Jump to content

Winchester 94 i 30-30


JoMagnum

Recommended Posts

Vanskelig valg her, winchester i 3030 eller Mauser i 308

 

 

Har rifle i 308 allerede men trenger kanskje et reservevåpen til elgjakta....

Har generelt bare lyst på et småviltvåpen og en M94 med kikkertsikte er jo ikke et dårlig valg....? eller er det.? :roll:

 

Får M94 en billig...... :)

 

Noen med synspunkter og ideer....

Link to comment
Share on other sites

Spørs vel litt på hvilket småvilt du ønsker å jakte mtp valg av egnet rifle og kaliber. Hadde formålet vært rådyr så passer den .308 du allerede har. Er det den berømte "havesyken" du er smittet av så er jo M94 i 30-30 fint til rådyr også :D

Skal du skyte vinter rype eller toppjakt så er M94 et håpløst valg. Da er atter .308`n din eventuellt ei ny rifle i f.eks .223 et godt valg.

Mange faktorer å tenke på men det er jo mer enn halve morroa med å se etter nytt våpen :D

Link to comment
Share on other sites

Nei, blir mest hare og rev med den da....

 

En god kikkert på toppen av din .308 er vel et bra alternativ til hare og rev. Det finnes jo litt orr fuggel oppe i nord også. Kanskje oppgradere kikkerten din hvis det er et alternativ?

Skal du ha et reserve våpen til elg jakta så er det ikke så enkelt å kombinere med et godt valg til hare og rev heller..... Jeg ville "spesialisert" våpenvalget til småvilt jakta og sjansen for at du blir fornøyd vil øke.

Jeg trives godt med min drilling med et rent småvilt og rådyrkaliber i 5,6x50Rmag men det er vel litt utenfor ditt ønske hvis ikke havesyken på en drilling oppstår :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er et krav at rifla skal være ei reserve rifle til elgjakta så hvorfor ikke få ei til i .308?

Det gjør jo alt mye enklere med ammo tilgang men litt kjedelig kanskje......

Personlig så mener jeg 6,5 og .308 er "hipp som happ" og dekker samme bruksområde. Skulle jeg hatt ei reserve rifle til min .308 så ville jeg valgt noe mer kraftig kaliber. Og jeg har da ei Marlin GG i 45-70 og en Rem AWR i .375HH :D Litt "over kill" på rev og hare men men :lol:

Link to comment
Share on other sites

Noen som vet om det er mye arbeid å få brotsjet opp en m94 30-30 til 307 winchester? Den har vel samme bunn som 30-30'en og kan lades med standard ladeutstyr for 308 win :) Så vidt jeg kan forstå er d ingen justering av mating eller annet plukkarbeid, bare demonter, brotsj, monter :?:

Den holder jo akkurat kravet til storvildt.

Link to comment
Share on other sites

Winchester 94 var min første sentertenningrifle. Artig våpen å skyte med, møkk ubrukelig på jakt :D

 

Det var da svært.... tror ikke det er noen rifle det har ramlet så mye hjort for, som nettop denne rifla, og dette kaliberet. Har ei sjøl. Og neida, den blir ikke utslitt av meg til jaktbruk akkurat, men det kommer av at jeg litt for mye annet som bare passer meg litt bedre hver gang jeg skal på tur. Men rådyr har ramler for den, og hadde jeg ikke hatt noen annen rifle hadde det nok ramlet mange flere rådyr for den enn den har fått oppleve. Når jeg gjør mitt skyter den 5-6 cm grupper på banen hele tiden, og det holder til det aller meste. Men ideéll til småvilt jakt er den ikke akkurat...

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min tredje og siste M94 i fjor. Jeg har hatt dilla på lever action fra jeg var liten og for meg var dette ensbetydende med Winchester m94. Jeg blir nostalgisk og fuktig i blikket bare ved tanken og det har ført til noen impulskjøp. Nydelige rifler helt til jeg har tatt dem ut av skapet. Da kommer spørsmålet: hva skal jeg bruke denne til egentlig?

 

.30-30 havner liksom i grenseland. For spedt til storvilt og litt i overkant tung kule og krum kulebane for småvilt. Det må som regel en del triksing til for at det skal oppnås tilfredsstillende presisjon og m94 avtrekket er sjelden imponerende.

Link to comment
Share on other sites

"Det fagerstad nok hentyder til, er jo at 30-30 ikke er lov på elgjakt i Norge. Så for ditt tilfelle blir det jo BARE hare/rev og ikke noen "reservevåpen til elgjakta"."

 

Er ikke 30-30 lov på elgjakt i Norge?

 

Hvor står kaliberene som er ramset opp?

 

Det står noe om kulediameter, kulevekt og anslagsenergi.

 

Min 30-30 - med Hornady 165 gr. SST - holdt kravet med min ladning.

 

Problemet ble selvsagt at jeg ikke kunne fylle rørmagasinet med denne kulen.

 

Så praktisk sett - hvis man ønsker flere enn et skudd - vil man nok ha problemer med å kunne lade en "leverkule" til anslagsenergien som kreves.

