Jump to content

Skjefte til gammel Sauer hagle


Joggen

Recommended Posts

Har arvet bestefars gamle Sauer hagle. Det er ei flott side by side hagle fra 40 tallet. Bestefar var en ihuga pels og rypejeger som jaktet hele tiden, så skjefte og for skjeftet er dårlig og slitt. Stålet, dvs haglen er i veldig bra stand. Lurer på om det er mulig å kjøpe/skaffe skjefter som kan passe noen steder?.

 

Klart jeg kan levere den inn til en skjeftemaker å få den laget i perfekt stand igjen i Amerikansk valnøtt el no. Det har jeg lyst til, men som de fleste så har jeg eks antall mill i lån, og banken tar det meste jeg tjener, så jeg har ikke råd til 20-30 tusen til det akkurat nå fortiden.

 

Er det noen som har tips til åssen jeg kan skaffe nytt tre til min flotte Sauer hagle?. PS er det noen som vet om den tåler stål hagl?. Har lyst til å prøve/bruke dette smykket av ei hagle på skytebanen på leirduer en dag, for den passa meg veldig bra. Dem kunne å lage hagler disse Sauer folka gitt!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo kjøpe min Sauer s/s fra 1954 og bytte over skjeftet. :)

For 3500,- får du da et originalskjefte som er pent og velholdt, pluss reservedeler nok til en generasjon eller to. Høres ikke det ut som en god ide? :wink:

 

Selvsagt med forbehold om at haglene er av samme modell/utforming. Det kan vi enkelt sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode og fornuftige svar og muligheter. Kanskje det går å fikse treverket som er også?. Har ikke så mye greie på akkurat det er sånn nogenlunde helt da. Er borte en flis på 5 cm på forskjeftet mot løpet, og skjeftet er helt, men sprukket engang i tiden, så bestefar har skrudd det sammen med noen små(men pene skruer). Bilder kan jeg ta, men vet ikke helt åssen en legger dem inn på denne siden. Har veldig lyst til å fikse denne flotte haglen. Tror det var min bestefars kjæreste eiendel. Han tjente mer på salg av pels, og skuddpremie på rev, en han tjente som gruvearbeider. Så snart han kunne, så fann han haglen, og sprang til fjells.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du får tak i et annet skjefte, MÅ det tilpasses. Bytting av skjefter, løp, og annet går nok på dagens Berettaer o.l. Men ikke på en gammel Sauer. Fram med fil og små stemjern, så får du det til. En annen ting du skal være Obs på, er at disse gamle skjeftene, ofte går i oppløsning pga av petroleums basert våpenolje / andre oljer i rikelige mengder, opp gjennom årenes løp.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problemet selv. Det er ikke så enkelt. Siden det er Sauer ringte jeg Landrø. Det viste seg at Landrø bare importerer Sauer rifler. Hagler var det derimot et firma i Drammen som stod som representant for. De hadde ikke deler på lager, og kunne ikke skaffe. Nøstet litt tilbake til da Norma var importør. De hadde solgt delelageret, og etter hvert havnet det vel hos Vågsland. Prøv der, eller se etter brukte/kasserte hagler og vær kannibal. En nylaget stokk koster mye.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...