Jump to content

Lavkarbo kjøttkaker


Mauser68

Recommended Posts

Har gått på Ketolyse/lavkarbo kur et par mnd her, og det er litt slit av og til å finne på ting å putte i munnen, som ein ikkje blir drittlei av..Fordelen er jo at kiloene på kroppen, blir ganske kjapt vekke, men det har også sin pris, ein blir rett å slett drittlei av maten, det blir for lite variasjoner..

I kveld så tok eg ein runde med å lage kjøttkaker, som faktisk blei ikkje så aller værst...

 

Man tager følgende :

 

4 pakker vanlig kjøttdeig

3 pakker med fårekjøttdeig

2 ss kverna pepper

2 ss paprikapulver

1 ss kvitløkspulver ( kan bruke 2 fedd pressa kvitløk )

1 ss løkpulver ( kan bruke 1 finkutta løk )

2 ss koriander

1 ss spisskummen

2 ss buljong ( kan bruke 2 store terninger med pølsebuljong )

3 ss salt

0,5 liter vatn

10 middels store egg

 

Start med å sleng kjøttet og krydderet oppi ein stor bolle, eller kjøkken maskin type Kenwood.

Lavkarbo1.jpg

 

Så blander du dette godt sammen, sånn at deigen blir fast og fin. La den gjerne kvile litt før neste trinn.

Så blander du inn vatnet, og blander dette, sånn at deigen begynner å bli seig å fin. Så har du i eggene, og blander dette til deigen blir seig og fin igjen. Deigen kan variere litt av og til etter kor mykje fuktigheit det er i den, men bland det godt sammen iallefall.

Lavkarbo2.jpg

 

Så tar du eit glass med lunka vann, og ei spiseskjei, og former runde boller inni hånda, legg dette på ei steikepanne med margaring, som er bra varm. Steik dei på god varme i eit par minutter på kvar side, så dei får ei fin steikeskorpe, så slår du ned varmen litt, og lar dei få ein 2-3 gode minutter på kvar side igjen.

Lavkarbo3.jpg

 

Fine kjøttkaker, ikkje sant ?

Lavkarbo4.jpg

 

Før du veit ordet av det ( Ja særlig, det tar faktisk litt tid å lage god mat av og til, og denne er ingen unntak. Men med denne oppskrifta her, så har du til minimum 3 middager ) så har du kjøttkaker til kvardag og til fest..

Lavkarbo5.jpg

 

Lykke til !!

Link to comment
Share on other sites

He, he, det har du heilt rett i, fårekjøttdeigen er feit, og slettes ikkje heilt sunn. Det supre som lavkarvo kurer kan slå i bordet med, er at du kan bortimot ete reint fett og alikevel ta av.. Ein forbrenner fett, med å tilføre fett. Hørest sjukt ut, og uten tvil ikkje sunt for blodomløpet, men ein kan ikkje leve på kun grøntfor i lengda.. :mrgreen:

 

Ein annen ting, det går faktisk an å ha litt meir vatn og et par egg til i den oppskrifta der, det blei faktisk overraskende faste og fine boller...

Link to comment
Share on other sites

Burde nok også gått på Keto kur. Starter friskt på morgenen med kun egg og bacon, men kokken fra filipinenene er for dyktig! Han har et krydder som han har i all mat, det heter mersmak!

 

Takker for fin oppskrift, skal prøve den når jeg kommer hjem!

 

Hiv gjerne inn flere lavkarbo oppskrifter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, ser man det, Mauser68. Det er flere som har fått øynene opp for ketolysekuren. :D

 

Har også gått på denne, og mitt resultat ble - 70 kg på 1.5 år, og ja den fungerer alldeles nydelig.

Hvis, jeg hadde vært deg, så ville jeg tenkt litt over inntaket av fett. Ikke pøs på med for mye, det er som sagt noen baksider av kuren også, høyt kolestrol. Jeg gikk jevnlig til legge og tok prøver, men kolestrolet var fint underveis. Men så hadde jeg noen kilo å ta av, derfor senket jeg inntaket av fett noe. :lol:

 

Første 1/2 år kunne jeg sitte i godstolen og kiloene rant av meg uten enn trengte å beinfly beina av seg for å trene. Gikk ca. 1-2 kg ned i vekt pr. uke.

Men etterhvert , så begynte jeg å løpe og sykle 3-4 ganger i uka, og det var god kur for kroppen. men da må du lytte godt til kroppen, og stoppe når den sier ifra.

 

Når det gjelder mat, så kan man bli noe lei. Det er av og til litt ensformig mat enn kan lage, men da må en vri hjernen godt, og tenke langt utenfor boksen. Tenk utradisjonelt og kombiner.. :wink:

 

I dag, er jeg en lykkelig mann, som er kvitt en stor byrde, og har ikke vært bedre i form. Så keep up the good work........ :D

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper en boks med johannsebrødkjernemel så kan du bruke dette istedenfor mel til å spe med, lage sauser etc, ta en tur og kikk gjennom erfaringene på www.lavkarbo.no

 

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12547

http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.p ... esc&page=2

 

Jeg svei av meg 35kg på ketolysekuren på 3 måneder, uten trening, funker helt ypperlig, ville ikke vært redd for kolesterolet, det er ikke noen indikasjoner på at det skal øke pga denne kuren, selv om du eter mye fett. blodtrykket mitt sank fra 155/97 til 132/85 på en uke idet jeg begynte på den kuren, snorking forsvant, og kolesterolet gikk ned(ikke på en uke).

 

Når det gjelder mat så kan du ete mye grønnsaker som blomkål, broccoli, tomat, agurk. Lag en blomkål og broccoli gryte med endel bacon, gratinert i fiiiin feit ost, nydelig.

 

Jeg kunne ete en hel pakke med 500gram viltgrønnsaker med 2 koteletter til middag uten å gå ut av ketolysen, så det er viktig å pisse på sticksene inntil du vet hva du kan ete.

Link to comment
Share on other sites

et annet triks for ketolyse/lavkarbo tilhengere er å bake rugbrød. Jeg har også gått på lavkarbo en stund nå, og man blir bra lei egg etterhvert. Men regal rugbrød blanding fra nærbutikken er gullegod. Husker ikke helt hvor mye karbs det var sånn på sittende fot, men mener det var 19 gr karbo pr brød. Når man da får 20 skiver utav en leiv, blir det 0,95gr pr skive.

Så min dags meny ser omtrent sånn ut. Frokost: 2 skiver rugbrød med egg, eller ost, eller skinke eller hva som ligger i skapet, en kopp kaffi, ett stort glass vann og vitamintabletter. Lunsj: Salat, omelett, eller rugbrød. Det kommer helt ann på hva jeg gidder. Middag består av grønnsaker (blomkål, brocoli,) eller salat, samt kjøtt eller fisk. Kolestrolen ligger på 3,6 og trykket er 120/70 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har også gått på denne, og mitt resultat ble - 70 kg på 1.5 år, og ja den fungerer alldeles nydelig.

 

Å i helsiken det er intet annet enn imponerende, gratulerer !! :mrgreen:

Eg har vel bevega meg ned ca 14 kg, og opp igjen 2 etter sommerferien med litt slurv. Så 12 kg på ca 2.5 effektive mnd. So for første gongen på 20 år er eg under 0.1 tonn..

Og eg er einig med deg, ein kan ikkje ete for masse fett, det tålererer ikkje ein kropp i lengda, men av og til må ein kunne unne seg det.

 

Cesandberg, 35 kg, er jaggu styerkt prestert det også.. Johannesbrødkjernemel har eg vært borti, men eg må sei at eg mislikte det stoffet der sterkt. Kun i 1 rett som eg har laga, har eg klart å bli fornøyd, kanskje eg er litt kresen der, men eg henger meg sterk på Sako30-06 sitt uttrykk " livet er for kort til å ete dårlig mat..."

