Jump to content

Hvor skal jeg gjøre av mitt våpen!?


Duck Hunt

Recommended Posts

Hei

 

Har sendt inn våpensøknaden og venter spent på å kjøpe min første jakthagle. Men det er ikke akkurat lett å holde seg på lovens rette side i dette landet:

 

De nye forskriftene stikker blant annet kjepper i hjulene for oss som leier. Her jeg bor er det i alle fall neppe særlig populært å bolte et våpenskap i parketten. Mitt eneste tilgjengelige oppbevaringssted er i vår privat bod. Men det er jo tydeligvis heller ikke lov da den ligger tilknyttet fellesareal:

Det er ikke adgang til å oppbevare skytevåpen i frittstående garasjer/uthus eller i kjellerboder i tilknytning til fellesarealer i

boligsameier/borerettslag

 

Det er garantert flere som er i samme situasjon som meg, så jeg lurer på hvordan dere forholder dere til dette? Hagleskjefte (vital del) i et våpenskap i boden er vel bedre enn intet våpenskap? Men akkurat hva jeg mener og tror hjelper kanskje ikke? :)

 

Min lokale jegerklubb tilbyr ikke oppbevaring av våpen for medlemmer, og jeg finner heller ingen i Bergen by som tilbyr en "våpengarasje" – ny forretningside?

 

Så mitt eneste lovlige alternativ er å ha en vital del i et våpenskap hos mine foreldre på Østlandet, og så får de sende over skjeftet per post når jeg planlegger jakthelg. – Tungvint? Hva er alternativet?

 

Til slutt:

 

Hva er normal straff for å bli frastjålet et våpen som ikke er oppbevart forsvarlig? – Kun nysgjerrighet!

Link to comment
Share on other sites

Synes 300kg hørtes mye ut for parketten. For ikke å tenke på bæring opp mange etasjer. Er det i så fall noe jeg skrur fast ved plassering? Og hvor får jeg tak i en slik fot? Jeg har ikke funnet det på nettet.

 

Ang. bolting i veggen krever vel FG-godkjenningen at jeg bruker alle boltene. Og da skal vel noen i gulvet?

 

Forresten: Er mitt postalternativ innenfor lovens rammer?

Link to comment
Share on other sites

Det er mindre trykk per cm2 fra et 300kg våpenskap enn fra en person som står på gulvet. Fra en dame med høye heler er trykket enda større igjen. Du trenger ikke være redd for trykket fra våpenskapet. Legg noe filt eller liknende under slik at det ikke blir riper.

 

Jeg har flytta på meg 14 ganger siden 1998 :oops: Hagla har hele tiden fulgt med meg, uten atjeg har trengt å slepe med meg et våpenskap på 300kg. Jeg er veldig glad for at krav om våpenskap fra første våpen først kom nå når jeg har tenkt til å slå meg til ro :mrgreen: Føler med dere!

Link to comment
Share on other sites

Hva er normal straff for å bli frastjålet et våpen som ikke er oppbevart forsvarlig? – Kun nysgjerrighet!

 

Den formelle straffen vil være bøter. Hvor store bøter avhenger av situasjonen og inntekten din, men 5.000-10.000 kr tror jeg ikke er så galt å antyde. Videre kan du miste retten til å inneha våpen, men dette regnes ikke som straff i lovens forstand, det er et forvaltningsmessig vedtak.

 

Våpenloven krever at du har utvist grov uaktsomhet for å kunne straffes. Dette grenser mot forsett, og dersom du har tatt noen forholdsregler og aktivt forsøkt å sikre deg mot at våpenet blir stjålet, så ser jeg ikke for meg at du vil kunne straffes for dette. Det er imidlertid opp til politiet å vurdere i den enkelte situasjon.

 

Det verste er selvsagt at våpenet ditt havner i gale hender. Ikke moro å vite at noen har ranet en bank eller drept noen med ditt våpen..

Link to comment
Share on other sites

Ja, da burde ikke vekta være et problem i alle fall. Men hvor i all verden skal man få tak i en slik rot?

 

Kermitt: Det tynne vegger i denne leiligheten. Er det ikke påkrevd at boltene skal settes i bærende konstruksjoner for best mulig feste? Eller er det så latterlig at det bare er boltenes størrelse som teller?

 

fleskogbacon: Det har du helt rett i. Dessuten er det det å miste retten til å eie våpen leit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakket med en kar forleden som hadde to skap boltet sammen, de ble da så store og tunge, for ikke å snakke om uhåndterlige, at ingen konstabel med vettet i behold ville tenke på å stille tvil om sikkerheten.

Moderne leiligheter har jo bare tynne gipsvegger, disse gir liten sikring for bolter, men er trolig "godkjent".

Det hele handler vel om sunn fornuft mht muligheter for å ta med seg hele stasen?

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Ang. bolting i veggen krever vel FG-godkjenningen at jeg bruker alle boltene. Og da skal vel noen i gulvet?

 

På mitt skap, Duun SGS7, står det spesifikt i monteringsanvisningen at skapet skap boltes til gulv ELLER vegg, med et spesifisert antall bolter av en minimumstørrelse/type.

 

Det passet best for meg å bare bolte det til veggen, men slik jeg ser er fabrikantens monteringsanvisning fulgt og dermed er alt OK.

Link to comment
Share on other sites

Vær oppmerksom på at i boliger er gulvet dimensjonert for nyttelast på 150 kg pr kvadratmeter.

 

Rom i boligbygg og hus skal i følge dagens regler dimensjoneres for å tåle en nyttelast på minst 200 kg/m2. Og da snakker vi om 200kg på hver eneste m2. Det skal i tillegg tåles en punktlast på 200 kg.

 

For å si det sånn: Det er mye større belastning for gulvet å be hjem til fest enn å plassere et våpenskap på gulvet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det engang slik at rundskriv ikke er lovverk. Du kan ikke straffes for å bryte et rundskriv. Det være skrevet i lov eller forskrift!

 

Fra våpenloven:

§ 27a. Skytevåpen eller en vital våpendel, samt ammunisjon, skal oppbevares forsvarlig nedlåst. Kongen fastsetter nærmere regler for oppbevaring. Slike regler kan også gjelde for skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som nevnt i § 5.

 

Fra forskriften:

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

 

Dette rundskrivet må være politiets tolkning av forskriftens formulering "eller lignende".

Link to comment
Share on other sites

Så mitt eneste lovlige alternativ er å ha en vital del i et våpenskap hos mine foreldre på Østlandet, og så får de sende over skjeftet per post når jeg planlegger jakthelg. – Tungvint? Hva er alternativet?

Billige bankbokser har da plass til forskjefte eller sluttstykke... :wink: Bedre enn posten? Billigere også om du jakter en del!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...