Jump to content

Sivilpistol 1 - Tilggenlige våpen


Jonah-Hex

Recommended Posts

Jeg er enig i at det burde vært en begynnelse på endringsforslaget, nå ville jeg sende det ut til høring på forhånd da, men ble nedstemt.....

 

I sivilpistol 1 så er det selvfølgelig en utfordring både med størrelsen på boksen, og hvilke våpen som er tilgjengelige i hvilke kaliber. Men åpner man opp det med kaliber her, så har man ett problem opp mot Siv 2 igjen, da kan man bli nektet erverv av en vettug Sivilpistol 2, siden man har en i Siv 1 som kan brukes i 2

 

Nå var det vel også slik at de klubbene som var imot endringene, stort sett var klubber som aldri har arrangert sivilpistolstevner, ivertfall ikke som jeg vet.....

 

Obligatorisk magbytte er sånn som jeg ser det uaktuellt å innføre i reglementet, det er pr. i dag mulighet for at arrangør kan gjøre dette i den enkelte match.

 

Og tilpasse en Glock 17 til Siv 2 kan man gjøre, men jeg tviler da på om man får 10+1 i den.

 

Grunnen til den foreslåtte økningen i 2 og 3, var at det ikke skulle være rene Glockklasser, som det er i dag. Men ut fra signalene i Forbundstingsalen, så kommer nok de klassene til å være Glockklasser i den nærmeste fremtid.

 

En annen ting jeg mener før fjernes, er muligheten for å bruke "racinghylster" i sivilpistol, med unntak av sivilpistol 5 selvfølgelig.

 

Nå er vel dette litt OT i forhold til tråden som omhandler Siv 1.....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tviler på om det blir utsendt noe i inneværende periode. Og det å sende ut på høring kan også ha to sider, spesiellt når vi har noen som vil gå baklengs inn i fremtiden, og ikke ønsker moderne våpen i Sivilpistol.

 

Men det er jo fritt opp til klubbene å sende inn forslag til Forbundstinget, så vil styret komme med en innstilling til det når det blir fremmet.

Link to comment
Share on other sites

Tviler på om det blir utsendt noe i inneværende periode. Og det å sende ut på høring kan også ha to sider, spesiellt når vi har noen som vil gå baklengs inn i fremtiden, og ikke ønsker moderne våpen i Sivilpistol.

Ja, men hvis man ikke ønsker det så kan jo Hassel sine "drømmer om singel stack old militær/singel Stack divisjon/er bli realistisk.. :)

Det er vel også ønsker internasjonalt å få en SS divisjon.

 

Jeg har ikke noe imot at tråden også brukes til en litt mere gjenerell debatt om sivilpistol.

Og hvis noen vil bruke informasjone i tråden til å lage et fornuftig forslag til endring av reglene så er det bare bra det.

 

blackops92 : Ble egentlig veldig glad for kommentaren din i tråden ang. PPC, om at NFPS øsnker å "fokusere på egene grener og få praktisk hagle godkjent i Norge", selv om det ikke står i referatet. Det betyr jo at det ikke er alle som "gå baklengs inn i fremtiden". (veldig avsporing, men kan du utdype det?)

Link to comment
Share on other sites

Med "baklengs inn i fremtiden" mente jeg at noen ønsker at sivilpistol skal være for gamle våpen, og at man egentlig ønsker å gjøre boksene for 2 og 3 mindre.

 

Når det gjelder Single Stack, så tror jeg det vil bli en gren innen IPSC etter hvert. Men jeg tror ikke det er realistisk at vi skal få en egen gren for SS i sivilpistol(altså for små 1911'er)

 

Og ja, NFPS bør først og fremst fokusere på sine egne(IPSC) grener. Og da først og fremst få hagle oppe.

 

Men selvfølgelig også å gjøre tilpasninger i sivilpistol, og min mening er at vi må gjøre noe her. Både i klasse 1, men også i 2 og 3.

Link to comment
Share on other sites

Høres jo bra ut, Hagle og SS divisjon. Det snakkes jo om å fjerne modifisert og muligens revovler.

