Jump to content

Ny salong rifle


rotteræser

Recommended Posts

Jeg ville sett nøye på TC sin salong - koster litt mindre enn rugers target modell, men har låskasse i stål, og er presis. Stokken kunne vært bedre.

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1205

 

Ruger er salongriflenes m1911 - uendelig med deler og muligheter til å lage et supert våpen, men det koster å lage Porsche av en folkevogn.

 

Denne kan brukes som den er, det kan forøvrig en Ruger også hvis du klarer deg med 3 kilos avtrekk, middels presisjon og en stokk som egner seg best som ved, medmidre du velger plaststokken, som sikkert kan brukes som padleåre. Targetmodellen har mer påkostet stokk og tykkere matchløp, men avtrekket må uansett til pers.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ellers har du Marlin 7000, omtrent som en ruger, men med stavmagasin, Marlin lager også en variant med rørmagasin, grei kvalitet og i det lavere prisskiktet. Wingevåpen tok også inn Mossberg halvautoer, som er helt greie ( kostet under 2K for et parti de hadde inne, men nå koster de 3k og kommer ikke før på nyåret.). Finnes også halvautoer fra Savage, de har låskasse i stål, ok pris, men en litt lang låskasse etter min smak.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

visst du søker litt på marlin 60 vs ruger 10/22 på amerikanske forum, så ser du at dei som har begge deler, så likar dei aller fleste marlin best, og den har betre presisjon. fordelen med 10/22 er at du finner absolutt alt av deler til ombygging om du vil. det har du ikkje til marlin.

Link to comment
Share on other sites

har prøvd remington 597, omtrent alt av marlin halvautomater, en savage halvautomat og eier en 10/22. jeg syns ingen av dem kommer opp til 10/22. men det er nå bare min mening. syns ting er litt mer gjennomtenkt på 10/22`n og den passer meg mye bedre. derfor ble det og at jeg valgte denne. avtrekket var etter min mening like forjævlig på dem alle. remington børsa lyste billig, savagen ville overhodet ikke veksle og var for stor til å være en salong, etter min mening. eneste jeg ikke likte med marlin våpnene var at stokkene var så enormt tynne. jeg setter også pris på magasin som har "flush fit" og det har ingen av de andre. utenom marlin`en med rørmagasin, som for min del er uaktuelt. i tilleg så skal jeg alltid fikkle med børsene mine. da roter jeg alltid bort noe så da er det jo også kjekt med deletilgang. eneste som jeg vil forandre på min ruger er avtrekket. at stokken er stygg, løpet er tynt og låskassa er i alu har for min del ikke noe å si. ikke noe jeg plages av når jeg jakter å plinker litt. har nå bestilt delene til avtrekket og det ble ikke værre enn 520kr med frakt. børsa er da perfekt for min bruk. trenger ikke bruke en formue på å gjøre porche av folkevogn når du kan kjøre fra dem begge i en chevelle til langt under halve prisen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja med fare for å få "kjeft" så anbefaller jeg Remington 597 :-))

Billig ja,funksjonsikker ja veldig (har riktignok løsnet guiderods som "alltid" er justert for stramme i settskruene),spiser det meste av ammo og gjør jeg jobben skyter jeg med 2 fot innafor 2 cm på 50 mtr med remington thunderbolts og til mitt bruk er det godt nok

med cci sub går den nesten hull i hull. :D

Ser forøvrig at de skal ha 1 stk på tilbud hos winge om dagen med bull barrel og boyds stock

Har ikke hatt noe tull og tøys med denne og har sikkert passert 5000 smell nå

 

http://www.rimfirecentral.com søk deg frem til 597

ble bare surr når jeg prøvde å lime inn hele linken :oops:

Her kan du lese mye om du vil om denne

Mvh Tom Holmskau

Link to comment
Share on other sites

Dette stemmer, men er ikke lovlig, da totallengden blir for kort. Dersom du derimot sveiser den fast, slik at den ikke kan foldes, er den lovlig. Men det skal og sies at slike foldestokker (av de jeg har prøv) er elendige å skyte med. Alt for dårlig kinnkonntakt og litt vinglete.

 

Kjøp heller en skikkelig stokk til rugeren, som gir den en kvalitetsfølelse. f.eks Buttler creek.

 

Dersom du ønsker en rifle som kan kortes ned å legges i sekken, kan du evt se på browning sine, uten at jeg har noen videre erfaring med disse.

 

Savagerifle (Har bare prøvd en), fikk jeg ikke godfølelsen av. Fikk mye feilfunksjonering og en pressisjon til å gråte av. Håper det var et mandagseksemplar.