 

Men at 30-30 ikke er lov - er bare tøys :)

Link to comment
Share on other sites

DN sa det til meg, men mulig de tar feil... :wink:

De ser på hva FABRIKKAMMO sier, ikke hva ammoen klarer i din rifle.

Skulle man gå utifra hva som faktisk rifla din klarer, måtte man jo banke ut kuler og kronografere hver enkelt elgjeger på prøven.

Det er nok mye fabrikkammo som er oppgitt til å klare kravet, men i enkelte børser ikke har nok fart. feks i 6.5x55

 

 

I praksis, må du nok kunne dokumentere at 30-30en din faktisk klarer kravet....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sendt min "betenkning" til direktoratet - og fått svar (22.11.06) om at de var enige i den.

 

Det står ingenting i forskriftene om hvilke kaliberbetegnelser som er lovlige.

Det er opp til enhver jeger å forsikre seg om at det blir jaktet med lovlig ammunisjon.

 

Det er mange kaliber som brukes på storviltjakt - som man ikke får fabrikkammo til.

Er den da ulovlig?

 

Det var bl.a. et av mine spørsmål i betenkningen.

 

Og man vet også at enkelte fabrikkammoer ikke holder kravet - og det er jegerens ansvar å forsikre seg om det.

Link to comment
Share on other sites

Det er spennende dette som du skriver her. Siden jeg har en 30-30 selv, som jeg ikke bruker til noe lenger. Har du vurdert en av de nye leverevolution kulene?? Dette er jo spisse kule, som kan brukes i rørmagasinet. Hadde vært artig å få noen ladedata av deg, hvis du gidder å sende meg en PM.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Er fersk her på forumet, men melder meg på i denne tråden. Malle: Du nevner en del "triksing" for å oppnå tilfredsstillende presisjon i 94èn. Har du konkrete ting å foreslå, er jeg mottakelig for tips!

Har selv alltid vært fascinert av dette våpenet, skaffet en for flere år siden, har skutt en del på skive, men funnet presisjonen såpass dårlig at jeg ikke har villet bruke den på rådyrjakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, nå vet jeg ikke hva som menes med at 94'en er så elendig at den ikke er brukandes på jakt, men jeg har en i 444M og har skutt flere rådyr med denne og

på bana så er det ikke noe problem å få denne til å samle under 50 mm fra benk. Med litt trening og tilvenning av en slik våpentype så skyter du mer enn godt nok

til å skyte elg opptil 100 meter. Jeg har en 6x40 kikkert på min og det fungerer utmerket om jeg skyter på hold rundt 100 meter, opptil 70-80 meter fungerer de åpne siktene også helt fint.

Tenkte en stund på å selge den da kaliberet ble litt i hardeste laget for hyggeskyting som jeg egentlig kjøpte børsa for, men etter mye kosing på laderommet så har vi blitt gode kompiser :D

 

Det er selvfølgelig mange meninger om leveractionbørser, men å si at de er møkk ubrukelig på jakt syns jeg blir usæriøst,

man kan iallefall ikke sammenligne med en børse som er bygd for å skyte på en halv kilometer eller mer.

 

En bekjent av meg har en i 30-30 og jeg syns den her herlig å skyte med, treffer der man sikter tilogmed! :D

Link to comment
Share on other sites

Malle: Du nevner en del "triksing" for å oppnå tilfredsstillende presisjon i 94èn. Har du konkrete ting å foreslå, er jeg mottakelig for tips!

 

Jeg skulle selvfølgelig ikke ha skrevet "en hel del triksing", men snarere å forsøke en hel del forskjellig ammunisjon og eksperimentere litt med ladninger og kuler. Ut over dette finnes det sikkert noen "triks" for den nevenyttige, men når det gjelder bøylerifler finnes det jo tross alt en del begrensninger i samenligninger med boltrifler. Man kan ikke uten videre frilegge pipe, bytte til en stivere stokk, endre løpsprofil etc. Som Makkieboy sier, så vil de fleste boltrifler som regel gi bedre presisjon enn bøylerifler. Årsakene til dette er mange, men man bør ikke satse på en rifle med bøyle hvis man er ute etter bitte små samlinger på hundre meter. Man kan ha flaks å få en som "går som et uvær", men som regel kan man forvente litt mer av en kvalitetsrifle med bolt.

 

Man bør derfor heller spørre seg om hvor god presisjon man trenger til det tiltenkte formål og ha dette som et mål og utgangspunkt. Et rådyr vil neppe bry seg om hvorvidt børsa samler på 15 eler 70 mm. For meg handler ikke bøylerifler om maksimal ytelse, men snarere om nostalgi og utfordringen som ligger i begresningene. Når jeg nettopp bestilte meg en 45/70 var det ikke på grunn av at jeg ønsket meg nok en flattskytende børse med hyper hastighet og en fenomenal BC...

Link to comment
Share on other sites

Henta rifla i kveld, en del rust på den ene sida på låsekassen og fremme på løpsfestet....

