Jump to content

Jaktkjendisen som stjal bukken min


Prasmus

Recommended Posts

Dette er historien om min debut i reinsfjellet, og om en overivrig jaktkjendis:

 

Jeg debuterte som reinsjeger 20. august i fjor. Attpåtil var jeg så heldig å ha kort på selveste storbukken, og jeg skulle jakte i området Sletthøa, Eventjønnhøa, Bratthøa inn fra Tolga.

 

Grytidlig om morgenen våknet vi til en makalaus skodde i fjellet. På vei inn i området var sikten svært begrenset, og etter om lag en times gange var det bare å sette seg ned for en matbit og ta tida til hjelp. Utover dagen lettet skodda, og omtrent umiddelbart observerte vi dyr i terrenget. Dyrene kom på en måte bak oss på trekk nordøstover. Denne dagen ville gi sjanser på bukk! Garantert!

 

Men dagen gikk, og med litt marginer imot kunne vi bare kose oss med synet av MANGE storbukker som passerte oss utenfor rekkevidde. Etter hvert avtok antallet observasjoner. Dyrene var iferd med å trekke ut av området vårt. Skulle allikevel ikke storbukken lures denne dagen?

 

Vi trakk helt opp mot grensa i nord for terrenget vårt, og satt oss ned for å speide. Håpet var at vinde skulle dreie noe. Nok til at en eller flere av de små hopene utelukkende bestående av storbukker som vi nå hadde i kikkerten igjen skulle svinge inn på rett sida av grensa og gi oss en sjanse.

 

Så skjedde det. Jaktguden var med oss, vinden bøyde noe av, og en av hopene satte i marsj.

Og det i en svært lovende retning i forhold til der vi satt.

Jeg kastet et blikk over skuldra, og observerte en enslig jeger en liten kilometer bak oss, litt lengre opp i den lia vi nå satt.

Han hadde, som oss, sittet og speidet etter dyr en god stund.

Nå så jeg at han kastet fra seg sekken sin, og kom småløpende nedover lia i retning mot oss.

 

Vi hadde los på dyr. Dette kunne være dagens siste sjanse, og vi var i ferd med å snike oss i posisjon. Vi var tre personer, men kun jeg hadde bukkekort, så i grunnen var dette MIN sjanse. (De to andre var nå med som moralsk støtte, og for spenningens skyld).

Etter hvert ble vi tatt igjen av 'Løperen i lia', og jeg gjenkjente han straks.

Her kom i mine øyne en av de flinkeste jaktskribentene i landet, og en aldri så liten jaktkjendis. Morsomt!

 

Han var tilsynelatende ikke interessert i de bukkene vi nå snek på, men lurte derimot på hvor nordgrensa på terrenget gikk. Etter en kort orientering om grensene, inviterte vi han allikevel med på en felles ansmygning på bukkene foran oss.

Han hadde nemlig også kort på en storbukk.

Vi var klar til å spille på lag med jaktkjendisen vi.

Det skulle det vise seg at han ikke var..

 

For idet dyrene er i ferd med å dreie litt ifra oss, skjærer kjendisen ut av vår lille gruppe og ned i et lite bekkadrag som hopen har retning mot. Uten å veksle et ord med oss andre.

Måpende blir vi liggende å se på at kjendisen bokstavelig talt sniker i køa der han småspringer på huk for å avskjære dyrene.

Dyrene får været av han, men han rekker allikevel å få skutt før panikken brer seg i hele hopen.

Igjen ligger en forholdsvis liten storbukk, og gjennom kikkerten ser vie en godt fornøyd kjendisskribent som fisker opp pipa si mens hans venter på bærehjelp.

 

Dirrende av skuffelse er jeg kommet langt i tankerekka mi som går på å springe rett bort til han og dele ut en skikkelig lusing.

Men mine langt mer erfarne reinsjaktkamerater får snakket meg fra det.

Allikevel tok det ikke langt tid før det var full enighet i gruppa om at denne karen IKKE skulle få noe hjelp av oss!

 

Hva tenker dere andre reinsjegere om denne episoden? Er ikke dette en historie om utrolig frekkhet, og brudd på all etikette i reinsfjellet?

 

Som et slags etterord skal det nevnes at jaktguden allikevel var på min side denne dagen.

På dagens ALLER siste sjanse falt en storbukk for min velplasserte 7mm Rem mag.

Og det var MYE større enn den som jaktkjendisen 'stjal' fra meg.. (Sjekk bildet på avataren)

 

P.S Dette er først en historie til erfaring og ettertanke, og ikke uthenging av en enkeltperson.

Men hvis du er nysgjerrig, så send meg en PM..

Link to comment
Share on other sites

Det er mangt en treffer under reinsjakta, og har selv opplevd lignende situasjoner, selv om det ikke dreie seg om en "kjendis" da riktignok. Men hva skal en si? Tja si det.....

 

Som et slags etterord skal det nevnes at jaktguden allikevel var på min side denne dagen.

På dagens ALLER siste sjanse falt en storbukk for min velplasserte 7mm Rem mag.

Og det var MYE større enn den som jaktkjendisen 'stjal' fra meg..

 

Du fikk vel siste stikk, uansett? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det der var veldig frekt gjort i mine øyne! Ser det samme med rypejegere som kommer opp skrått bakfra og skjærer inn på "vår" kurs opp fjellet, det er en ukultur! :evil:

 

I ditt tilfelle ville jeg nesten ha ofra bukkesjansen ved rett og slett rope etter han "Øyh, hva f**n holder du på med??!" :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Arti historie. Det gjekk jo til slutt bra for dokke begge.