 

Da mangler vi bare å få endret reglene fra tournament til multigun slik som uspsa har.

:D (Med fare for å bli upopulær)

 

Hvis man skal ha "gamle dagse regler" så burde man jo vurdere å forby clips i siv 4. Kanskje speed loadere også.

Link to comment
Share on other sites

Med "baklengs inn i fremtiden" mente jeg at noen ønsker at sivilpistol skal være for gamle våpen, og at man egentlig ønsker å gjøre boksene for 2 og 3 mindre.

 

Hvis du baserer dette på diskusjonen på tinget, blandes snørr og barter i forhold til min oppfattelse ihvertfall. :D

Såvidt jeg fikk med meg, ble det redgjort for innføringen av sivilpistol klassene hvor det i bakgrunnen lå ett ønske om at endel "veteranvåpen" skulle kunne komme frem i lyset igjen.

 

Når det ble diskutert størrelsen på boksene, kom det rett nok, fra flere hold i salen meninger om at boksen heller burde blitt gjort mindre enn større - men å få det til å bli noe slags nostalgisk preget ønske om utelukke nyere konstruksjoner synes jeg blir å trekke konklusjonen noe langt. Men Sub kompakter som f.eks G26 og 27* er kanskje mer i tråd med intensjonene rundt programmet som sådan og det er slik jeg tolket stemmningen i salen - ikke som noe ønske om å vende tilbake til veteranvåpensegmentet.

 

Når det gjelder Single Stack, så tror jeg det vil bli en gren innen IPSC etter hvert. Men jeg tror ikke det er realistisk at vi skal få en egen gren for SS i sivilpistol(altså for små 1911'er)

 

Uavhenging av egen klasse eller ikke, så kan jo kompakte 1911er brukes i dag - jeg har skutt med slike i sivilpistol og hatt det rasende festlig, dog uten å være i nærheten av premiebordet - men det hadde jeg nok ikke vært med en Glock i .40 heller...

 

Men selvfølgelig også å gjøre tilpasninger i sivilpistol, og min mening er at vi må gjøre noe her. Både i klasse 1, men også i 2 og 3.

 

Enig i klasse 1, se over for klasse 2&3.

 

I tillegg støtter jeg fullt ut ønsket om å bli kvitt racing riggene i sivilpistol..

 

I forhold til å sende forslag som forventes behandlet på tinget ut på høring, vil jeg si at hvis dette ikke gjøres slik at forbundets medlemmer og klubber i forkant ikke får anledning til å gjøre seg opp en mening, eventuelt diskutere dette i klubb-medlemsmøte i forkant av tinget, er det endel normale foreningsmessige saksbehandlingsprinsipper som blir brutt.

 

Hvis man skal ha "gamle dagse regler" så burde man jo vurdere å forby clips i siv 4. Kanskje speed loadere også.

 

Jeg tørr minne om at hurtigladere til revolver har vært i bruk siden slutten av 1870 tallet, og måneklyper siden 1920 tallet... :wink:

 

*eneste subkompaktene jeg har navnet på i hodet - men det finnes tilsvarende modeller fra flere anerkjente produsenter.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Enig i klasse 1, se over for klasse 2&3.

 

I tillegg støtter jeg fullt ut ønsket om å bli kvitt racing riggene i sivilpistol..

 

I forhold til å sende forslag som forventes behandlet på tinget ut på høring, vil jeg si at hvis dette ikke gjøres slik at forbundets medlemmer og klubber i forkant ikke får anledning til å gjøre seg opp en mening, eventuelt diskutere dette i klubb-medlemsmøte i forkant av tinget, er det endel normale foreningsmessige saksbehandlingsprinsipper som blir brutt.

 

 

Når det gjelder 2 og 3 så er vi åpenbart uenige :mrgreen:

 

Nå blir jo ting sendt ut, sammen med innkallelsen. SÅ da bør klubbene greie å diskutere det før tinget. I Trondheim har vi ivertfall gjort det slik at man har hatt ett styremøte rett før tinget, der man har diskutert sakene og bestemt hvordan representantene skal stemme på tinget. Nå ble ikke det gjort i år, siden reprensentanter fra TFS var ganske sterkt innvolvert i sakene som ble fremmet.... :mrgreen:

 

Og racerriggene bør bort.

