Jump to content

Hva bør neste presse bli ?


S.O.N

Recommended Posts

Har en slik LEE BREECH LOCK CHALLENGER presse som jeg bruker til riflepatroner.

Den funker greit.

 

I vinter har jeg tenkt å få ladet opp mine 38 spec/357 hylser til dem neste feltsesongene

og skal utvide med en mere egnet presse. Pris skal vere pinlig lav og skal likevel gjøre jobben,

og jeg trenger ikke lage 100 stk på 15 minutter o.s.v, men sånn rimeligt fort og greit nok liksom.

 

Det er fristende å bare kjøpe en slik LeePro1000, men så ser man ymse annet som:

- Lee Load Master

- Lee Classic Turret press

- Lee Turret Press

 

Og tanken kommer snikende om jeg skal velge en som da også 'har mulighet' til å ta riflepatronene

mine eller om det blir bare tull.

 

Hva ville dere gjort her ?

Link to comment
Share on other sites

Om jeg har prøvet noen av LEE pressene? Ja , men bare en av de, PRO 1000.

Min Pro 1000 har bare kranglet all sin dag. Ligger nå demontert i en krok og samler støv.

To hovedproblemer: Hettemating + indeksering. Har byttet deler og stått i, fortsatt no good. Det hjelper ikke mye å ha en karusell med en teoretisk høy ladehastighet når en stadig må rette opp i ulike former for "produksjonsavbrudd"

De senere årene har jeg bare ladet 1000-2000 .38 patroner (+ mengder av 6,5 da). Revolverpatronene har jeg faktisk ladet på en Rock Chuker, helt idiotsikkert, og med så små volumer blir ikke tidforbruket spesiellt plagsomt.

Det er mange som er fornøyd med LEE, mange er like misfornøyd. Hvorfor kjøpe løsninger som det er heftet mye tvil til når det finnes komponenter som en med høy grad av sikkerhet kan regne med å bli fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet pistol og revolverpatroner på en LEE turret i mange år. Jeg har også hatt en Pro 1000, men pga manglende teknisk innsikt ble jeg aldri helt overbevist av sistnevnte. Når den fungerte "spyttet" den ut patroner, men det ble litt for mange timer med frustrasjon i mellom øktene, så jeg demonterte den og fyrte i gang turret pressen. Det går ikke like fort, men til treningsammo og et og annet stevne duger den i massevis.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg skal prøve og lade revolver patronene på den 1-stasjons pressa jeg har istedenfor

å tro at 'jeg må ha' noe annet.

 

Når det gjelder valg av utstyr, så er jeg der at jeg IKKE tror at jeg ha en Sauer 202, Blaser R93 og en Dillon 550 eller 650 osv.

 

En stakker som ber om råd på forumet her ender opp med anbefalinger om det dyreste av det som er muligt å kjøpe, og alt annet blir hetset ned. Det er så ulike behov og.... ..ja den som skyter 1000 skudd i uka bør vel legge lista høyt, men normalt så er kanskje andre ting godt nok. Så langt har ikke jeg hatt noe tull med mitt Lee utstyr iallefall, men jeg ser samtidigt også at kvalitets marginene er mindre.

 

Sist jeg såg på en Hornady presse, så virket den super intressann. Sikkert billigere en Dillon.....

 

Ser man rent kynisk på det, så burde man lagt penger i en superraskt og nøyaktig kruttdispenser og resten kunne gått på 1-stasjonspresser. Hjelper ikke med superraske presser vist man ikke vet hvor mye krutt som detter ned i hylsa.

 

Velvel........det ble avsporing. Men det beste som er godt nok til en lav kost er vel nøkkelordet her.

Link to comment
Share on other sites

Ser man rent kynisk på det, så burde man lagt penger i en superraskt og nøyaktig kruttdispenser og resten kunne gått på 1-stasjonspresser.

 

Det er sikkert ingen dum ide, men en LEE Turret med Auto-Disk kruttmål er meget nøyaktig med pistolkrutt. Om du kjøper deg en slik turret med kruttmål så blir det mye billigere enn en eletrisk kruttdispenser (1.799,- hos Midway og sikkert litt rimeligere andre steder). Ikke er det vanskelig å sette opp heller. Til og med jeg klarte det uten for mye bannskap :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Mener absolutt ikke å "hetse ned" utstyr som ligger i en mer moderat prisklasse. Snakker kun ut fra mange års erfaring både med eget utstyr og flere venners utstyr.

Det er lett å få "må ha" følelsen når en ser avansert og flott utstyr presentret i fargesprakende brosjyrer. Den enkeltes behov må være det styrende. Skal du lade noe et ikke alt for stort antall patroner i året kan man ha mye glede av det meste av utstyr på markedet.

De fleste som lader er entusiaster som holder på med dette over mange år. Da er det god økonomi å satse på utstyr som holder lenge. Gjenger i dårlig støpt plast vil nødvendig vis gå i stykker raskere enn gjenger i stål. Dårlig støpte lettmetalldeler vil normalt ha lavere kvalitet enn deler frest i gode aluminiumskvaliteter osv. En kan ha glede av slikt utstyr i flere tiår hvis det brukes riktig og holder en viss minimumskvalitet.

 

Prisforskjellene er ikke astronomiske når det gjelder slikt utstyr, derfor mener jeg at en ikke ensidig skal fokusere på pris. Det er aldri feil å legge seg "litt opp på skalaen" når en velger utstyr.

 

Dette er min mening, og den står jeg for. At det finnes mange ulike meninger å erfaringer er bare bra. Hva man skal lytte til kan mange ganger være vanskelig å være sikker på.

Trådstarter ønskes lykke til i ditt valg, du får uansett mange hyggelige timer med utsyret ditt!

Link to comment
Share on other sites

Loadmasteren er en sak for seg selv. Etter mye trøbbel og tull byttet jeg den ut med en 650. Har mye utstyr fra LEE ellers, og noen av de andre pressene ser bra ut. GRUNNEN til at jeg prøvde LM var at jeg synes det er kjedelig med hettemating i magasin, og dette var i teorien raskest på LM. Men det var hettemagasinet som ble gunnen for bytte til 650 :!:

Og ja, jeg las på forumer i verden, videoer, bruksanvisninger, tricks og tjuvtricks, men etter det 3. hettemagasinet gikk i lufta, og jeg var tom for deler ble den parkert.

 

650en har ikke kødda en eneste gang. Den står med 6BR hylser i magasinet, og når jeg trenger skudd drar jeg 100-200 ganger.

 

Vurderer en LEE classic cast til div. , eller andre kalibre eller en 550. Hvertfall en uten hylsemater.

Link to comment
Share on other sites

En Turret blir aldri feil om man ønsker en presse som er raskere enn en vanlig 1-stasjoner men ikke har behov/råd for en full progressiv maskin. Progressive presser er for de som har stort ammoforbruk og aller helst litt teknisk innsikt (gjelder nok i ekstra stor grad for Lees presser).

 

Fordelen med Turet er at man kan lade 1 og en patron ferdig, dette gjør det mye enklere å holde orden. Du har også diene ferdig justert i løse topper som kan byttes på 3 sekunder. Ikke umulig at jeg kaster min Rock Chucker til fordel for en slik i fremtiden.

 

HS: Hvordan KLARER du å sprenge hettemagasinet 3 ganger? Har til nå dratt av 2 hetter i LMen, og det var kun på grunn av ren idioti fra min side (rå makt når ting ikke ville funke). Men at den maskina er litt lunefull skal jeg ikke nekte på :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt for gode erfaringer, så er jeg ikke i tvil om at det er tryggest og legge lista

høyt og man er sikker på at ting 'kanskje' blir bra. Men behov og ønske er ikke alltid samme

ting.

 

Det kan se ut som anbefalingen går i retning av en slik Lee Classic Turret eller en Lee Turret.

Klarer ikke helt skilne på forskjellene med unntak av 3-4 hulls platene. Man har vel strengt tatt ikke

bruk for det 4-hullet vist man ikke skal sette krymp....men det kan jo skje på en riflepatron eller

man vil ha muligheten til å gjøre det.

 

Det viktige for meg er ikke å spytte ut 100-vis av patroner på en time. Det viktige er å

gjøre det sikkert og ikke minst vite at kruttmålet kaster riktigt. Får vel snakke med Trond og

høre hva han sier.

Link to comment
Share on other sites

Både Turret og Classic Turret kommer med fire hull, forskjellen er ramma (stål på Classic). Burde gjøre den bortimot uslitelig.

 

4 stasjoner er veldig greit å ha for pistolpatroner, da kan du sette og krympe i separate operasjoner. Dette gjør det enklere å justere settdybde & krymp og hindrer en del avskaving av bly som ellers kan gi tull. Koster deg dog ett ekstra drag i spaken per patron.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg holder en knapp på Lee Loadmaster vis du har planer om å lade mye.

 

Det eneste kjipe med LoadMasteren er at hettemateren kan krangle om du ikke kjenner den. Det er flere ting du kan gjøre for å bedre "problemet". For det første så bør du kun bruke samme typer hylser.

LM setter hetta når stasjonen er på topp, slik at du ikke har kontroll over den enkelte hetta som du har i en Dillion. Har du ulike hylser vil ikke hetta sitte likt i alle, og det kan skape problemer.

 

For det andre så vil det å sette resize dia (uten deprime stangen) i samme stasjon som hettemateren gjøre at alle hylsene er i samme posisjon, og du eliminerer derfor problemet at hylsene ikke alltid er i senter når du skal sette hetta.

 

For det tredje er det viktig at pressa er skikkelig montert på ladebenken.

 

En kjempe fordel med LM over Dillion er at du får tilbehør for en billig penge. Hylsemateren for eksempel koster noen få hundrelapper, mot tusenlapper på Dillion.

 

Jeg har i år ladet opp ca 4000 9mm og 2000 .38 patroner med Loadmaster pressa. Lader jeg 100 patroner så er det feil på ca 2-3 patroner. 99% av de feilene skyldes slitte hylser, og hylser av ulik merke. Aldri har jeg opplevd at hetter går av, selv med Federal hetter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

S.O.N: Jeg startet ladekarrieren min med en Lee Turret jeg arvet av min far. Denne har 3 stasjoner (men kan oppgraderes til 4). Sammen med denne har jeg en RCBS skålvekt (505 tror jeg den heter) og en Lyman kruttdispenser. For å slippe og måtte fikkle med hver enkelt tennhette, fikk jeg tak i tennhettemagasin fra Midway. Denne funker helt OK, kosta vel ca 350kr. Dette var inkludert nødvendig ombyggingsutstyr til pressa (det ene staget på pressa måtte byttes). Etterhvert flytta jeg kruttdispenseren fra bordkanten, og satte denne oppå ekspanderdien (som også har kruttpåfyllingsadapter). Jeg lader .38 og .45ACP. Oppsettet fungerte helt fint, men det gikk veldig sakte! Jeg fant ut etterhvert at ved å bruke turreten som en-stasjonspresse gikk det litt raskere. Det vil si at jeg tok alle hylsene jeg skulle lade gjennom en die, før jeg roterte turreten til neste stasjon og fortsatte. På denne måten klarte jeg vel ca 50 patroner i timen. Ingen voldsom hastighet akkurat... :!: Noe av årsaken til denne hastigheten var at jeg kontrollveide hver 5. eller 10. kruttporsjon. Dette var nok litt overkill, kruttdispenseren slapp presist hver gang (men jeg var ikke helt fortrolig med den, og ville være sikker). Problemet mitt ble at ladekapasiteten satte en begrensning på min skyteaktivitet.

I vår gikk jeg derfor til anskaffelse av en Dillon 650. Ja, investeringen ble kan hende betydelig, men etter mye lesing på nett og prat med andre skyttere, forstod jeg at Dillon nok var merket å gå for. Jeg likte at denne har kruttnivåsjekker (for å bli varslet ved 0-ladninger eller x2-ladninger), samt plass til krympedie. Det eneste jeg har å utsette på den er at det tar litt tid og verktøybruk for å skifte mellom .38 og .45ACP. På den annen side kan jeg nå lade så mye i gangen, at jeg ikke trenger å bytte kaliber hver uke. Videre er det uvant med tennhetterør, dette er litt mer omstendelig å bruke enn Lee sin løsning på turreten. Ladehastigheten kommer lett opp i 100 på 10-15 min.

Det er vel ikke rettferdig å sammenligne disse to pressene direkte. Men, kvalitetsinntrykket på Dillonpressa er helt enorm! Bare emballasjen av pressa er en historie for seg, og vekta er betydelig! Som flere andre har sagt er valg av presse avhengig av behov. Selv får jeg nå dekket mitt behov, og ladekapasitet er ikke lenger noen begrensning for min skyteaktivitet. :D

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det er muligt at jeg er for nøyaktig når jeg skal lade.

Tanken på at det kan vere +/- 0,1 grain mere eller mindre som går i hylsa liker jeg

ikke.

 

Rent praktisk så betyr ikke dem små variasjonene noe, men det er følelsen

av og ikke vite at man er så rett på som muligt. Riflepatronene mine tar jeg på digital vekt

hver eneste en. Etterhvert går det også fort når man har feelingen med hvor mye man

legger oppi. 1 patron i minuttet er ikke noe uoverkommelig hastighet med setting av tenhette, måling,

fylling og så kule tilslutt.

 

Når jeg tenker over dette, så kommer jeg til at det er kruttmålingene som er tidsfaktoren

hos meg. Ikke hvorvidt det er en-stasjon, turret eller progresiv presse. Hadde jeg hatt

et kruttmål jeg kunne stole på ga dønn riktig mengde hver gang i og gjerne innenfor

+/- 0,05 grain, så hadde jeg fått ro i sjela. Spesielt når man driver med små hylsevolumer som

i 38, 9mm, o.s.v.

 

Har enda ikke gjort noe valg, men innser at Dillon sine presser ligger i øvre sjiktet av dem som

kan komme nærmest kriteriene. Har fundert litt på Hornady sin presse som også virker å ligge i samme

kvalitetsleie, men ser ikke at det skrives så mye om den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...