Link to comment
Share on other sites

1/2auto til å putte i sekken?

Ruger 10/22 Target (target p.g.a stokken), heldempet fra alms. Skru av fremdelen av demperen under transport, og en har ikke mye mer en stokken å tenke på i sekken.

 

Done deal, og man har hele verden som delelevrandør (en 10/22 kan bli så dyr eller billig en selv ønsker det).

 

 

Alternativt muligens TC sin 1/2auto.

 

Rem 597 er vel den mest utskjelte 1/2auto rifla som finnes, de som funker er jo grei de, men så var det alle de andre da (dukker). :D

 

P.s 1/2auto og foldestokke er forbudt å bruke. Husk min 40cm løpslengde og min 84cm totallengde på våpenet (gjelder alle rifler).

 

P.s 2 1/2auto salong er forresten rasende morsomt når de fungerer som de skal. :D

Jeg vet hvordan det er både når de fungerer og når de ikke fungerer. :?

Link to comment
Share on other sites

Vel, får vel bare legge hodet på blokka her da.

Saken er den at jeg er veldig godt fornøyd med min 597. Nå er den rikignok i .22WMR, men det har vel kanskje ikke så mye å si da det er børsa folk er misfornøyd med. Jeg bruker ikke å tøye holdene noe særlig lenger enn 100 meter, og på den avstanden og kortere skyter børsa bedre enn meg :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, du kan kjøpe folde stokk, men du kan ikke montere den. Medmindre du kan få lagd et system hvor våpene ikke kan avfyres med kolben innfelt, men det er en juridisk gråsone så:"Ikke gå der"

 

(Det jeg mener er at total lengden umulig kan gjelde på et fraskilt våpen, selv en Cz blir for kort når kolben er av. Dårlig eksempel men illustrerer det jeg mener.)

Link to comment
Share on other sites

Er det en "must" og ha target pipa eller er den vanlig god nok ? :roll:

 

Forskjellen er nok mest utseende. Trefpunkt og varmskyting er ikke noe som er forskjelig mellom de to typene pipe.

 

Det er vel ikke helt sant? Mer metall gir mer volum, altså mer å avgi varme til, og mer overflate gir mer eksponert overflate å avgi varme til lufta rundt. Dessuten er en tjukk pipe stivere, og det er mindre sjanse for at pipa bøyer seg den ene eller andre veien når den blir varm. Det er ikke alltid hullet i pipa er i senter, og da er det ulik tjukkelse på veggen rundt. Hvis man skyter inn børsa ved en temperatur, så kan treffpunktet flytte seg når pipa begynner å nå bra temperatur (halvauto og .22, da er det lett å gjøre kål på 500 skudd raskt, sålenge man klarer å beholde huden på fingrene, men Ruger-magasiner er greiere å lade enn en del andre.).

 

En tjukkere pipe kan også ha hullet gjennom pipa ut av senter, men da blir avviket i veggtykkelsen i snitt mindre, og sjansen for at den bøyer seg blir mindre, også fordi selve pipa er stivere. En annen fordel med litt tjukk pipe er vekta - rekylen forsvinner omtrent.

 

Ikke alle setter pris på så my ekstra vekt hvis de bærer rifla en del, da finnes det piper med karbonfiberinnkapsling - en matchpipe med samme vekt som en standardpipe, og samme stivhet og iflg produsenten bedre varmelederegenskaper enn en tjukk stålpipe, men som alt annet kult, så koster det.

 

Tror også Ruger bruker litt mer tid på kammeret og kroningen på matchpipene enn på standardpipene. Det er også en mye bedre stokk på matchutgaven selv om den godt kunne hatt høyere kolbekam.

 

Dette betyr ikke at jeg er Ruger 10/22-fan, men hvis jeg finner en brukt en som ikke koster 3x innkjøpsverdien til en ny, så kanskje jeg lar meg overtale.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Sett på Anscuhtz sine våpen ? Jeg hadde en 22 halvauto med 10 skudds magasin + kikkert og demper.

 

utrolig presist, vakkert å se på, og enkelt vedlikehold. Og det kostet under 3000 kr den gangen.

 

Brukte en del subsonnic i den pga demperen og det fungerte bra. Litt er fres i stingerammoen selvfølgelig.

 

Brukte sporlys også, men vet ikke om det er lov å bruke lenger, men stilig var det å følge lyset til det traff målet.

 

Brukte aldri denne til jakt, kun blinkskyting.

 

Glemmer ikke det geværet, mest presise jeg har hatt (av de få jeg har eid da)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...