Jump to content

Bom-skudd på hjortekalv.


mortenmaskin

Recommended Posts

Skjøt på en hjortekalv på måneskinnet, men kula gikk i bakken! Hvordan i all verden kan dette gå til?? Dyret sto på 20 meter, jeg hadde anlegg og var bevisst på rolig og kontrollert avtrekk. Ammoen jeg bruker er Winchester XP3, rifla er ei Sako 75m/demper og kikkerten er en Zeiss Victory 3-12x56 m/lys. Lyset hadde jeg på for å være på den sikre siden, bakken jeg skøt på har en svak oppoverhelling, å dyret hadde jeg kristallklart i kikkerten. Jeg sendte skuddet avgårde rolig å kontrollert, og den opplyste rtikkelen lå fint i bak-kant av bogen, slik jeg har skutt i alle år. Men da skuddet gikk, hørte jeg at noe var galt, å ganske så riktig så forsvant dyret og 5 meter fremfor løpet var en stor grop i bakken der prosjektilet hadde gått. Finnes det noen som har en forklaring på hva som kan ha skjedd her? Jeg er en erfaren jeger, å har skutt mye hjort. Har aldri skutt bom før, så dette var like ergeligt som uforklarlig. Hjortekalven er pr dags dato i topp form, og slapp nok med skrekken denn gangen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Demper og sikte skal være i tipp topp stand. Skjøt en spissbukk på 70 meters avstand en times tid før "bom-skuddet", og da satt skuddet akkurat der det skulle. Lurer på om magasinet (i stål) kan ha lagt nedpå som lavest pungt på anlegget, å om det kan ha hatt en innvirkning? Har opplevd at en kan få store missvisninger om en bare bruker løpet mot anleggsflaten. Det er noe som kan forekomme av helt uforklarlige grunner har våpensmeden sagt..

Link to comment
Share on other sites

Det eg meiner er at dersom våpen og kikkert er i orden og du treffer i bakken på 5m avstand så kan det umulig vere i orden :roll:

 

Dersom det kun er ammoen som er problemet vill det neppe vere nok ansl.energi til å blåse opp ei hole i bakken dersom kula tusler ut og lander like foran løpet.

 

Har selv Sako 75 og merker ingen forskjell om eg skyter med 2fot eller anlegg på forskjeftet, har aldri prøvt å bruke magasinet som "anlegg" men ser ikkje for meg at det kan gi så ville utslag.

 

Ta med deg rikelig med skot reis å prøv våpenet grundig gjerne med anlegg mot magasinet,

og kom tilbake med svar dette er litt i overkant merkelig etter mitt syn.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan var skytestillingen din når du trakk av?

Om du satt, lå eller sto?

 

 

Eneste som poppet opp i hodet mitt var at om du hadde skutt i liggende stilling så kan det jo være at kikkerten ikke viste noe som var i veien mens løpet var ganske nært bakken og at kula hadde truffet bakken.

Link to comment
Share on other sites

Skjøt i liggende stilling ja, og det var fri sikt til dyret. Ingen fysiske hindringer som kunne hatt innvirkning for prosjektilet. Jeg lader ikke selv, men skyter med Winchester XP3 ammo. Gikk over utstyret i dag, å fant ingenting galt. Demperen var skrudd skikkelig på slik den skal være. Har også skutt prøveskudd på blink i dag, å skuddene går 100% som de skal. Nei, dette er for meg totalt uforstlig... Det eneste jeg tror det kan være, er at det har vert en feil på patrona. At det har vert for lite krutt i den, eller at kula ikke har sittet skikkelig fast i hylsa slik at kruttantennelsen ikke klarte å opparbeide det trykket den er lagt for å ha..

Link to comment
Share on other sites

Om der har vore for lite krutt i patrona vil dette gi lite trykk i hylsa.

Dermed vil du kunne sjå forskjell på denne tomhylsa mot dei andre tomhylsene.

Spesielt tennhetta ofte vise kor stort trykk det har vore i hylsa.

 

Har du tomhylsa og samanligne med dei andre?

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om at det har blitt gått ettersøk - selv om man er ganske sikker på bom så må man foreta et kontrollsøk. Med mindre man har sett dyret etterpå og kan konstatere at det er friskt.

 

Jeg har vært borti det samme - rådyr skutt på 30 m med godt anlegg av meget erfaren skytter - kulenedslag 4-5 bak dyret og intet å finne på skuddplass. Jegeren er sikker på at det er en bom men vil ha meg til ta et sveip for sikkerhets skyld.

 

Vi finner dyret dødt med gjennomhullede lunger 4-500 m derfra.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om at det har blitt gått ettersøk - selv om man er ganske sikker på bom så må man foreta et kontrollsøk. Med mindre man har sett dyret etterpå og kan konstatere at det er friskt.
Hjortekalven er pr dags dato i topp form, og slapp nok med skrekken denn gangen...
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri ladet patroner selv og kan omtrent ingeting om ladetrykk og lignende, men til dere som foreslår for lite krutt i hylsa, hvor lite krutt må det være for at kula skal gå bare fem meter? Min ringe oppfatning er at enten kiler kula seg i løpet, eller så kommer den ut med en utgangshastighet som burde gi en mye lengre kulebane?

 

Hvis kula hadde så lite fart at den falt i bakken etter fem meter skulle den vel heller ikke lage noe krater i marka? Du kan jo knipse ei kule lenger...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri ladet patroner selv og kan omtrent ingeting om ladetrykk og lignende, men til dere som foreslår for lite krutt i hylsa, hvor lite krutt må det være for at kula skal gå bare fem meter? Min ringe oppfatning er at enten kiler kula seg i løpet, eller så kommer den ut med en utgangshastighet som burde gi en mye lengre kulebane?

 

Hvis kula hadde så lite fart at den falt i bakken etter fem meter skulle den vel heller ikke lage noe krater i marka? Du kan jo knipse ei kule lenger...

 

Det er derfor jeg spør om 20 eller 200m? På 20m så er det helt usannsynlig at det skal være feil ved ladningen. Kanskje det var en gren i veien som skytter ikke så i mørket.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...