Jump to content

Ny rifle i 6,5x55


Francesco

Recommended Posts

Igår var jeg i Bergen å kjøpte en ny rifle i 6,5x55,

Jeg gikk hjemefra med 2 alternativer: Tikka T3 og Sabatti Mod.90 SS.

Den første rifla jeg testet var Sabatti, var perfekt for meg.

 

Neste rifle jeg holdt var Tikka, fant ikke en passende avfyring posisjon, virket kort,

etterpå undersøkte jeg detaljene, på Sabatti ingenting å si,

men jeg ble skuffet over Tikka og den dårlige kvaliteten på plast komponentene. :(

 

Magasinet virket som var hentet fra en leke våpen.

 

Jeg trenger ikke å si hva jeg kjøpt ........... :D

Link to comment
Share on other sites

Man ser mange ganger det er en sånn kult-ting og mene noe om den plasten.

Har man fått sagt noe om den, så er partiboka i orden.

 

Uansett hva du kjøper, så funker det......og noe funker litt bedre en andre ting.

Vist ikke hadde det ikke vært i salg. Resten er hvordan ting passer den enkelte.

Link to comment
Share on other sites

Folk mener masse om Tikka T3, men jeg har kjøpt min for å bruke den og da er plast en fin ting.

Synes bare at det de forlanger for det plastmagasinet er på grensen til svindel.

En ting som er fint med svarte plaststokker er at de er lette å justere med gaffa teip og det ser ikke teit ut etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke si noe om Tikka, annet at jeg har en som kommer i løpet av uken som kommer, i .300 WInchester magnum.

 

Men!

 

Gratulere med ei bruksvennlig og fin børse! Har ei Diamond Hunter Flexi i .308 win (ser likens ut som en standard sabatti, men med justerbar kolbekam) og er strålende fornøyd.

 

Når 300'ern kommer, skal jeg ta av kikkertsikte på 308en og skyte med de åpne siktene. Er tidligere konkurranseskytter og synes det er skøy å bruke de "primitive" siktemidlene. ;)

Link to comment
Share on other sites

Masse fordeler med plast vist man skal se litt nøkternt på det.

 

- Ikke behøver man vere redd for å bruke børsa og vere redd for å lage merker/striper.

- Man kan fylle kolben med vekter og avballansere den.

 

Er enig i at magasinet er overpriset, men bortsett fra det så har ikke plasten

vært til noe bryderi, selv om man helst kunne tenke seg at deler i underbeslag og sluttstykke

kanskje var i stål. Å velge bort den gode funksjonalitet som Tikkan har fordi det er en kult-ting å mene noe om den plasten ville jeg ikke gjort vist man skal skyte 200 skudd i året.

 

Det er en god børse for pengene.

Link to comment
Share on other sites

I dag (i elgjakt-abstinens) pusset og smurte jeg min Mauser M98 fra 1940. Kragerne fra 1897 har ikke vært brukt i jakta, så de sier ingenting, der de står i våpenskapet. Men alle Krag-delene, bortsett fra tennstiften, er originale, og har holdt over 100 år. Mauser-delene har selvfølgelig holdt (det er nok ikke fabrikkens skyld at våpnet har sin 3. pipe).

 

Så turen i dag ble tur uten børse. Jeg kom til ei lita hytte, der ei plast/glassfiber-pram var dradd opp bak uthuset. Den var sannsynligvis fra begynnelsen av 80-tallet. Den var sprukket både her og der, og plasten var så sprø og råtten at jeg kunne plukke den i stykker med fingrene.

 

Ja, jeg har opptil flere skjefter i glassfiber/plast og plastbøtte-plast. Og grunnen er at kunststoffskjeftene har noen fordeler (vekt bl.a.) som treskjefter vanskelig kan oppfylle. Og jeg skifter kanskje ut underbeslaget på Mauseren med et i lettmetall eller plast, for å spare vekt. Men plastdeler er ikke "evigvarende", skal jeg ha plast i mekanismer på våpen, skal jeg i tilfelle ha med et assortert utvalg reservedeler. Og jeg vil aldri finne på å bruke slike våpen mot vilt som har evne til å ta igjen i mot jegeren.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N: Nå er du vel litt ute på glattisen?

