Jump to content

Forby kvinnfolk i skau under elgjakta? ;)


sleskham

Recommended Posts

Dette må være dagens (ukas?) beste i nyhetene her nordpå. Vi lo godt her i huset ;)

 

ELGJEGERE VIL HA SKOGEN I FRED

- Pratende kvinnfolk jager elgen bort, sier jaktlagsleder.

 

I følge Sollie skremmes elgen når den hører folk.

 

- Det gjelder særlig kvinnfolk. Du hører dem kilometervis unna, sier Sollie til Nordlys.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.6791206

Link to comment
Share on other sites

Mitt verste rypejaktminne, for noen år siden. To venninner som skravlet sammenhengende fra de våknet til de gikk til sengs. Skravla gikk konstant, mens vi jaktet.

Etter et par timer første dag tok jeg hunden og forsvant til en annen del av terrenget - og det er riktig som det står i artikkelen - er det vindstille, eller vinden går i din retning, så hører du snakketøyet på laaaang avstand.

Hvorfor de ikke heller satte seg på en kafé i hovedstaden er fortsatt et mysterium.

Link to comment
Share on other sites

Det er da vel ikke noe problem, kvinnens plass er jo på kjøkkenet ?

Vel, hvorfor ikke sette dem i løpestreng mellom kjøkken og soverom :mrgreen:

Sorry, Tussa, men jeg greide ikke la være. Du kjenner både alder og figur, så du veit jeg er for gammel og feit til slikt. Jeg er dog enig i det du skriver :D

 

Er det rart vi jegere blir sett på med nedlatende øyne og omtalt med diskriminerende ord og uttrykk???

Har Sollie enerett på skogen?

 

Selv jakter jeg elg temmlig nær Norges største hytteby og vi har da titt og ofte turister traskende gjennom terrenget. Innimellom kan det være litt irriterende, jada, men hva så. Jeg har ikke kjøpt eneretten til å ferdes i skogen, bare eneretten til å jakte elg der. Blir faktisk mye mer irritert på småviltjegere som hauker og roper til hverandre som om de skulle ha gått seg vill. Vi som ivrige jegere burde heller være fornøyd med at folk finner det for godt å ta seg en tur i frisk luft i stedet for å sitte inne og gni rævva utover godstolen. Da har vi muligheten for å hilse på og fortelle litt om denne fantastiske aktiviteten vi er så fasinert av. Kanskje skaffer vi en rekrutt innimellom.

 

Har påtatt meg oppdraget å ha med en hel ungeflokk (førskole på tur, tror jeg det var) ei økt i elgjakta (jeg, som av eget ønske ikke har og ikke savner unger) og gleder meg. Det blir garantert ikke stille rundt meg den økta. Om mulig, skal vi forsøke å stille innpå en elglos i tett fjellbjørk og mellom eldgamle skjørtegraner der du absolutt lar skjørtekanten i fred. Kanskje kan jeg forklare og få noen av dem til å forstå hvor viktig det er å høste av det naturen gir oss, IKKE bare sitte hjemme og se det på TV. Fortelle at våpen ikke er farlig bare de er håndtert på skikkelig vis. Noe vi jegere selvsagt gjør og derfor burde få kjøpe fritt antall (det kan jo være at en av dem blir en framtidig maktperson). Blod er helt naturlig, det er faktisk masse av det i oss alle. Døde dyr er vi avhengig av for å få mat. OSV....

 

P.S. Har forresten en super svenskspråklig sticker: VEGETARIAN, Förnordiskt ord för dårlig jägare! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På skogsfugljakt kan det muligens være prakisk med skravling. Kunne sendt de to på toppen av lia, mens jeg fulgte etter nede i søkket og tok imot fuglen som skygget unna.

 

I andre land betaler man dyrt for drivere under jakt - men kanskje vi kan tenke nytt her - gratis driv ...

Link to comment
Share on other sites

På skogsfugljakt kan det muligens være prakisk med skravling. Kunne sendt de to på toppen av lia, mens jeg fulgte etter nede i søkket og tok imot fuglen som skygget unna.

 

I andre land betaler man dyrt for drivere under jakt - men kanskje vi kan tenke nytt her - gratis driv ...

 

Hvis du har tilgang til damer som synger i kor så er det prima, hadde en tante og nabokona i drevet her et år, de gikk og varmet opp stemmebåndene så effektivt at elgen formelig skvatt ut av skogen. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Så da har jeg forstått rett; det er jevnt over støtte her på Kammeret til idéen om å forby kvinnfolk å i skævven i elgjakttida? :)

 

Han dærre Sollien sier det kanskje ikke direkte, men noe velkomstkomité for eventuelle kvinnfolk som skal til skogs når han skal jakte, har han tydeligvis ikke tenkt å delta i ;)

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet, dere må bare planlegge litt.