 

Men mitt tips er at det ikke vil skje noen sivilpistolendringer før tidligst 2012.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg tørr minne om at hurtigladere til revolver har vært i bruk siden slutten av 1870 tallet, og måneklyper siden 1920 tallet... :wink:

Måne clips / clips som jeg skrev kom vel rundt 1914-15 (muilig det var 16-17) pga. WWI og US sitt problem med at de ikke hadde på langt nær nok 1911. Så S&W fant opp halv måne clipset og Colt og S&W endret hver sin revolver til clips og 45 Acp.

 

Når kom hurtigladere?

1870 tallet hørtes veldig tidlig ut. Til hvilken revolvere da? Adams og Webley eller???

Må jo være brek open våpen, da sving ut ikke kom før i 1889.

Har du en link til noe, dette var interesang påstand.

Link to comment
Share on other sites

Nå blir jo ting sendt ut, sammen med innkallelsen. SÅ da bør klubbene greie å diskutere det før tinget. I Trondheim har vi ivertfall gjort det slik at man har hatt ett styremøte rett før tinget, der man har diskutert sakene og bestemt hvordan representantene skal stemme på tinget.

 

 

Det gjør vi å vår klubb også og hadde ett slikt møte før tinget.

problemet med forslagene til endring av sivilpistol, var at de kun inneholdt de nye reglene og heller ingen argumentasjon på hvorfor de burde endres.

Så klubben måtte evt sitte med orginalen og sammnligne for å finne hva som var endret. Og samtidig prøve å lese tankene til de som lagde dem for å finne årsaken og argumentasjonen bak forslagene. :wink::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Eneste linken jeg fant er til den noe senere "Prideaux device" som såvidt jeg vet, var utlevert under første verdenskrig.
, men jeg har sett tilsvarende til eldre, britiske revolvere på trykk tidligere.

Kult, fant litt mere:

www.utting.org/writing/nvtu/shooting/pr ... loader.pdf

Første patent 1893, så produksjon fra ca. da.

 

Det står det var andre også, men prideaux var best.

 

Men poenget mitt, var litt det samme som i revolver klassen. Clips vs. Speedloadere. Hvor det virker som om clips vinner med klar margin.

Link to comment
Share on other sites

John, det er bare å få arm ut av tarm og arrangere det, som noen så fint sa det :lol:

 

Men inntil IPSC innfører SS division (til neste år?) er det heller tvilsomt at POD ser det samme "behovet"...

 

Forresten, hva med å stille forslag til nye våpenloven: "For erverv av håndvåpen må søker dokumentere medlemskap og aktivitet i blablabla... og første våpen må være av type Browning 1911-design, single stack."

 

 

Nå ble det fryktelig OT kjente jeg... Men er enig i større boks for kl 1. Resten kan være for min del. Eller, også litt enig i at hylster kan endres til noe ala USPSA prod.div. for kl 2-4.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt som flash med på tanken om at boksen på 2&3 bør reduseres kontra økes (Da til mer g26 størrelse ja) I tilegg så vil jeg jo fortsatt ha singlestack klasse jeg da... kanksje man skulle innføre en minmums begrenisng på 9x19 / .40 S&W på 2&3 og heller åpne for .32 og 380 i en singlestack sivilpistol klasse (Tilikke å forveksle med SS 1911 full size) :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt som flash med på tanken om at boksen på 2&3 bør reduseres kontra økes (Da til mer g26 størrelse ja) I tilegg så vil jeg jo fortsatt ha singlestack klasse jeg da... kanksje man skulle innføre en minmums begrenisng på 9x19 / .40 S&W på 2&3 og heller åpne for .32 og 380 i en singlestack sivilpistol klasse (Tilikke å forveksle med SS 1911 full size) :D

 

 

Hva?

Ikke ett forslag om å lage en "Ruger klasse"? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Litt av problemet med å gå ned i størrelse nå, blir jo forsåvidt de som allerede har handlet våpen tillatt etter reglementet pr idag...

