litt for kort. Mørke dager store deler av året oppe i Nord. Det optimale ville vært enda større objektiv enn selv 42, men da må man over 1,5x forstørrelse på bånn. Åpne sikter er ikke et alternativ, da rifla brukes kun med teleskopdemper.

 

Har pr i dag en Docter Classic 2,5-10x48, og synes den er for trang på bunn.

Link to comment
Share on other sites

Hva med Kahles 1,5-6x42, den får du med lys?

Det er en av de kikkertene som har størst synsfelt (36 eller38m på100m).

Jeg har en på 30-06'en som jeg er svert fornøyd med.

Bedre pris en de "2 store" er det også.

Kvalitetsmessig er Kahles helt "oppi der" med de mer profilerte merkene!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Kahles 305 mm og 520 gram. Synsfelt 27-7,1 m.

Varipoint 325 mm og 525 gram. Synsfelt 24 - 6,9 m.

Docter 323 mm og 560 gram. Synsfelt 19,1 – 7,0 m.

S&B Zenith 313 mm og 610 gram. Synsfelt 21,7 - 6,7 m.

 

EDIT:

Når jeg ser på bilder av andre Varbergere med disse kikkertene montert, så ser alle ut for å være montert med extension på fremre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har Docter fra før, og synes den er trang som en dassrull. Men den gir et solid inntrykk. Hvis det ikke var fordi jeg hadde fast montasje, kunne jeg brukt den som balltre i stedet for dauskudd ;-) Ser ut for at lillebroren sliter med samme problemet.

 

Finner en del som selger den her på berget, men de skal jo ha 17-18 lapper for den... Stort sett tilsvarende de jeg klaerer å finne i utlandet. Da henter jeg heller en varipoint for under 12 fra UK!

Link to comment
Share on other sites

Du har jo Nikon Monarch Gold 1,5-6x42 med lys. Har en selv. Kjøpte den for 5000,- på Jaktfall.no. Skifte mellom rødt og grønt lys, samt 5 ulike styrker for hver farge. Jeg har lite å sammenlikne med, da jeg kun har prøvd denne og min Nikon Monarch 2,5-10x42. Er uansett veldig fornøyd med begge.

 

Eneste jeg har lagt merke til er at jeg sjelden har bruk for 6x forstørrelse. Har brukt kikkerten på elgjakt her rundt oslo, i relativt tett skog. Jeg liker best å skyte med lav forstørrelse, også på banen og har til nå ikke hatt den på mer enn 3x på jakt og 4x på banen. Nikon har også en Monarch Gold i 1-4x24 med lys. Ikke god i skumring, men må være et ypperlig sikte i tett skog, ved raske skudd.

 

(Siste avsnitt er litt på siden av hva du spør om, men tok det nå med)

Link to comment
Share on other sites

Kahles 305 mm og 520 gram. Synsfelt 27-7,1 m.

Varipoint 325 mm og 525 gram. Synsfelt 24 - 6,9 m.

Docter 323 mm og 560 gram. Synsfelt 19,1 – 7,0 m.

S&B Zenith 313 mm og 610 gram. Synsfelt 21,7 - 6,7 m.

Hva med Nickel? 318mm og 526gram. Synsfelt 24 - 6,7 m.

 

 

Har ikke sett på mellomrørets lengde, da dette også spiller inn på hvordan den er å montere. Må man bruke forlenget montajse er hele vitsen borte...

Helt enig, hele pakka må stemme. Her må du ta hensyn til øyeavstanden også.

Link to comment
Share on other sites

Glemte den ja! Kan jo absolutt være et alternativ. Bortsett fra Docteren, som blir utklasset på synsfelt, så er den jo den billigste av alle i den sammenligninga... MEN fortsatt bare en liten tusenlapp billigere enn Zeissen! Den kommer på 12 lapper hentet fra UK med dagens kurs. Pundet er veldig gunstig for tida. Men så må jo kursen holde seg enda noen uker før jeg får penger på konto da :wink:

 

Noen som har erfaringer med Nickelen? 11-12 lapper er MYE penger for en student! Nesten to måneds-"lønner". Og da er det veldig komfortabelt å velge det man VET er bra.

