Jump to content

Sivilpistol 1 - Tilggenlige våpen


Jonah-Hex

Recommended Posts

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gjer merksam på at Sivilpistolreglane som ligg på forbundet sine sider og på Trondheim Feltskyttere si heimeside ikkje er identiske.

Obligatorisk omlading: Ja, står det på forbundet si side, "tillatt" står det på tfs sine sider. Kva er rett?

 

Den som står på TFS sine sider er den riktige. Det er ikke obligatorisk omladning pr. i dag. Jeg skal kontakte Webmasteren

Link to comment
Share on other sites

Flink Bosnes!

Nå håper jeg det viser seg at omlading faktik ER obigatorisk. (Da må vi foresten ta om de siste tre årenes NM'er)

 

Det er det nok ikke, og det kommer nok IKKE til å bli det eller :twisted:

 

Maks 6 skudd i magasin, clips eller hurtiglader ved startsignal? Funker det, kanskje en skal forslå det på førstkommende forbundsting.. Ka du trur Hassel?

Link to comment
Share on other sites

NFPS styret er informert om saken. Det er nok en linje som har forsvunnet eller noe. Får vel avklart det, og lagt ut det korrekte denne uken.

 

Ellers vil jeg tro at forslag til nytt sivilpistolreglement vil bli lagt ut(i løpet av desember kanskje) på NFPS sidene, så man kan komme med innspill og kommentarer før det endelig forslag blir lagt frem på forbundstinget neste år

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Ser bra ut det

Litt større boks som gir mer varisjon i Compact klassen en G19 / G23 og slutt med tøysete racerhylster.

 

Skulle fortsatt ønske det ble opprettet en "classic" kategori i siv pist 2 og 3 for små enkletradere, men det får bli neste gang.

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg har tenkt å prøve meg i sivilpistol i Bergen 9 mai har jeg sjekket mulighetene i våpenskapet :)

 

Sivilpistol 2: Walther PP 32ACP

Sivilpistol 4: Revolver S&W mod 19 38sp/.357mag 2,5" løp.

Sivilpistol 5: Beretta Chetha 22LR og Walther PPK 22LR

Blir disse riktig?

 

1911 STI Spartan 5" i 45ACP blir vel for stor :?::(

 

Ellers lurer jeg på om alle klasser skyer sammen / samtidig i samme stevne :?:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som et godt utvalg det :D

 

Ville vel valgt cheeta'n til sivpist 5 da du trenger 10 skudd og det ikke er omlading i 5 (Oppdaget jeg sist gang jeg leste regelverket) men har du et hylster til PP'n kan du jp bruke det til PPk også...

 

Skjønner ikke helt spørsmålet om klasser og skyte samtidig? En skytter skyter jo en stage som i vanlig praktisk. Det er jo likegyldig i hvilken klasse. Det er vel opp til arrangør, antall deltagere og tid på hvor mange kalsser man rekker å skyte. Dog mener jeg det bør være minimum muligget for to klasser.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god informasjon :)

Da kan jeg bare glede meg til stevnet :D

 

Spørsmålet om klasser kom opp i tankene da det ikke står noe om hvilke klasser som skal skytes i innbydelsen.

Så det jeg lurte på var om jeg bare kunne velge en klasse / våpen selv og starte eller om klassene som skulle skytes var bestemt på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

Ok muligens et teit spørsmål... Men du er Praktiskskytter og medlem av NFPS Target Master?

 

Har skut noen av de U-approberte Siv Pist stevnene til TFS og det har vært gly med litt mer skudd. Men det bør etterstrebes at man skan skyte 1 og 5 også mener jeg.

 

hm... Hvor bred er egetnlig en bul m5.. og med commander slide, passer den i boksen mon tro

Link to comment
Share on other sites

Ok muligens et teit spørsmål... Men du er Praktiskskytter og medlem av NFPS Target Master?

 

Ja, jeg tok kurs i vinter hos BSK så papirene er i orden :D

 

Nå gjelder det å finne ut hva som foregår på banen og hva jeg kan bruke de våpen jeg alt har i skapet til før jeg sender nye søknader :)

Link to comment
Share on other sites

Bops:

 

Siden noen mente en comander burde passe... burde ikke da en "vanlig" M5 comander også passe? Evnuelt korte inn grepet og et magasin... hmmm...

 

TM

Du har jo fine ting allerede, men om du vil henge helt med i toppen så bør du jo muligens vurdere en eller anne pistil i Siv 2 og 3 som har ca 10 skudd tilsammen...

Nå vil jo jeg grovt benytte megh av tvungen omladning når jeg lager stevner... men kanksje ikke på alle stager.

Link to comment
Share on other sites

Bops:

 

Siden noen mente en comander burde passe... burde ikke da en "vanlig" M5 comander også passe? Evnuelt korte inn grepet og et magasin... hmmm...

