rotteræser Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Hei ! Har vurdert og kjøpe ny rimelig salongrifle, helst halvauto. Noen anbefalinger og tips ? takk for svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
østeberg Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 ruger 10/2 ferdig diskutert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_husby_ Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Hvis du skal ha halvauto, er vell valget ganske enkelt ja, ruger 10/22 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
idawox Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Skal du ha den beste halvauto? Sjekk denne! : viewtopic.php?f=29&t=26458 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jeg ville sett nøye på TC sin salong - koster litt mindre enn rugers target modell, men har låskasse i stål, og er presis. Stokken kunne vært bedre. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=1205 Ruger er salongriflenes m1911 - uendelig med deler og muligheter til å lage et supert våpen, men det koster å lage Porsche av en folkevogn. Denne kan brukes som den er, det kan forøvrig en Ruger også hvis du klarer deg med 3 kilos avtrekk, middels presisjon og en stokk som egner seg best som ved, medmidre du velger plaststokken, som sikkert kan brukes som padleåre. Targetmodellen har mer påkostet stokk og tykkere matchløp, men avtrekket må uansett til pers. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
østeberg Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 eller vist du liker problemer kan du jo altids kjøpe en remington halvauto da Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Ellers har du Marlin 7000, omtrent som en ruger, men med stavmagasin, Marlin lager også en variant med rørmagasin, grei kvalitet og i det lavere prisskiktet. Wingevåpen tok også inn Mossberg halvautoer, som er helt greie ( kostet under 2K for et parti de hadde inne, men nå koster de 3k og kommer ikke før på nyåret.). Finnes også halvautoer fra Savage, de har låskasse i stål, ok pris, men en litt lang låskasse etter min smak. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MorganKane Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jeg setter Marlin mod 60 over Ruger 10/22. Har eid begge, men solgte Ruger'n etter to år. Begge har dårlig avtrekk, men Marlin trakk altså det lengste strået for meg med alt tatt i betraktning.. Andre halvauto .22 utenom disse har jeg ikke prøvd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skjarlie Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 visst du søker litt på marlin 60 vs ruger 10/22 på amerikanske forum, så ser du at dei som har begge deler, så likar dei aller fleste marlin best, og den har betre presisjon. fordelen med 10/22 er at du finner absolutt alt av deler til ombygging om du vil. det har du ikkje til marlin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 har prøvd remington 597, omtrent alt av marlin halvautomater, en savage halvautomat og eier en 10/22. jeg syns ingen av dem kommer opp til 10/22. men det er nå bare min mening. syns ting er litt mer gjennomtenkt på 10/22`n og den passer meg mye bedre. derfor ble det og at jeg valgte denne. avtrekket var etter min mening like forjævlig på dem alle. remington børsa lyste billig, savagen ville overhodet ikke veksle og var for stor til å være en salong, etter min mening. eneste jeg ikke likte med marlin våpnene var at stokkene var så enormt tynne. jeg setter også pris på magasin som har "flush fit" og det har ingen av de andre. utenom marlin`en med rørmagasin, som for min del er uaktuelt. i tilleg så skal jeg alltid fikkle med børsene mine. da roter jeg alltid bort noe så da er det jo også kjekt med deletilgang. eneste som jeg vil forandre på min ruger er avtrekket. at stokken er stygg, løpet er tynt og låskassa er i alu har for min del ikke noe å si. ikke noe jeg plages av når jeg jakter å plinker litt. har nå bestilt delene til avtrekket og det ble ikke værre enn 520kr med frakt. børsa er da perfekt for min bruk. trenger ikke bruke en formue på å gjøre porche av folkevogn når du kan kjøre fra dem begge i en chevelle til langt under halve prisen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger#44 Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Ligger alltid noen 10/22'ere på salgssidene. Ta å sjekk der.. Prøv å få tak i en med target løp. Har dette på min, elsker den rifla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tom Holmskau Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Ja med fare for å få "kjeft" så anbefaller jeg Remington 597 ) Billig ja,funksjonsikker ja veldig (har riktignok løsnet guiderods som "alltid" er justert for stramme i settskruene),spiser det meste av ammo og gjør jeg jobben skyter jeg med 2 fot innafor 2 cm på 50 mtr med remington thunderbolts og til mitt bruk er det godt nok med cci sub går den nesten hull i hull. Ser forøvrig at de skal ha 1 stk på tilbud hos winge om dagen med bull barrel og boyds stock Har ikke hatt noe tull og tøys med denne og har sikkert passert 5000 smell nå http://www.rimfirecentral.com søk deg frem til 597 ble bare surr når jeg prøvde å lime inn hele linken Her kan du lese mye om du vil om denne Mvh Tom Holmskau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotteræser Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Takk for alle tips, ser at mange mener at ruger 10/22 er ett bra valg. Ser at man får tak i en folde stokk til den og det er jo stor +, stemmer det ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotteræser Posted October 21, 2009 Author Share Posted October 21, 2009 Nærmeste forhandlern hadde inne en Savage 64 og Savage Stevens, nokka meninger om de ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
idawox Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Dette stemmer, men er ikke lovlig, da totallengden blir for kort. Dersom du derimot sveiser den fast, slik at den ikke kan foldes, er den lovlig. Men det skal og sies at slike foldestokker (av de jeg har prøv) er elendige å skyte med. Alt for dårlig kinnkonntakt og litt vinglete. Kjøp heller en skikkelig stokk til rugeren, som gir den en kvalitetsfølelse. f.eks Buttler creek. Dersom du ønsker en rifle som kan kortes ned å legges i sekken, kan du evt se på browning sine, uten at jeg har noen videre erfaring med disse. Savagerifle (Har bare prøvd en), fikk jeg ikke godfølelsen av. Fikk mye feilfunksjonering og en pressisjon til å gråte av. Håper det var et mandagseksemplar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
v-max Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Ja med fare for å få "kjeft" så anbefaller jeg Remington 597 ) på ingen måte... har 597 selv,og syns den er bra.den liker ikke noe annet en eley sub,men det kan jeg leve med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vingemutteren Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 1/2auto til å putte i sekken? Ruger 10/22 Target (target p.g.a stokken), heldempet fra alms. Skru av fremdelen av demperen under transport, og en har ikke mye mer en stokken å tenke på i sekken. Done deal, og man har hele verden som delelevrandør (en 10/22 kan bli så dyr eller billig en selv ønsker det). Alternativt muligens TC sin 1/2auto. Rem 597 er vel den mest utskjelte 1/2auto rifla som finnes, de som funker er jo grei de, men så var det alle de andre da (dukker). P.s 1/2auto og foldestokke er forbudt å bruke. Husk min 40cm løpslengde og min 84cm totallengde på våpenet (gjelder alle rifler). P.s 2 1/2auto salong er forresten rasende morsomt når de fungerer som de skal. Jeg vet hvordan det er både når de fungerer og når de ikke fungerer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ASi Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Vel, får vel bare legge hodet på blokka her da. Saken er den at jeg er veldig godt fornøyd med min 597. Nå er den rikignok i .22WMR, men det har vel kanskje ikke så mye å si da det er børsa folk er misfornøyd med. Jeg bruker ikke å tøye holdene noe særlig lenger enn 100 meter, og på den avstanden og kortere skyter børsa bedre enn meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotteræser Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Er det en "must" og ha target pipa eller er den vanlig god nok ? Er det lovlig og kjøpe folde stokk men ikke bruke ? eller er jeg helt på villspor nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SuperZ Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Jeg har selv Marlin 60. Aldri problemer uansett ammo. Har kjente som har/har hatt rem. 597 og Ruger 10/22 og jeg ville ikke byttet bort min mot noen av de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmonsen Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Er det en "must" og ha target pipa eller er den vanlig god nok ? Forskjellen er nok mest utseende. Trefpunkt og varmskyting er ikke noe som er forskjelig mellom de to typene pipe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jULF Posted October 22, 2009 Share Posted October 22, 2009 Ja, du kan kjøpe folde stokk, men du kan ikke montere den. Medmindre du kan få lagd et system hvor våpene ikke kan avfyres med kolben innfelt, men det er en juridisk gråsone så:"Ikke gå der" (Det jeg mener er at total lengden umulig kan gjelde på et fraskilt våpen, selv en Cz blir for kort når kolben er av. Dårlig eksempel men illustrerer det jeg mener.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OIH Posted October 23, 2009 Share Posted October 23, 2009 Er det en "must" og ha target pipa eller er den vanlig god nok ? Forskjellen er nok mest utseende. Trefpunkt og varmskyting er ikke noe som er forskjelig mellom de to typene pipe. Det er vel ikke helt sant? Mer metall gir mer volum, altså mer å avgi varme til, og mer overflate gir mer eksponert overflate å avgi varme til lufta rundt. Dessuten er en tjukk pipe stivere, og det er mindre sjanse for at pipa bøyer seg den ene eller andre veien når den blir varm. Det er ikke alltid hullet i pipa er i senter, og da er det ulik tjukkelse på veggen rundt. Hvis man skyter inn børsa ved en temperatur, så kan treffpunktet flytte seg når pipa begynner å nå bra temperatur (halvauto og .22, da er det lett å gjøre kål på 500 skudd raskt, sålenge man klarer å beholde huden på fingrene, men Ruger-magasiner er greiere å lade enn en del andre.). En tjukkere pipe kan også ha hullet gjennom pipa ut av senter, men da blir avviket i veggtykkelsen i snitt mindre, og sjansen for at den bøyer seg blir mindre, også fordi selve pipa er stivere. En annen fordel med litt tjukk pipe er vekta - rekylen forsvinner omtrent. Ikke alle setter pris på så my ekstra vekt hvis de bærer rifla en del, da finnes det piper med karbonfiberinnkapsling - en matchpipe med samme vekt som en standardpipe, og samme stivhet og iflg produsenten bedre varmelederegenskaper enn en tjukk stålpipe, men som alt annet kult, så koster det. Tror også Ruger bruker litt mer tid på kammeret og kroningen på matchpipene enn på standardpipene. Det er også en mye bedre stokk på matchutgaven selv om den godt kunne hatt høyere kolbekam. Dette betyr ikke at jeg er Ruger 10/22-fan, men hvis jeg finner en brukt en som ikke koster 3x innkjøpsverdien til en ny, så kanskje jeg lar meg overtale. - Øivind Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rotteræser Posted October 26, 2009 Author Share Posted October 26, 2009 Takk for gode tilbake meldinger:) Blir vel en ruger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kermitt Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 høres bra ut, jeg har værtfall ikke angret enda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
D52 Posted October 26, 2009 Share Posted October 26, 2009 Sett på Anscuhtz sine våpen ? Jeg hadde en 22 halvauto med 10 skudds magasin + kikkert og demper. utrolig presist, vakkert å se på, og enkelt vedlikehold. Og det kostet under 3000 kr den gangen. Brukte en del subsonnic i den pga demperen og det fungerte bra. Litt er fres i stingerammoen selvfølgelig. Brukte sporlys også, men vet ikke om det er lov å bruke lenger, men stilig var det å følge lyset til det traff målet. Brukte aldri denne til jakt, kun blinkskyting. Glemmer ikke det geværet, mest presise jeg har hatt (av de få jeg har eid da) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krabben Posted November 15, 2009 Share Posted November 15, 2009 Denne har jeg, og er kjempefornøyd med den. Presis som bare det. 10 skudd, og halvauto. http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?value=004B&cat_id=021&type_id=026 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts