Jump to content

Feil på kikkertsikte?


marwe

Recommended Posts

Bruker for tiden en Swarovski z6i, men har hatt litt problemer. Forholdet er at jeg ofte, etter en 2-3 skudd, begynner å se dobbelt eller ekstremt uklart gjennom sikte. Dette er utrolig irriterende. Det skjer aldri før eller etter første og andre skudd, men som sagt etter 3 skudd og utover. Det kan kan nesten sammenlignes med veldig kraftig mirage. En kammeret mente at prisme i kikkerten kunne ha løsnet, men jeg synes det virker rart at dette skal skje på en swarovski kikkert. Den har, såvidt jeg vet, aldri fått noen kakk eller skader. En tanke som har slått meg er at det kan være mitt eget syn som spiller meg et puss. Jeg er noe nærsynt, men ikke betydelig.

 

Noen som har noen tanker om hva dette kan være?

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg kommer med et tullete innspill, men hva med varmedis? Varmedis fører jo til at en ser uklart gjennom siktet.

 

Men det høres litt merkelig ut at du skal se varmedis fra pipa etter bare 3 skudd, men likevel verdt å tenke på for hvertfall å utelukke det hvis det ikke er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helt utelukket dette, men det virker samtidig rart. Ved mirage burde det vært en gradvis forverring etter hvert som pipen/demperen blir varm. Nå kommer uklarheten helt plutselig. Videre er det slik at uklarheten kommer og går. I den ene øyeblikket ser jeg dobbelt, så klarner det opp, og så blir det uklart igjen.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok varmen fra løpet som spiller deg ett puss. Bruker du demper i tillegg blir det varmt etter 3 skudd.

Det et uklarhetene kommer og går er typisk for varmedis, litt vinddrag så er det borte et øyeblikk.

eorien om løse prismer kan du skrinlegge, det er ikke prismer i et kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd samme fenomen på alt fra Tasco til Nightforce, jeg tror det er øyet som stresses ved å fokusere i siktet, mye konsentrasjon.

Hvis jeg løfter hodet litt og slapper av forsvinner det fort, varmedis etter 3 skudd er tilnærmet fraværende. Og jeg har også demper, mirage kommer for min del etter den første 5 skudds serien hvis jeg begynner rett på en ny 5 skudds serie.

 

Hadde ikke tvilt på Swaro optikken ihvertfall.

 

Pål

Link to comment
Share on other sites

Hadde nøyaktig samme problem som deg med min Kahles kikkert. Etter 3-4 skudd ble det veldig uklart bilde. Var til optiker, og fikk konstatert at eg har 100% perfekt syn... Då var det å teste litt meir. Det som eg fann ut, var at ved å skrue på linsa (heilt bak på kikkerten) kunne eg få det klart igjen. Eg måtte skrue det heilt til stopp begge vegar, så var det på plass. Dette måtte eg gjere etter kvart skudd. Eg sendte kikkerten inn til reperasjon, og fekk konstatert at fokuslinsa var laus. Ny kikkert til meg: happy :)

Link to comment
Share on other sites

Skjer dette uavhengig av hvor du skyter, eller er det på en spesiell bane?

Her er en kar som har opplevd noe av det samme: http://www.snipercentral.com/forums/vie ... hp?t=25046

 

Og kort oppsummert, og fritt oversatt, så blir det noe slikt:

Skyting i svak motvind medfører at kruttgassene (som inneholder mye nitrogen) kommer ut av løpet, og så blåser tilbake mot skytteren. Når du puster inn dette, så medfører det at du får problemer med å fokusere synet.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm - interessant!

 

Var nemlig på skytebanen for noen kvelder siden, på Løvenskiold, for å ta en treningsrunde. Det var fullt med folk som ennå ikke hadde tatt prøven, og alle banene var opptatt. Så det var stint med kruttrøyk i lokalet.

Og da fikk jeg dette problemet på begge mine kikkertsikter. Jeg skrudde og skrudde på okularet, uten at det hjalp, og skjønte ikke hva som var galt med sikteøyet.

 

Ikke opplevd det før. Skjøt så kvelden etter, da det var få skyttere på banen, og hadde ingen problemer.

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd uklart syn etter noen skudd liggende, da spessielt hvis jeg er veldig konsentrert og skal skyte små samlinger. Hvis jeg da reiser meg opp og slapper av litt blir det helt fint igjen.

 

Leste et sted at enkelte får nedsatt blodtilførsel til hjernen ved liggende skyting, og at dette fører til uklart syn.

Link to comment
Share on other sites

Nitrogen, kan da vel ikke være så farlig å puste inn? :twisted:

 

Du kan jo prøve ;) .... Jeg for min del foretrekker at det også er en liten andel oksygen i den gassen jeg skal puste inn.

Men, det er jo en helt annen diskusjon.

 

Joda, det er nok nitrøse gasser (NOx) det er snakk om , og ikke Nitrogen (N).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...