Jump to content

Tips og triks ang andejakt!


Kim Ruben

Recommended Posts

Smygjakt på ender med hagle er vanskelig. Det "letteste" er å finne trekkrutene til endene for så å jakte tidlig om morgenen og i skumringen.

 

Jeg har tilgang på et jorde på jæren hvor det trekker en del ender. Noen ganger mye og andre ganger lite, men sånt må en bare godta. Ute på jordet så danner det seg utover høsten noen grunne men forholdsvis store vanndammer. Utpå her slenger jeg en 10-15 lokkeender, og setter meg 15 meter fra lokkefuglene. Bruker ikke kammonett, men maske og hansker bruker jeg. Fløyta blir brukt flittig, og det er ofte at ender som flyr for høyt over eller langt på sidene kommer tilbake for å sjekke ut dammen når en blåser i fløyta.

 

Så er det bare å vente på trekket. På et godt trekk går jeg og en kompis (eieren av gården) hjem med rundt 10 stokkender, og på en dårlig går vi hjem med 1-2. Har kun skjedd to ganger at vi ikke har fått noe.

 

Og til sist, møkkavær er andevær!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det du skal jakte? Er det på jordev/trekkrutene? Eller ute i skjærgården? :)

 

Er på små vann rett og slett. Støkte opp en del ender for ei stund sia, fant fort ut at det var et helvete å komme på skuddhold! Hehe.. Spørs om det blir en handel av lokkender hvertfall i første omgang: )

 

Hvor mange lokkender MÅ man ha for at det skal fungere? Funker det med et par eller må man ha 10 - 15 stykker?

 

En ting til, jeg har 36 grams Eley bismuth 5 high speed.. På pakka er det blide av et par stokkender, regner med det ska funke greit på and da?

Link to comment
Share on other sites

Ok, selv jakter jeg and, ved å sitte på et jorde ved en bekk. Dette er da trekkruten til endene, så jeg slipper å stresse me lokkender osv ;)

 

Når det kommer til ammo, bruker jeg selv stål nr 4 om jeg ikke husker feil. Blir ofte mye skudd og liker da å holde prisene nede. Liker å ha litt trang trangboring slik at fuglen enten dør, eller flyr videre. I stedet for at den flakser videre med 2 hagl i kroppen :wink:

Link to comment
Share on other sites

En ting til, jeg har 36 grams Eley bismuth 5 high speed.. På pakka er det blide av et par stokkender, regner med det ska funke greit på and da?

 

Det bør gå greit, men jeg har bedre erfaringer med å benytte meg haglstørrelse 4 i 36 grams patroner. Jeg har også sluttet å bruke eley sine patroner, og bruker utelukkende Rio venatum.

 

Når det kommer til spørsmålet ditt om lokkefugl så er noen bedre enn ingen. Jeg bruker en 10-15 stykker, men jeg begynte med 3 og så har det kommet et par til etterhvert som jeg har tatt meg råd til å kjøpe. Lokkeender på xxl er rimelige hvis du har et varehus i nærheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Erfaringsmessig er kano det mest effektive. En jaktform for deg og en god venn. Start ut tidlig i grålysninga og smyg dere tett inntil sivet med varsomme tak med åra! Med denne taktikken kommer man utrolig nærme endene og man må tidvis holde igjen det første skuddet. Ta dere god tid og lag så lite lyd som mulig. Dette er en form for stalking-jakt som er både nervepirrende og ekstremt spennende. Skytter i front og styrmann bak. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Låner denne tråden litt...

 

Har jaktet litt smygjakt og posteringsjakt ved sjøen... uten stort hell. Fikk et tilbud fra en kompis om å kjøpe 8 lokkefugl "stokkand" fra han for 400 kr. Han betalte 100 kr pr stk :D Så er spørsmålet, finnes det noen formasjon?? evt avstand mellom lokkefuglene osv???

 

Bruker å jakte inne i et sund med en liten øy og et stort berg som stikker seg litt ut.Bruker å være fugl der jeg sitter men ikke når jeg er der.. Bruker også å være noen ca 100 - 200 m lenger bort men der går det ikke an å postere uten å sitte helt åpent...

 

Dumt spørsmål men hvis en and ligger på sjøen 3-500 meter unna eller noen kommer flyende forbi på 200 meters hold vil de da komme om jeg bruker lokke fugl eller er det bare de som bruker å være inne ved berget jeg kan få taki?? ser mange ender men de ligger langt ute på vannet.... og mange andre upassende steder...... Vill ha så mye tipps og triks som mulig, Få høre hva jeg kan gjøre galt osv...

 

Takker for evt svar :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Lokkeender er fornuftig når du jakter ved vann. Jeg bandt sammen 4 og 4 ender med 1-1,5m mellomrom. Den siste festet jeg et søkke i(hestesko), og den første lengre tau/snøre(gml fluesnøre er gull). Så kaster du hesteskoen med endene så langt du klarer :lol: . Eventuelt finner du en odde, dropper hesteskoen, og lar strømmen føre lokkeendene ut.

400 for 8 ender synes jeg er galdyrt. Bestilte fra usa og myyye bedre utvalg(flere arter, dykkende ender, sovende ender osv) og mye billigere. Siden jeg kun sitter på trekk, og er lei av å ro etter døde ender, solgte jeg mine 15 ender for 500kr.

 

Skaff deg en billig andelokk og øv inn de vanlige lydene. Dette er minst like effektivt som lokkefugler, og sammen veldig effektivt.

Må du sitte åpent så vil en jervenduk med fjellmønster gjøre at du ser ut som en stein. Husk å sitte(ligge) helt rolig til de er på hold.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Det husket jeg ikke, må være 15 år siden :lol: . Ta deg et søk på google, decoy ducks som søkeord, så finner du nok endel. Cabelas har :wink:

Fordelen med dette i tillegg til pris, er først og fremst at du kan variere hvilke arter du har. I norge er det først og fremst stokkkand som selges.

Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte ei billig lokkefløyte for 18 år siden. Det fulgte med bruksanvisning, og så tok eg ein tur i andedammen. Resten kommer med prøv og feil.

En trenger ikkje dyre fløyter, sjøl om amerikanarane trur det :wink: .

Ein teori eg aldri har prøvd ut er å få tak i lokkefugl av svane. Har lagt merke til at både ender og gås søker seg rundt svaner. Om det gir dem trygghet vet eg ikkje sikkert, men virker slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...
Lobis skrev (På 29.9.2009 den 10.49):

Smygjakt på ender med hagle er vanskelig. Det "letteste" er å finne trekkrutene til endene for så å jakte tidlig om morgenen og i skumringen.

 

Jeg har tilgang på et jorde på jæren hvor det trekker en del ender. Noen ganger mye og andre ganger lite, men sånt må en bare godta. Ute på jordet så danner det seg utover høsten noen grunne men forholdsvis store vanndammer. Utpå her slenger jeg en 10-15 lokkeender, og setter meg 15 meter fra lokkefuglene. Bruker ikke kammonett, men maske og hansker bruker jeg. Fløyta blir brukt flittig, og det er ofte at ender som flyr for høyt over eller langt på sidene kommer tilbake for å sjekke ut dammen når en blåser i fløyta.

 

Så er det bare å vente på trekket. På et godt trekk går jeg og en kompis (eieren av gården) hjem med rundt 10 stokkender, og på en dårlig går vi hjem med 1-2. Har kun skjedd to ganger at vi ikke har fått noe.

 

Og til sist, møkkavær er andevær!

Hvor jakter du på Jæren ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...