Jump to content

.416 hjelp?


338LM

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har tengt og gå til anskaffelse av .416, men er i tvil om hvilken patron jeg skal gå for.

 

Så lurte jeg på om det var noen som kunne hjelpe meg litt på vei.

 

Har tengt litt på .416 Rigby, men er åpen for anbefalinger!

 

Er det noen som har noen anbefalinger i .416 serien??

 

Positivt / negativt .416Rigby

 

Den skal først og fremst brukes til kose skyting!

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Rigby rifle i familien i .416 Rigby og det er vel lite negativt å si om kalibret, det blir vel det enkleste kalibret av .416 patronene å skaffe hylser/fredigrulla til. Og skulle du til Afrika en gang er vel kanskje det med ferdigrulla et poeng... Men... koseskyting?? Håper du er bygget for rekyl... :wink:

Link to comment
Share on other sites

.416 Taylor er eit flott kaliber til jakt her på berget. Brukar 350 grs kule i nedpressa 458 win.mag-hylser.

 

Med hastighet i underkant av 750 m/s, slår det livsgnisten ut av dei fleste dyr vil eg tru.

 

Samanlikna med dei andre .416-patronene, gjev Tayloren høgare trykk for å oppnå samme hastighet. Dette kan vel kanskje vere drawbacket i Afrika. Men det veit andre meir enn eg om.

 

Om du ladar sjøl, så kan du kjøpe billege 338-hylser. Då vert ikkje patrona så dyr heller.

 

Lykke til uansett val i 416-familien

Link to comment
Share on other sites

kjøpte selv ei 416 rigby nå i vår og har brukt sommeren på å "lære" meg børsa, rekylen er ikke så jævlig men 10-15 skudd er egentlig nok på en dag for min del etter det så går det nok utover avtrekket :D

 

gå for 416 rigby men husk :!::!: du må lade selv for ammo koster rundt 120-150 kr pr skudd :!:

men lader du selv så blir det rundt 16-17 kr pr skudd :mrgreen: og det er jo en helt ok pris :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk bygd en .416 Weatherby av Ragnar Hansen. Den ble bygd på en Mark V låskasse, en Douglas pipe og en laminatstokk.

Børsa gikk veldig bra og "trekløver" fra sandsekk var ikke uvanlig. Fulle ladninger med 400 grainere var på grensen til det ubehagelige men den kunne lett lades til mer behagelige nivåer.

Var en del plaget med hylseseparasjon selv om jeg sizet så lite som mulig.

Dro gjennom en 1500+ skudd før den ble avhendet til fordel for et annet prosjekt.

Kort sagt: Høye ammokostnader, tung rekyl , men god presisjon og veldig effektiv på vilt.

Når det gjelder munningsbrems så er det bare å glemme først som sist og når det gjelder demper så opererer vel denne i grenseland for hva en demper klarer å håndtere. Syns å huske at det var snakk om 116 grains med MRP på de kraftigste ladningene.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare en; 416 Rigby, skal man først ha bør man ha orginalen, den kan skyte de relativt slappe standard ladningene, som er max i mange av etterkommerne, og så kan man arbeide seg oppover.

Norma hylsene er dyre men tåler mange omladninger selv om utgangshastighetene er som Weatherby etterligningen. En 300grs Barnes i over 900m/s skyter faktisk ganske flatt og med 400grs i 840m/s er man ikke i tvil om at elgen er truffet.

Den krever en magnum mauser lås eller lignende, min er en Ruger magnum med noe lengre pipe enn fabrikken leverte og den er ikke til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Har en Winchester Safari Express i .416 Rem.

Super børse med god presisjon.

Fordelen med .416 Rem kontra Rigby er mindre rekyl med samme effekt.

Hylser er mye billigere også og kruttmengden er også endel lavere.

.416 Rem er standard mange plasser og kommer til å være relativt populær i ganske mange år tilselvom .416 Ruger ser ut til å kapre endel kunder i de nærmeste årene.

Om du drar til afrika med en .416 Ruger tror jeg du sliter med å skaffe ekstra ammo der nede. En .416 Rem er nok langt mer utbredt.

Ellers er jo selvfølgelig .458 kaliberne supre men dertil mer friske i frasparket.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en .416 så bestemmes mye av valget om hvilken låskasse du besitter. Jeg har selv en Taylor, men har skutt med alle andre varianter i mer eller mindre grad. Rigby er orginalen som greier 2400fps/400grs med lavt trykk og er som skapt for vamt klima. Ulempen er at den krever en stor lmagnumlåskasse. Weath er samme hysla med et unødvendig belte og ladet noe hardere. Men lader du selv så kan du sjonglere som du vil. Taylor var som skapt for en m98 kasse men sliter med mindre volum. Det vil si skal du nå de samme ytelsene som Rigby, så må du jobbe med et høyere trykk. Et bedre alternativ er da .416 Ruger som passer i samme kassa men har mere volum. .416 Remington/Hoffman faller mellom to stoler nå som Ruger er på markedet i mine øyne, men tiden vil vise hvem av dem som overlever. Hvordan de enkelte er å skyte med beror mere på hvordan børsa er bygget enn noen grs krutt fra eller til i ladning. Jeg bruker børsa mi hovedsaklig her hjemme og bærbarhet og hendighet teller mer enn noen fot fra eller til i ytelse. Når jeg bygget børsa mi, så var Rigby en kuriositet og Remington patronen på tegneblokka. Jeg var lei av lange låskasser og børser. I dag er det større utvalg i .416 enn noen gang både som fabrikk og skreddersøm. Mitt ankepunkt den gangen var at jeg ikke likte .458 Win mag som patron og syntes allround egenskapene til .416 Taylor var bedre egnet for jakt også her i Norge. Men nå har du så mye krutt som hever ytelsen i .458WM og kuler som gjør patronen nesten flattskytende. Men den er like kødden å få til å mate fortsatt. Men tenk deg om hva du skal bruke den til. Å dra på en tung skytbar børse / en hendig bærbar børse som sier klart i fra når den skytes med er vel det største valget å ta. Jeg plages ikke av tung rekyl, men synes ikke det er så stas lenger å få juling.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med .416 Rem kontra Rigby er mindre rekyl med samme effekt.

.........

Om du drar til afrika med en .416 Ruger tror jeg du sliter med å skaffe ekstra ammo der nede. En .416 Rem er nok langt mer utbredt.

Den første er intressant, og bør utdypes nærmere. Jeg vil påstå det motsatt ved lik vekt kule børse og utgangshastihet.

 

Da jeg var i Afrika skjøt PH'n med, ja nettopp 416 Rigby, den høye prisen på ferdig ammo ble oppveid av den gode virkningen mente han.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med .416 Rem kontra Rigby er mindre rekyl med samme effekt..

Den første er intressant, og bør utdypes nærmere. Jeg vil påstå det motsatt ved lik vekt kule børse og utgangshastihet.

 

Pga større hylse må en .416 Rigby lades med mer og noe mer saktebrennende krutt for å få den hastigheten den skal ha i forhold til en .416 Rem. Det er bare å sjekke ladebøker så finner man fort at ladningene til en .416 Rigby ligger 15-20 grain over en .416 Rem. Dette gir mer gassblåst ut av løpet og dertil mer rekyl.

 

Selvom det brukes mer saktebrennende krutt har de ca like mye energi pr vektenhet og energimengen er da selvfølgelig større i en Rigby selvom den ikke dytter kula noe fortere.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett, siden du mener det er mere trykk bak Rigby kula når den forlater munningen i samme hastighet som den andre. Godt mulig det er like mye effekt i en liter diesel som en med bensin, jeg ville unektelig tro at bensin har mere futt.

Link to comment
Share on other sites

Mine kjære kranglefanter, uten at vi skal gjøre dette altfor komplisert, syns jeg vi skal huske på at hele kruttladningen, i form av forbrenningsgasser, også skal ut av pipa etter at kula har forlatt munningen. En ladning på f.eks. 100 grs krutt omdannes til ganske nøyaktig 100 grs gass (ikke eksakt, men temmelig nære). Hastigheten på kruttgassen som strømmer ut av munningen bestemmes av munningstrykket og er høyest rett etter at prosjektilet har forlatt pipa (tenk champagnekork). Innledningsvis er den flere ganger høyere enn prosjektilets utgangshastighet, men den avtar raskt etterhvert som munningstrykket faller mot null. For patroner ladet med røyksvakt krutt kan man litt forenklet anta at gasshastigheten i gjennomsnitt er ca 1200 m/s. (Med gjennomsnitt mener jeg ikke gjennomsnittet av ulike patroner eller kalibre, men gjennomsnittshastighet gjennom tidsintervallet fra kula forlater munningen til munningstrykket har nådd null). Både maksimal og gjennomsnittlig gasshastighet avhenger riktignok av mange faktorer, deriblant patron/kaliber, kruttype, kammertrykk og løpslengde, men feilen man gjør ved å anta 1200 m/s for alle røyksvake riflepatroner er i virkeligheten neglisjerbar.

 