 

EDIT:

Det er tydeligvis bare isodotretikklet (kun lysdott, uten stolper, 2. plan) som er oppgitt for bruk dag og natt. De andre har lyset i 1. plan, men oppgis kun for bruk nattestid.

Noe ukrute. Vil ha mulighet for å slå av lyset for finsiktig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med Burris Euro Diamond.

Har 6stk burris kikkerter og er kjempefornøyd med dem.Liker særlig de spesielle retiklene.(ball plex)

Her er en link til 1.5-6 modellen med lys og 30mm rør.

http://www.burrisoptics.com/eurodiamond1.html#15X6X

Burris har en garanti som lyder :forever 8) . Det er jo bedre en zeiss(jo da jeg har et par av dem også)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte Burris'en når jeg skulle skaffe meg en 1,5-6. Havnet på Nikon'en siden den er ca 2,5cm kortere, og samtidig litt større synsfelt. Ikke noe problem å skyte i fult dagslys og nattemørket med lyset. Har kikkerten med tysk#4. Har ikke testet Burris Euro Diamond, men i følge denne siden er den og Nikon Monrarch Gold av tilsvarende kvaltitet.

Link to comment
Share on other sites

Som fat_dog86 skriver så er det billigst å hente dem selv fra usa.

Har kjøpt alle mine på E-bay .Alle har vært nye.

Sitter å kikker etter en Burris Euro diamond 2.5X-10X-50mm med opplyst ball plex retikkel.Den skal erstatte zeissen som ikke har lys, på 7mm rem mag rifla mi.

Edit:

 

Fant det nå i dag

http://global.ebay.com/Burris_Euro_Diam ... 37395/item

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har ubegrenset med penger, ville jeg rett og slett kjøpt et 1,5-6x42 sikte med vanlig retikkel. Da kan du kjøpe et av topp kvalitet uten at du blir blakk.

 

Et slikt er bra nok til raske skudd, og overraskende bra i skumring. Ofrer du optisk kvalitet bare for å få råd til lyspunkt, blir det for dårlig i skumring, så da kan du heller reindyrke drivjaktsikte og kjøpe deg en 1-4x24 med lyspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ubegrenset busjett er vel feilaktig begrep å bruke, men strekker meg trolig til noe rundt varipointen til ca 12.000 hentet fra utlandet.

Optisk bør ikke den være dårligere enn noen andre her. Det jeg synes blir for dyrt er eks å måtte ut med 16-17 for den Kahles'en, da den ikke selges av de "billige" butikkene...

 

Men mye som rakner her. Har lys på Talley montasjer, men med kikkertene nevnt i tråden her må jeg ha extension. Talley har dette i basene i stedet for ringen, og da blir det fort trangt med ei toppmata kasse, som det da er på Varbergeren.

 

Du nevner mindre kikkerter...

Har å kikket på meopta 1-4x22 K-dot. Siden denne har rakt rør, så kan jeg bruke normale baser og ringer, og evt da komplettere med en fast 7x50.

 

EDIT:

Etter å har hørt litt mer på brukserfaringer med overnevnte kikkert er den iddeen død og begravet. Den holder for kort utover kvelden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett lys eller ikke lys, hva hvilken av 1,5-6x42'ene holder lengst utover kvelden?
Siden Zeiss Victory har vunnet de fleste tester i skumring for kalassen 3-12x56, er nok det ikke usansynlig at det er Zeiss Diavari Victory 1,5-6x42 som holder lengst.

 

Er forskjellen stor opp til de beste 50/56 mm'ene?
Forskjellen er at du må klare deg med 6x, ellers er de like lyse og gir like god kontrast. Fordelen med forstørring, er at øyet lettere oppfatter grøvre detaljer.(har bedre kontrast for lavere romfrekvenser)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...