Jump to content

.17 Remington


Gjest2077

Recommended Posts

Jeg leste litt om dette kaliberet på forskjellige nettsteder, og den virket utrolig morsom

som predator-fjerner. Med utgangshastigheter på 1200 m/s er dette en veldig flattskytende

finkaliber. MEN kan forestille meg at det er vanskelig å få ta i ammo, eller våpen i det

hele tatt. Så er det noen som vet hvor de forhandler dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Noenlunde ukvalifisert gjetning fra min side; Tror ikke du finner mye kjøpeammo av dette kalibret. Jeg har forlagt Ladeboken ett eller annet sted, men fritt etter husken er dette opprinnelig en villkatt, .223-hylse (eller var det .222 / .221 fireball ?) nedstrupt til .17-kaliber. Hjemmeladerkaliber! Tipper pipene brenner ut ganske fort. Men morsomme prestasjoner...

Link to comment
Share on other sites

http://www.6mmbr.com/17wildcats.html

 

Ja, den som har lyst å leke med ladeutstyr har masse moro å drive med i følge denne siden!

 

Kult med en .17-222 mag og 1370 m/s med 25 grs kule. Den ekspanderer vel så fælt at ikke bare kråka en treffer går i lufta, men også minst ti stk rundt! 8)

 

Når det gjelder .17 rem har Remington til og med ei rifle i dette kaliberet:

http://www.remington.com/products/firearms/special_runs/past_special_runs/model_700_VS.asp

 

Og her er ammunisjon:

http://www.remington.com/products/ammunition/centerfire/core-Lokt.asp

Bla nedover.

 

Om det er mulig å få tak i noe slik her i landet er en annen sak, men om en har litt greie på hjemmelading går det sikkert an å lage hylser sjøl, av .223.

 

For lettvinthetens skyld er kanskje .221 Rem fireball mer å satse på? Rask den og, og muligens litt lettere å få tak i ferdige patroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt meg en Remington 700 SPS i .17 Rem Fireball.

http://www.remington.com/products/ammun ... reball.asp

 

Nesten samme hastighet, men med ca. halvparten av kruttet. Håper og tror det skal gi litt lenger levetid på løpen enn med .17 rem.

Midway har hylser, så det er bare til å klemme i vei...

Gleder som et barn til den kommer om 4 uker :D

Den kunne kanskje være et alternativ, om du har mulighet til å lade/få noe til å lade for deg?

Link to comment
Share on other sites

Må nok sei at eg støttar dei som anbefaler .223 til første rifle. Den har nok litt mindre fart, men kuleutvalg og tilgang på ammo som sitt sterke område. Kjøper du ei rifle med 1:7 eller 1:9 løpstigning på, så takler den også fremtidig ammo som forsvaret kjem til å bruke også.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er enig med dere der. Men da tror jeg jeg hadde gått for 6,5x55 eller en

.22 LR eller begge deler. Riktignok store motsetninger, men fornuftig etter min mening.

 

Grunnen til 6,5x55 er at da kan jeg bruke den til sjøfugl og senere storvilt, hvis ikke jeg får ny

rifle innnen den tid.

Link to comment
Share on other sites

Som første rifle ville utvilsomt hatt .22 LR. Men veit du seinere å ha bruk for ei storvilt rifle, så er 6.5x55 eit fint og rimelig kaliber. Litt i lettaste laget på store hjortebukker og elg ( blir det sagt.. ) men den duger til tusen.. :)

Men å kjøpe ei .22 LR det kjem du uansett ikje til å angre på, det er med den du lager trenings grunnlaget for å skyte med rifle. :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, har nå skutt 200 000 skudd med luftgevær (ikke tull, pappa skrev ned alle boksene med kuler han kjøpte til meg) :mrgreen:

Så skyting med luftgevær har hjulpet veldig er jeg sikker på :D

Men jeg har utrolig lyst på en salongrifle ja til trening og litt småviltjakt sammen med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett å svare på.

Spør om om amunisjon som er i produksjon eller ammo som er i handelen.

Hvis du vil vite hva som er kurant å få tak i er det lett Federal American Eagle 55 gr FMJ er både den letteste og tyngste.

Og de av dere som har butikker som har noe annet, ta vare å de butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...