Hvis man så setter seg ned sammen med Newton og regner på prosjektilets og kruttgassens bevegelsesmengde (masse x hastighet), vil man oppdage at kruttgassenes bidrag til rekylen er betydelig - i størrelsesorden 20-30 % for normale patroner og oppimot 50 % for de mest hysteriske patronkreasjonene. Det finnes nok av brukbare rekylkalkulatorer på nettet til at jeg ikke anser meg forpliktet til å beregne den teoretiske rekylen fra ulike .416 patroner, så jeg hopper derfor elegant til konklusjonen: Av to patroner som lades til samme hastighet med samme prosjektil, men som har ulikt hylsevolum og dermed ulik ladevekt (og eventuelt ulik kruttype), vil patronen med størst hylsevolum og ladevekt også teoretisk sett gi mest rekyl - til tross for at den opererer med et lavere kammertrykk og fortrinnsvis lades med et mer saktebrennende krutt. Selvfølgelig forutsetter vi da samme våpenvekt og -utforming. Så lenge kruttene har brennhastighet som er noenlunde egnet for de aktuelle patronene, vil prosjektilets akselerasjonskurve være forholdsvis lik for de to. Riktignok vil den største ha en noe langsommere trykkoppbygning og dermed innledningsvis langsommere prosjektilakselerasjon (muligens på bekostning av et høyere munningstrykk og gasshastighet, ikke sant?), men så lenge vi snakker om .416 Rem kontra .416 Rigby, ladet med f.eks. N150 kontra N160, har jeg vanskelig for å akseptere at høyere brennhastighet vil resultere i målbart eller følbart raskere eller "skarpere" rekyl - vi skal tross alt akselerere samme prosjektil til samme hastighet i samme løpslengde. Uten at jeg har noen tall å vise til, tør jeg påstå at marginale forskjeller knyttet til brennhastighet trygt kan neglisjeres i forhold til forskjellen i rekyl knyttet til 15-20 grs krutt. Rekylbidraget fra 20 grs ekstra kruttgasser som skal ut gjennom tuten i anslagsvis 1200 m/s bør være både målbart og følbart, men forskjellen i rekyl er fremdeles ikke veldig stor - totalt ca 6 % (kjapt overslag basert på 400 grs kule i 730 m/s med henholdsvis 85 og 105 grs krutt, ta det med en stor klype salt). Men andre ord spiller faktorer som våpenvekt og ergonomi større rolle.

 

Jeg har bevisst unnlatt å definere begrepet rekyl - snakker vi om våpenets hastighet, bevegelsesenergi, impuls eller bevegelsesmengde? Velg selv, for det spiller ingen rolle i akkurat denne sammenlikningen. Bevegelsesmengde er absolutt enklest å forholde seg til, og etter min mening et greit mål for rekyl, i alle fall så lenge vi ikke skal sammenlikne ytterpunkter.

 

Hvordan stemmer teori og praksis, og er forskjellen mellom dem stor nok til at den kan føles? Vel, jeg har ikke noen praktisk erfaring med .416 Rem og .416 Rigby i våpen med samme vekt, balanse og stokkutforming, så jeg lar være å uttale meg. Jeg har skutt litt med .416 Taylor (ikke Remington) og litt mer med .416 Rigby, men riflene var så ulike i vekt og utforming at det blir som å sammenlikne epler og bananer. Jeg kan heller si et par ord om hvordan jeg opplever forskjeller i rekyl i ett og samme våpen, med samme kulevekt og utgangshastighet, men med ulikt krutt. Da jeg utarbeidet ladninger til .404 Jeffery'en min, prøvde jeg først N140 og N150. Med 78 grs N150 fikk jeg i overkant av 700 m/s og var igrunn godt fornøyd, presisjonen var fin og rekylen var tung, men absolutt til å leve med (børsa veier snaut 4 kg). Ettersom det fortsatt var god plass i hylsa, var jeg nødt til å prøve N160. Etter forsiktig utprøving basert på data fra en gammel VJ årbok, viste det seg at 90 grs av min lot N160 ga samme hastighet som 78 grs N150. Trykket var som ventet lavere, men rekylen hadde økt merkbart og var på grensen til det ubehagelige. På 92 grs N160 ga jeg meg. Hylsa var nesten full, trykket var fortsatt moderat, kronografen viste 730 m/s og rekylen var direkte ugrei. Jeg presisjonstestet alle tre ladningene i benk i løpet av en ettermiddag, og forskjellen i rekyl var merkbar nok til å overbevise meg om at 78 grs N150 og 700 m/s var tilstrekkelig for min del.

 

Og for ordens skyld - diesel har faktisk litt høyere energiinnhold per liter enn bensin, men forskjellen er ikke stor. Omtrent som forskjellen på .416 Rigby og .416 Remington, tenker jeg. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke lett, siden du mener det er mere trykk bak Rigby kula når den forlater munningen i samme hastighet som den andre. Godt mulig det er like mye effekt i en liter diesel som en med bensin, jeg ville unektelig tro at bensin har mere futt.

:D:D:D det er MYE mer energi i diesel

Link to comment
Share on other sites

Var det jeg var redd, men etter flere eksprimenter i ung alder, står det mer respekt av fyrstikker og bensin enn samme og diesel.

 

Siden det er så mange kloke hoder her, en ting jeg lurer på, patronene vi snakker om har forskjellig arbeidstrykk, har det også noen invirkning på rekyl, når vekt våpen, kule utgangshasighet er like?

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder demper så opererer vel denne i grenseland for hva en demper klarer å håndtere

De har nå dempere på 50BMG (med sine 750gr kuler og 240grs kruttladning..), og mange har det på .338 "100grs langholdshysteri-patronene" (Lapua, RUM, W.by.), så det skulle ikke være noe problem med å dempe en 416. Må legge til at de store 338ene blir omtrent 6.5-pusekatter med noen dempere, så hvorfor ikke 416.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...