Gjest2077 Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Jeg leste litt om dette kaliberet på forskjellige nettsteder, og den virket utrolig morsom som predator-fjerner. Med utgangshastigheter på 1200 m/s er dette en veldig flattskytende finkaliber. MEN kan forestille meg at det er vanskelig å få ta i ammo, eller våpen i det hele tatt. Så er det noen som vet hvor de forhandler dette kaliberet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tordenkil Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Noenlunde ukvalifisert gjetning fra min side; Tror ikke du finner mye kjøpeammo av dette kalibret. Jeg har forlagt Ladeboken ett eller annet sted, men fritt etter husken er dette opprinnelig en villkatt, .223-hylse (eller var det .222 / .221 fireball ?) nedstrupt til .17-kaliber. Hjemmeladerkaliber! Tipper pipene brenner ut ganske fort. Men morsomme prestasjoner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KBJ Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Remington leverer både rifle og ammunisjon. http://www.remington.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 http://www.6mmbr.com/17wildcats.html Ja, den som har lyst å leke med ladeutstyr har masse moro å drive med i følge denne siden! Kult med en .17-222 mag og 1370 m/s med 25 grs kule. Den ekspanderer vel så fælt at ikke bare kråka en treffer går i lufta, men også minst ti stk rundt! Når det gjelder .17 rem har Remington til og med ei rifle i dette kaliberet: http://www.remington.com/products/firearms/special_runs/past_special_runs/model_700_VS.asp Og her er ammunisjon: http://www.remington.com/products/ammunition/centerfire/core-Lokt.asp Bla nedover. Om det er mulig å få tak i noe slik her i landet er en annen sak, men om en har litt greie på hjemmelading går det sikkert an å lage hylser sjøl, av .223. For lettvinthetens skyld er kanskje .221 Rem fireball mer å satse på? Rask den og, og muligens litt lettere å få tak i ferdige patroner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
G.Larson Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Remington leverer våpen. Om en lader selv så har hjemmelading.no hylser og kuler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Magnum Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 (edited) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Edited October 17, 2010 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Jeg har bestilt meg en Remington 700 SPS i .17 Rem Fireball. http://www.remington.com/products/ammun ... reball.asp Nesten samme hastighet, men med ca. halvparten av kruttet. Håper og tror det skal gi litt lenger levetid på løpen enn med .17 rem. Midway har hylser, så det er bare til å klemme i vei... Gleder som et barn til den kommer om 4 uker Den kunne kanskje være et alternativ, om du har mulighet til å lade/få noe til å lade for deg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gjest2077 Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Jeg er jo ikke mer enn 16 år (9. oktober) så tenkte det kunne være en fin førstegangsrifle med høy morrofaktor. Så hjemmelading er det lite av, men har utrolig lyst å lære det. Er det kurs for slikt eller er det bare å lære av folk som kan det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chiefen.v-2 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 (edited) . Edited December 28, 2009 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
neon77 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Bare for å sette nye griller i hodet ditt: 22-250 gruser .17 rem på ytelse Tyngere kuler, så den beholder farta mye lengere ut i kulebanen og ergo mer "punch" på kråkene på de litt lengere holdene. Dessuten mye bedre tilgang på ammo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Må nok sei at eg støttar dei som anbefaler .223 til første rifle. Den har nok litt mindre fart, men kuleutvalg og tilgang på ammo som sitt sterke område. Kjøper du ei rifle med 1:7 eller 1:9 løpstigning på, så takler den også fremtidig ammo som forsvaret kjem til å bruke også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gjest2077 Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Ja, er enig med dere der. Men da tror jeg jeg hadde gått for 6,5x55 eller en .22 LR eller begge deler. Riktignok store motsetninger, men fornuftig etter min mening. Grunnen til 6,5x55 er at da kan jeg bruke den til sjøfugl og senere storvilt, hvis ikke jeg får ny rifle innnen den tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Som første rifle ville utvilsomt hatt .22 LR. Men veit du seinere å ha bruk for ei storvilt rifle, så er 6.5x55 eit fint og rimelig kaliber. Litt i lettaste laget på store hjortebukker og elg ( blir det sagt.. ) men den duger til tusen.. Men å kjøpe ei .22 LR det kjem du uansett ikje til å angre på, det er med den du lager trenings grunnlaget for å skyte med rifle. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Hvor lette kuler får man fabrikkrulla med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gjest2077 Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Hehe, har nå skutt 200 000 skudd med luftgevær (ikke tull, pappa skrev ned alle boksene med kuler han kjøpte til meg) Så skyting med luftgevær har hjulpet veldig er jeg sikker på Men jeg har utrolig lyst på en salongrifle ja til trening og litt småviltjakt sammen med hagla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Polardego, ein får vel tak i 17 og 20 grains kuler til .17 kaliber. Bra det Gjest2077, luftgevær lærer ein å skyte med, så det er bra med antall skudd det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gjest2077 Posted October 6, 2009 Author Share Posted October 6, 2009 Ja, nå har det ikke akkurat vært gratis heller da Men hadde nok ikke gjort det, om det ikke hadde vært verdt det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Polardego Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Polardego, ein får vel tak i 17 og 20 grains kuler til .17 kaliber. Mente i 223 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjell74 Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Det er ikke lett å svare på. Spør om om amunisjon som er i produksjon eller ammo som er i handelen. Hvis du vil vite hva som er kurant å få tak i er det lett Federal American Eagle 55 gr FMJ er både den letteste og tyngste. Og de av dere som har butikker som har noe annet, ta vare å de butikkene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts