Jump to content

Ikke avliv Odin


gbr.merkel

Recommended Posts

Da dette er en sak som fort kan få konsekvenser for (oss) hundejegere har jeg lagt noen lenker her på forumet ang.hunden Odin.

Saken går nå for retten og det er signaler fra begge parter om at den vil bli anket helt til høyesterett.

Etter min mening er kravet om avlivnig tatt på et meget tynt grunnlag

Håper at dere kan støtte opp om oppropet.

 

http://www.opprop.no/opprop.php?id=ikkeavlivodin

http://www.fvn.no/lokalt/kristiansand/article664542.ece

http://www.nettavisen.no/dyr/article2581382.ece

http://www.facebook.com/search/?q=ikke+ ... init=quick

http://www.nettavisen.no/dyr/article256 ... -med-livet

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at det med nabogutten var et uhell. Men hvorfor bet han dachsen? Står ikke noe om det på facebookgruppen...

 

Har det ikke blitt litt sånn at "buhu ikke avliv hunden min", fra eiers side om den f.eks biter en person? En hund kan jo være snill og grei, men plutselig bite en gang? Og da er det vel en selvfølge at eier vil gjøre alt i sin makt for å stoppe en avliving. (denne tankegangen er ikke rettet mot "Odin")

Link to comment
Share on other sites

Naboungen komme inn på eiendommen for å hilse på hunden som står i bånd og siden den er stor og leken blir han puffa over. Det gjør hundene mine daglig med 6 åringen her, riktignok uten blåmerker da, men så er hundene mine mye mindre enn denne da.

 

Men f... Så frekke foreldre til den ungen som prøve kreve den avlivet. Merke jeg blir fryktelig irritert ja:)

 

Håpe dem ikke er dumme nok til å anke men tviler ikke på at dem er det:)

Link to comment
Share on other sites

Har selv med tungt hjerte tatt livet av småagresiv hund, men dette er idiotisk. Hvem sender en 5-åring for å leke med en hund som står i bånd? Lærer ikke unger at de ikke skal gå bort til hunder som står i bånd lenger?

 

Greit nok at han mister kontrollen over hunden, men det kreves to hunder for å få igang et slagsmål, og dachs er etter min mening generelt ikke tungbedt...

Link to comment
Share on other sites

No lika ikkje eg å uttale meg for bastant om slike saker som eg kjenner kun gjennom media.

Men dette ser ut som ei god suppe. Sånne hendelige uhell skjer når levande skapningar har omgang med kvarandre, uansett om det er folk, hundar, sauer eller kjøttmeiser. Ein kan ikkje drive å avlive i hytt og pine pga desse uhella.

 

Får håpe Odin får leve!

Link to comment
Share on other sites

Godt å se at retten hadde litt mer fornuft i denne saken. At en hund "ploger" ned et barn under lek er uheldig, men det skjer. Hunder er som regel ganske tette i pappen uten at det gjør de hverken aggressive eller farlige.

 

Jeg må tenke på en kamerat som hadde en rottweiler før, type stor, snill, klønete og noe voldsom i fremtoning. Han holdt bikkja på svært kort line når barn dukket opp, ikke for å beskytte ungene mot bikkja men for å beskytte den mot de. For skjer det noe er det alltid hunden som får skylden. Og den bikkja kunne absolutt klart det, for maken til kløne skulle men lete lenge etter. Hun fikk mer enn ett mannfolk i kne etter å ha skallet de i skrittet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Dulte borti en unge er en ting, men å bite er noe helt annet.

Hva om hunden biter ungen neste gang ?

Klarer hunden å skille på mennesker og dyr ?

Ikke enkelt å finne fasitsvaret på hva som er det riktige her.

 

Ja. Det burde være tydelig for godt og vel alle som eier en hund ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

 

Har det ikke blitt litt sånn at "buhu ikke avliv hunden min", fra eiers side om den f.eks biter en person? En hund kan jo være snill og grei, men plutselig bite en gang? Og da er det vel en selvfølge at eier vil gjøre alt i sin makt for å stoppe en avliving. (denne tankegangen er ikke rettet mot "Odin")

 

Vi valgte å avlive Silver, Til Tross for hvor jævlig det var, nettopp fordi vi ikke kunne stole 100% på ham. Vi ville ikke vente til et barn var vansiret for livet før det skulle skje. Han var så alt for redd alt som var fremmed for ham og han reagerte med å glefse (manglet bitevegring)... men... han var en hund, en høyt elsket hund, men en hund. Og jeg tror det har noe med å respekter akkurat det. For min del, så tror jeg selv i dag ikke at han ville hat et godt liv med all den uroen og skepsisen i seg...

Og det føler jeg at vi respekterte når vi tok den lange veien til dyrlegen. Tror mange menneskeligjør dyra sine for mye i våre dager.

Link to comment
Share on other sites

Klarer hunden å skille på mennesker og dyr ?

 

Ja.

Er ikke så sikker på det i alle tilfeller.

En kompis hadde en gordonsetter som kom i puberteten.

Da fikk hunden det tydeligvis for seg at sønnen i huset var en konkurrent i hierarkiet og begynte å opptre truende mot guttungen.

Resten av familien var tydeligvis ansett som over hunden på rangstigen, og ble ikke truet av hunden på noe vis.

Kompisen min valgte turen til dyrlegen framfor å risikere tragedie.

Jeg holder med ham i den avgjørelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...