Eg har tråla det forumet og funne ein del gode tips der ja, eller retter sagt kjerringa har tråla det mest, eg har berre prøvd å bruke fantasien og det eg har fylt fryseren med.

 

Aircooled, hvis det som du skriv stemmer om den Regal blandinga, så er eg deg evig takknemlig. Det eg savner mest av alt i verden er skikkelig brødmat.. Eg er veldig glad i det, og har hatt Fedon Lindberg sitt Afrodite brød tidligere ( kunne spise 1-2 skiver om dagen ), men så blei det tatt ut av produksjon. Ellers så har eg fått med meg at alt som er laga av korn, skal ein helst ikkje ete, så om dette her er riktig, så blir eg glad, det må sjekkes. :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser68 skrev:

Eg er veldig glad i det, og har hatt Fedon Lindberg sitt Afrodite brød tidligere ( kunne spise 1-2 skiver om dagen ), men så blei det tatt ut av produksjon.

 

Jeg bruker mest av alt knekkebrød. Du kan bruke Wasa Fiber pluss/sesam, disse gir deg ca. 5-6 karbo pr stk. De smaker fortreffelig, med mye godt pålegg på.

 

Erfaringene mine har vært de at når en velger å gå ut av kuren, så vil det for meg få en vektøkning på 3-4 kg. Derfor har jeg alltid satt et lavere mål, slik at jeg beregner denne lille vektøkningen.

 

Men ellers så vil det vanskeligste være når en skal tilbake til normal kost å holde vekta. Kjenner noen som har gått på ketolyse kur, og det gikk ikke lenge før de var opp i samme vekt som tidligere.

Men da vil jeg si at de ikke har endret sine matvaner godt nok. Med ketolysekuren, så er et av dens primærmål og endre matvanene. Den enkelte må tenke mer på hva han putter i kjeften.

 

Så må enn ikke glemme å ha en balanse mellom input og output. Med det mener jeg trening!!!!!

Her kan man gjøre store oppdagelser. Du vil merke det at hvis du trener 3-4 ganger i uka, 1 time hver dag, så vil enn ikke få den store vektreduksjonen. Grunnen til det er at enn bygger muskler, og muskler veier mer enn fett. Du må da ikke se deg blindt på vekta, du må da ta frem målebåndet og måle deg rundt f.eks bryst, mage, lår etc. Du vil raskt merke at målene blir mindre men vekta står stille, eller kan øke noe.

Det positive med treningen er også det at når muskelmassen øker, så øker også fettforbrenningen.

 

Stå på videre...... :D Bra jobbet.....

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at du går opp 2-4 kg etter at ketolysekuren er ferdig er at kroppen begynner å lagre glykogen i kroppens lever, muskler og blod igjen, en kg glykogen binder opp 2,4kg vann. Dette er grunnen til at de fleste kurene får et raskt resultat i begynnelsen, mange som binder opp unødvendig mye vann i kroppen pga feil kosthold.

 

Riktig som det skrives her at en kan rase rett opp i kg etter enhver kur, men det som må til er en livsstilendring, og denne må holdes ellers så øker vekta.

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne jeg likt å visst mer om. Linker osv. Må dessverre ha meny fra dag til dag for jeg klarer ikke med min lave kjøkkenkompetanse å skjønne hva en skal sette sammen til hvert måltid uten å få det helt inn med teskje.

Har fort en 20kg som bør bort. Disse er fordelt på mange centimeter heldigvis, men alternativet salat og birkebeinernivå på treningen er bare utenkelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Begynte på ketolysekuren nå i høst, pinte meg gjennom elgjakta(yngsteman på laget så jeg får mye gåing)...

Gikk ned 10 kilo, første ukene gikk jeg ikke ned så mye, spiste mye egg så det jeg gikk ned av fett ble om til muskelmasse...