 

 

Finnes det noen M5 Commander i kongetriket da?

 

Tvungen omladning kan være greit på noen stager ja, men ikke alle. Men nå vil det vel stort sett gå fortere å foreta omladning på en Hi-cap pistol eller enn enkeltrader også....?

 

Men dette er vel litt på siden av Siv 1 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da er Forbundstinget over, og det ble desverre ikke noe nytt sivilpistolreglement.

 

Forsamlingen ønsket desverre ikke noen endringer. Så etter en diskusjon så valgte man å trekke begge forslagene

 

Så da er det vel fortsatt (nesten)umulig å skaffe seg ny Sivilpistol 1

Link to comment
Share on other sites

Nå ble det ikke snakket spesiellt om Siv 1, men mere generellt. Argumentene mot økning av boksene var at Sivilpistol i utgangspunktet var tiltenkt at medlemmene skulle bruke de "lommepistolene" man hadde.

 

Og at man med disse endngene ville få større våpen enn man ønsket(Siv 2 og 3) Argumentasjonen til forslagsstillerne var jo at 2 og 3 i dag er rene Glock klasser(nesten), og at man med økning av boksene muligens kunne utvide mangfoldet litt. Men det ønsket man altså ikke fra salen, man ønsket heller å evt. redusere boksen(eller andre ting) for å gjøre museumsgjenstandene mere konkurransedyktige. Noe man faktisk også hadde tatt hensyn til i det foreslåtte reglementet, med at stevnearrangør kunne legge inn tvungen omladning.

 

For Siv 1 så var argumentet mitt at man i dag (nesten) ikke kunne kjøpe nye våpen med dagens boks.

 

Men som sagt, motstanden i salen var så stor, at man valgte å trekke begge forslagene

Link to comment
Share on other sites

Og mye av motstanden var nok fordi at det ikke stod noe om argumentasjonen eller tankegangen som lå bak styret og NROI sine forslag. Dette gjorde det veldig mye vanskeligere for klubbene å diskutere og bli enige. Problemet med sivilpistol er at mange praktiske skyttere ikke skyter dette og følgelig ikke innehar veldig mye kunnskap for å vurdere regelendringer. Når det da ikke foreligger noe skriv med argumentasjon eller grunnlag om hvorfor dere mener reglene bør endres til deres forslag, blir derfor til at klubbmedlemmer velger å si nei.

 

 

Og hvis Styret og/eller NROI evt tar opp saken igjen med argumentasjonen, og gjerne/helst som nevnt på tinget, tar å sender forslaget ut til klubbene for innspill, er det nok (gode?) muligheter for at det kan bli endringer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da forblir Sivilpistl 1 en klasse for gamle våpen.

Syns jo det var veldig synd!!

 

Det som også er synd/rart er at forslagene ikke er tatt med i referatet. Det gjørd et faktisk veldig vanskelig å orgintere seg i sakene, for de som ikke var tilstede.

 

Kan noen av dere fortelle meg hva det "nye" forslaget til målekasse evnt. annet var til Siv.1?

Link to comment
Share on other sites

Det lå med innkallingen, men ser nå at den er fjernet fra nedlastningssiden

 

Hadde det vært en vettug måte å laste opp filer her på, så skulle jeg lastet opp forslagene....

 

Men målene skal du få.

 

De foreslåtte målene var:

 

Siv 1: 140x100x30

 

Siv 2 og 3: 185x140x40

 

Og som tilleggspunkt, ved måling av våpnets størrelse skal glidestykket(sleiden) plasseres parallelt(tilnærmet) med boksen langside.

 

I tillegg var det foreslått noen endringer på type hylster man kunne bruke

Link to comment
Share on other sites

Ja, så innkalingen lå ute, så jeg antok at den kom til å ligge litt lengere. Var hvist litt for treig til å laste den ned.

 

Så storer kasse i Siv 2 og 3 ?

Hvis man hadde sagt 186 i steden for 185 så kunne vi jo brukt Glock 17 i steden for 19 (eller kasnskje kappe/file litt virker :-)

 

Mulig man heller skulle hatt som Hassel skrev, en "singel stack / Old modell" klasse.

Men vi har jo egetlig det allerde:

Sivilpistol 1 - Bruk våpenene fra 1930 og 40 :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Du må huske at den oppgitte lengden på G17 er på sleiden, pistolen er totalt sett lengre. Og det målet på boksen er uendret fra dagens regelverk. Kun "høyden" og "bredden" som er endret.

 

Og jeg tror nok ikke vi kan/får utvide det til flere klasser, for da må man jo blande inn POD også..... :twisted:

 

Men synes det er litt synd at vi ikke fikk til noen endring. Sånn som det er nå så er jo klasse 1 kun for gamle våpen, og de som har det. Man får vel knapt nok kjøpt nye våpen som går der

Og 2 og 3 vil være nesten rene Glockklasser(19/23), da de fleste andre våpen som går i boksen har for lite smell i magasinet

Link to comment
Share on other sites

Du må huske at den oppgitte lengden på G17 er på sleiden, pistolen er totalt sett lengre. Og det målet på boksen er uendret fra dagens regelverk. Kun "høyden" og "bredden" som er endret.