 

Det er ikke fordeler ved plast du ramser opp. Faktisk er det mindre å være redd for når det gjelder riper og treskjefter, de er mye enklere å pusse fine igjen enn plastikken. De delene på ei rifle som er av stål vil også være mye mindre utsatt for riper enn plastikken. Å fylle kolben med vekter er heller ikke forbeholdt plastskjeftene, det er det mange som har gjort i årevis med treskjefter.

 

Det viktigste med plast er at det finnes flere varienter av den. Så lenge det er brukt riktig type som er egnet til formålet er det bare fryd og gammen. Når man bruker feil type plastikk blir det like ille som om man skulle bruke feil type stål eller tre, brekkasje og dårlig funksjon.

Link to comment
Share on other sites

Tja....kanskje det....

 

Prøver å skape en nøktern ballanse i ting. Det er alt for mange som skriver ut fra personlig synsing og hva som er kult å henge seg på av såkalte populære meninger.....og det er ikke rent lite hvor denne plast greia på tikka har tatt av. Det er jo ikke seriøst engang tilslutt.....og spesielt ikke vist folk styres i retning av et valg på en invistering på hva som kan ta helt av her inne.

 

Har selv ei sånn Tikka, og plasten bak på bolten sprakk, men det er like fordømt ei sabla god rifle, og det er den jeg bruker mest av dem og trenger å bekymre meg minst om. Fikk meg en slik muffe bak på den, og så var det problemet løst. Ikke noe mere å bry seg om. Det var en sånn fin aftermarket ting som noen dro tak i, på lik linje med at Midway selger aftermarket deler til Remington eller Mausere børser i bøtter og spann. Det er ingen forskjell.

 

Sier ikke at det ene er bedre en det andre. Prøver å ha bena godt plantet og tenke sjøl....så da tar jeg på skøytene og styrer mot land :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til ei lita hytte, der ei plast/glassfiber-pram var dradd opp bak uthuset. Den var sannsynligvis fra begynnelsen av 80-tallet. Den var sprukket både her og der, og plasten var så sprø og råtten at jeg kunne plukke den i stykker med fingrene.

 

Tror det var min hytte du gikk forbi! Om du ser godt etter ligger plastprammen over en haug råtne planker som stammer fra en trepram fra 1978 8)

 

Ellers har jeg selv en t3, og må si meg enig med trådstarter. Hele rifla minner om en lekebørse, og er fullstendig uten sjel. Men den er grei på uværsdager, da det frister mer med en kald øl på ettermiddagen enn en pussejobb...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

At Tikka T3 er ei flott rifle skal jeg ikke påstå som andre gjør her, det er ei rifle, ja... Hverken mer eller mindre.

Har ei sån selv med laminert stokk og plast deler som ryker, og da mener jeg magasinet.

Har vert ute for at det har delt seg, dette gjelder da det som er for fem skudd.

Det har og vert problemer med matinga til kammeret med dette magasinet, men det har jeg "modda" selv på en enkel måte.

(dette står det om i en annen tråd ett sted)

 

Men jeg har et par ting å si om våpnet som er bra også faktisk, det skyter godt og presist, og det går faktisk veldig likt med flere forsjellige kuletyper og fart, min variant er en ss. i 6,5x55 foresten.

Dette er faktisk det som gjør at jeg begynner å like våpnet "litt". :wink:

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg har et par ting å si om våpnet som er bra også faktisk, det skyter godt og presist, og det går faktisk veldig likt med flere forsjellige kuletyper og fart, min variant er en ss. i 6,5x55 foresten.

Dette er faktisk det som gjør at jeg begynner å like våpnet "litt". :wink:

 

Dette må jeg si meg enig i. Jeg har en Tikka T3 Super Varmint i .300 WM og den skyter presist likt med flere kuletyper og hastigheter. Det samme gjelder en av mine venners rifle. Som er lik din, altså ss laminat i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

I dag (i elgjakt-abstinens) pusset og smurte jeg min Mauser M98 fra 1940. Kragerne fra 1897 har ikke vært brukt i jakta, så de sier ingenting, der de står i våpenskapet. Men alle Krag-delene, bortsett fra tennstiften, er originale, og har holdt over 100 år. Mauser-delene har selvfølgelig holdt (det er nok ikke fabrikkens skyld at våpnet har sin 3. pipe).