Er blitt sykt lei av kuren, prøver nå å holde meg på Ca. 50 karbiser om dagen med litt mindre fett, Det er ett par uker siden jeg sluttet med ketolyse, har enda ikke gått opp....

 

Mvh John

Link to comment
Share on other sites

Jeg bikka ned 20 kilo på 6 mnd på Skaldemansvarianten av lavkarbo i fjor, har gått opp 8 kilo etterpå - antagelig fordi jeg er på storkjøkkenmat relativt kontinuerlig...

 

Men en slankekur som gjør at en kan spise 300 grams entrecote garnert med 200 gram bacon og 2 deciliter Bernaissaus til kveldsmat og gå ned i vekt, har noe for seg - Grete Rohde, ta deg en selleri kvast og gå hjem og vogg... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk å oppdage en slanke tråd på et jaktforum :mrgreen:

Som i tillegg kom i rett tid. Jeg starta med rikshospitalets suppe diett for 6 dager siden bare for og komme skikkelig i gang.

5 kg på 6 dager :D . Skal nå over på lavkarbo for og prøve å ta av 23 kg. Så denne oppskriften var kjærkommen.

 

Hvorfor bruker du fårekjøttdeig og ikke bare vanlig kjøttdeig mauser?

Kan vel se for meg og bytte ut fårekjøttdeigen med litt elghakk i stede. Relativt mye mindre fett, men har ikke peiling hvor mye karbo det er i den? Noe erfaring med det?

Link to comment
Share on other sites

I egetfanget kjøtt samt kjøtt/karbonadedeig fra butikk som det ikke er iblandet bindemiddel av noe slag så finnes det ikke karbohydrater.

 

Matlei på ketolysekur er vanlig ja. Det er nok pga at hjernen/du får et kikk av raske karbohydrater, og dette nekter en jo kroppen ved å gå på ketolysekuren.

 

Jeg snakke med en kostholds dude om dette at alle som slanker seg går opp igjen rett etter kuren er over, og han sa at når du har oppnådd en viss vekt over lang tid så er det denne vekta kroppen ønsker å beholde, en slags overlevelsesfunksjon fra steinalderen på en måde. Hvis en stakkars ex tjukkas kan klare å holde den nye lavere vekta si i ca 1,5-2 år så vil kroppen "slette" det tidligere høyrere ønskede vektnivået, og bruke dagens lavere vektnivå som ideal/comfortvekt.

 

Et lite tips for å ikke bli matlei er å bruke endel krydder, her kan dere bruke alt som er av godsaker selv om det er endel karbo i det, mengden er jo forsvinnende liten. Jeg bruker mye hvitløk, både fedd og pulver, samt at jeg kjøper noe som heter chili-explosion, den er frisk og fin :lol: .

 

En god oppskrift til ketolysemat er:

 

Omelett

2-4 egg

en slump helmelk/fløte

1-2 ketolysepølser/litt kjøttdeig evt 3-5 baconskiver

1/2 løk

3-4 store ferske champinjonger

uhørte mengder med jarlsbergost

div krydder

klatt med meierismør (Ikke vær gnien her, meierismøret gir en fantastisk smak og sørger for at du ikke blir matlei hehe :mrgreen: )

 

medium/finhakk opp pølse/bacon, løk og soppen, stek det i smøret

tilsett hvitløkkrydder, chili og andre godsaker

vipp dette utav panna, visp sammen egg og melk/fløte, sleng dette i panna på medium varme, legg så tilbake tidligere stekt snadder og når dette begynner å få fast form så slenger du på osten, og gir "heila driden" en god dryss med krydder.

Jeg pleier å legge et wok lokk over panna, da smelter osten fort, vipp så omelettens ene halvdel over den andre halvdelen og helt plotslich så er maden ferdig.... digg innpå.