 

Der er vel rett og slett litt forskjellige oppfatningar ute å går når det gjelder etikette, interne reglar, folkeskikk etc på jakt.

Enkelte er rett og slett so ivrige at det meste anna er underordna når dei luktar blod. Vi hugsar vel alle ein populær programserie på TV2 som blant anna fulgte ein viss ski-konge på fuglejakt med gode vener :)

Det er vel heller ikkje tvil om at dei med mange hakk i kolben ikkje alltid står med lua i handa og ventar på tur.

Desse eigenskapane gjev god underholdning i form av filmar og reportasjer, og er til tider sjarmerande. Men det er jo fort gjort å trakke på nokre tær...

 

Sjølv trur eg at det å vere kamerat, vere audmjuk mot andre jegerar og ikkje minst å passe på å sleppe til andre som er yngre og mindre erfarne lønner seg i lengden. Sjansen er større for å bli invitert med på jakt neste gang då :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis han hadde spilt på lag, er det stor sannsynelighet for at dere begge kunne skutt storbukk fra den flokken. Nå vet ikke jeg om han har mer peiling på hunder enn reinsjakt..., men han burde visst at det stort sett går bra å felle to dyr ut av en flokk som ikke er støkket nokså kontrollert av 2 jegere.

 

Slik jeg ser det endte han med svarteper(det beste var at han ikke hadde fått skutt i det hele tatt) og du fikk bukken + en meget verdifull erfaring.

 

Hadde alle oppført seg slik som du, ville det blitt lettere for alle på reinsjakt spesiellt. Hvis du bare fortsetter slik vil du på lang sikt få flere sjanser enn de som stresser.

Oppførselen tydet egentlig på en nybegynners oppførsel :lol: De erfarne vet at RO RO RO er nøkkelen på reinsjakt, både under jakten, forflyttning, og ansmyging.

Link to comment
Share on other sites

Lignende historie fra sjåk. En kompis med kort på en kalv, "forfulgte" en enslig kalv i en lang periode. Etter en stund kom en annen jeger inn fra siden, litt foran, og knallet ned kalven som kompisen min hadde vært etter i flere timer. I likhet med trådstarter var dette reinsjaktdebuten, og det er kjipt å bli møtt av slike egoistiske jegere når en prøver noe for første gang.

 

Håper slike situasjoner hvor jegere skyter "andres dyr" blir sjeldnere og sjeldnere. Det er en skikkelig uting!

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en bukkekalv på Ringebufjellet i helgen, som en ung kar fra Hamar jeg snakket med hadde vært etter i to dager. Men men, han fikk i alle fall førstevalget om hvor han ville sitte og vente på at den kom tilbake etter støkking. :-) Kalven ble forøvrig døpt "Supermann", sånn som den hadde flydd over fjellet på leting etter sin mor de siste dagene...

 

Er ellers helt enig med trådstarter. Slikt er en uting og ødelegger gleden. Jeg opplever stadig slik frekkhet fra andre, og aller mest fra min egen far...

Link to comment
Share on other sites

Etter en stund kom en annen jeger inn fra siden, litt foran, og knallet ned kalven som kompisen min hadde vært etter i flere timer

Er jo enig i prinsippet, men kanskje denne andre jegeren ikke var klar over at kameraten din hadde forfulgt reinen.

JEg fikk blodkjeft av en fuglehund-jeger engang, for jeg hadde skutt rype for hunden hans. DET var en uting det - og sikkert riktig hadde jeg visst at han og bikkja var der. Hadde ikke sett hverken hund eller mann der jeg rotet rundi inni ister-kjerret for å prøve å støkke eventuelle ryper, de trykket hardere enn gråsteinen denne dagen. Når flokken fløy opp så skjøt jeg, og jammen kom det en engelsksetter etter dem.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Lignende historie fra sjåk. En kompis med kort på en kalv, "forfulgte" en enslig kalv i en lang periode. Etter en stund kom en annen jeger inn fra siden, litt foran, og knallet ned kalven som kompisen min hadde vært etter i flere timer. I likhet med trådstarter var dette reinsjaktdebuten, og det er kjipt å bli møtt av slike egoistiske jegere når en prøver noe for første gang.

 

Håper slike situasjoner hvor jegere skyter "andres dyr" blir sjeldnere og sjeldnere. Det er en skikkelig uting!

 

Jeg leser forfulgt i hermetegn, men desverre så er det en del jegere som regelrett forfølger reinflokkene og det er jævlig frustrerende for andre jegere. I stedet for at flokken roer seg og beveger seg spredt og rolig slik at flere jegere kan få sjansen til felling, så blir de stressa sammen i en tett flokk som renner avgårde i kilometervis med en testosteronkæll med stålkondis i hæla! Jeg synes egentlig det er værre enn å benytte seg av en mulighet som åpenbarer seg slik du her beskriver Lobis.

 

I de årene jeg har drevet med reinsjakt så har jeg ved 2 anledninger fått kjeft av andre jegere for å ha skutt dyr i fra "deres" flokk! De har ved begge anledninger forfulgt flokken i flere timer og mente tydeligvis at jeg skulle latt være å skyte... Begge gangene så fortalte jeg de at jeg hadde sitti på post i flere timer da de dreiv flokken rett i fanget mitt og om de hadde noe å klage på så kunne vi kalle opp jaktoppsynet for en vurdering av jaktsituasjonen. Men det hadde de tydeligvis ikke tid til...

 

Men slik oppførsel som Prasmus forteller om har jeg svært liten forståelse for. Det har med vanlig oppførsel og høfflighet å gjøre!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...