 

Så turen i dag ble tur uten børse. Jeg kom til ei lita hytte, der ei plast/glassfiber-pram var dradd opp bak uthuset. Den var sannsynligvis fra begynnelsen av 80-tallet. Den var sprukket både her og der, og plasten var så sprø og råtten at jeg kunne plukke den i stykker med fingrene.

 

Ja, jeg har opptil flere skjefter i glassfiber/plast og plastbøtte-plast. Og grunnen er at kunststoffskjeftene har noen fordeler (vekt bl.a.) som treskjefter vanskelig kan oppfylle. Og jeg skifter kanskje ut underbeslaget på Mauseren med et i lettmetall eller plast, for å spare vekt. Men plastdeler er ikke "evigvarende", skal jeg ha plast i mekanismer på våpen, skal jeg i tilfelle ha med et assortert utvalg reservedeler. Og jeg vil aldri finne på å bruke slike våpen mot vilt som har evne til å ta igjen i mot jegeren.

 

 

 

Ja, er jo meget merkelig at det bygges så få båter i tre til fritidsbruk for tiden........ :roll: siden tre er så mye mer holdbart (jfr. ditt innlegg over).

Link to comment
Share on other sites

Dette må jeg si meg enig i. Jeg har en Tikka T3 Super Varmint i .300 WM og den skyter presist likt med flere kuletyper og hastigheter. Det samme gjelder en av mine venners rifle. Som er lik din, altså ss laminat i 6,5x55.

Dette kan jeg også skrive under på med min SS 6.5x55. Norma Jaktmatch og treningsammo går likt, oryxen 4 cm over på 100 meter, og det er der jeg vil ha den!!

Link to comment
Share on other sites

Eg og lurte på Tikka T3 men jeg syntes også d var formye plast ( treger nå). Er d noen som har en brukt ilinksutgave, og helst i ss utgave :?::D

 

Som ny jeger måtte jeg tenke litt økonomi i forhold til kånå så jeg kjøpte en Ruger M77 Mark2 3006 er d noen som har gode eller dårlige erfaringer med den :?:

Link to comment
Share on other sites

Er enig med mange her inne att trenden for tiden er å hakke på tikka t3 for bruk av plastdeler. Er det noen her inne som med sikkerhet vet hvor mange av det solgte antall tikka har måte bytte boltmuffe/magasin eller stokk pga brekkasje på deler som ikke skyldes personlig bruk. Har selv tikka t3, ja eg har bytte bolt muffe men det pga egenhendig slaurskap. i mine og andres auge av fornøyde kjøper er tikkaen en driftsikker og presis rifle rett ut av esken .Som spiser alt av ammo og levere resultat som jaktrifle er veldigt bra. Men smaken er som baken (den er delt) :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ikke bestrides at man får mye børse for pengene, og det det er blitt en 'kult' ting og liksom snakke om denne plasten. Den som løper vekk fra et Tikka valg bassert på påvirkniger fra dette forumet, løper fra en svært god børse som er driftsikker og som går godt. Man får ikke en børse med særpreg, eller som man får et forhold til. Det er en bruksgjenstand som gjør den jobben den skal.....svært godt. Å blande inn hva man personlig mener om plast eller ikke plast blir å ta fokuset vekk fra hva børsa ellers gjør og står for.

 

Hele dette plasthysteriet fikk sitt store utspring fra at denne boltmuffa spekker. Vist man studerer designet, så ser man at plasten står i spenn for den ligger litt trangt mot toppen av bolten, og kreftene tas opp i det hjørnene på siden som fungerer som bruddanvisere. Vist man tar av plasten, og pusser litt invendig på dem 3 doggene der den ligger an mot bolten, så tar man vekk belastningen og spenningene og reduserer risikoen som fører til at den sprekker. Plastmuffa står da kanskje i 20 år.

 

Jeg har en slik Tikka, og det er en børse jeg overhodet ikke har noe forhold til, men den fungerer og går vanvittig bra. Jeg kommer kanskje ikke til å kjøpe en slik neste gang, men jeg utelukker det heller ikke. Skal jeg ha noe jeg ikke går rundt og er redd for å lage riper i og kan skyte sønder og sammen med god samvittighet (og presisjon), så kjøper jeg

gjerne en Tikka igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...