 

Er det noen som har lurt på det faktum at siden 60 tallet så er anbefalingen å ete lettere, magrere og "sunnere", men alle vestlige land som følger dette blir oppslukt av fedmeepedemier?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har lurt på det faktum at siden 60 tallet så er anbefalingen å ete lettere, magrere og "sunnere", men alle vestlige land som følger dette blir oppslukt av fedmeepedemier?

 

Det er en riktig observarsjon, men det er farlig å finne to ting som korrelerer og deretter si at det er en sammenheng, og dette er vel et argument som lenge er blitt brukt av lavkarbotilhengere. Jeg liker å snu på flisa - se på langdistanseutøvere, har disse opplevd tilsvarende oppgang i vekt? Hovedproblemet med oss i dag er for det første at vi har mer enn nok av mat, det er greit å spise for mye, samt at vi sitter betydelig mer stille en før. Når vi snakker om korrelasjon, se på snittvekta på folk og gjennomsnittlig antall biler pr. familie ...

 

Urmennesket spiste dessuten i sessonger og når ting var tilgjengelig - dvs. mye karbo om sommer/høst og mye kjøtt/fisk om vinteren, evnt. andre ting som kunne lagres. Faktum er jo også at man ved å spise rødt kjøtt tilstrekkelig ofte heller ikke trenger noe tilskudd av c-vitamin, man unngår altså skjørbuk om man har tilgang på rått/lettstekt kjøtt. Men kanskje viktigst av alt, er at mennesket egentlig bare er en inteligent åtselseter som er utrolig tilpassningsdyktig. Men at mye fett er bra for oss er det egentlig liten tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si du har det normalt. Men er du sikker på at du er i ketolyse? Det er gangske så individuellt hva som skal til før at du kommer dit. Dessuten, fysikkens lover gjelder fortsatt - spiser du mer enn du trenger, uavhengig av det kommer fra, så vil du ikke gå ned i vekt. Energi inn - energi ut vil alltid gjelde. Merk også at dersom du spiser ALTFOR lite vil kroppen sette på håndbrekket skikkelig og sende deg inn i sparemodus.

 

Vektnedgangen i starten er som regel vann bundet opp til glycogenet.

Link to comment
Share on other sites

Farge på urin er ingen god sjekk - bruk ketosticks, du får de på apoteket.

 

Mengden fett behøver ikke være problemet, men for mye protein kan være et problem - noe som igjen tilsier at du må øke fettmengden for ikke å sende kroppen på sparebluss.

 

Legg ut hva du spiser i løpet av en vanlig dag, så kan vi jo ta en titt, men igjen - ketosticks er det eneste sikre som vil bidra.

 

Tråden burde kanskje ikke ligge i matprat lenger.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor bruker du fårekjøttdeig og ikke bare vanlig kjøttdeig mauser?

Kan vel se for meg og bytte ut fårekjøttdeigen med litt elghakk i stede. Relativt mye mindre fett, men har ikke peiling hvor mye karbo det er i den? Noe erfaring med det?

 

Eg blander vanlig kjøttdeig og fårekjøttdeig, og grunnen til det er at då blir kjøttkakene litt meir spenstig i smaken, nærmere mot viltkjøttkaker, dersom du mikser litt me krydder.. Den er ekstremt feit den deigen, og fårefett er ikkje særlig sunt fett, så du kan blande inn svinekjøttdeig, men då blir smaken tammere igjen..

Å bruke kjøttdeig frå elg eller hjort er inge problem, men skal du ha saftige kjøttkaker, så må du ha noko som har litt fett i, så då kan du enten blande inn spekk, malt svineribbe eller noko i den dur. Det fungerer heilt topp det.

 

Og eg har ingenting mot at denne tråden blir diskutert Ketolyse i, den lista har eg sjølv lagt, så det går bra..

Men å berre kommentere med spørsmåltegn som over her, det kan ein godt unngå, det er ikkje nødvendig å poste dersom du ikkje har noko å tilføye tråden med.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...