 

Plystreplystre....

 

Dog likte jeg forslaget om å gjøre siv 1 til en singelstack, subsubcompact klasse... Så slipper jeg å bare skyte spesialfelt med LCPen... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja det er ett problem for de som har våpen.

 

En mulig løsning ville være å fjerne kaliber restriksjonene på siv 2 eller 3 slik at de med Glock kan skyte der og så lage en mindre boks til den resterende klassen.

Minuset er jo at man på en måte straffer de som har 40 eller større når de skal konkurrere pga rekyl.

 

Men ser egentlig ikke mange andre løsninger hvis man ønsker mindre boks og ikke er villig til å lage flere klasser enn i dag. Tror nok det er mye lettere å få POD med på en omorganisering av eksisterende klasser enn å lage nye.

Link to comment
Share on other sites

Måtte bare kommentere på hans kommentar til din kommentar om veteranvåpen og da sporet vi skikkelig av.. :mrgreen:

Avsporingen var vel litt min skyll også. :-)

 

Nei, jeg mener ikke at man skal forby, men se på revolver klassen, 45Acp er så og si det eneste som brukes.

Nå er vel sivilpistol ikke så stort at det ikke betyr noe.

 

Hvis man skal ha en mindre kasse til 2 & 3 så kan man jo se på Felt spesial felt, den er 125 i steden for 135.

Tviler foresten på at du blir kvitt Glock'ene. (Hvem vil vel det, Glock er jo bra!!!!)

 

For min del kan man godt kutte ut Sivilpistol 1, og lage en SS klasse i steden. (Helst SS i 45 Acp), så kan man endre Sivil5 til også å inkludere 25 Acp, så slipper man problemet med de som mister klassen.

Link to comment
Share on other sites

Det er tull å blande inn full size 1911 i svilpistl programmet, det har heller aldri vært interessant.

 

45 acp er et lite midretall når det gjelder revolvere i sivilpistol 4, Jeg begynner å øure på om du blander IPSC regelverket og det norske sivilpisotl reglementet Jonah?

Link to comment
Share on other sites

At man skal utvide antall sivilpistolklasser er nok utenkelig.

 

Det samme vil jeg si om å minske boksen i 2 og 3. Slå sammen de klassene er heller ingen god løsning, hva da med de som i dag da har ervervet våpen i begge klassene? Skal de må selge ett våpen, bare fordi noen vil gjør "gamle" pistoler konkurransedyktig.......

 

Og for sivilpistol 4 så er det nok fortsatt fleste 38 spec/357 revolvere. Er bare de veldig interesserte som stort sett skaffer seg mere vettuge kalibre.... :mrgreen:

 

Det er vel egentlig sivilpistol 1 som er den minste klassen(antall deltakere), og gjør man da for store endringer her, så vil jo de som har våpen i denne klassen i dag blir helt akterutseilt. Det samme med å flytte disse til Siv 5. Sivilpistol 5 er jo en Open klasse, og da putte pistoler på størrelse med en fyrstikkeske her........ og som også ikke har 10 skudds kapasitet

 

 

Nei, jeg tror det beste blir å la klassene være. Alle blir ikke fornøyde uansett. Men selvfølgelig må man få bort Racingriggene(med unntak for Siv 5)

Link to comment
Share on other sites

IPSC regelboka er jo regelbok for Sivilpistol også, med noen tillegg/unntak.

 

Tilbake til klasse 1, jeg prøvte en liten beretta musepistol med vipp opp løp (Bobcat?). Den viste seg å være vanskelig å gjennomføre IYAFUASC (?) med da den ikke hadde utdrager, men var avhengig av rekylimpulsen for å slenge hylsa ut av kammer... Løsningen ble: vipp opp løp, noter tid, vipp ned løp og fyr av i sikker retning helst langt unna skivene :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel egentlig sivilpistol 1 som er den minste klassen(antall deltakere), og gjør man da for store endringer her, så vil jo de som har våpen i denne klassen i dag blir helt akterutseilt.