 

Og jeg tror nok ikke vi kan/får utvide det til flere klasser, for da må man jo blande inn POD også..... :twisted:

 

Men synes det er litt synd at vi ikke fikk til noen endring. Sånn som det er nå så er jo klasse 1 kun for gamle våpen, og de som har det. Man får vel knapt nok kjøpt nye våpen som går der

Og 2 og 3 vil være nesten rene Glockklasser(19/23), da de fleste andre våpen som går i boksen har for lite smell i magasinet

 

G17 - slik jeg oppfatter siden til Glock så vil jeg si den er 186 mm (Men kan måle når jeg kommer hjem)

 

Må vel blande inn pod om du skal endre noe som helst på våpen kravene. (Du har da sikkert sett Vingemutters sak om magnum snub.. :?

 

Nå begynner det vel å komme et utvalg av andre plast våpen som kan konkurere med Glockene.

Men jeg kan jo håpe at noen gidder å prøve å ta det på neste møte.

Link to comment
Share on other sites

Ett medlem i styret i NFPS prøvde å få en G17 i den tenkte nye boksen, og ut fra hans uttalelser så gikk ikke det, uten at man skjærte av ganske store deler av grepet

 

Hva.... ???

Nytt forslag : Siv 2 og 3: 185x140x40

 

På Glock sine sider oppgies målene til: 186x138x30

Litt usikker på om tegningen er med eller uten magasin, men hvis den er uten så gir det deg vel ca. et par mm i tillegg. Så det skal jo kunne gå.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men hvis du studerer tegningen på glock.com, så er pistolen lengre enn 186 mm, 186 mm er sleiden. Og grepet stikker ganske langt ut bak den bakre enden på sleiden.

Så man må nok "rasere" en G17 ganske mye for å få den nedi.

 

Endringene er som sagt 6 mm(bredden på pistolen) og 5 mm(høyden på pistolen) samt at det i forslaget var innskjerpinger på hvordan målingen skulle gjennomføres

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jeg sitter i mitt lille hjørne og kommer meg ikke ut uten hjelp, jeg vil nok ikke få meg skikkelig nattesøvn før jeg vet helt sikkert at Jennings j22 ikka lar seg skaffe til sivilpistol1, hvem har mulighet for og sjekke/måle opplyse om hva som må til for og få dette til ?

Venter spent...

Link to comment
Share on other sites

Ut i fra data jeg har tilgjengelig uten og ha en pistol tilgjengelig så skal det være snakk om at den er 2mm for lang, dette kan helt sikkert løses, ja jeg vet at den er det den er, men hadde jo vært morro og fått den til da, liker utfordringen ved det umulige.

Link to comment
Share on other sites

I diskusjonen om dette på sist forbundsting, var vel signalene fra salen om at å øke størrelsen på våpnene i klassene 2 og 3 var lite ønskelig - men at alternative løsninger i forhold til bla obligatoriske mag.bytter var ønsket vurdert.

 

Etter å ha sett hva enkelte av plasttrollmennene i USA gjør med Glockene, er jeg ikke i tvil om at en eller annen med Vinner instinkt og dårlig dømmekraft kommer til å stille med en Glock 17 med ramme tilpasset Glock 26 magasiner, hvilket gir en Production siktelinje og 10+1 kapasitet og da er vi vel egentlig like langt ??

 

I sivilpistol 1 derimot heller jeg til å øke størrelsen littegrann slik at våpen som er i produksjon blir favnet av klassen og ikke bare geriatriske pasienter med åndenød og lugubre stålkvaliteter.

 

Dog er vel mesteparten av nyutviklingen på våpen i subsub kompakt klassen, i kalibre som pr i dag ikke er tillatt innen klassen, nemlig 32ACP og .380 som f.eks Ruger LCP, diverse Keltec og DBT380.

Link to comment
Share on other sites

Også kan man overtale klubben sin til å enten fremme forslag til endringer i Sivilpistol, eller støtte de forslag som kommer..... :mrgreen:

 

 

Å støtte de forslag som kommer hadde vært veldig mye enklere hvis de som kommer med nye forslag, hadde gjort det tydelig om hva som er endringene i de nye forslaget, og så skrevet litt om hvorfor de ønsker endringene (hva som er gale med reglene i dag og hvordan de nye skal fikse det)....

(hint, hint) :mrgreen:

 

Slik det er i dag er det mange i klubbene som ikke er veldig oppdatert på siv pistol og hvis det ikke står noe om hvorfor man ønsker endringene, blir folk litt usikre og stemmer så nei.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...