Jump to content

Hvilken gjenge bør jeg velge til lyddemperen min?


sirhitalot

Recommended Posts

Jeg har tenkt å få montert den nye S&L-demperen. Den kommer i 1/2"x28, 14x1,5 og 15x1. Jeg regner med at de to siste er metriske, og da blir vel de for store for min Browning A-bolt SS, med rundt 14mm pipetykkelse (målt med linjal :roll: )

 

http://wingevapen.no/index.php?do=product&id=1526

 

Jeg ikke få gjenget denne av en børsemaker, så derfor jeg lurer... Hvis jeg da gjenger med tomme-gjengen som blir ca. 12.7mm tykk, kommer pipa til å kunne bli skadet av å være så tynn? Er snakk om en .30-06 rifle...

 

NB! Her trenger jeg svar som du er SIKKER på !!

Link to comment
Share on other sites

For det første, mål pipa med skyvelær.

Deretter velger du den største mulige gjengen, som da sansynligvis blir 14x1,5. Denne er også mest standard her på berget. Det holder masse med 2-3 1/10 deler med brystning.

1/2"x28 er derimot IKKE veldig standard her på berget, selv om den eksisterer.

Hvis du enker på å korte ned pipa, noe mange gjør, så blir diameteren større bare noen få cm lengre inne.

Link to comment
Share on other sites

For det første, mål pipa med skyvelær.

Deretter velger du den største mulige gjengen, som da sansynligvis blir 14x1,5.

Så M14 har 14mm yttre (store)diameter?

 

 

p.s..Har fått en kompis til å kjøpe digitalt skyvelær, så skal få orden på målingene...

 

 

og til begge, takk for gode svar.

 

Et spørsmål til, når jeg ser hvor langt inn jeg skal gjene, så sjekker jeg bare hvor lange gjengene i lyddemperen er, og gjenger EKSAKT like langt? Ikke vits med mer eller mindre?

Link to comment
Share on other sites

Så M14 har 14mm yttre (store)diameter? :arrow: Korrekt.

 

Et spørsmål til, når jeg ser hvor langt inn jeg skal gjene, så sjekker jeg bare hvor lange gjengene i lyddemperen er, og gjenger EKSAKT like langt? Ikke vits med mer eller mindre? :arrow: Målte min nå og det er 15,5 mm fra munningen til brystningen.

Link to comment
Share on other sites

Metriske gjenger defineres med Storediameter X Gjengestigning, så M14x1,5 har storediameter på (max) 14mm. Gjengelengde og utforming på brystning avhenger litt mellom produsentene, men gjengelengde på pipe må være litt kortere enn gjengepartiet på demper så du får brystningen bak på gjengene på pipa og ikke mot munning.

 

Når det gjelder valg av gjenger er det pipediameter som er mest kritisk, Du bør ha 0,5mm brystning (radielt) og aller helst 1mm eller mer. Jeg vet man kan klare seg med mindre, men siden det er brystningen som gjengene styrer på er det greit å være på den sikre siden. Valg av stigning er litt smak&behag, men liten stigning gir bedre tiltrekkingsmoment. Har ikke hatt problemer med M14x1,5 på rifla, men kommer til å endre det til M15x1 da demperen også skal brukes på en halvauto (mer vibrasjoner).

 

Ser du ikke skal benytte deg av en børsemaker, da bør du være sikker på at du har en maskinarbeider som er vant til å jobbe med fine toleranser. Gjengene trenger riktignok ikke å være på sugepasning, men de må være rette og konsentriske med borringen på pipa.

Link to comment
Share on other sites

1/2"x28 UENEF går fint på kaliber 30 (har den selv, og den er fin den, selv om jeg ikke ønsker den selv).

 

Gjenging av pipe for demper, er ikke for hvemsomhelst å gjøre. Feil kan fort bli dyre, eller løpet rimligt kort (sørg alltid for å ha mer å kutte på når en slipper til uerfarne). I tillegg er de ferreste maskinarbeidere vant til å maskinere på ferdige produkter, så stygge merker er desverre fort gjort å få i blånering eller annen overflate.

 

Viktigt!

 

Sørg for at pipa blir gjenget etter borringen, ikke ytterside av løp.

 

Ikke gjenge mer enn hva som produsent av demper anbefaler.

 

Sørg for å bruke passende frigang for gjengene mot brystning (husker av alle ting ikke hva det heter akkurat nå :oops: ).

 

Sørg for at gjengene blir passende tilpasset demper.

 

 

 

1000kr hos skikklig børsemaker er kansje ikke så dyrt likevel? :wink:

Link to comment
Share on other sites

På jobben hos meg (mekanisk verksted) gjenger vi kanskje 1-2 piper i måneden, så noe erfaring har vi fått etter 30-40 piper. Jeg ser i alle fall helt klart problemer med å bruke gjenger som som ligger for tett opptil diameteren på løpet. Sist vi gjenget ei pipe, for ei ukes tid siden, var det et Blaser løp i .270 Win som hadde ca 16mm tykkelse ytters på pipa og A-tec'en som skulle monteres hadde M15x1 gjenger. Dette gir en brystning på 0,5mm å skru demperen i mot, men inngangen på gjengene i demperen hadde en inngangsfas på ca 0,5mm så dette ville nok fungere dårlig over tid. Vi måtte derfor spørre eieren av våpenet pent om vi kunne kappe løpet for å få løpet litt tykkere, eller om han kunne skaffe en demper med mindre gjenger. Demperen var kjøpt brukt, så det var ingen mulighet til å bytte. Vi måtte altså kappe løpet ca 50mm for å få tilfredsstillende godstykkelse. Kapper man løpet, så må man jo også tenke på kroning av løpet etterpå, dette kan kreve spesielle skjær eller cnc-maskin for å få riktig profil. Det er heller ikke mulig å spenne et konisk løp rett inn i chucken på en dreibenk, så splitta hylser med riktig konisk senterhull og riktig utstyr for oppretting i bakkskive må man ha. Som andre her har nevnt, bør du ikke gi denne jobben til noen som ikke har gjort det før, det blir ikke alltid bra. Noen uten peiling kunne finne på å bare dreie ned løpet og bruke gjengebakke for å lage gjengene. Da får du feil toleranser på gjengene og alt blir slarkete.

 

Jeg ville i ditt tilfelle valgt enten 1/2"x28 UNEF hvis du ikke vil kappe pipa eller vurdert å kappe pipa til du har ca 15,5-16mm diameter og valgt M14x1,5 som er det mest kurante. Personlig liker jeg så grove gjenger som mulig, da det blir vanskeligere å "dra over" gjengene. En gjenge som 1/2"x28 UNEF er mye lettere å ødelegge gjengene på pipe eller i demper, enn en grøvre gjenge.

Link to comment
Share on other sites

inngangen på gjengene i demperen hadde en inngangsfas på ca 0,5mm

 

Særdeles godt poeng å få med seg når man regner på brystning.

 

Personlig liker jeg så grove gjenger som mulig, da det blir vanskeligere å "dra over" gjengene. En gjenge som 1/2"x28 UNEF er mye lettere å ødelegge gjengene på pipe eller i demper, enn en grøvre gjenge.

 

Nja. Er gjengene tilpasset hverandre "passe trangt" er ikke fine gjenger vesentlig svakere enn grove, men etter hvert som toleransene øker vil grove gjenger holde bedre. Fordelen med fine gjenger er bedre tiltrekkingsmoment så man slipper å dra til med vold for å få ting til å sitte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

det blir 1/2"x20, grunnen er at jeg har lyst på samme gjenge som salongen, og std. til rifla er 1/2"x28, så det er liten forskjell. Ville nok brukt 1/2"x28 hvis du ikke har noen grunn til å velge 20, siden denne også er std. på ar-15 og m16 så vidt jeg har forstått... Hvem skal fikse dine gjenger og hvordan?

Link to comment
Share on other sites

Ja det har undret meg litt at det ikke har vært snakk om mindre gjengediametre en M14, men heller tommer. Som en hel del andre har jeg latt meg lokke av den billige og (muligens?) funksjonelle demperen til S&L og vurdere å kjøpe en slik. De leverer M15 og M14 men istedet for M13 levere de da som diskutert i tråden her 1/2" som er 12,7mm og akkurat ikke M13. :?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Ja det har undret meg litt at det ikke har vært snakk om mindre gjengediametre en M14, men heller tommer. Som en hel del andre har jeg latt meg lokke av den billige og (muligens?) funksjonelle demperen til S&L og vurdere å kjøpe en slik. De leverer M15 og M14 men istedet for M13 levere de da som diskutert i tråden her 1/2" som er 12,7mm og akkurat ikke M13. :?

 

Om løpet ditt er 14,6mm - er det ikke å anbefale å bruke en Ø14mm gjenge. det blir veldig lite brystningkant.

 

Det er andre rimelige dempere som kan tilby - 1/2"x20, 1/2"28, 13x1, 14x1, 14x1,5, 15x1, 18x1 og 5/8" UNF som std gjenge. Navnet på den må du lete deg fram til selv :winke1:

 

Tar opp denne igjen.

Hva er max dim. på løp for og montere demper?

Skal monteres på Howa med varmint løp.

 

Maks diameter løp før å montere demper avhenger av demperen som skal på. Om demperen er teleskopisk (går innover løpet) må teleskopstykket være stort nok i diameter til å gå over pipa di der demepren slutter. De fleste av de bedre teleskop demperne takler løp på 22-23mm dia.

 

Montere dempere på Howa Varmint rifler er ikke vanskelig eller spesielt - blir gjort flere ganger i uken hele sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...