Det står en tasco 4x40 på rifla men dette ser heller ulurt ut siden det ene tårnet blir liggende over utkastet..

Er skutt 25 skud med denne, muligens litt over 20 år gammel men det er jeg ikke sikker på....

Er det noen som kan winchester her inne.....?

Link to comment
Share on other sites

Er så drittlei av å høre fra bedrevitere hvor elendig presisjon leveraction rifler har.

Tenker dette kommer fra folk som egentlig ikke har skutt med,eksperimentert med,eller satt

seg inn i hvordan et slikt våpen er konstruert.Rett ut av esken er boltriflene så mye bedre?,nei det er de faktisk ikke,for og få den "optimale"presisjonen må det beddes i øst og vest,justere,skifte avtrekk,stokken skrapes ut innvendig og så tilslutt trengs det en kikkert til 15000 og en idiotisk tofot før man kan driste seg til et skudd i en jaktsiuasjon.En av grunnene til levervåpnenes ufortjent dårlige rykte er for dårlig fabrikkammo,

ei bøylerifle er mer kresen på rette hastigheten på kula,dette gjelder særlig Marlin med mg løp.Det skal ikke mye til for og bedre presisjonen i ei bøylerifle.

1: Lad sjøl

2: Få tunet avtrekket

3:Sjekk at fortreet ikke på noen måte klemmer på rørmagasinet,puss/skrap vekk overflødig tre på innsida.

4:Sjekk at dobbeltringen som fester magasinet til løpet ikke er for trang,ta ei fil og fjern overflødig material

fra innsiden av "ringen"(den rundt magasinrøret).

5:På win 94 sjekk også at bakre løpsband ikke klemmer fortreet opp i magasinrøret.

6:På marlin 1894,1895 puss tuppen av fortreet så ikke metallkoppen klemmer treet opp i magasinet.

7:Riv av fabrikksikta få på Ghostring,lyman eller williams jaktdiopter hvis synet tillater det.

8:Det viktigste er rett ladning samt at rørmagasinet ikke på noen måte får satt løpet i"bend"det MÅ ligge fritt.

9:Lykke til.

10:P.S har opptil flere boltrifler som jeg bruker og er fornøyd med

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange andre som har mye større peiling enn hva jeg har - men når det gjelder presisjon - synes jeg at lever`ene er meget bra.

 

Min Sako salongrifle - skyter ikke bedre samlinger enn min Winchester 9422.

 

Med mine "grovkalibrede" lever`er - har jeg ikke betenkeligheter med å skyte på en hare opptil 100 m (med anlegg :wink: ).

 

Hvilket bruksområde bruker man lever`ene til?

Presisjonsskyting på 200 m?

Nei!

 

Skal jeg ha presisjon/flat kulebane over 100m - drar jeg selvsagt fram noe annet fra skapet :)

Link to comment
Share on other sites

"Det står en tasco 4x40 på rifla men dette ser heller ulurt ut siden det ene tårnet blir liggende over utkastet.."

 

Er det originale montasjer - eller er det "special-made"?

Hvis det ikke er en AE modell - antar jeg det siste.

 

Et sikte som er meget godt til hvilken som helst lever - er Docter-sight.

 

På en ikke-AE modell, kan du borre opp hull foran låskassen til en weaver-base, og montere en Docter.

 

Da får du en "herlig karabin" :)

 

I forhold til mine Marlin`er - er låskassene på Winchester`ene smekrere - og mye bedre å holde i.

Link to comment
Share on other sites

Som allerede er nevnt er tuning av avtrekket et godt tips. Ny fjær fra Wolff ($ 10,99 for en på 13 og en på 15 pund)er en rimelig og enkel måte.

Du finner dem her: http://www.gunsprings.com

Mener å huske at de ikke ekspederer ordrer under en hvis sum.

 

Min gamle 94 med sidemontert aimpoint (topputkast) går veldig greit med riktige ladninger. Min erfaring er at noe redusert fart i forhold til fabrikkladninger er det beste for mi rifle. Men dette varierer selvsagt fra våpen til våpen.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er blitt så fornøyd med lever`e - at jeg vurderer å selge Sako 22 LR`en, samt 375`en i samme fabrikat som er Mag-Na-Ported, med noen omgjorte (ca. 8 mm lavere enn originale)EAW-fester/ringer, samt en glassfiberstokk som gjør at siktet "bare er der".

 

Men er bare i vurderingfasen - da erfaringslæring har vist seg at jeg angrer på det meste jeg selger :)

 

Også har det noe med hva man kan få for det man selger :wink: .

Gode våpen - gir man ikke bort :D (hvis man ikke er blitt arbeidsledig - og må ha til smør og brød :( ).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har prøvd rifla en del på bane, fungerer godt...veldig bra avtrekk, god pressisjon på de 3 første skuddene... :wink: Mener den var laget på 70- tallet en gang i en periode senere kjent for at de ruster lett.. :(

Trenger vel egentlig bare reimbøyler på den før den får være med på jakt....

Godt fornøyd, selv om bruksområdet er snevert.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...