Jump to content

Anbefaling av Spesialpistol.revolver?


vingemutteren

Recommended Posts

Skal etterhvert kjøpe en spesialpistol (i 22lr), og noen har jo dukket opp som alternativ.

Men spesialrevolver, der er jeg rimlig blank.

Jeg ser det slik at jeg enten kjøper en 5/686 som blir kortet og tunet (38spesial). Eller ett eller annet i 22lr.

 

Og det er revolver til spesialfelt i 22lr som er hovedspørsmålet mitt. Hva finnes, og hvilke (og hvorfor) anbefaler dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil faktisk ikke anbefale noen revolver i .22. Grunnen til det er avtrekket.

 

Avtrekket på en centerfire revolver kan tunes og mikkes med til det blir ganske glatt og lett - ved å lade selv og bruke Federal primere.

 

En .22 trenger en viss punch for å smelle. Og det betyr at avtrekksvekten muligens må forbli høyere enn for en grovrevolver.

Link to comment
Share on other sites

Siden ditt "hovedspørsmål" er - hvilken .22 til spesialrevolver, vil jeg driste meg til å svare smith mod 17. Eventuelt en 617. Som de øvrige svarer; annet kaliber gir bedre og videre muligheter for tuning, og jeg er nok ikke uenig i det. Når det er sagt - legger man trening og atter trening til grunn er jo .22 presist og godt da, billig og fint for mengdetrening.

 

Har selv liggende en mod 17, og jeg vurderer om den må kortes for spesialfelt - nesten bare for å ha gjort det. Tenkte det da som reservevåpen, og for billig mengdetrening.

 

Om du fortsatt tenker på .22 til tross for de anbefalinger du tidligere har fått vil jeg tro valgene dessuten er færre enn hva tilfellet er om du velger .38 eller .357. Da snakker man jo om en helt annen verden mht muligheter....

Link to comment
Share on other sites

Har selv liggende en mod 17, og jeg vurderer om den må kortes for spesialfelt - nesten bare for å ha gjort det. Tenkte det da som reservevåpen, og for billig mengdetrening.

 

en i klubben vurderer å selge en nedkappet M17, med en fin mekanisme. synes det er styggedom å kappe ned klassiske .22 masterpiecer, så la heller den originale vær og send med en PM, kan jeg sette dere i kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør vel legge til at hendene mine er noe midt i mellom Large og XL grep (til t.d Nill og Hammerli).

Så maksimal skjefte størrelse er nok ett must (bare så dere har det i bakhodet :wink: ).

 

Så en 3" roundbut 686 går altså direkte i kassa. Er det da med kort grep?

 

Skal du ha ett fullt grep må du nok ned i 2,5".....men slike får du jo kjøpt nye over disk...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Så en 3" roundbut 686 går altså direkte i kassa. Er det da med kort grep?
Jeg kjøpte (etter gode råd her på kammeret) en 686 m 2,5" løp for ett år siden. Denne gikk umodifisert i kassa med minimal klaring på lengdemål og tykkelse. En 3" må da nødvendigvis bli for stor. Det som er et annet problem er VEKTA. Min veide ganske nøyaktig 998 gram hvis jeg husker rett. Derimot veier eldre modeller 686 mer fordi det er brukt annet materiale i mekanismen, noe det er greit å huske på. Jeg har 'modifisert' min med nytt frontsikte, bredere sikteblad på baksikte, nytt fjærsett og Nill-grep. (Måtte ta av noen millimeter av grepet da den ble litt for lang!) Min revolver er kontrollveid på endel forskjellige vekter til ganske nøyaktig 1000 gram, og våpenkontrollen på NM veide den til 999 gram..
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Etter å ha prøvd søke funksjonen uten videre hell, så drister jeg meg til å låne denne tråden litt.

Savner en oversikt på hvilke alternativer man har i pistol dersom man ønsker seg en .22 som alternativ.

 

Vet at det fantes noen slike oversikter på gamle sluttstykke, men finner ikke igjen samme tråden her.

Tenker først og fremst på pistoler som er noenlunde lett å få tak i, og som evt. kan kjøpes nye.

 

De jeg kan komme på sånn umidelbart er:

* Walther PP/ppk

* Beretta cheetah

* Walther P22

* Glock cloningen (husker ikke hva den heter)

 

Skulle gjerne funnet en 1911 i .22, men vet ikke om det finnes.

Er og usikker på om Sig Sauer sin mosquito er innenfor målene. (har funnet ulike mål oppgitt på denne)

Takknemlig for alle tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok gått for en Smith mod14 (K ramme), den kan kappes og så lenge det er roundbutt (kan evnt lages til) får man ca 3" løp. Fungerer utmerket ;-)

 

K.

 

Om jeg ikke har registrert svært fel, er det bare 14FL som har RB og det er vel nesten samler objekt, men når man likevel skal kanibalisere, spiller det vel ingen rolle om man gjør endringer på greps ramma også.

 

Young eyes hit better. but I will still fight. :D

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha prøvd søke funksjonen uten videre hell, så drister jeg meg til å låne denne tråden litt.

Savner en oversikt på hvilke alternativer man har i pistol dersom man ønsker seg en .22 som alternativ.

 

Vet at det fantes noen slike oversikter på gamle sluttstykke, men finner ikke igjen samme tråden her.

Tenker først og fremst på pistoler som er noenlunde lett å få tak i, og som evt. kan kjøpes nye.

 

De jeg kan komme på sånn umidelbart er:

* Walther PP/ppk

* Beretta cheetah

* Walther P22

* Glock cloningen (husker ikke hva den heter)

 

Skulle gjerne funnet en 1911 i .22, men vet ikke om det finnes.

Er og usikker på om Sig Sauer sin mosquito er innenfor målene. (har funnet ulike mål oppgitt på denne)

Takknemlig for alle tips.

 

fant plutselig en annen tråd som omhandler samme tema, men riktignok under en litt annen overskrift. men er fortsatt intr. i svar om Sig Mosquitoen;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så mange firmaer som lager revolvere: S&W; Ruger, Taurus og Colt

 

Alle Smith & Wesson J ramme med 3" eller kortere, K og L ramme med 2 1/2"

Andre har anbefalt 686 i 2 1/2" før. (Den er i 357 Mag. :twisted:

De har også en i 44 Special

 

Ruger LCR, SP-101 passer vel.

Ruger GP100 var det vel en annen her på Kammeret som kappet ned og tilpasset.

 

Taurus - De har mange modeller, men er vel ikke så tilgjenglige, og lite likt....

 

Colt, ja de er ute av produksjon, men siden det var deres Detective Special som satte standaren for hva en snub revolver var (OG ER !!!!) så burde det vært standaren som kassa ble lage etter og brukt 6 skudd !!!!!

Colt Agent, Cobra, King Cobra i 2 1/2, Magnum Carry, og min favoritt Colt Python i 2 1/2" som vel var den første "Magnum Snubben" på markedet !!!

Colt hadde sikkkert flere andre modeller som passe, som jeg ikke husker i farten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...