Jump to content

Pardini GT-9, 5" eller 6"?


lamo

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å kjøpe en Pardini GT-9 eller GT45-9.

Den skal primært brukes til feltskyting i militær klassen. Det jeg lurer på er om det er store forskjeller mellom 5 og 6 tommeren? Med tanke på presisjon og om det muligens er raskere å komme tilbake i siktebildet med 6 tommeren.

 

Fordelen med 5 tommeren er at jeg da kan bruke den til praktisk viss jeg skulle begynne med det seinere.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men sånn jeg har forstått det så må du da stille i "open".. Og da blir det fort dyrt ;)

 

EDIT: Sjekket regelverket for praktisk og 6 tommeren er for stor for Standard, Production og modified. Da kan jeg bare stille i Open. Det er ikke avgjørende for meg, men viss det er svært liten forskjell på 5" og 6" så er det kanskje best å velge 5 tommeren.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellene er så marginale at i ditt tilfelle anbefaler jeg 5 tommer.

 

Det var en test på dette i Vapentidningen for ca to år siden. De testet to SIG som var identeiske bortsett fra løpslengden på 5 og 6 tommer. Begge var toppvåpen for feltskyting.

De greide ikke å måle forskjell verken i poengsum eller tiden brukt (hurtighet) på å beskyte alle målene med treff.

 

Spørsmålet ditt er nok (som svært mye på dette forum) mer av teoretisk betydning enn praktisk betydning.

 

Må legge til at jeg selv har en GT45-9 i 6 tommer, men jeg bruker den kun i militærfelt - ikke i praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Jo, men sånn jeg har forstått det så må du da stille i "open".. Og da blir det fort dyrt ;)

 

EDIT: Sjekket regelverket for praktisk og 6 tommeren er for stor for Standard, Production og modified. Da kan jeg bare stille i Open. Det er ikke avgjørende for meg, men viss det er svært liten forskjell på 5" og 6" så er det kanskje best å velge 5 tommeren.

 

Det er riktig ja. En 6" kan kun brukes i Open. Og der vil den jo stille med kjempehandikap.

 

Det er vel forøvrig nesten ingen som bruker Pardini i praktisk. De har jo ingen modeller som er godkjent i Production. Og til Standard faller den vel igjennom mot 2011'er og Tanfoglio/CZ

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til at en Pardini PC 40 (den heter det med 5 tommers løp og kal .40) skulle falle gjennom i forhold til en 2011. Dette handler kun om tradisjon. Jeg tipper at det kun er et tidsspørsmål før Pardini dominerer også her (standardklassen).

Link to comment
Share on other sites

Tviler vel på det. De som har prøvd den har vel gått tilbake til noe annet igjen. Argumentene mot den er/har vært, manglende magasinkapasitet(oppgitt til 13smell, og det er vel nesten ingen som lager deler til den for å øke den, samt at man greier vel ike å øke med 4-6 patroner uansett), samt grepsvinkel(som muligens er bedre til felt enn praktisk)

 

Nå har jeg aldri skutt med en Pardini, har vel tatt på en en gang. Likte den ikke, men smaken er jo som baken :D

Link to comment
Share on other sites

Pardinien er fin til praktisk hvis du liker grepsvinkelen, pass på å få den store ramma om du skal kjøpe. Bull mag passer i den, litt dremling må til.

 

Med Grams bunner får vel den "profilerte revolverskytteren" 20 plugger i. (Det er vel ikke mangen 2011 som topper det )

 

Det er vist en svenske som skyter med Pardini i praktisk også

Link to comment
Share on other sites

Pardinien er fin til praktisk hvis du liker grepsvinkelen, pass på å få den store ramma om du skal kjøpe. Bull mag passer i den, litt dremling må til.

 

Med Grams bunner får vel den "profilerte revolverskytteren" 20 plugger i. (Det er vel ikke mangen 2011 som topper det )

 

Det er vist en svenske som skyter med Pardini i praktisk også

 

Hmm, visste ikke at det gikk å få så mange i de. Men tror fortsatt ikke det blir mange av de :D

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så de tekniske forskjellene er marginale. Men jeg liker utseende bedre på 6 tommeren. Og viss jeg skulle starte med praktisk en gang så får jeg heller skaffe meg en annen 9mm til det.

 

Angående siktelinje så har jo 6 tommeren litt lenger. Er dette en stor fordel i feltskyting?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så de tekniske forskjellene er marginale. Men jeg liker utseende bedre på 6 tommeren. Og viss jeg skulle starte med praktisk en gang så får jeg heller skaffe meg en annen 9mm til det.

 

Angående siktelinje så har jo 6 tommeren litt lenger. Er dette en stor fordel i feltskyting?

 

Om du kjøper GT45 6" i 9mm så kan du senere kjøpe en 5" topp i .40 s&w, så kan du skyte Major i praktisk.. Hvis du skulle finne på å bruke en Pardini i IPSC da 8)

 

Og herved kupper jeg tråden litt, da det er en Pardini-tråd, for å spørre om hvor man kan få tak i sånne små svarte umbraco-skruer som holder skjefteplatene på plass? Lufta GT'en litt her om dagen og en sånn bitteliten skrue ligger nå i myra en plass. Loctite er en kjekk ting, har noen sagt..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hei. Jeg har tenkt å kjøpe en Pardini GT-9 eller GT45-9.

Den skal primært brukes til feltskyting i militær klassen. Det jeg lurer på er om det er store forskjeller mellom 5 og 6 tommeren? Med tanke på presisjon og om det muligens er raskere å komme tilbake i siktebildet med 6 tommeren.

 

Fordelen med 5 tommeren er at jeg da kan bruke den til praktisk viss jeg skulle begynne med det seinere.

 

 

Vil anbefale deg å holde deg til 6 tommer. Den gir bl.a. høyere faktor, og lengre siktelinje er en fordel, selv om det ikke bestandig ser slik ut i stressende situasjoner.Har dette våpenet selv, og er kjempefornøyd, men jeg ville ikke skyte praktisk med dette våpenet, dette er en "feinsmecker" som skal stelles godt, med pene ladninger. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...