Damer på elgjakt må jo være en utrolig resurs.

Hvis dere bygger en gapahuk på en strategisk plass. Utstyrer gapahuken med bålplass og nokk ved, og i tilleg er så snill at dere spanderer en flaske vin eller 10 for kosen på damene.

Så vet dere hvor damene er og hvor Elgen ikke er, da er det bare å poste på andre siden av terenget og vente på Elgen

Link to comment
Share on other sites

hehe dette med kjønn og jakt er egentlig bare tull, den som er intresert i jakt mann eller dame finner fort ut at tauset er gull når du er postjeger osv. På jaktlaget jeg er med på så er det 2 damer, hun ene har da skutt flere elger på di åra jeg har vært med, hun andre har "møydommen" men den løser hun i år tror jeg. kryr jo av elg her.. jeg vil da si at det ikke er noe last at det er 2-3 jenter på et lag på 14 ca totalt. som sagt er det intressen for hva vi gjør som er viktigst. tror faktisk noen av jenten er langt bedre elgjegere en andre gubber på laget. værtfall hvis en skal se på fellings stattestikk hehe.. men alle er forskjellige uavhengi av kjønn. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ei veninne som har blitt aldeles fengsla av skyting og jakt. Ho er meir enn 100 % interresert i tinga ho driver med, skyter bra, jakter bra og i det heile tatt alt er topp. Eg må sei eg savner det kvinnelige fellesskapet i jakta, det er ein annen vinkling og ikkje minst som i næringslivet, når ei kvinne har bestemt seg for å gjere det bra i noko, så blir det også som regel det..Om ein er einig i alt det som kvinnene har for seg, kan være ein annen ting, men me snakker tross alt om 2 forskjellige menneske arter.. På både godt og vondt. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg husker med gremmelse en tv sak for en del år siden da Mari Maurstad var med på jakt. Hun satt og strikka med tjukke strikkepinner!!! Det var et fantastisk skue som har brenst seg fast på netthinna.

 

Veeeeel....noen som husker den lett fortvilte kvinnelige instruktøren som satt ved hennes side og IKKE trodde sine grønne øyne når elgen skvatt ut av skogen og en stk Mari dukka ned i sekken og hentet fram heklinga si......det var meg det! :oops::oops::oops::oops:

Forøvrig hyperartig å lage den filmen :wink::wink: OG Mari er framdeles en aktiv jeger :D

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mimring - bare høres sånn ut. Vil bare bidra med min aller første elgjakt - med to unge jenter i laget. Vi hadde bare ett dyr - og det var en av jentene som skjøt. I min unge uvitenhet trodde jeg det var bom da elgen la i veg inn i skogen i elegante klyv - selv om jeg syntes jeg hadde hørt et treffanslag (ca 70 meter kratt). Vi labbet etter og fant elgen (stor okse) stein død 150 meter lengre inn i skogen. Parteringa viste et perfekt skudd som hadde revet elgens hjerte i filler. Det sitter spikret min forundring over ca 150 meters skogstrav uten hjerte! I tillegg til skyteferdigheter var faktisk jentene meget dyktige flåere også - så for skams skyld syntes vi de måtte slippe bæringa på tilbaketuren. Om kvelden ble dagen feiret med litt uspesifisert drikke i kaffen - og jentene var de eneste uten bakrus morgenen etter. Så det gjelder vel for begge kjønn - å velge riktige ledsagere. Det er ikke fritt for "kjerringskravl" blant mange med hår på brøstet. God jakt! Mvh Frost06.

Link to comment
Share on other sites

wub.gif

 

:mrgreen:

 

Jeg kan vel si at første gang jeg var på jakt overhodet var på elgjakt. Jenter ble betrakta som fysjom fei og hår i suppa og jeg ble plassert på en post uti huttaheiti og selvsagt uten walkie talkie (ja - dette var tilbake i 1994 :) ). Kunne ikke få slikt siden jenter er forutbestemt for å ødelegge duppeditter :roll: .

 

Anyway. Det endte nå med at det var jeg som tok oksen (slaktevekt 270 kg så ingen liten rugg heller) og det var visst det som skulle til for å bli godtatt der i gården :mrgreen: . Tror de endra syn på jenter på jakt da ja.

Link to comment
Share on other sites

Heilt einig med deg Vestlandsjeger, det der er eit par sannheits ord. :)

 

Og Lykka, eg trur neppe ein kan få ein betre debut og innpass i blandt gamlekara enn det du gjorde.. Synst eg ser du valser rundt på myra, med fletter og traller på jaktviser, med eit glis rundt øra som ikkje nokon klarer å ta frå deg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...