 

Tja - jeg er jaggu ikke sikker, hvis en skulle økt størrelsen/kalibrene ala det Hassel nevner i forhold til Singlestack og kaliber men allikevel holdt på subsub kompakt størrelsen, så vil jeg vel forsåvidt hevde at en ikke nødvendigvis har så stort konkuransefortrinn med en 32 eller 380 med direkte blowback mot f.eks en eller annen geriatriker i .22 eller .25... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med de som ikke skyter/ikke er medlem av NSF da?

 

Men som sagt, tror ikke vi skal håpe på å øke antall klasser i Sivilpistol. Ett alternativ kan kanskje være å ta vekk Sivilpistol 5 fra sivilpistol, og "søke" POD om å få egne .22 LR grener(pistol/rifle)

 

Da hadde man kanskje kunnet fått en egen klasse for "museumsvåpen" (les:single stack) :mrgreen:

 

Eller en mellomklasse mellom 1 og 2. Men små Singlestack er vel muligens bedre

Link to comment
Share on other sites

Sivilpistol kommer vel adri til å bli folkesport i norge, men må vel heller satse på å være "morro", noe enn har lyst til å skyte som avveksling fra competition rigg, blodtrimma våpen, svingere, skiver på 20+ meter.

 

Sommeren er vel fullt opp med vanlig IPSC så hvorfor ikke lage en tradisjon på upraktisk skyting på vinteren, en slags vinter cup.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å innføre "sivilrifle" ala ruger rimfire challenge?

 

RRC blir omtalt (av arrangør riktignok) som "folkesport" -good 'ol family fun: Lavkost inngangsbillett, ikke dyrt i drift, familievenlig (selv småen kan håndtere en 22 og konkurrere med far) og mye morro.

 

Endringer på klasse 1 boks bør kanskje styres av hvilke våpen som ligger rett utenfor på størrelse, men ikke nødvendigvis gir noen konkurransefortrinn (bortsett fra at de er produsert på denne siden av krigen...)

 

Mulig noen har gått i gjennom det i starten av denne tråden, men hvilke tilgjengelige våpen (i norge) er det eksempelvis som en ønsker godkjent?

Link to comment
Share on other sites

Mulig noen har gått i gjennom det i starten av denne tråden, men hvilke tilgjengelige våpen (i norge) er det eksempelvis som en ønsker godkjent?

 

Bare for å poengtere, så er det snakk om en økning av størrelsen på boksen, slik at annet enn en håndfull småtasser, som for det meste har modellår før Kongleriket ble utsatt for en større gruppe tyske turister i begynnelsen av 40 tallet, blir tillatt brukt i programmet enn hva som er situasjonen pr idag - ikke en POD godkjenning av enkelte våpenmodeller...

Link to comment
Share on other sites

Flash: Det er slik jeg har forstått det ja, og da er det jo greit å se på hvilke våpen som nå ligger akkurat utenfor grensen for å se i hvor mye og i hvilke retninger boksen er ønsket utvidet.

 

En utvidelse av boksen til aa*bb*cc bare fordi det er runde tall eller utgjør XX% av dagens størrelse trenger ikke gjøre saken så mye bedre. Derfor tenker jeg at en bør se på hvilke tilgjengelige våpen (å oppdrive på denne siden av fjorden) det er ønskelig å ta med i en eventuell utvidelse. (Eller om det er noen våpen som absolutt ikke er ønsket)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Endre regelverket litt å litt. Dropp alle forslag vedr sivilpistol 2 - 5 (i siv 2 og 3 er det mulig å bruke pistoler fra sig, HK, S&W så det er ikke noe naturlov at det må være en Glock klasse) å konsentrer dere om sivilpistol 1. Sørg for å lage reglene slik at moderne lommepistoler kommer i kassen å har kaliber .380acp og mindre. med moderne lommepisotler mener jeg:

 

sig 239

S&W bodyguard

Ruger LCP

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sivilpistolregelverket vart endra på forbundstinget. Oppdatert reglement ligg på sidene til nfps. "Boksa" for sivilpistol 1 er endra til 185x120x30 og kaliberet skal vere mindre enn 8 mm.

 

Dermed er det langt fleire pistolar som går til Sivilpistol 1, og som faktisk er i handelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...